De stand van zaken op dat moment wat betreft de romp:
Onderwaterschip:
- binnenkant kaalgehaald: ballast eruit, schoonmaken, schuren, ontvetten, primer, danboline
- buitenkant waar nodig kaalgehaald (het schip was tamelijk recent gestraald, onderwater en zag er strak uit), natuurlijk volledig kaal waar er gelast moest worden, en de rest opgeschuurd tot ik geen antifouling meer zag, dwz tot de primer. Ontvetten, en 4 a 5 keer in de international primocon.
Bovenwaterschip:
- eigenlijk ook volledig kaalgehaald: alle plamuur, verf, primer: doorgegaan tot ik van potdeksel tot onder de waterlijn alleen nog maar ijzeren platen en klinknagels en stootlijsten zag.
Toen was de beurt natuurlijk aan het dek. Daar liep het water weg via 4 kleine rotgaatjes, die met kleine standpijpjes onder water uitkwamen. Om water van het dek af te krijgen, was dus nu de oplossing: 4 gaten in dek, en 4 gaten in de romp onder de waterlijn, met een ijzeren pijpje ertussen, niet benaderbaar voor inspectie of onderhoud. In de praktijk werkte het zo: je gooide een puts water op het dek, en het liep naar de midscheeps in de gangboorden, naar het laagste punt. Daar liep het water dan een soort van weg door die gaatjes, totdat er een klein blaadje of papiertje of eindje touw oid in dat gaatje kwam, en dan was het verstopt. Dan moest je dat eruit pulken, en in de buurt van die gaatjes bleef dan altijd drabbig water staan. Natuurlijk was het dek op die plekken ook wat aangetast. Nieuwe standpijpen erin, aldus de keurder. Ik had daar geen zin in, en vond bij foto's van andere schepen mooie spuigaten wel heel chique staan. Nu heeft de Witlam dus 10 spuigaten, 5 per kant. Ziet er echt heel mooi uit, en het water loopt woeps zo van dek af. 4 gaten in de romp onder de waterlijn zijn allemaal dichtgelast, en die aan dek ook. Opgeruimd staat netjes, en hoe simpeler, hoe beter!
Zoals je hier ziet, is door het gebruik van de snijbrander van buitenaf de verf aan het dek behoorlijk aangetast. Ook het maandenlang over het dek stampen, als een verwilderde holbewoner onder het beton en roestgruis uit de krochten van het schip tevoorschijn komend, en dan ook lekker door de modderige grond van het eenvoudige werfje rondstappen, had de staat van het dek geen goed gedaan. Het was origineel niet het plan voor diezelfde winter, maar ik ontkwam er niet aan om het gehele bovenwaterschip ook te schilderen.
Voor:
En na eindeloos veel tamelijk irritant werk (want machines komen er niet goed bij) van klooien en je vingers openhalen met stukje opgerold machineschuurpapier etc, dan ontvetten, en dan eindelijk de primer erop:
Dek:
Tsja, en als je het een ineens mooi effen hebt, dan valt ineens op dat de messing patrijspoortjes ook al in geen 70 jaar aangeraakt zijn. En in die tijd heb je dus wel eens een druiper van een eigenaar met een beetje tijdgebrek:
Dat is geen gezicht. Maar hoe krijg je die nou redelijk snel schoon? Mijn oplossing was: komborstels. Ik wist niet dat ze bestonden, maar wat heb ik daar een lol van gehad. Voor 2 euro per stuk bij de action, daarna moest ik ze online zoeken, en het dubbele betaald. Ze gaan een dik half uur mee gok ik, en in die tijd kan je er prachtig mee poetsen.
Hier zie je zo'n ding. Gewoon op een makita boormachine van 7 tientjes, mondkapje op, festool stofzuiger er vlak onder, en draaien maar. Ook de RVS handreling op het kajuitdak was groen en onder de verfresten. De foto is helaas uit focus maar geloof me: het RVS ziet eruit als nieuw.
En toen dacht ik: daar kan ik ook mooi die messing patrijspoortjes mee doen. Zo gezegd, zo gedaan:
Vanaf een andere hoek. Patrijspoortjes (moeten nog verder nabewerkt) ook zichtbaar. Staand op een hoge ladder: zo'n schip met 1.5m diepgang torent toch aardig boven je uit, staand op zo'n bok.
Wordt vervolgd
En echt heel erg leuk om jullie reacties te lezen. Het lijkt zo kortgeleden, dat vorige topic.
On a sidenote: ik heb veel geleerd in die winter. Over staalbewerking, houtbewerking, letter carving, verfsystemen, enzovoorts. Maar het belangrijkste wat ik leerde was: ga het gewoon doen: denk goed na, neem je tijd, wees niet bang: je krijgt het heus wel weer in elkaar. Bij veel klussen dacht ik: zou je dat nou wel doen, en hoor je de stem van je ouders: nee niet doen hoor, anders gaat het kapot! Steevast ben ik na aarzelen dan toch ingedoken, met een soort baldadigheid. Het aanschaffen van die betonhamer was dus ook een soort persoonlijke overwinning. Resultaat: enorm veel voldoening, en veel vertrouwen in jezelf, en in het schip. Maakt een man van je, zo'n ding.