rooiedirk schreef :
'Jerry' bouwt hier bootjes van hechthout.
Een knabbelschaar voor aluminium is heel goed te betalen, en hoogst waarschijnlijk goedkoper dan een snijpakket. En dan kan je ook rondkijken bij de houten bootjes tekeningen.
Welke minimum dikte zou je nodig hebben voor een dinghy van pakweg 2,50 m.? Toch gauw iets van 2 mm. denk ik.
Qua gewicht lijkt dat aardig te doen; 1 m2 plaat van 2 mm. weegt ongeveer 5,6 kg.
Een Piraat kon worden gebouwd uit 1 plaat triplex van 122 x 305 cm., als ik me niet vergis. Dat is 3,72 m2. Zit je nog maar net boven de 20 kg. Tenzij de spantvorm veel knikken heeft, en een soort zelfdragende romp kan worden gebouwd, komen daar nog de nodige schotjes en verstijvingen bij. Maar je zou onder de 30 kg. moeten kunnen blijven. Dat is nog door één man te tillen en met twee gemakkelijk.
Zo'n bootje hoeft niet noodzakelijkerwijs veel zwaarder te zijn dan een vergelijkbaar exemplaar in triplex en stitch-and-glue. Lijkt het.
Of een handbediende knabbelschaar nog lekker werkt met 2 mm. aluminium is voor mij een vraag.
Qua lassen lijkt TIG de enige serieuze optie. Geen ervaring mee, maar ik heb altijd begrepen dat goed aluminium lassen toch net even wat gecompliceeerder is dan lassen van pisbakkenstaal of rvs.