Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuw project: Helmsman Carrera 38

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 21 sept 2024 20:30 #1586323

Kuip vloer is een verhoging met teak opgelijmd met kit. Zit wel een foto in het topic.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 21 sept 2024 21:01 #1586326

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5212
kockie schreef :
Waarom het een opluchting is dat je diesel uit je boot haalt, snap ik niet zo goed. Zo een slecht concept is een verbrandingsmotor toch niet? Zeker bij een boot waarbij nauwelijks diesel verbrand…
Een echte principiële keuze……

geen filters, pompen, vloeistoffen, trillingen, herrie, afstellen, etc, meer? heerlijk, zeker als je nauwelijks diesel verbrand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 21 sept 2024 21:31 #1586327

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1398
JRomkes schreef :
geen filters, pompen, vloeistoffen, trillingen, herrie, afstellen, etc, meer? heerlijk, zeker als je nauwelijks diesel verbrand.

Die HBM generator heeft ook filters, pompen, trillingen, enzovoort.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 21 sept 2024 22:10 #1586330

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Er zit toch wel echt een heel groot verschil in een inboard motor en een kleine gen… in draaiuren, geluid, koelingsysteem, etc. Daarbij, de gen gaat lekker mee naar huis na het seizoen.

Voor mij is het vooral de rust aan boord, de kennis van elektrische installaties (en gebrek aan kennis dieselmotor), het 230v net met koffieapparaat en de duurzame gedachte gang van het beperken van je uitstoot. Als ik een keuze heb, kies ik voor innovatie en hoop zo een voorbeeld te zijn voor andere die de stap willen nemen zonder er op leeg te lopen. De accu, omvormer en elektrische systeem ging daarbij toch al om, de meerkosten zitten vooral in de motor. Die zijn echt nog te duur/te weinig afname.

De verwarming en gen zijn nog op brandstof, maar op termijn worden accu’s zo voordelig en minder schadelijk dat ook hier voldoende opslagcapaciteit voor aangelegd wordt. Daar houdt ik nu alvast rekening mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 22 sept 2024 02:01 #1586335

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6668
Bij wat voor vaarwater zie je een electrische aandrijving zonder brandstofgenerator als haalbaar? Oftewel: wat voor actieradius koppel je aan motorvaren zonder opladen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 22 sept 2024 04:56 #1586337

Apae schreef :
Bij wat voor vaarwater zie je een electrische aandrijving zonder brandstofgenerator als haalbaar? Oftewel: wat voor actieradius koppel je aan motorvaren zonder opladen?

Waarom zonder opladen, je tankt toch ook wel eens onderweg?

Vakantie naar de Engelse oostkust: Check.
Rondje Duitse Wad, Thyborøn, Limfjord, Zweden, Malmö, Deense zuidelijke archipel, NOK: Check.
Harlingen-Dokkum: Check.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 22 sept 2024 07:44 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 22 sept 2024 06:52 #1586350

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Voor de liefhebbers, hierbij een berekening o.b.v. Oceanvolt vermogen/snelheid grafiek op basis gewicht+lengte waterlijn.

Conclusie; Eén accu is wat behelpen, de opwarming van de generatorruimte is de beperkende factor. Ook de regeling is complex omdat een accu tot 100A levert. Simpel gezegd moet de generator aan als er meer dan 3,6 kW gevraagd wordt. Alles zal dus voorbereid worden op 2 accu's, tot die tijd even behelpen.

Als je zonder aggregaat wilt varen, heb je veel meer zon/wind of accu's nodig. Of je beperkt het vaargebied en huurt een aggregaat voor de vakantie :laugh:

1x accu


2x accu
Laatst bewerkt: 22 sept 2024 06:58 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 22 sept 2024 07:59 #1586364

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8590
Dus je generator draait continue, maar met verschillend vermogen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 22 sept 2024 08:09 #1586365

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Inderdaad, er zijn twee standen; eco en aan. Afhankelijk van de belasting zal de motor meer of minder vermogen leveren. Je hoort dus een continu toerental, dus niet snelheidsafhankelijk. Het is dus belangrijk om deze zo stil mogelijk te krijgen én goed te laten ventileren voor de warmte af te voeren (luchtgekoeld). Zag al filmpjes van mensen die een demper op de uitlaat monteren. Dus eigenlijk zoals vroeger met de brommer, maar dan andersom :laugh:

(Regeling met de Victron Quattro moet ik nog uitzoeken, kan een beperking geven dat er maar een stand mogelijk is. Dan zal de gen minder lang draaien, op hoger vermogen)
Laatst bewerkt: 22 sept 2024 08:11 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 22 sept 2024 09:04 #1586376

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1420
Wow, dat is wel een plan zeg! Daar is over nagedacht en je hebt de kennis. Maar bij mij blijft de vraag hangen : waarom?

Ik snapte de rust aan boord. Maar nu blijkt er toch een generator te moeten blijven draaien.

( Maar goed ik heb mijn potente EV recent weer omgeruild voor een potente benzinemotor, ik ben wat bevooroordeeld……)
Ik ben n
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 22 sept 2024 09:45 #1586390

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Dank! De regeling is nog echt wel een ‘next level’, ook voor mij.

In feite zal de generator nooit veel draaien. We gaan maximaal 3 dagen lang weg, hebben in iedere haven walstroom om te laden en lange stukken varen zal niet snel gebeuren. Zeker met twee accu’s en veel zonnepanelen, hydro generator en windmolen zou je zonder generator kunnen.

Ik ben zelf adviseur, reken accu’s-generatoren uit voor mijn werk en in het verleden elektro monteur geweest. Dat maakt het makkelijker. Nu wil ik de boot helemaal naar mijn zin maken, geen zin om over twee jaar spijt te hebben en de helft af te moeten breken.

Ieder zijn ding, maar het elektrisch rijden bevalt hier erg goed (tesla m3 + bmw i3)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 22 sept 2024 14:34 #1586407

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Mooi project! 5.2 kwh voor en aandrijving en hotel verbruik wel erg weinig. Had in mijn esloep 10kwh, en dat was prima voor een dag varen, met een sloep vaar je eigenlijk altijd bijna rompsnelheid dus 5 uur was geen probleem. Let wel op dat het voorlopig je enige vorm van aandrijving is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 23 sept 2024 02:06 #1586494

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6668
It Paradyske schreef :
Apae schreef :
Bij wat voor vaarwater zie je een electrische aandrijving zonder brandstofgenerator als haalbaar? Oftewel: wat voor actieradius koppel je aan motorvaren zonder opladen?

Waarom zonder opladen, je tankt toch ook wel eens onderweg?

Vakantie naar de Engelse oostkust: Check.
Bij windstilte en zonder zon een complete shipping lane oversteken op accu's, dat zou voor mij een minimaal scenario zijn. Voorlopig is het nog niet mogelijk om midden op de Noordzee accu's vol te tanken, en OceanVolt kwam daar niet uit zonder generator.
Maar inmiddels lees ik dat ook TS van een generator uitgaat. Heb je alsnog diesel aan boord, en dus hooguit een kleine efficiencyslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 23 sept 2024 05:40 #1586503

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Nogmaals, wij varen niet zover en daarom verwacht ik een minimaal aantal draaiuren. Ik verwacht een reductie van 90% van brandstof verbruik (wordt waarschijnlijk benzine) en uitstoot. Als we dan wel en volledig op de gen draaien (stroming tegen, haast) dan pas draaien we volledig op brandstof, en dan is het wat minder efficiënt dan direct op diesel.

De motor heeft gisteren (avond) in de tuin gedraaid. Uitbouw, vervoer en opbouw van het hele systeem in 3 dagen, vind het wel een prestatie. Nu wachten op een koper.

Verder nog druk geweest met wat pijnpunten in de boot. Bij de mast was wat aangerommeld. Even contact met Helmsman gehad en tot de conclusie gekomen dat iemand na hem flink heeft huisgehouden in de boot. Er zijn delen uit het interieur gezaagd. Er is rondom de mast overlaagd met epoxy matten en heel veel plamuur aangebracht. Hierin waren wat scheuren en verdikkingen te zien. Dit heb ik weggehaald en kwam op het staal uit…. :ohmy:

Even dacht ik dat ik al op de kiel zat. Gelukkig niet zo. Heb wat overlegd en gisteren avond ook een Helmsman club gevonden waar bouwtekeningen op staan. Er blijkt een mastvoet van staal te zitten. Nou, die is echt helemaal rot. Door het opsluiten van vocht uit de mast, is het helemaal gaan roesten. Ben gelijk aan het ruimen gegaan en kwam veel rommel tegen, steeksleutels etc…


Volgende keer verder, dit heeft even prio, en nu de motor eruit is, is de grootste klap gemaakt.
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 05:54 door Efsix85. Reden: Zucht, zelfs een foto toevoegen gaat niet…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 23 sept 2024 06:24 #1586509

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 23 sept 2024 17:58 #1586709

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6668
Efsix85 schreef :
brandstof verbruik (wordt waarschijnlijk benzine)
Dat lijkt me een slechte keuze. Benzine kan net zo hard poef zeggen als gas, en als dat gebeurt is het einde boot en waarschijnlijk ook einde bemanning.
Ik heb tweemaal een bootje zien exploderen, en wil op die basis nooit meer een brandstof die ontplofbaar mengsel in de boot vormt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 23 sept 2024 18:03 #1586710

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6668
Dat wordt een flinke extra klus, het mastspoor vervangen. Kan je op de tekeningen zien of die origineel ook ingelamineerd zit, zoals ik wel zou verwachten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 23 sept 2024 18:58 #1586746

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
De voorkeur is inderdaad HVO100-diesel, maar daar is maar weinig kleins in te vinden. Ik begreep via-via dat een eberspacher kachel al wel op HVO100 kan, dus dat sluit dan mooi aan bij een diesel aggregaat.

Ik ga contact met de Helmsmanclub opnemen, en lid worden. Mogelijk hebben ze wat ervaringen en referentie foto's zodat ik het zo origineel mogelijk kan maken.



Gelijk een mooie referentiefoto gevonden, mooi om alvast naar uit te kijken!



Mocht je het jezelf afvragen, ik kan goed rechtop zitten op de bank. Bedden zijn lang genoeg. Stahoogte is er niet :laugh: De zittingen kan je naar voor schuiven, dan heb je ook nog een breed bed.
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 18:59 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 14 okt 2024 20:22 #1591233

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Zoals verwacht, het mastspoor was compleet rot. Interessant om te zien hoeveel staal dikker wordt en uit laagjes opgebouwd is als het roest. Tot op de huid was er vocht ingesloten (via het staal zijn weg naar beneden gevonden). De vulling onderop is zo los te trekken van de huid. Het nadeel is wel dat het bovenste deel van de vulling zo hard is als beton. Ben hier nog wel even zoet mee :laugh:

Ik wil samen met mijn vader een nieuwe mastspoor constructie bedenken. Iets met hardhouten vrangen in epoxy, met een mastspoorbalk en trimrail erop. Zal tzt een ontwerp delen voor (positief geformuleerde) feedback. Als iemand foto's kan delen van soortgelijke constructies, wordt zeer gewaardeerd!

Via de Carrera club (www.carreraforbundet.se) en Facebook het advies gekregen om gelijk maar de constructie van de kielbouten te optimaliseren. Bij de eerste generatie Carrera's een zwak punt, echter nooit lekkage oid. Zou al eerder gedaan zijn, heb de stukken opgevraagd. Dit zal waarschijnlijk een platen of frame-constructie zijn om de vloer te versterken tpv de dubbele bouten. Is nog te overzien. Kielbouten zijn wat geroest, maar lijken nog prima. Wel een lijn in de kiel te zien waar de aanhechting is. In het verleden is de kiel al door Helmsman bekleed met weefsel, echter door flex in de kiel toch wat gaan werken. Al met al, zie ik geen reden om de kiel te scheiden en opnieuw te bevestigen. Je moet ook ergens een grens trekken :lol:








Dit aanzicht zal niet snel vervelen :kiss:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 04 nov 2024 21:46 #1594946

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
We zijn weer een maandje verder, de ontwikkelingen en de (verwachte) tegenvallers:

48V Batterij verder uitgezocht; 2x zelfbouw LFP sets van EVE 160Ah 2024 cellen (7,7 kWh/st - 160A/st continu) met Daly BMS 200A incl alle mogelijke opties. Gebouwd in een rvs bak met klemdeksel en pakking. Ben nu het schema aan het uitwerken en zoek nog even verder naar een EU-BMS. Door de tijd die het balanceren van de cellen nodig heeft, wil ik dit ergens eind februari al gaan bestellen. Voordeel is dat de batterij precies in de kiel/onder de bank past. Voor nu echter geen prio.

