Even dit draadje nieuw leven inblazen!
Ieder jaar vraagt de KNRM om toch vooral de kwaliteit van je brandstof te controleren. Zij moeten in het begin van het seizoen alles in de steek laten, om degenen die hopen dat het vanzelf wel weer goed komt te redden.
Tot die categorie wilde ik niet horen. En toen er bij het verwisselen van de dieselfilters een vieze slijmlaag op het Delphi filter zat, wist ik dat het tijd was voor actie. We hebben de boot vorig jaar gekocht en daarvóór heeft die 2 jaar stilgelegen. Nog een wonder dat het vorig jaar al niet fout is gegaan, maar toen heb ik alleen met kalm water op de motor gevaren. (En een volle tank, dat scheelt ook, maar uiteindelijk was dat meer geluk dan wijsheid.)
Wat heb ik gekocht:
- vacuümpomp
- RVS 316 inspectieluik
- RVS M5 schroeven, moeren en revetjes
- zaagbladen voor RVS
- nitril matje
Jerrycans had ik al en epoxy plamuur had ik nog staan.
Werkzaamheden:
- dieseltank leegpompen. Eerst alleen maar mooie heldere diesel en HVO 100. Maar toen ik de bodem bereikte, kwam er zwarte en rode drap door de slang. Foto 1 is van een doorschijnende jerrycan waarin ik een deel ervan heb overgegoten. De grap is dat na een paar dagen het grootste deel weer prachtig geel is maar op de bodem drijft de rommel nog.
- de tank (gedeeltelijk) vullen met water voor het (volgens kenners onwaarschijnlijke..) geval dat de resterende prut vlam zou vatten tijdens het zagen. (De door mij eerder toegevoegde additieven zijn "highly flammable" en ik wilde dit risico uitsluiten.)
- een gat aftekenen en vervolgens uitzagen. Een precisiewerkje dat me uiteindelijk goed afging.
- de tank leegpompen en schoonmaken met heet water, keukenrol en waar nodig een schuursponsje. Door het gat zie je goed wat het je doet! Foto 3 is na 2x spoelen.
- 2x nitril op maat knippen, voor de boven- en onderkant en gaatjes erin maken voor de schroeven.
- met epoxy plamuur de soms flinke oneffenheden in de bovenkant van de tank opvangen en meteen het inspectieluik monteren. Het vastschroeven met revetjes en moertjes was een beetje toveren, maar dat lukte goed. Door alles vast aan te draaien, werden de oneffenheden natuurlijk kleiner, maar verder hebben de epoxy en het luik tot nu toe (5 dagen) hun werk goed gedaan.
En om de discussie "leeg of vol" overwinteren voor te zijn: voortaan gaat aan het einde van het seizoen alle diesel eruit en haal ik een keer een lapje door de lege tank.
Hartelijke groeten, Nick