Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Efsix renovatie(s?)

Efsix renovatie(s?) 10 sept 2023 22:29 #1509181

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Beste lezers,

Na heel wat uurtjes leeswerk op dit forum zal ik ook mijn project delen. Ik ben nogal van de lange verhalen, dus bij deze de stappen tot nu:

Als papa na vele zeilloze jaren het virus weer te pakken gekregen bij de zeilles van mijn zoontje. Leuke mensen, leuke verhalen en het spel op het water wat de aandacht trekt! Dus: net voor de vakantie een Topaz gekocht en op de vouwwagen in Heeg op de watersport camping Vrijhaven ontzettend veel plezier gehad. Alleen zeilen en in plané komen, nieuwe ervaringen, hele leuke mensen en wát een kick!

Als leergierige al langere tijd verdiept in de ruime keuze. De wens om te kunnen kamperen én zeilen bleek leidend. Samen met familie en vrienden zeilen en daarbij niet zomaar omslaan was de wens. Hoog aan de wind en als het even kon, ook nog in plané... Samen met de kans om ooit eens wedstrijd te varen, er was maar een boot die voldeed: de Efsix! Nou op papier dan...

Een bezoekje en proefvaart (is gewoon te huur) met de hagelnieuwe Efsix 2301 bij Hoora Heeg :kiss: later bleek de boot meer dan te voldoen aan de verwachtingen. Wat een heerlijke boot! Het is echt een multitasker! Helaas ver buiten budget. Marktplaats, here we come! Met twee rechterhanden, een gezond portie leergierigheid en een vader/familie als botenbouwers ben ik niet bang voor wat werk. Nadeel: in mijn jeugd een aantal juweeltjes gerenoveerd/gezeild (pampus, draak) dus ook gelijk goed verwend!

De eerste witte Efsix was snel gevonden en echt veel geduld had ik niet. Al snel had ik een uitdaging, en niet eentje bleek later. Binnen een maand zou ik de boot ophalen. Nu snel een trailer regelen. Let's go!

De trailer vond ik snel, ook op marktplaats. Stond te koop met een Efsix erop. Als de bliksem gereageerd. Een trailer waarop een Efsix past, zou ideaal zijn... toch? :laugh: Helaas was het een all-in deal. Heel stiekem en tegen beter weten in toch maar op doorgegaan. Gevolg, van geen boot naar twee Efsix-en en beide blind gekocht. Deze keer een gele.

Wat kan er nog misgaan? Mijn positieve instelling en impulsiviteit brengt mij meer dan eens leuke avonturen, maar dit is wel een mooie aflevering! De gele Efsix, de trailer en de motor ik kon ze snel ophalen. Fijn! Ze was verschrikkelijk smerig. Je kan door de gaten naar binnen kijken. De banden waren extreem oud en de bbm was niet degene die ik verwachtte. En dan... In gesprek met de heren verkopers de boot nagekeken -de geur was werkelijk niet te harden- en toch maar aangehaakt. De prijs was ondanks alles nog steeds prima, de heren zijn heel vriendelijk en ik ben gek op avonturen. Wie had dat gedacht, twee Efsixen opknappen... Leuk! toch?...

In de week erna de trailer in orde gemaakt. Lagers, balk, wielen, lampen vervangen. De boel afgesteld en een houten bok gemaakt voor de boot (bedankt voor de tips/blogs/etc, veel aan gehad!). Was wel even pittig, maar met kennis en hulp uit diverse hoeken allemaal goed gekomen. Hij is weer als nieuw, maar voor het mooie een halve meter te kort (4m vanaf noksteun).

De gele Efsix zelf bleek eigenlijk niet zo heel slecht te zijn. Je moet er gewoon even doorheen kijken :laugh: Ik moet hem nog wegen, maar hij is erg licht. De aansluiting van de kielkast op de huid wel ligt open. Ook de neus ligt open. 10 gaten 8 mm geboord, 2-3 maar nat, die met een inbussleutel geruimd voor het drogen. De rest goed droog, dek ook. Kuipvloer is wel toe aan een beurt. De originele gelcoat is voorzien van een 2e gele laag, maar verder is hij helemaal origineel.

Na een behoorlijke puzzel hebben we een bouwnummer kunnen achterhalen. Dit van een zo goed als onleesbare zilveren zegel tussen schoot en overloop (bijna verloren gegaan in de schoonmaak :sick: ): 1489, een Fritzmeier (houten latjes langs de kiel in de kuip)(bedankt Efsixers op Facebook) uit 1979 (lier uit '78). Ik wil nagaan of dit nummer te documenteren is, zodat meten voor wedstrijdzeilen ooit nog mogelijk is. (nog geen verstand van of ervaring mee). De tuigage is zo goed als op, maar de liefde begint aardig te groeien voor deze stinkerd. Ik vind iets bestaands opknappen veel meer waard dan zomaar iets nieuws kopen. Een ziel koop je niet zomaar. De mosselen en verdere aangroei is inmiddels wel verwijderd hoor :silly:

De witte Efsix kon opgehaald worden. De boot lag nog in het water en samen met de verkoper vanuit het water op de trailer gelegd. De tuigage zag er goed uit, de verstaging etc is netjes. Helaas toch wat tegenvallers. Relatief gezien dan, want ook deze koop kon ik niet laten schieten. Ook de staat van onderhoud is uitgebreid besproken. Met de rit naar huis kwam ik erachter dat de boot ontzettend zwaar is. Ik schat in dat er zeker 100-200 kg water in de romp zit. Daarbij is er behoorlijk veel aan geklust. De boot drupt na een volle dag nog steeds. Het nummer is inmiddels wel leesbaar gemaakt. Wat bleek, een heel apart nummer.

De Efsix kenners oordeelde al snel: "het lijkt wel op een Efsix Touring". Op Google gewoon niets van te vinden (dat het nog bestaat!), maar hij voldoet aan de kenmerken die gegeven werden. Kortere niet verjongde mast, stip in symbool zeil, vereenvoudigde giek en geen (originele) overloop. De boot is wit, maar onder de lak blauw, daaronder geel. Het nummer is 504Z, verder geen kenmerken aanwezig anders dan: code op de mast (ouder dan de gele) en FOA...LAND B.V.. Het zal een van de eerste zijn. 1975-1977 schat ik in.

Nu liggen ze beide op de oprit. Het past net -niet-, er moeten keuzes gemaakt worden. Mijn wens is het om beide nieuw leven in te blazen. Maar ik moet realistisch zijn. Zonder veel ervaring en financiële middelen lijkt de Touring geen haalbare kaart. Aan de andere kant, een stalling kost ook geen vermogen! Ook de ervaringen van nr 1 kunnen bij nr 2 toegepast worden.

Idealiter zou ik een -zo origineel als mogelijk- wedstrijd boot van de gele willen maken, op trailer. De witte zal op een seizoensplek kunnen liggen zodat in de avond nog eens gezeild kan worden. Deze zal ik dan minder origineel worden, denk aan een kunststof teak vloertje en lekkere bankjes in de kuip voor de kids (6+8jr). Verkopen kan altijd nog. Leeghalen ook :blink:
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 sept 2023 22:53 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 11 sept 2023 05:43 #1509188

Welkom op dit forum. We zijn hier dol op projecten, met foto’s. Zo te zien gaat dat wel goed komen :)
Mooi verhaal !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 11 sept 2023 06:54 #1509202

leuk! Succes met het project.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 11 sept 2023 07:25 #1509208

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7919
Leuk! Als je vragen hebt, trek je maar aan de bel. Heb destijds Efsix 1397 geheel opgeknapt.



Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 11 sept 2023 21:30 #1509449

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Bedankt voor de reacties!

