Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuw project: Helmsman Carrera 38

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 16 dec 2024 22:21 #1602361

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Onderstaand de grafiek elektrisch varen aangepast en beter leesbaar gemaakt

.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 17 dec 2024 05:37 #1602370

Is dat een theoretrisch grafiek of gebaseerd op werkelijke gegevens? Sorry, weet niet waar je bent in je project.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 17 dec 2024 05:42 #1602371

Interessante data! Wil je het bereik in km of NM er ook naast zetten?
Laatst bewerkt: 17 dec 2024 05:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 17 dec 2024 06:53 #1602382

Voor de aandrijving is de keuze gemaakt; een Rimdrive motor 5 kW die ik op termijn bestuurbaar maak om een boegschroef/pomp te besparen. De motor weegt maar 8 kg, watergekoeld en geen draaiende onderdelen.

Dat is toch wel intrigerend, een aandrijving zonder draaiende onderdelen.
:-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 17 dec 2024 08:13 #1602388

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
Mooie keuze, kijk ook goed naar of een motor onderwater mag blijven mocht je niet elk jaar op de kant willen. Sommige emotoren hebben er seals die periodiek vervangen moeten worden soms jaarlijks om water dichtheid te garanderen.

Voelt wel erg positief deze getallen, wellicht is het de voortstuwing nodig in kw, maar zonder de verliezen van schroef, regelaar motor etc.

Alleen je systeem aan heeft al verbruik van rond de 120 watt. Regelaar beeldscherm etc bms Omvormer etc. Wellicht kan je van sailing uma een goed overzicht van het verbruik vinden is volgens mij een redelijk vergelijkbare boot
Laatst bewerkt: 17 dec 2024 08:17 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 17 dec 2024 21:57 #1602509

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
@Erikdejong; no need to be sorry! Theorie, de diesel is er net uit. Cijfers ter vergelijk praktijk in onderstaande grafiek verwerkt.

@Nachtvlinder; Je hebt nog twee wensen :laugh:

@It Paradyske; Leuk dat je meeleest! Vraagt om toelichting inderdaad. Er is een draaiend onderdeel, dat is de kern van de motor, de schroef met magneten. De spoelen zijn ingegoten in epoxy en 100% waterdicht. Geen overbrenging was een betere bewoording geweest!

@FKZ; Bedankt, een dagje METS en leuk contact (met ook Oceanvolt) geeft veel inzicht. Ik overwoog de Epropulsion POD. In Zweden vaart namelijk een zelfde type boot met 4kW motor. Echter hield mij de seals etc tegen. Zoals je zelf ook aangeeft. Het is toch een stuk techniek wat een half jaar in het water hangt.

De RIMdrive wordt toegepast op onderzeeƫrs en ze hebben al best wat motoren draaien (2.000st dacht ik te begrijpen). Alle andere pods zijn 2x zo groot als de Epropulsion (die al 2x zo groot is als de RIMdrive) en lijken op een kanonskogel, die kan ik zoiezo al niet kwijt.

De voorkeur was een motor in de boot, maar de binnenruimte besparing is erg welkom. Daarbij, ik wil er ieder jaar uit (klussen, drogen) en bij storing kan ik de inboard ook niet echt direct oplossen/aanzwengelen. Ik denk dat de accu en motor regelaar de zwakste punten van de installatie zijn.

Sailing Uma, ik volg ze al een tijdje. Heb de juiste afleveringen op YouTube erbij gezocht (222-223-277 en 367) en hierop het schema aangepast. Regelaar is incl meting aandrijving, overig verbruik zal niet zoveel zijn, maar daarvoor heb ik de 20% aangehouden. Hoop dat het allemaal nog te begrijpen is :lol:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 18 juni 2026 21:16 #1689738

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Beste lezers,

Tot mijn grote spijt ligt dit project tot heden stil. We hebben voor nu andere prioriteiten; een jong gezin, de Efsix afronden en een boerderij renoveren.... :dry:

In de tussentijd ben ik op zoek naar iemand die voor mij de aansluiting van de romp op de kiel constructief kan herstellen/verbeteren. Ik heb een eerste indicatie gehad... :sick: Binnenkort een tweede poging doen. Ervaringsdeskundige die een uitdaging zoeken, let me know!

Het polyester/epoxy constructiewerk houdt de verdere klussen op, w.o. de RVS spanten, mastvoet en de E-aandrijving. Nu alles open ligt, wil ik het goed hebben. Sailing Uma, respect voor ze, hebben in mijn ogen de juiste stappen gemaakt. Ik denk aan: bouten bijboren, kiel los, verstevigen polyester (m.n. binnenzijde), hufterproof frame maken, bevestigen, afwerken. Maar of het echt nodig is??? Aan de andere kant, de boot steekt bijna 2mtr diep... Wil ik de kiel niet gelijk aanpassen???

Als ik de verhalen mag geloven is ze het waard. Dus ik maak graag nog even gebruik van jullie geduld.

Het doel is om de boot na deze werkzaamheden zsm zeilbaar te maken. Dan kunnen we de boot leren kennen en bedenken wat de vervolgstappen zijn. Origineel houden, of toch wat aanpassingen doen.... :evil:
Laatst bewerkt: 18 juni 2026 21:18 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 19 juni 2026 06:37 #1689748

Super dat je dit zelf wil gaan aanpakken. Ik zou alleen niet Uma sailing als voorbeeld nemen. Die boot was weinig meer waard en het had veel goedkoper geweest om gewoon een ander goedkoop 2e hands bootje te kopen (dat wel goed is). Omdat zij veel sponsoring en views krijgen, kan het uit dat ze alles herstellen, sterker nog, het is een verdienmodel voor hen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: Helmsman Carrera 38 19 juni 2026 08:13 #1689764

Nog heel wat werk voor, en achter, de boeg.
Boot is snel en zeker zeewaardig.
Heb er in 2015 een rondje UK mee gedaan in 4 weken, met soms best wel veel wind.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl