In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
-- Wegens een gelukkige toeval / Omdat wij domme kloten zijn -- (schrappen wat niet past) ben ik mede-eigenaar geworden van een project in de vorm van een Van de Stadt Spirit 24.
Wij zijn beide instappers in de zeilerij, na cursussen op het Galgeweel hebben we beide een dinghy gekocht (Vaurien en RS Feva) maar zeilen op open water is ons vreemd. En eigenaar zijn van een "Boot" ook.
Ik start deze thread omdat ik graag wil gebruik maken van het vat aan kennis die op dit forum zit. Ik kan niet het hele forum doorlezen, dus verwijzigingen naar eerdere threads zijn zeker welkom.
Kort, dit is een Spirit 24 die eind jaren '60 door Van Heygen in Boom (België) is geproduceerd. De vorige vorige eigenaar heeft het vooronder zowat gesloopt om daar een V-berth te maken. De vorige eigenaar, die ons nauw aan het hart ligt, heeft de boot drie-vier jaar geleden naar de kant gehaald om deze binnenin terug in originele staat te zetten, en te upgraden om er mee over de oceaan te kunnen zeilen. Dit is uit de hand gelopen, het leven is anders gelopen dan gepland en er is een andere boot tussen gekomen...
Onze bedoeling is om de boot met een minimum aan kosten in een staat te brengen waar wij er vertrouwen in hebben. Dus sound-and-safe maar geen op-en-top restoratie. In eerste instantie willen we er Zeeland mee verkennen.
Wat mij aantrekt in deze boot:
Ik vind het een mooie boot
Ik denk dat hij wel fijn zal zeilen, voornamelijk aan de wind??
Het is een kleine, lichte boot die we zelf kunnen vervoeren
Het is een simpele boot, geen ingebouwde motor
De vorige eigenaar heeft een andere Spirit 24 afgebroken voor het beslag. We hebben dus veel dingen dubbel, twee masten, 3 gieken, twee zeerelingen, 2 roeren
De boot staat kaal, we moeten niet eerst alle mogelijke historische bagage afbreken
Wat staat mij tegen:
De boot staat kaal, er is nog een hoop werk voor die terug vaart
Er is een GRP-liner van binnen die loslaat en kraakt
Vaste kosten verbonden aan een "Boot".
Preliminaire Todo-list:
Verbinding romp-dek laat los. De bakboord kant is al met 5200 aaneen geplakt, nu stuurboord en achtersteven nog
Onderwaterschip verder afschuren
Interieur in orde krijgen, lamineren + schilderen
Electriciteit, 12V
Controle van alle hardware met dye penetrant
Onderwaterschip plamuren, verven + antifouling
Zeereling
Mast en verstaging
Trailer
Vragen, in willekeurige volgorde:
Aan te raden adressen in de buurt van Antwerpen voor verf, epoxy, glasweefsel
Registratie: wie wat hoe waarom waar. In België kost het 50€ per 5 jaar, in Nederland minder???. Kan de boot in Nederland geregistreerd?
Verzekering: hoeveel moet ik rekenen? We willen alleen verzekeren voor eventuele schade die wij aan anderen toebrengen.
Foto's interieur: ik heb nog geen foto's teruggevonden van het originele interieur.
Gezien zijn huidige staat wil ik de kiel laten zakken om de kielbouten te controleren (waarbij het niet gezegd is dat die kiel gaat lossen). Wat denken julie, doen of niet? (Mijn maat zegt van niet)
Tips electriciteit. Wat ik zou willen is: zonnepaneel + omvormer + batterij. Geen walstroom. Belasting: bilgepump, marifoon, navigatielichten, opladen telefoons, iPad.
Trailer: de Pekawee trailer is in België ingevoerd met tijdelijke platen. Er zijn geen papieren van. Om die in België te kunnen laten keuren moet er een Proces Verbaal van Goedkeuring zijn, wat waarschijnlijk nieuwe assen en een nieuwe oploopkoppeling betekent. Ik heb gezien dat er nog verschillende van dit type in Nederland op kenteken staan, zou ik de trailer via Nederland die terug in verkeer kunnen brengen?
De vorige eigenaar was begonnen met het onderwaterschip kaal te zetten wegens osmose. Moet echt al die gelcoat eraf of worden de overblijvende plekken voldoende afgedicht door de volgende lagen (epoxy en epoxy plamuur, coppercoat??)
Dat wordt een uitdagend project
Gelukkig heb je reeds vele onderdelen.
Trailer invoeren is miserie...
Waarom is trailer invoeren miserie?
Mijn ervaringen met import van wielvoertuigen, incl een trailer waren goed bij de rdw.
Vind eigenlijk dat ik veel betaalde voor nog geen 10 min werk ( dat is wat ik dan zie he).
Zolang je zorgt dat je de juiste papieren hebt bij aankoop.
Wat leuk dat je je hebt aangesloten bij de bootjesbezitters!
De Spitit 24 lijkt me inderdaad een leuke boot; Spirits staan bekend om de goede zeileigenschappen.
Als je het leuk vindt om te klussen heb je een mooi project te pakken. Mocht je aan dit project begonnen zijn met het idee voor weinig geld een mooie boot te kunnen krijgen, moet ik je helaas teleurstellen. Klussen is duur. Heel duur.
Als je op www.marktplaats.nl zoekt naar kajuitzeilboten tussen de 6 en 9 meter vind je een hoop leuke boten in dezelfde lengte als de Spirit 24 waar je zo mee weg kan varen.
Kijk ik naar je kluslijst zie ik een paar klussen die stevig in de papieren lopen. Epoxy, glasweefsel, verf, antifouling, daar ga je al veel geld aan kwijt zijn. Nieuwe kussens en lijnen, ook weer even slikken bij het pinnen. En de uren rekenen we gemakshalve niet mee.
Als je klussen echt leuk vindt wens ik je heel veel plezier met dit prachtige project en hoop dat je ons af en toe met een mooi verhaal en foto’s op de hoogte houdt. Er is op dit forum ongelooflijk veel kennis aanwezig, maak daar gerust gebruik van.
Mocht je eigenlijk op zoek zijn naar een betaalbare boot om te beginnen met het varen op groot water; meld dat dan ook, de forumleden helpen heel graag mee met zoeken.
Wat je ook doet, veel plezier en succes, groet, Jurriën
2 registratie in NL bestaat niet als plicht.
4 de tekeningen van het schip zijn vast nog te krijgen bij vandestadtdesign.
5 kielbouten 1 voor 1 doen. Van Heijgen kennende zal de kiel alleen aan de kit al blijven hangen. Constructie van kiel en bouten vast te vinden in de tekeningen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Bedankt voor de reacties! Voor alle duidelijkheid, wij zijn Belgen.
Over de financiële en mentale wijsheid van het project kan ik kort zijn: het heeft geen zin, en het leven ook niet. Maar ik denk wel dat je bij om het even welke boot van 25-40 jaar oud vroeg of laat op dezelfde werken afstevent... In ieder geval, we hebben het project aangenomen dus terugkijken heeft geen zin. Ik heb wel een harde limiet waarboven ik mijn verlies neem en de boot de boot laat.
Trailer heeft inderdaad geen papieren maar wel een typeplaatje, en is dus bekend bij RDW, zie www.voertuig-zoeker.nl/aanhangwagen/pekawee/at15g/-/ Kan je via RDW papieren aanvragen van de trailer? Pekawee bestaat al een hele tijd niet meer. Het is de bedoeling om die uiteindelijk terug op Belgische nummerplaat te krijgen, want ik veronderstel niet dat ik als Belg niet met een trailer met Nederlandse platen kan rijden. (Dat zou eigenlijk nog het handigste zijn want ik las ergens dat jullie geen keuring hebben voor trailers?)
Vraag naar electriciteit zal ik anders verwoorden: kan je met de huidige stand van de techniek met één zonnepaneeltje (meer plaats zal er niet zijn), een batterij en omvormer toekomen voor de geschetste last?
Kielbouten één voor één is natuurlijk de logica zelf, bedankt Baasklusje. Het zijn alleen draadeindes, en ze zijn te kort voor een dubbele moer, dus dat wordt nog een uitdaging.
Het zijn alleen draadeindes, en ze zijn te kort voor een dubbele moer, dus dat wordt nog een uitdaging.
Typisch Spirit.
In de flens van de kiel is waarschijnlijk draad getapt, daarin dan het draadeind en bovenop 1 moer op een volgplaat of -ring.
De 24 heeft in zijn 1e jaar meteen de Kwartton Cup gewonnen in 1967. Prima bootje!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Mooi bootje om te zien! Veel plezier ermee, maar eerst nog wel even klussen... bdr schreef :
Vraag naar electriciteit zal ik anders verwoorden: kan je met de huidige stand van de techniek met één zonnepaneeltje (meer plaats zal er niet zijn), een batterij en omvormer toekomen voor de geschetste last?
Dat lijkt me prima te kunnen. Op onze 24-voeter hebben we ook geen walstroom, alleen een overloopbaar 78W-zonnepaneel op het luik, en een kleine accu. Voor (hand)marifoon, dieptemeter, navigatie-tablet, LED kajuitverlichting, navigatieverlichting en ankerlicht, opladen van spullen. Probleemloos, geen omkijken naar, ook bij weken zeilvakantie. Als je veel een stuurautomaat gaat gebruiken of veel in het donker vaart kan het anders worden.
Dan kun je er beter afblijven.
Maar lees ook een rdw registratie, dan zou de geregistreerde eigenaar wsl wel via de rdw kenteken op kunnen vragen.
Bellen met de rdw vertelt je meer.
Regelgeving omtrent rijden met buitenlands kenteken is in nl beetje vaag.rdw zegt dat dat niet mag, maar in het verkeersregels ment staat een melding dat het wel mag, als bestuurder/ inwoner in NL eigenaar is van het voertuig met buitenlands kenteken, geldt dus ook voor aanhanger.
Ben niet bekend met Belgische regels.
JB
Leuk! Mooi bakje, heb wel wat info voor je. Kan je mij mailen op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.?
Gr. hylke
Dat lijkt me prima te kunnen. Op onze 24-voeter hebben we ook geen walstroom, alleen een overloopbaar 78W-zonnepaneel op het luik, en een kleine accu. ... Probleemloos, geen omkijken naar, ook bij weken zeilvakantie.
Blij om dat te horen. Kan je iets specifieker zijn? Welke batterij, AGM, lood, LFP? Welke omvormer en panneeltje?
pura vida schreef :
Leuk! Mooi bakje, heb wel wat info voor je. Kan je mij mailen op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.?
Gedaan, best spam checken want Gmail lust mijn email niet graag.
Aangezien ik hier toch alle domme vragen kan stellen, waarom is dat een kwartton boot? Van waar die naam voor die klasse boten? Met gewicht kan het toch niet heel veel te maken hebben?
Dat lijkt me prima te kunnen. Op onze 24-voeter hebben we ook geen walstroom, alleen een overloopbaar 78W-zonnepaneel op het luik, en een kleine accu. ... Probleemloos, geen omkijken naar, ook bij weken zeilvakantie.
Blij om dat te horen. Kan je iets specifieker zijn? Welke batterij, AGM, lood, LFP? Welke omvormer en panneeltje?
Jawel, maar ik durf niet te zeggen dat dit optimaal is of zo.
Paneel Sunbeam 78W Tough, is 78*54cm. Batterijlader is Steca PR1010 geloof ik, dat is een PWM regelaar, die hadden we al. Accu is 24Ah AGM, weegt 5.8 kg, maar heeft niet veel capaciteit voor extra dingen natuurlijk. Geen espresso-apparaat, koelkast of inductiekookplaat dan maar
LFP zou natuurlijk lichter zijn, maar ik had wat nadelen gehoord als deze continu aan zonnepanelen gekoppeld is. Maar er zijn hier mensen die daar véél meer over weten.
.Aangezien ik hier toch alle domme vragen kan stellen, waarom is dat een kwartton boot? Van waar die naam voor die klasse boten? Met gewicht kan het toch niet heel veel te maken hebben?
Is een oude IOR meetformules.
Iets met volume, als ik het goed heb.
De experts vallen dadelijk in...
.Aangezien ik hier toch alle domme vragen kan stellen, waarom is dat een kwartton boot? Van waar die naam voor die klasse boten? Met gewicht kan het toch niet heel veel te maken hebben?
Is een oude IOR meetformules.
Iets met volume, als ik het goed heb.
De experts vallen dadelijk in...