De mastvoet vulling is verwijderd, wat een *****werk :whistle: ! Gelukkig niet voor niks, water tegen gekomen. Ook het voorste schot was rot en verwijderd (ook los). Naast de diesellucht is de muffe lucht ook gelijk weg. De vloer verwijderd, was toch al niet veel meer (maar waar stop je..).





De andere schotten zijn aan de bovenzijde gescheurd, wat een bekend probleem is. Het idee is nu om de schotten wat te verhogen voor meer stevigheid en opnieuw in te werken. Daarbij gebruik makende van aluminium 8-10mm (want makkelijk te bewerken, RVS niet) platen en multiplex (?) voor de hechting naar epoxy. Door de plaat te zetten en in te werken met fillets en matten ontstaat veel stevigheid. Het is ook gelijk een drager voor de nieuwe vloer. Als alles goed wordt uitgevoerd dan :laugh:











De kielbouten zijn blijkbaar van RVS, fijn om de bouwtekeningen te hebben. Heb ook contact gezocht met iemand die ze kan doormeten. Als ze rot zijn, is het in de huid of net boven de kiel. Ik ga foto's sturen voor een goede prijsopgave, maar het is vooral de bereikbaarheid wat het nu onmogelijk (lees kostbaar) maakt. Eerst maar de boel eens zuiver maken en dan bedenken wat handig is. Voor nu is het doormeten net zo duur als een dag in de lift.

Het lijkt erop dat er stalen plaatjes onder de kielbouten zitten, die vergaan zijn. Ik hoop dat het daarbij is gebleven. Ik was niet van plan om de kiel dit jaar al te lichten, en hoop dat met een gezette RVS plaat op de (opgeknapte) bodem voor meer verdeelvlak gaan zorgen. Wellicht volgend jaar, als hij toch in de kraan hangt.


Blij met mijn vader en oom die hier allemaal wat meer ervaringen mee hebben, gezellig ook! Tips zijn overigens meer dan welkom, vooral benieuwd naar jullie ideeën over de constructieverbetering van de schotten. Ik heb foto's opgestuurd gekregen van een mastconstructie bij een X, echter zwaardkiel. Ben vooral op zoek naar foto's van half langskiel (?) constructies.






Ondertussen heeft mijn oom heel hard gewerkt aan het onderwaterschip, krabben en schuren, de interprotect heeft zijn werk goed gedaan. Nu de kiel nog en dan een paar maanden luchten. In het voorjaar komt er epoxy impregneer op.



Het is maar goed dat het uitzicht zo mooi is B)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 04 nov 2024 21:56 #1594947

Zou nu je toch bezig bent de aansluiting van de kiel en de romp verstevigen.
Bij aan de wind met flinke golven voelde je het vloertje bewegen.
Je kan er nu goed bij.
Is het onderwater schip nog een beetje strak? Ben ooit een paar bultjes tegen gekomen die ik 2mm heb uitgefreesd en nadien voorzien heb met epoxy plamuur. Dat was afdoende.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 04 nov 2024 22:13 #1594948

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
ONTZETTEND BLIJ met je werk aan het onderwaterschip! Natuurlijk zit er wat werk aan, maar ze heeft niet veel onderhoud gehad. Osmose is ook bijna niet aanwezig.

Mijn oom wist niet goed wat hij van de vele ronde gaatjes moest denken. Heb hem toen je oude topic laten lezen. Dit verklaarde een hoop. Leuk om je oude werk terug te zien. Het verteld een mooi verhaal, dat is het leuke van een renovatie.

De kracht van de kiel is groot (2500 kg kiel vs 1500 kg boot). Navraag in Zweden leert dat het bewegen van de kiel>romp en romp zelf een bekend probleem is (te testen door op het dek op-af te stappen zonder mast). Het zou op te lossen zijn door verstevigingen aan te brengen.

