Pool84 schreef :
Mooi man! (Moedig ook...)
Geweldig hoe je met weinig middelen creatief bezig bent.
Ben je echter niet bang dat die 'B&S' motor niet erg veel lawaai maakt straks?
De motor maakt net zoveel lawaai als een gewone zitmaaier. De motor hangt echter wel achter de boot/de spiegel, dus dat zou het geluid al iets horen te dempen. Ik wil ook kijken of ik een extra demper op de uitlaat kan zetten, of de uitlaat misschien onder water kan stoppen.
Ik weet niet hoeveel vermogen dit gaat kosten, maar er zou genoeg PK over moeten blijven om gewoon relaxt en ontspannen rond te tuffen.
Waterblok schreef :
Leuk dat je zo enthousiast gaat klussen!
Bilgepomp is leuk en noodzakelijk maar een schip hoort droog te zijn.
Lekkages verhelpen het sloopt je boot, langzaam dat wel.
De ballast zal noodzakelijk zijn kijk uit dat je voldoende houdt.
Kraantjes voor lozen water? Dat zijn kranen op huiddoorvoeren die onderwaterlijn in de romp zitten?
Belangrijk is dat als dat oud is en/of verkeerde materiaal dat ze zwak kunnen zijn.
Je boot drijft erop! Zoek op het forum op huiddoorvoer of afsluiter
De enige lekkages die ik tot nu toe vond, zitten allemaal rondom de kajuit. Voorkant van het dak, dakraam en rondom de deur. Door de kajuit te vervangen, verwacht ik dat deze lekkage wegens regen, is verholpen. De romp zelf lekt geheel niet.
Ik ben helaas niet thuis in de juiste woorden en terminologie. De huiddoorvoeren zitten inderdaad onder de waterlijn. Ik verwacht dat het inderdaad oud en origineel is. De feitelijke koppelingen lijken van brons/messing oid, en dus bestendig tegen water. De handvaten om ze te bedienen, zijn echter weg... Omdat het niet lekt, beschouw ik het een "blijf eraf en alles is ok" probleem. De boot zou tevens uit het water moeten, wil ik ze beter inspecteren of vervangen.
Calidris schreef :
leuk project!
Welk materiaal is de boot?
Welk deel van Frl lig je?
De boot lijkt te zijn gemaakt van glasvezel/polyester? In ieder geval is het geen metalen of puur houten boot. Alles dat van glasvezel/polyester is, is heel stevig en hard.
De boot ligt op ongeveer een uurtje dobberen van het Sneekermeer.
Thea schreef :
Een kajuitingang die electonisch open en dicht gaat is Levensgevaarlijk!
Advies: check alle huiddoorvoeren goed, anders zink je af. Vroeg of laat, maar je zinkt af.
Wat betreft de ballast:
Ik ben ook bezig met een bootje en vervang daar het huidige ijzerballast door lood. Straks heb ik dus een flinke hoeveelheid ijzer over. Een massa van veel meer dan 100 kilo fijn ijzer en kleine ponsdoppen, een beetje vettig en niet roestig. Met een beetje stampen wordt het makkelijk een compact pakket.
Dat ijzer is beduidend zwaarder dan jouw beton, waardoor je met veel minder volume aan je gewicht komt. (Hoeveel ballast wil je trouwens hebben? Je gaat immers niet zeilen?)
Je kunt het tzt op komen halen in Zwolle als je belangstelling hebt. Stuur maar een PB.
Mocht je een beetje lood over hebben, dan kan je mij daar heel blij mee maken. Ik heb al veel, maar ik kom nog wat te kort.
Kunnen we je toch niet verleiden om een zeilbootje op te knappen? Er zijn al zoveel moterbootjes en zeilen is zo leuk!
Ik ben nog niet 100% zeker over het design van de electrische deur qua mechanisme. Ik denk dat ik "ergens" een pin ga toevoegen. Wanneer je die pin uit het mechanisme zou trekken, zou je de deur makkelijk met de hand open moeten kunnen rollen (schuiven). En persoonlijk lijkt me een schuifdeur nog veiliger dan een deur die open/dicht klapt. Je hoeft dan immers niet tegen de waterdruk te duwen.
De kiel/het zwaard is een behoorlijk forse ruimte. Ruimte die nergens anders voor gebruikt kan worden, dan ballast. Het beton is inderdaad veel lichter (per volume) dan ijzer of lood. Maar ik ga wel aan m'n balast gewicht komen. Ik heb dus geen interesse in jou oude ijzer. Voor het lood: zal zo kijken of ik je een PB kan sturen.
Qua zeilen: ik heb er 0,1 ervaring mee. Er zijn wel meerdere meren binnen bereik, maar het lijkt mij nog fijner om zelf m'n exacte koers en snelheid te kunnen bepalen. En ja, er zijn inderdaad al zoveel motorbootjes... Maar mijn motorbootje zal uniek worden.
madoc schreef :
Een houtgas generator is een groot lomp ding en de houtvoorraad kan mooi als ballast op de kiel liggen. Als motorboot heb je geen ander ballast nodig.
Ze kunnen inderdaad behoorlijk groot en lomp zijn. Maar het motor vermogen is beperkt, dus ik hoef geen ENORME generator te bouwen. Ik zou de koeling ook gewoon met water kunnen regelen, al zit ik dan wel met de condensatie die ik wel moet kunnen aftappen. Voor hout opslag zat ik te denken aan onder de kuip bankjes.
gURBe schreef :
Je gaat het lood in de kiel vervangen door tegels maar als er geen mast op komt hoef je ook die extra ballast niet erin te doen, er hangt toch al een kiel met balast onder(?).
Hoe diep steekt het scheepje eigenlijk? Die kiel kan in de weg zitten als je ondiepe vaartjes (bijv. Joustervaartje bij het Sneekermeer) wilt bevaren. Kan je dan niet beter motor en boot apart van elkaar met wat winst verkopen en dan gaan voor een (opknap)motorbootje?
Ik ben bang dat Pool84 gelijk heeft, die Briggs en Stratton gaat herrie maken en dat is op den duur heel belastend, zeker bij langere tochten (tenzij je een passend uitlaatsysteem fabriceert). Misschien is een opknap buitenboordmotor een optie; ik krijg de indruk dat je handig bent met dat soort zaken.
Om aan te haken bij Thea: Als je de mogelijkheid hebt: Ga voor een zeilboot. Is echt veel leuker
Ik heb geen idee wat de vorm van de kiel is. Ik heb ook geen idee of er een fatsoenlijke hoeveelheid ballast is ingebouwd. Ik weet wel dat de boot nu zonder het lood, een stuk hoger op het water ligt. En dat hij hierdoor ook een heel stuk meer wiebelig is geworden. Ik zie het dus wel als een must om nieuw ballast toe te voegen.
Ik weet helaas niet hoe diep de boot steekt. Ik zou dit kunnen proberen op te meten, door er een touw onderdoor te trekken, en dan iets met pytagoras hogere wiskunde gaan puzzelen. Maar fijnste is natuurlijk om de boot even uit het water te hebben gehad. Dan kan ik ook direct het roer en huiddoorvoeren controleren. Maar gezien de kosten (ongeveer 100 euro voor 2x takelen en afspuiten), doe ik dat liever wanneer het project in een verder stadium is.
Gezien de huidige staat van de boot, gok ik dat de boot zelf waardeloos is. (immers, met motor, maar 250 euro betaald) Wanneer ik alle onderdelen met waarde zou verkopen, zou ik misschien in de buurt van 1500 euro komen. Voor dat geld vind je misschien een half weg gerotte stalen kruiser van vergelijkbare lengte. De opknap kosten van zo iets, zijn vele malen hoger dan het opknappen en ombouwen van deze boot. Ik heb helaas ook geen droge stallingsruimte. En qua stroom ben ik afhankelijk van een 5.5 kw generator.