Een systeem dat boten tegen elkaar kunnen varen zonder verdere rating. No 1 is de winnaar enz.Er zijn ook 1/2 , 3/4, 1 en 2 tonners
Dat begrijp ik, het verwarrende is dat er ook een one ton klasse is geweest, die dan weer kleiner (<6m) en open waren... Enfin, die IOR formule is blijkbaar 75 bladzijden lang dus een korte samenvatting moet ik niet verwachten.
Ik ga jullie niet met elke mogelijke beweging vervelen maar ondertussen is werkdag 1 achter de rug dus kort verslag:
Het plan was om verder te gaan waar de vorige eigenaar gestopt was, dus het onderwaterschip verder afschuren. Er waren nog een paar grote stukken niet gedaan, met name het moeilijke stuk, de kromming van romp naar kiel.
Bij aanvang bleek dat mijn kameraad zijn eigen schuurmachine niet vond, geen probleem, ik had mijn excenter en mijn haakse slijper bij, ik zou dan wel de slijper gebruiken. Maar de laatste gebruiker van mijn excenter-schuurmachine had blijkbaar zonder schuurpapier geschuurd want de velcro van de schuurplateau was volledig op, het schuurvel vloog eraf. Dan maar even de auto in en een andere schuurplateau kopen...
Anderhalf uur later blijkt dat er nergens in de buurt van de "werf" onderdelen voor Bosch blauw te vinden zijn. Die schuurmachine is nu het enige toestel dat ik heb dat niet van Makita is. Ik voel me weer helemaal in verbouwmodus, de hoeveelheid tijd die je verspeelt met rondrijden op zoek naar prutsen...
Terug op de "werf" heeft mijn kameraad zijn schuurmachine dan toch gevonden, zo'n rechthoekig trilding van in de jaren '80. Ik denk er het mijne van, en pak mijn haakse slijper om de bulk van de gelcoat weg te schuren. Wel goed aandachtig blijven want met P24 schuurpapier gaat goed vooruit, als de machine niet goed vlak staat schuur je zo een put. Tevens leer ik, te laat, dat ik best altijd in één richting schuur, dus niet over en weer want op het keerpunt krijg ik een put. Ik ben toch wel een keer of 3 te diep gegaan dus als de boot in de toekomst zinkt ligt hier de oorzaak.
Dat apparaat van mijn kameraad deed natuurlijk niets. Uiteindelijk een schuurpapier op de versleten plateau geplakt zodat hij toch nog iets nuttig aan het doen was. Het ruwe schuurwerk is wel goed vooruit gegaan, vrijwel het hele onderwaterschip is klaar, alleen aan bakboord moet er nog wat hoger geschuurd worden zodat het schuurwerk symmetrisch is.
Ik had in een YouTube filmpje een tip gezien om je schuurvel met WD40 in te spuiten, en dat lijkt wel te werken, ik zit slechts aan mijn tweede P24 fiberschijf.
De grote vraag blijft wel hoe ver gaan we schuren?
Dit is de huidige toestand. Die witte strepen zijn niet door ons schuurwerk, maar omdat de gelcoat geen vlakke laag is.
Als ik het productieproces van een GRP-romp goed begrijp, begint het met een vrouwelijke mal die gewaxed wordt. Dan wordt daar een dikke laag gelcoat op geschilderd, waarop nat-in-nat de glasvezelmatten gelegd worden. Nadien wordt er verder met polyester gewerkt als lijm-vulmiddel tussen de opeenvolgende glasvezelmatten. Klopt dat?
Ik vermoed dat die witte strepen er zijn omdat de gelcoat met de groffe borstel op de mal gesmeerd is. Op die plaatsen is de gelcoat veel dikker, en om dat weg te krijgen zouden we denk ik wel meer dan een mm glasvezel moeten wegschuren. Aangezien de romp niet veel dikker dan 6mm is, ben ik daar nogal terughoudend over, dus herhaal ik mijn vraag:
bdr schreef :
De vorige eigenaar was begonnen met het onderwaterschip kaal te zetten wegens osmose. Moet echt al die gelcoat eraf of worden de overblijvende plekken voldoende afgedicht door de volgende lagen (epoxy en epoxy plamuur, coppercoat??)
Verder hebben we met wat puzzelwerk de masten droog aan het dak van het kot kunnen vastmaken, zal de eerste keer in 10 jaar zijn dat die niet in weer en wind staan, top dus. En later thuis heb ik geleerd dat de schuurplateau van de huidge Bosch blauw toestellen niet meer compatibel is met mijn oude excenter. Ik heb een vaag vermoeden dat de Makita stal nog zal uitbreiden...
