We zijn weer een maandje verder, de ontwikkelingen en de (verwachte) tegenvallers:
48V Batterij verder uitgezocht; 2x zelfbouw LFP sets van EVE 160Ah 2024 cellen (7,7 kWh/st - 160A/st continu) met Daly BMS 200A incl alle mogelijke opties. Gebouwd in een rvs bak met klemdeksel en pakking. Ben nu het schema aan het uitwerken en zoek nog even verder naar een EU-BMS. Door de tijd die het balanceren van de cellen nodig heeft, wil ik dit ergens eind februari al gaan bestellen. Voordeel is dat de batterij precies in de kiel/onder de bank past. Voor nu echter geen prio.
De mastvoet vulling is verwijderd, wat een *****werk
! Gelukkig niet voor niks, water tegen gekomen. Ook het voorste schot was rot en verwijderd (ook los). Naast de diesellucht is de muffe lucht ook gelijk weg. De vloer verwijderd, was toch al niet veel meer (maar waar stop je..).
De andere schotten zijn aan de bovenzijde gescheurd, wat een bekend probleem is. Het idee is nu om de schotten wat te verhogen voor meer stevigheid en opnieuw in te werken. Daarbij gebruik makende van aluminium 8-10mm (want makkelijk te bewerken, RVS niet) platen en multiplex (?) voor de hechting naar epoxy. Door de plaat te zetten en in te werken met fillets en matten ontstaat veel stevigheid. Het is ook gelijk een drager voor de nieuwe vloer. Als alles goed wordt uitgevoerd dan
De kielbouten zijn blijkbaar van RVS, fijn om de bouwtekeningen te hebben. Heb ook contact gezocht met iemand die ze kan doormeten. Als ze rot zijn, is het in de huid of net boven de kiel. Ik ga foto's sturen voor een goede prijsopgave, maar het is vooral de bereikbaarheid wat het nu onmogelijk (lees kostbaar) maakt. Eerst maar de boel eens zuiver maken en dan bedenken wat handig is. Voor nu is het doormeten net zo duur als een dag in de lift.
Het lijkt erop dat er stalen plaatjes onder de kielbouten zitten, die vergaan zijn. Ik hoop dat het daarbij is gebleven. Ik was niet van plan om de kiel dit jaar al te lichten, en hoop dat met een gezette RVS plaat op de (opgeknapte) bodem voor meer verdeelvlak gaan zorgen. Wellicht volgend jaar, als hij toch in de kraan hangt.
Blij met mijn vader en oom die hier allemaal wat meer ervaringen mee hebben, gezellig ook! Tips zijn overigens meer dan welkom, vooral benieuwd naar jullie ideeën over de constructieverbetering van de schotten. Ik heb foto's opgestuurd gekregen van een mastconstructie bij een X, echter zwaardkiel. Ben vooral op zoek naar foto's van half langskiel (?) constructies.
Ondertussen heeft mijn oom heel hard gewerkt aan het onderwaterschip, krabben en schuren, de interprotect heeft zijn werk goed gedaan. Nu de kiel nog en dan een paar maanden luchten. In het voorjaar komt er epoxy impregneer op.
Het is maar goed dat het uitzicht zo mooi is