@Koezt, de houten bok is hier al gemaakt! Met 200kg wielen van de Cranenbroek zodat ik hem makkelijk kan verplaatsen B) Bedankt voor het delen van je ervaringen. De link naar je blog werkt niet (meer), maar via de EKON heb ik je verhaal alsnog kunnen lezen. Echt leerzaam! Mocht ik vragen hebben, dan zoek ik even contact. Dank!



Beoogde werkzaamheden:
- Wegen beide boten, gewicht zou 350 kg voor de boot moeten zijn, 150 kg kiel. (is dit met mast, roer, zeilen, etc?)(Weegschaal zou ik moeten kunnen lenen van de club, pas recent aangemeld)
- Bouwnummers vastleggen in verband met beschadigingen (welke eisen stelt een keurmeester?) en wens wedstrijd varen (geel). Nieuw plaatje nodig? Waar moet ik nog meer rekening mee houden om de boot wedstrijd klaar te krijgen. Gelezen dat zo veel als mogelijk origineel moet zijn, en het gewicht hetzelfde blijft, of zwaarder.
- Vacuümpomp kopen voor 'droogzuigen' schuim (testje, zelf bedacht) daarna te gebruiken voor polywerk en delaminatie dek repareren.
- Keuze maken of de witte Efsix gedroogd wordt en blijft, of doorverkocht wordt als opknapper, compleet met motor en trailer. Ik zoek dan zelf een geremde trailer, en een langstaart 4 PK elektrische (?) motor.
- Demontage alle componenten, op romp/mast/kiel/roer
- Rand herstellen, mal van witte trekken
- Boot omdraaien, rand gieten, onderwaterschip kaal maken, herstellen, terug draaien
- Dek en kuip herstellen
- Boot naar spuiter, of zelf verven, zodra vocht 95% eruit is (wegen).

Vragen:
- Ik begrijp niet zo goed hoe de kielkast in elkaar zit. Van onder gezien, ligt de huid los van de kast. Zijn hier doorsnede tekeningen van en/of tips hoe een goede hechting verkregen wordt?
- Waar zijn de achterste twee rollen voor die door het dek gaan? Spinaker? :blush:



Laatst bewerkt: 11 sept 2023 21:37 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 12 sept 2023 05:46 #1509468

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7919
Schuim drogen; dat kun je wel vergeten. De enige oplossing is open maken en verwijderen. Daarna het ontstane gat weer vullen met 2 componenten PU schuim.

En uiteraard het pad dat de wateropname mogelijk heeft gemaakt afsluiten.
Bij bij was het beperkt. Kilo of 10 aan nat schuim verwijderd onder de pot voor de mik.

Kielkast is, als ik het me goed herinner een rechthoekige doos met flenzen boven en onder. De aanhechting van het laminaat is daar een kwetsbaar punt.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 15 sept 2023 19:54 #1510446

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Update!

Deze week heb ik veel informatie opgedaan:

- Via de EKON Efsix club app groep contact gekregen met diverse leden. Erg interessant en vooral erg leuk contact. De weegschaal ga ik ophalen, en zal duidelijk worden hoeveel water er in de boten zit. Ik gok op 25 kg (geel 1429) en 200 kg (wit 504Z)

- De keuze is gemaakt. De witte 504Z gaat eruit. Hij staat inmiddels op marktplaats :dry: . Twee boten is echt teveel van het goede en mijn ervaring is te beperkt voor het niveau van renovatie. Daarbij, ik heb een goed alternatief.

- De Molenaar fok heeft ozonschade en scheuren nabij achterlijk. Molenaar gemaild, oordeel is duidelijk. Fok achterlijk te lang op rol gezeten en is afgeschreven. Een nieuwe set is voor nu geen optie. Na een tip Insails in Made bezocht. Goed geholpen en top geïnformeerd. Ze repareren de scheuren en kijken beide zeilen na, kosten zijn heel acceptabel.
Zodra er wedstrijden gezeild gaan worden ga ik op zoek naar een nieuwere -harde- dracon set. Daar wordt dan een UV-band op gestikt, of een hoes gehesen. Insails heeft aanbevolen om een andere set te nemen voor het toer zeilen. Ze stellen een offerte op en hebben ook nog een paar monsterstukjes meegegeven. Voorkeur is grijs of combi zwart/wit, dracon fok en gelamineerd grootzeil. Spinakker zal tzt ook 2e hands worden.






- Over de kleurstelling zijn we het hier thuis eens geworden. De kleur van de romp en dek wordt oud/baby/licht blauw. Een originele Efsix kleur volgens mij. De zeilen worden grijs :kiss: accenten in carbon. De kuip wordt grijs of cremé wit. Kuipvloer mogelijk kunststof teak met cremé bies of een zachte antislip foam. (liever geen harde anti-slip i.v.m. kids).









- De aluminium kielkast hechting op het laminaat is een bekend probleem bij de Efsix. Zo ook bij de gele Efsix 1429. Een belangrijk aandachtspunt voor de komende werkzaamheden. Ook kreeg ik het advies om verstevigingen aan te brengen van de neus tot kiel, zeker met traileren is dit laminaat een zwak punt. Pakken we gelijk mee.

- De boot ligt nu in de garage. Dit weekend ga ik de laatste demontage doen. Dan is de rand als eerste aan de beurt. Ook wil ik een mal maken van de moeilijkste delen, van de witte. Die ligt er immers nog. Ik denk aan polyester matten, omdat de mal sterk moet zijn, maar ga nog even inlezen.




- Dit weekend haal ik een oude vacuum compressor op. Een laatste poging om het water uit het schuim te krijgen (toch even proberen), daarna voor de reparatiewerkzaamheden en diverse volgende projecten (roerblad/kastjes/details/mast carbon inpakken?)

- Ik was nog in dubio over de twee roerbladen waar ik nu uit kan kiezen. Een is van hardhout, de andere multiplex. Ondanks de laatste wat rot heeft uit nieuwsgierigheid gewogen. 14,8 kilo vs 8,7 kg. Scheelt 6 kg. Overlegd met de hulptroepen: een roerblad dient zo licht als mogelijk, en star te zijn. Plan is nu om het zware roerblad te houden, die hoort ook bij deze boot. Deze wil ik op termijn kantelbaar en van carbon maken. Ik heb op dit forum het e.e.a. gelezen en zover ik de voorschriften lees, is er geen beperking/gewicht op de vorm van het roerblad. Vraag ik tzt nog wel even goed na.

Zover de vorderingen, ik hoop dat het allemaal te volgen is :laugh: !

Ps. Ik heb de eerste trouwe hulp gevonden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 17 sept 2023 10:29 #1510778

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2067
Hi,

Dat is een flink project, heel veel succes gewenst.

Als je idd wilt gaan wedstrijdzeilen, houd dan de klassenvoorschriften goed in de peiling.
Voor nu: zeilen moeten van geweven polyester zijn; de mast moet van een aluminiumlegering zijn.
Een laminaat grootzeil is dus niet handig (en niet nodig) en je mast in koolstof inpakken lijkt me ook geen verstandig idee...

Maar voorlopig is er genoeg te doen ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 17 sept 2023 10:29 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 17 sept 2023 16:44 #1510822

  • blauweaaf
  • blauweaaf's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Met zo'n hulp lijkt het me een fluitje van een cent. :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 17 sept 2023 18:54 #1510842

blauweaaf schreef :
Met zo'n hulp lijkt het me een fluitje van een cent. :silly:

Crocs op een zeilboot, de sleutel tot succes! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 17 sept 2023 20:21 #1510859

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7919
www.watersportverbond.nl/media/nwpg01xl/kv-efsix.pdf

Let vooral op pagina 3


Alles wat niet expliciet in de klassevoorschiften wordt toegestaan, is verboden.
Daarmee maak je dus direct de boot ongeschikt voor wedstrijden.

Mast is aluminiumlegering. Carbon niet genoemd, dus niet toegestaan
Zeilen zijn polyester (Dacron) dus laminaat niet toegestaan.

Vochtig schuim droog je niet met vacuum. Helaas. Google eens op Chainsaw Whaler.
Zelfs al zou je het droog krijgen, de cellen zijn beschadigd. Dus elke drup water zuigt er direct in. Zonde van je tijd en energie.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 20 sept 2023 20:48 #1511730

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Bedankt voor de leuke reacties! Leuk om te weten dat jullie meelezen en denken! En ja crocs... :laugh: moet ik daar nou van zeggen! Nu met het polyester wil ik de kids niet in de buurt hebben, en wat willen ze dan toch graag helpen :silly:

Het laminaatzeil zou niet voor de wedstrijden zijn, maar voor daarnaast. Ook voor de looks. Eerst maar eens op pad met de huidige set. Wie weet waar ik in de tussentijd tegenaan loop. Ik denk dat de offerte genoeg uitleg geeft.

Ik heb ondertussen de klassenvoorschriften (weer) helemaal doorgenomen. Iedere keer lees ik toch weer wat meer. Carbon inpakken alu mast is dan geen optie, prima. Ik denk dat een roerblad al werk genoeg is. Voor het wegen is ook het e.e.a. vermeld. Komt goed!

Goed nieuws! Van de gele is de kuipbodem helemaal nagekeken. Alle boringen (10mm) waar nat schuim uit kwam (geen stoffig schuim) en veel water in kan zitten (beschadigingen, bevestigingen) nagekeken, natte delen verwijderd met een inbus en M10 draadstang. Ging goed, de bouwstofzuiger heeft goed zijn werk gedaan. Het polyester is nu aan het drogen, lijkt wel op een zandsteen grot :blink: . Langs de kielkast is het helemaal droog, yess! via de onderzijde van de boot had ik drie boringen die nat waren. die kijk ik nog even na. de weegschaal zal de bevestiging nog moeten geven, maar ik ben er heel blij mee. de kuipvloer kan erin blijven! waar nieuwe bevestigingen komen plaats ik een extra aluminium strip voor meer stevigheid. Ik denk dat ik met de ervaring van nu, 80-90% van het natte schuim kan verwijderen uit enkele kleine gaten. tenzij dat er echt water in staat, zie ik geen reden om een volgende keer de gatenzaag nog te gebruiken. voor deze boot ga ik voor de 100%, maar kost ook 2-3x zoveel tijd.



Waar de stagen (staand wand?) vast zaten op het dek en onderdeks zat wat vocht en vuil. bleek het hele ding los te zitten. die ook maar even verwijderd om later weer goed te kunnen inwerken/kitten/lijmen. geen half werk!

De vacuüm compressor staat. De boel aangesloten en werkt prima. gaat tot -0.9bar, prima. veel filmpjes gekeken over het gebruik van de compressor en zodra ik zover ben zal ik materialen inkopen. eerst het schuurwerk, dan drogen, dan advies inwinnen en pas dan ga ik aan de slag.

Nog even over het schuim drogen met vacuüm: bedankt Koezt, goede link. heb het gelezen, halverwege het tweede blog doen ze het onderzoek. heb zelf nu een nat stuk schuim in een zak gedaan en onder onderdruk gezet. ik zie wel vocht, maar deze werkwijze gaat nooit heel veel kunnen 'transporteren'. het vocht zit opgesloten in een hardschuim blok, en zo stuk zover vacuum trekken totdat het schuim als een spons uitgeperst wordt, kan niet. moet je ook niet willen. leuke test, volgende klus, en door :laugh:



Ik heb ook slecht nieuws. De rubberen rand is erg slecht. Ik kon hele stukken zo eraf steken. Er zitten veel beschadigingen, reparaties en vuile popnagels (nat/gecorrodeerd) in... Ik ben maar gestart met het geheel te verwijderen. Onder het klussen bedacht dat ik een mal kan trekken van de witte. Deze mal zal ik netjes kunnen maken en vervolgens op zn kop op de gele vullen met nieuw gietsel. Niet goedkoop dat spul! 10 cm rand gemeten op 0.15L, dus ca 1.5L/m. circa € 400,- ! Dit gieten kan ook niet in een keer, maar moet in delen in verband met open tijd en warmteontwikkeling. Een hele klus! Wel een mooie kans om de rand gelijk als nieuw te maken, en een iets minder zwart tintje te kiezen (antraciet denk ik). :blink:









Nu ga ik jou verslag toch nog maar een keer lezen Koetz, over het aanpakken van het dek. deze kan wel wat versteviging gebruiken. Wat zou jullie advies zijn? epoxy/poly+glasvezel wl/niet gelcoat verwijderen? Ga hier ook nog even over inlezen.

Heb wel het idee om het dek nu helemaal klaar te maken zodat ik de rand dan gelijk kan gieten. anders moet ik de boot twee keer draaien.

tot zover, fingers crossed dat dit goed gaat komen :whistle:


Laatst bewerkt: 20 sept 2023 21:21 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 21 sept 2023 14:02 #1511892

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1276
Is de rubber rand gheen standaard profiel wat gelijmd zit? Ik kan me niet voorstellen dat die oorspronkelijk ter plekke gegoten is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 21 sept 2023 14:51 #1511909

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7919
Maar dat is wel zo. Stootrand is gegoten PU hars.
Ik had ook kapotte stukken in de stootrand. Die heb ik, mbv een malletje, opnieuw gegoten. Heb PU hars van Fa Duursma gebruikt, met zwarte kleurstof (voor epoxy) er doorheen. Zorg dat je kurkdroog werkt. Water laat de PU schuimen.

Als het malletje enige overmaat heeft, is vervolgens met een grof schuurpapier (K80 oid) de reparatie weer in model te schuren









Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 21 sept 2023 16:49 #1511944

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1276
I stand corrected! Weer wat geleerd vandaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 28 sept 2023 18:55 #1513240

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Deze week weer wat vorderingen gemaakt!

- Het dek geschuurd en goed nagekeken. Geen delaminatie en voldoende stevig. De gelcoat blijft er lekker op en wordt waar nodig bijgewerkt. Beide logo's overgenomen, een nummer staat er achterop niet op bij de Fritz Meiers.





- De boot hebben we omgedraaid. Het ging niet slecht! Op een gegeven moment kon ik een balk in de kiel zetten en in de banden omdraaien. Later heb ik een extra band gezet voor de zekerheid, en kwamen we erachter dat de boot door deze op te tillen nog makkelijker draait. Wel zat de band wat te ver naar voren, maar met een hulplijntje snel opgelost.





- De flap rond de kielkast was gescheurd en zat los. Deze wilde ik helemaal weghalen en opnieuw opbouwen om zo het natte schuim (proefboring was goed nat) weg te kunnen halen. Het schuim rond de kielkast bleek toch erg nat. De slijptol leek wel watergekoeld! Steeds een stukje verder tot het een bevalling lijkt :laugh: de stofzuigerslang diende als navelstreng...



Onder de huid veel snot, smurrie en tegen de kielkast heel veel schimmel. Zonder aarzelen alles schoongemaakt. dit met een staalborstel op de boormachine, zodat ik goed onder de rand kan komen voor een nette aanhechting later.



De kielkast zat helemaal los, bleek tijdens het afsteken van het vuil. rond de facetrand zit een soort van gelcoat achtige laag, die losgekomen is. Ook zitten de geleideblokken met schroeven in de kielkast vast, waar vrolijk water uit sijpelde...





Een avondje werk later is alles mooi droog en kan het goed nadrogen.



De route naar de neus, waar al gaten in zaten, nagelopen. Veel vocht, maar op beperkte diepte. Ik heb ervoor gekozen om stukken te laten zitten zodat de huid niet openbreekt. Een stukje delaminatie gezien en helemaal schoongemaakt voor goede hechting (net op tijd erbij).



Ik heb de weegschool/loadcell kunnen lenen van de Efsix club en een meting gedaan.
De boot dient minimaal 440 kg te wegen, met kiel. Ik zit daar ongeveer 10% boven, alles mee tellende wat er volgens de voorschriften bij hoort. Dus ook het verwijderde rubber (19 kg), het vaste beslag (ook 19 kg) en het schuim en polyester om de reparaties te doen. Gezien de Fritz Meiers wat lomper gebouwd zijn is dit een prima gewicht. Het onderwaterschip ga ik nog schuren, en met een vochtmeter (club of HBM € 25,-) de rest loop ik nog even goed na.



Inmiddels via de club leuke eerste contacten opgebouwd. In de technische app groep kunnen we elkaar veel vragen stellen. Om te kunnen werken naar een wedstrijdboot is wel wat extra aandacht nodig voor originaliteit. Dus, alles in overleg! Samen kom ik zo tot hele mooie details die de boot weer origineel maar soms ook beter maken, zonder verlies van waarde. Schieten mag, maar dit is het eerste concept schets. Met grote dank aan Matthijs! B)

Op deze manier wil ik de kielkast, welke nu los en geschuurd is, na het drogen monteren. tekst staat in de foto. Ik wil de originele laagdikte weer benaderen, dus er zal wel wat materiaal in gaan.



Nu ga ik materiaallijsten maken en advies/offertes opvragen.
Ondertussen kan de boot drogen en kan ik de huid schuren.
Het onderwaterschip tot het laminaat, bovenwater tot gelcoat.

Tot de volgende weer :)
Laatst bewerkt: 28 sept 2023 19:07 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 14 feb 2024 23:17 #1541216

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Beste lezers,

Een kleine update!

De kielkast is bevestigd, het verwijderde schuim hersteld en netjes geschuurd. Het oogt een stuk vriendelijker zo :) Ook de romp bovenwater geschuurd, blijven donkere plekjes naar boven komen. Binnenkort wil ik een bouwdroger plaatsen om het proces te versnellen.








Tijdens het schuren heb ik de waterlijn en originele striping ontdekt, leuk! Gelijk even veilig gesteld. De boot is echt nog origineel.



De boot heb ik toen gedraaid, dit lukt in mijn eentje in een avondje. Ook de kiel wordt aangepakt, hard nodig!



De kuip is helemaal geschuurd, reden: Gelcoat zat vol scheurtjes. Onder de gelcoat helaas toch vochtig op plekken. Nu kan het allemaal lekker drogen. (zie ook technische vragen op dit forum)

Laatst bewerkt: 14 feb 2024 23:19 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 15 feb 2024 09:01 #1541248

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Prachtig werk! Hele leuke boot zo'n Efsix en leuk dat deze écht een nieuw leven krijgt
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 16 feb 2024 23:44 #1541540

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Dank! Het is een leerzaam project!

Gisteren heb ik de slechte Efsix in stukken gezaagd. De rubberen rand, kielkast, kiel, touring mast, zelflozers en al het andere is bewaard. De rest is vandaag afgevoerd. Het totaal gewicht, alles meegeteld, zit op circa 950 kg. Het dubbele van wat hij hoort te wegen :).

Echt niet-te-geloven hoe doorweekt het schuim was, water spoot er gewoon uit! Ook hele delen van de romp waren gedelamineerd. Geen droog stukje schuim kunnen ontdekken. Ook niet in het dek. Ook veel aluminium verstevingen gevonden (spiegel, keerblokken). Overal waar schroeven/naden liepen was lek. Een goed inzicht in wat waterdicht is, en wat niet. Het boren/vullen/opboren/kitten/bevestigen dient echt zorgvuldig te gebeuren, en onderhouden te worden.