Het draaipunt van de kracht van de kiel zit vrij hoog, in de oksel van de romp. Stap 1 is de spanten en vloer verhogen en opdikken voor meer stevigheid. Stap 2 is verstevigen van de vloer onderin. De Zweden vertellen alleen nog niet hoe hun het doen. Dus dan verzinnen we dat zelf maar :laugh: Dacht aan een rvs plaat met gezette kanten die de kracht beter zal verdelen over het smalle vloertje onderin. In ieder geval is alles beter dan de half rotte stalen ring die er nu tussen zit. (zie foto's)
Laatst bewerkt: 04 nov 2024 22:52 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 14 nov 2024 15:31 #1596502

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1618
Klopt het dat er alleen voor en achter de kiel een schot / schotten zit welke hoger zijn dan de bilge zelf, ik bedoel te zeggen dat ik weinig wrangen zie die veel hoger dan de bilge komen.

Zorgen voor de stijfheid in je onderwaterschip over een grotere breedte lijkt me de enige optie om de flex te verminderen. Kun je de wrangen die onderin de bilge zitten niet verder door trekken naar boven en buiten, de kastjes in? Hoeveel hoogte zou je hier hebben om doorlopende wrangen te maken welke hoger stoppen?

In vergelijking, bij onze Tasman48 (6,5 ton kiel) zijn de wrangen 40cm hoog en overbruggen in verhouding ook meer breedte, dit draagt enorm bij aan de stijfheid




Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 14 nov 2024 15:44 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 15 nov 2024 09:07 #1596579

Door laten lopen tot onderkant vloer., dan heb je ook mooi steun voor de vloer.
En dan om de 30 cm een extra schotje inlamineren.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 15 dec 2024 18:56 #1602165

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Het klopt inderdaad dat er de schotten niet hoger zijn dan de bilge. Dit is dan ook vragen om problemen, iets met kracht en arm. Gevolg is dat alle schotten aan de bovenzijde losgekomen zijn. We gaan de schotten verhogen en inwerken. De vloer zelf komt daardoor 2 cm hoger te liggen. Sta hoogte was er toch al niet en inderdaad; de vloer rust hier dan inderdaad mooi op! Doen het maar gelijk goed.

Er komen geen extra schotten. Ik ga twee RVS spanten laten maken. Deze komen direct onder de kielbouten gepositioneerd zodat de kiel draagt op een veel sterkere constructie. (ontwerp volgt voor feedback). Voor het mooie zijn de kielbouten wel wat kort, ik kan de bilge vloer niet teveel opdikken (4-5mm epoxy, 4-5mm rvs). Wel breng ik ruimte fillets aan, daar is wel plek voor.

Verder is het vrij koud en regenachtig op de haven. Het gaat ook allemaal niet zo snel als ik zou willen. Er komt her en der nog wat water in de boot door lekkages. Dit helpt niet echt met het drogen van het laminaat. Ik heb dus nog genoeg werk om de koude maanden door te komen :laugh:

Voor de aandrijving is de keuze gemaakt; een Rimdrive motor 5 kW die ik op termijn bestuurbaar maak om een boegschroef/pomp te besparen. De motor weegt maar 8 kg, watergekoeld en geen draaiende onderdelen. NL firma en fijn contact. Ze staan alle soorten accu's toe, wat de kosten daar dan wat bespaard.





De accu wordt een flink maatje groter en komt niet meer in de bilge. De opstelling komt op de plaats van de motor (waar veel ruimte beschikbaar is gekomen door de Rimdrive). De kosten liggen erg hoog, waarschijnlijk wordt het een DIY box met losse cellen (LFP, 16s, 320 ah, 100 kg). De voorkeur ligt nog op een IP67 accu, die zelf bouwen is wat lastiger. Wellicht zakken de prijzen nog wat. Wat ik per saldo bespaar aan gewicht is de brandstoftank a 80L, niet zoveel als bedacht. De noodaggregaat zou in principe thuis kunnen blijven.





Laatst bewerkt: 15 dec 2024 20:37 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl