@Erikdejong; no need to be sorry! Theorie, de diesel is er net uit. Cijfers ter vergelijk praktijk in onderstaande grafiek verwerkt.
@Nachtvlinder; Je hebt nog twee wensen
@It Paradyske; Leuk dat je meeleest! Vraagt om toelichting inderdaad. Er is een draaiend onderdeel, dat is de kern van de motor, de schroef met magneten. De spoelen zijn ingegoten in epoxy en 100% waterdicht. Geen overbrenging was een betere bewoording geweest!
@FKZ; Bedankt, een dagje METS en leuk contact (met ook Oceanvolt) geeft veel inzicht. Ik overwoog de Epropulsion POD. In Zweden vaart namelijk een zelfde type boot met 4kW motor. Echter hield mij de seals etc tegen. Zoals je zelf ook aangeeft. Het is toch een stuk techniek wat een half jaar in het water hangt.
De RIMdrive wordt toegepast op onderzeeƫrs en ze hebben al best wat motoren draaien (2.000st dacht ik te begrijpen). Alle andere pods zijn 2x zo groot als de Epropulsion (die al 2x zo groot is als de RIMdrive) en lijken op een kanonskogel, die kan ik zoiezo al niet kwijt.
De voorkeur was een motor in de boot, maar de binnenruimte besparing is erg welkom. Daarbij, ik wil er ieder jaar uit (klussen, drogen) en bij storing kan ik de inboard ook niet echt direct oplossen/aanzwengelen. Ik denk dat de accu en motor regelaar de zwakste punten van de installatie zijn.
Sailing Uma, ik volg ze al een tijdje. Heb de juiste afleveringen op YouTube erbij gezocht (222-223-277 en 367) en hierop het schema aangepast. Regelaar is incl meting aandrijving, overig verbruik zal niet zoveel zijn, maar daarvoor heb ik de 20% aangehouden. Hoop dat het allemaal nog te begrijpen is