Beste lezers,
Na heel wat uurtjes leeswerk op dit forum zal ik ook mijn project delen. Ik ben nogal van de lange verhalen, dus bij deze de stappen tot nu:
Als papa na vele zeilloze jaren het virus weer te pakken gekregen bij de zeilles van mijn zoontje. Leuke mensen, leuke verhalen en het spel op het water wat de aandacht trekt! Dus: net voor de vakantie een Topaz gekocht en op de vouwwagen in Heeg op de watersport camping Vrijhaven ontzettend veel plezier gehad. Alleen zeilen en in plané komen, nieuwe ervaringen, hele leuke mensen en wát een kick!
Als leergierige al langere tijd verdiept in de ruime keuze. De wens om te kunnen kamperen én zeilen bleek leidend. Samen met familie en vrienden zeilen en daarbij niet zomaar omslaan was de wens. Hoog aan de wind en als het even kon, ook nog in plané... Samen met de kans om ooit eens wedstrijd te varen, er was maar een boot die voldeed: de Efsix! Nou op papier dan...
Een bezoekje en proefvaart (is gewoon te huur) met de hagelnieuwe Efsix 2301 bij Hoora Heeg
later bleek de boot meer dan te voldoen aan de verwachtingen. Wat een heerlijke boot! Het is echt een multitasker! Helaas ver buiten budget. Marktplaats, here we come! Met twee rechterhanden, een gezond portie leergierigheid en een vader/familie als botenbouwers ben ik niet bang voor wat werk. Nadeel: in mijn jeugd een aantal juweeltjes gerenoveerd/gezeild (pampus, draak) dus ook gelijk goed verwend!
De eerste witte Efsix was snel gevonden en echt veel geduld had ik niet. Al snel had ik een uitdaging, en niet eentje bleek later. Binnen een maand zou ik de boot ophalen. Nu snel een trailer regelen. Let's go!
De trailer vond ik snel, ook op marktplaats. Stond te koop met een Efsix erop. Als de bliksem gereageerd. Een trailer waarop een Efsix past, zou ideaal zijn... toch?
Helaas was het een all-in deal. Heel stiekem en tegen beter weten in toch maar op doorgegaan. Gevolg, van geen boot naar twee Efsix-en en beide blind gekocht. Deze keer een gele.
Wat kan er nog misgaan? Mijn positieve instelling en impulsiviteit brengt mij meer dan eens leuke avonturen, maar dit is wel een mooie aflevering! De gele Efsix, de trailer en de motor ik kon ze snel ophalen. Fijn! Ze was verschrikkelijk smerig. Je kan door de gaten naar binnen kijken. De banden waren extreem oud en de bbm was niet degene die ik verwachtte. En dan... In gesprek met de heren verkopers de boot nagekeken -de geur was werkelijk niet te harden- en toch maar aangehaakt. De prijs was ondanks alles nog steeds prima, de heren zijn heel vriendelijk en ik ben gek op avonturen. Wie had dat gedacht, twee Efsixen opknappen... Leuk! toch?...
In de week erna de trailer in orde gemaakt. Lagers, balk, wielen, lampen vervangen. De boel afgesteld en een houten bok gemaakt voor de boot (bedankt voor de tips/blogs/etc, veel aan gehad!). Was wel even pittig, maar met kennis en hulp uit diverse hoeken allemaal goed gekomen. Hij is weer als nieuw, maar voor het mooie een halve meter te kort (4m vanaf noksteun).
De gele Efsix zelf bleek eigenlijk niet zo heel slecht te zijn. Je moet er gewoon even doorheen kijken
Ik moet hem nog wegen, maar hij is erg licht. De aansluiting van de kielkast op de huid wel ligt open. Ook de neus ligt open. 10 gaten 8 mm geboord, 2-3 maar nat, die met een inbussleutel geruimd voor het drogen. De rest goed droog, dek ook. Kuipvloer is wel toe aan een beurt. De originele gelcoat is voorzien van een 2e gele laag, maar verder is hij helemaal origineel.
Na een behoorlijke puzzel hebben we een bouwnummer kunnen achterhalen. Dit van een zo goed als onleesbare zilveren zegel tussen schoot en overloop (bijna verloren gegaan in de schoonmaak
):
1489, een Fritzmeier (houten latjes langs de kiel in de kuip)(bedankt Efsixers op Facebook) uit 1979 (lier uit '78). Ik wil nagaan of dit nummer te documenteren is, zodat meten voor wedstrijdzeilen ooit nog mogelijk is. (nog geen verstand van of ervaring mee). De tuigage is zo goed als op, maar de liefde begint aardig te groeien voor deze stinkerd. Ik vind iets bestaands opknappen veel meer waard dan zomaar iets nieuws kopen. Een ziel koop je niet zomaar. De mosselen en verdere aangroei is inmiddels wel verwijderd hoor
De witte Efsix kon opgehaald worden. De boot lag nog in het water en samen met de verkoper vanuit het water op de trailer gelegd. De tuigage zag er goed uit, de verstaging etc is netjes. Helaas toch wat tegenvallers. Relatief gezien dan, want ook deze koop kon ik niet laten schieten. Ook de staat van onderhoud is uitgebreid besproken. Met de rit naar huis kwam ik erachter dat de boot ontzettend zwaar is. Ik schat in dat er zeker 100-200 kg water in de romp zit. Daarbij is er behoorlijk veel aan geklust. De boot drupt na een volle dag nog steeds. Het nummer is inmiddels wel leesbaar gemaakt. Wat bleek, een heel apart nummer.
De Efsix kenners oordeelde al snel: "het lijkt wel op een Efsix Touring". Op Google gewoon niets van te vinden (dat het nog bestaat!), maar hij voldoet aan de kenmerken die gegeven werden. Kortere niet verjongde mast, stip in symbool zeil, vereenvoudigde giek en geen (originele) overloop. De boot is wit, maar onder de lak blauw, daaronder geel. Het nummer is
504Z, verder geen kenmerken aanwezig anders dan: code op de mast (ouder dan de gele) en FOA...LAND B.V.. Het zal een van de eerste zijn. 1975-1977 schat ik in.
Nu liggen ze beide op de oprit. Het past net -niet-, er moeten keuzes gemaakt worden. Mijn wens is het om beide nieuw leven in te blazen. Maar ik moet realistisch zijn. Zonder veel ervaring en financiële middelen lijkt de Touring geen haalbare kaart. Aan de andere kant, een stalling kost ook geen vermogen! Ook de ervaringen van nr 1 kunnen bij nr 2 toegepast worden.
Idealiter zou ik een -zo origineel als mogelijk- wedstrijd boot van de gele willen maken, op trailer. De witte zal op een seizoensplek kunnen liggen zodat in de avond nog eens gezeild kan worden. Deze zal ik dan minder origineel worden, denk aan een kunststof teak vloertje en lekkere bankjes in de kuip voor de kids (6+8jr). Verkopen kan altijd nog. Leeghalen ook