Tenzij je precies op die plekken last hebt van osmoseblazen of iets dergelijks, zou ik die strepen lekker laten zitten. Je kunt even voorzichtig bij 1 streep testen hoe diep het gaat (omliggende laminaat niet meenemen). Dat plamuur je zo weer dicht. Maar waarschijnlijk gewoon zo laten en overheen straks met je epoxy-lagen.
Het hangt er wel vanaf wat voor behandeling je van plan was. Als je echt de bovenste laag glas open wilt hebben moet je verder, maar dan zul je waarschijnlijk ook een of meerdere nieuwe lagen glas(weefsel?) aan moeten brengen.
Er zijn nergens blazen te zien en al helemaal geen delaminatie. Wel zijn er belletjes van 3 à 5mm in de gelcoat, die wil ik wel weg. Die belletjes zitten onder de oppervlakte, dat heb ik gemerkt bij de stukken pristiene gelcoat die ik afgeschuurd heb. In de belletjes zit geen vocht.
Wat het plan is weet ik niet echt, het is ook allemaal nieuw voor mij. De vorige eigenaar zei extra weefsel met epoxy. Dat extra weefsel is zeker nodig aan de kiel want de verbinding kiel romp ligt nu bloot waardoor er op 1 plek al roest is.
Verslag werkdag 1Maar de laatste gebruiker van mijn excenter-schuurmachine had blijkbaar zonder schuurpapier geschuurd want de velcro van de schuurplateau was volledig op, het schuurvel vloog eraf. Dan maar even de auto in en een andere schuurplateau kopen...
Alledrie mijn excenter machines hebben een zool waar ik zelf nieuwe velcro op heb geplakt. Dat spul heeft gewoon niet het eeuwige leven.
Gaat prima, gewoon halen bij de naaimachinewinkels.
Ondertussen hebben we de mast(en) van de Spirit volledig afgebouwd zodat we ze kunnen verven. Ik spreek van masten omdat we de originele mast hebben en een mast van een andere afgebroken Spirit 24. De originele mast is zwaar beschadigd, dus zullen we de andere gebruiken.
Ik vermoed dat deze schade bovenaan de mast veroorzaakt is door één van de vallen die tegen de mast heeft zitten kletteren.
De masttop stelt me wel voor een raadsel. Dit is de topbox (of hoe dit ook noemt):
En zo was die opgetuigd:
Voor de duidelijkheid, de voorkant van de boot is rechts. Van rechts naar links heb je dus:
Voorstag
Blok met fokke/genoa-val
De mast zelf
De grootzeilval die via 2 pulleys naar de voorkant van de mast geleid wordt
Een rvs kabel die, naar ik vermoed, de giek ophield zodat die niet op het dek kan vallen
Achterstag
Wat ik niet echt begrijp is: waar moet je hier de spinnaker-val vastmaken?
De boot was leverbaar met spinnaker en we hebben 2 spinnakers gevonden tussen de verzameling zeilen die meegekomen is (niet noodzakelijk passend).
De mast heeft ook een track voor spie-boom aan de voorkant. Eigenlijk is alles er maar er zou zowieso nog een spinnaker-val naar de masttop moeten en liefst ook een lijn om de spieboom op te tillen.
Op dit moment lopen de fokkeval en de grootzeilval vooraan de mast, langs de buitenkant. Daarenboven zijn de bestaande grootzeil- en fokkeval uitgevoerd in rvs kabel, waar een zachte lijn aan vastgeknoopt is. Die kanjer van een knoop hangt natuurlijk bovenaan de mast wanneer de zeilen afgetuigd zijn, en heeft volgens mij de schade aan de originele mast veroorzaakt. Ik hoop ergens die rvs-kabel door dunne dyneema te kunnen vervangen waar een dikke zachte lijn aan wordt vastgesplitst (?) zodat er geen knopen meer tegen de mast hangen te kletteren. Maar ergens vraag ik me ook af of we niet beter die vallen door de mast zouden leiden... De bestaande pulleys (sheaves?) zijn bemeten op 4 à 5mm rvs kabel.
Zoals jullie merken ben ik niet van al het jargon op de hoogte, als iets niet duidelijk is, stel dan gerust een vraag.