Mocht iemand ooit nog voor een Efsix kijken, het wegen van de boot is echt een hele goede graadmeter voor de hoeveelheid werk dat er aan zit. Er vanuit gaande dat je het wilt herstellen. Begin dan vooral even bij de kielkast, ik denk dat dit het zwakste onderdeel is van de boot. Ook omdat hier veel krachten op staan.

Ook leuk is het om het verschil met de Foacon en Fritzmeier Efsixen te ontdekken. De zelflozers en de bevestiging van de romp-dek is anders. Ook de latjes langs de kielkast van de Fritzen zijn kenmerkend. Interessant is ook de bevestiging van de stagen, welke bij de Foacon in de rubberen rand zitten (een zijde dek op gescheurd). Bij de Fritz zijn deze door het dek en aan de binnenschaal bevestigd (zat los), beide niet ideaal... De rand van de Foacon is dan weer veel netter en lager gegoten dan de Fritz.

Video afvoeren 504Z





Laatst bewerkt: 16 feb 2024 23:50 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 17 feb 2024 23:53 #1541715

Goed bezig! Ik hoop dat je je efsix weer helemaal op orde krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 18 feb 2024 10:00 #1541742

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 290
De reden om destijds voor een Efsix te kiezen, was omdat de vergelijkbare Sailhorses allemaal kletsnat schuim hadden. Bij eentje kon ik door op het achterdek te duwen zo het water door het polyester omhoog zien komen...
Maar blijkbaar lukt dat ook met een (slecht onderhouden) Efsix.
Ik had in mijn Efsix een afsluitbaar luik in het achterdek gemaakt. Ik zal eens kijken of ik daar nog ergens een foto van heb. En van een ander lid van de EKON had ik een zeil afgekeken dat de hele kuip afsloot. Daaronder bleef alles droog en kon ik dingen bewaren die aan het zicht onttrokken waren. Dat was dan weer handig toen we de boot mee de Alpen in namen en de boot daar zonder toezicht aan een boei resp. in een haventje lag (Lac de Serre-Ponçon en Lac du Bourget).
Succes met de restauratie!

Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 19 feb 2024 12:04 #1541982

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 290
Een paar foto's ter illustratie. :)




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 20 feb 2024 06:39 #1542103

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Altijd weer leuk om de reacties te zien!

Ik hoop het ook Thijs! Er zijn meer dan genoeg Efsix boten die toe zijn aan een renovatie, wellicht helpt het een ander door deze info te delen. Uiteindelijk maak ik daar ook dankbaar gebruik van :whistle:

Dank Nick! Weet je toevallig ook het bouwnummer nog? De afdekking lijkt wel met klemmen over de rand vastgezet te zijn, slim. Alpen lijkt mij wel gaaf, is dat goed zeilen daar? Met de club zeilen ze soms ook langs de kust en ik hoorde ook iets over een waddentocht. De Efsix zou het moeten kunnen, nu de eigenaar nog ;)

Een schot aan de voorkant heb ik nog niet eerder gezien, aan de achterzijde wel. Dacht erover om zoiets tzt van Carbon te maken (omdat het kan ;) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 20 feb 2024 08:42 #1542116

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 290
Ik had bouwnummer 1198. Ik heb nog wel een paar foto's van de verbouwing die interessant voor jou kunnen zijn. Zo heb ik de mastvoet met behulp van 2 aluminium pijpjes en (uiteraard) epoxy wat meer rechtop gezet. In combinatie met een paar nieuwe zeilen was de boot veel meer in balans!




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 20 feb 2024 08:43 #1542117

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 290
Ik kon de boot aan takels onder de carport hangen en naar keuze op bokken zetten die ik van tuinhout had gemaakt.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.441 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl