Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Geen-zeiler, toch een zeilboot

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 11:04 #1603015

Korte introductie: ik ben geen-zeiler, en woon in Friesland. Geboren in 1984, momenteel werkloos/vrijwel geen budget en het liefst werk ik met metaal. Denk wel dat ik 2 rechter handen heb.

Afgelopen herfst (2024) heb ik een 20 pk buitenboordmotor gekocht. Hier aan vast zat een zeilboot zonder mast/zeil toebehoren. Aanschaf prijs van de motor was 250 euro, en draaide perfect. Ik ben van plan om de motor met de nodige winst te verkopen. M'n vriendin vind deze zeilboot echter wel heel erg leuk, dus ik wil er graag een budget vriendelijke kleine kajuitboot van maken. De zeilboot is ongeveer 7,5 meter lang. Merk/type van de zeilboot weet ik niet, en ik ben ook nog nergens een type plaatje tegen gekomen.

De romp van de zeilboot is in prima staat. Geen gekke romp lekkages en dergelijke. Geen scheurtjes in de gelcoat voor zover ik tot nu toe zag. Het deel waar het dakraam in zit, is er echter ooit in gezet met o.a. lagen kit. Hier is de nodige lekkage, en het dakraam zelf, lekt ook behoorlijk. Waar er verlichting is aangebracht, is ook lekkage. Het interieur is erg slecht geschilderd, en de kussens zijn ook troep. Er stond ook iets aan water in de boot, de vloer planken in de kajuit zijn begonnen te schimmelen.

De 20 pk langstaart motor hing aan een (aangepaste) motor steun. Aldus het internet kan deze motorsteun wel 20 pk aan, maar ik heb er 0,0 vertrouwen in. Deze motor steun begon ook al iets te verbuigen. M'n plan blijft dus om deze 2-takt motor te verkopen, en het geld te gebruiken om de boot op te knappen/om te bouwen.

Ook vond ik nog 100 kg aan lood in de kiel. Dit was er ooit gewoon in gekieperd, en lag er geheel los in. De kraantjes voor het lozen van water, zijn totaal weg geroest. Ik heb het dan over de handvaten om de kraantjes open/dicht te doen, waar het water doorheen gaat lijkt van brons/messing oid te zijn, en is niet aangetast. Alleen het ijzer is "weg".

Plannen voor deze zeilboot: omtoveren tot ex-zeilboot met alternatieve motor en de kajuit vergroten. Zonnepanelen erop, en er een erg budget vriendelijk weekend bootje van te maken.


Laatst bewerkt: 21 dec 2024 11:33 door Geen-zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 11:15 #1603019

Sub-project-1: ballast.

In de kiel vond ik meerdere stukken lood, die er gewoon los in lagen. Totaal gewicht was ongeveer 100 kg. Ook stond dit bomvol met water. Doordat het lood overal en nergens lag, was het heel lastig om het water eruit te scheppen. Het was ook niet echt te doen om een pomp tot op de bodem van de kiel te brengen. Dus: dat kan anders!

Heb het lood momenteel verwijderd uit de kiel, en ik ben van plan om dit te verkopen. Als ballast ga ik stukken stoeptegels in de kiel leggen, en er cement bij in kieperen. Daarnaast ga ik een 75mm dikke PVC buis tot op de bodem zetten. Hier gaat een bilge pomp in komen. Op deze manier zou ik een relatief kleine bilge voor water hebben, dat heel makkelijk leeg gemaakt kan worden. En door het cement zou de ballast niet meer kunnen bewegen wat vast ook voordelen heeft.

De bilge pomp zelf zit in een eigen PVC buis, die in de buis geschoven kan worden die in de romp vast komt. Het is een AliExpress special, met een flotter schakelaar. Met een relais en timer erop, zou die m'n bilge ten alle tijde vrijwel leeg horen te houden. De pomp heeft een metalen filter erop zitten.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 11:30 #1603022

Sub-project-2: de motor.

Zoals eerder benoemd, zat er een 20 pk Yamaha achter deze boot. Het sturen ging via het roer, dat door de boot zelf gaat. De motor zelf werd dus niet gebruikt om te sturen. De motor steun was echter begonnen met verbuigen. En na wat rond gevraagd te hebben, blijkt dat zelfs een 7.5 pk buitenboord motor, meer dan genoeg is.

Ik houd heel erg van alternatief denken, en knutselen. Dus mijn "buitenboord" motor wordt een creatief geval. Ik ga een 13 pk Briggs en Stratton motorblok van een zitmaaier gebruiken als buitenboord motor. Dit ga ik aansluiten op het staartstuk van een ~40 jaar oude Johnson (Evinrude) 9.9-15 pk buitenboordmotor. De schroef die momenteel op het staartstuk zit, is groter dan standaard (10" ipv 9 1/4), en de pitch is erg klein (5). Geen idee wat de top snelheid zou zijn met deze specifieke schroef, maar het zou alle duw/sleep kracht moeten hebben. (waarschijnlijk gaan we een aluminium bijboot van 3,5 meter op sleeptouw nemen)

Voordelen van deze opstelling:
-4-takt motor, dus geen gedoe met milieu zones waar 2-takt niet mag komen.
-Lucht gekoeld, dus geen gedoe met waterkoeling die gecontroleerd moet worden.
-Elektrische starter.
-Uitlaat die aangepast en stiller gemaakt kan worden.
-Goedkope reserve onderdelen, die bijna overal te verkrijgen zijn.
-100 watt batterij lader.
-Prijs. Voor de prijs van een nieuwe 4-takt buitenboord motor, kan ik meer dan een dozijn reserve motorblokken kopen.

*PS: aan beide kanten van de motor, komt een klein zwem plateau.








Laatst bewerkt: 21 dec 2024 11:35 door Geen-zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 11:41 #1603023

  • Pool84
  • Pool84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Mooi man! (Moedig ook...)
Geweldig hoe je met weinig middelen creatief bezig bent.
Ben je echter niet bang dat die 'B&S' motor niet erg veel lawaai maakt straks?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 11:43 #1603024

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Leuk dat je zo enthousiast gaat klussen!
Bilgepomp is leuk en noodzakelijk maar een schip hoort droog te zijn.
Lekkages verhelpen het sloopt je boot, langzaam dat wel.

De ballast zal noodzakelijk zijn kijk uit dat je voldoende houdt.

Kraantjes voor lozen water? Dat zijn kranen op huiddoorvoeren die onderwaterlijn in de romp zitten?
Belangrijk is dat als dat oud is en/of verkeerde materiaal dat ze zwak kunnen zijn.
Je boot drijft erop! Zoek op het forum op huiddoorvoer of afsluiter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 11:46 #1603025

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
leuk project!
Welk materiaal is de boot?
Welk deel van Frl lig je?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 11:50 #1603026

Sub-project-3: electronica.

De boot heeft momenteel een heel klein zonnepaneel. Ik vermoed ongeveer 50 watt maximaal? Er ligt ook een Varta 85 Ah AGM accu in. Wordt momenteel opgeladen door een (rommel kwaliteit) solar charger, die ook een USB output heeft. De buitenboord verlichtingsdraden zijn momenteel los geknipt, en de binnenboord verlichting bestaat uit 2 rommel LED stripjes.

De bedoeling is om een ~300+ watt zonnepaneel op het dak van de kajuit te maken. Misschien ooit ook nog eens een zonnepaneel over de kuip als alternatieve bimini. Ik wil de accu capaciteit ook nog tenminste verdubbelen. Wanneer de buitenboordmotor draait, zou die tot 100 watt moeten kunnen laden. Ik ben ook van plan om zelf een 12 volt generator te maken. Hiervoor wil ik een 4 pk grasmaaier motor en een 120 ampere (auto) dynamo gebruiken. Ik heb deze onderdelen allemaal al liggen. Op deze manier zou ik bijna 1500 watt aan laadvermogen moeten krijgen, voor wanneer de accu's nogal leeg getrokken zijn.

Alle verlichting wordt gewoon 12 volt, LED lampen of LED strips. Ik heb laatst een setje Creative 2.1 desktop speakers gekocht bij een lokale kringloop winkel. Deze heb ik omgebouwd van 220v AC naar 12v DC, en werkt naar behoren. Deze speakers wil ik uiteindelijk inbouwen in het interieur. Weet nog niet precies hoe wat en waar, maar ik wil ook ventilatie buizen maken die op vloer hoogte, verse warme of koude lucht, de cabine in blazen. Ook dit zou moeten draaien op 12 volt. Tot slot wil ik ook een (oudere) thin client PC inbouwen voor multimedia doeleinden. Deze zijn vaak, net als modernere monitors, met een AC naar DC power brick en erg zuinig. Met een "buck converter", zou ik gewoon direct vanaf de accu, naar het juiste spanningsniveau moeten kunnen gaan. (dus geen 220 volt nodig)

Het enige onderdeel dat binnen de huidige planning wel 220 volt nodig is, is een kleine koelkast. 12 volt koelkasten lijken namelijk belachelijk duur te zijn. De koelkast (al gekocht) krijgt stroom via een 500 watt AliExpress inverter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 12:02 #1603030

Sub-project-4: de kajuit.

Zoals eerder benoemd, lekt de kajuit op meerdere plaatsen. Het interieur is in erg slechte staat, en de binnen ruimte is behoorlijk klein. Dit past waarschijnlijk bij het thema "kleine zeilboot", en als ik meer leefruimte had gewild, had ik waarschijnlijk een kruiser moeten nemen. Maar toch zijn er opties.

Mijn idee is om de kajuit geheel te verwijderen, en opnieuw op te bouwen. Ik wil de kajuit iets breder maken, langer/naar voren, geen "trap" in het dak en gemiddeld genomen ietsjes hoger. Ik hoop dat het frame te maken is met behulp van (gratis) pallet hout. De buiten panelen zou ik eigenlijk uit Okoume multiplex (6 mm) willen maken, maar dat is helaas vrij duur spul. Ik weet niet of gewoon hardhout multiplex ook voldoende zou zijn. Advies is erg welkom. De buitenkant wil ik in minimaal 1 laag glasvezel doen, om het extra waterproof te maken.

Het dak en de wanden, hoeven lang niet zoveel gewicht aan te kunnen als een gewone zeilboot. Er staat b.v. geen mast meer op te drukken. Er komen vrijwel geen krachten op. En omdat ik op het dak een zonnepaneel wil leggen, zou je hier ook niet meer op mogen staan. Daarom denk ik dat 6 mm multiplex sterk genoeg is, en het lijkt me buigbaar genoeg om iets van een ronding aan te brengen. Geen vierkante kist dus.

Het is ook de bedoeling dat de kajuit geisoleert wordt. Hiervoor wil ik 4 cm dikke piepschuim platen gebruiken. Electra buizen zou ik dan ook in het piepschuim kunnen verwerken. Mijn voorkeur gaat uit naar piepschuim, omdat dit niet echt water op zuigt in vergelijking met materiaal als glaswol/steenwol isolatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 12:11 #1603031

Sub-project-5: interieur.

De interieur indeling is behoorlijk slecht en beperkt. In de punt is een slaap plek aanwezig. Er is ook een kleine gootsteen ingebouwd met een handpomp kraan. Aan beide kanten van de boot is zitplek. Er is geen toilet aanwezig.

Door het vervangen van de kajuit, zou er wat meer ruimte moeten komen voor activiteiten. Aan 1 zijde van de boot wil ik een bank behouden. De andere zijde zou voor de koelkast/keukenblok/opslag zijn. En waarschijnlijk met een opvouwbare monitor, voor de multi-media PC. Ik wil nog kijken wat ik wil doen qua kajuit: plank met gat en emmer eronder, of een klein chemisch toilet vast gezet in een (dmv gordijn) afgesloten ruimte.

Ik wil de slaapruimte scheiden van de rest, dmv een muurtje. Voor de deur, heb ik een heel creatief iets bedacht. Voor wie bekend is met Star Trek: Deep Space 9, gear doors. Ik wil een groot rond gat maken als toegangsluik. De "deur" zou een groot tandwiel moeten worden, dat in en uit de muur rolt dmv op een knop drukken. Heb hiervoor al enkele dingen gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 12:16 #1603032

  • Thea
  • Thea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Een kajuitingang die electonisch open en dicht gaat is Levensgevaarlijk!

Advies: check alle huiddoorvoeren goed, anders zink je af. Vroeg of laat, maar je zinkt af.


Wat betreft de ballast:
Ik ben ook bezig met een bootje en vervang daar het huidige ijzerballast door lood. Straks heb ik dus een flinke hoeveelheid ijzer over. Een massa van veel meer dan 100 kilo fijn ijzer en kleine ponsdoppen, een beetje vettig en niet roestig. Met een beetje stampen wordt het makkelijk een compact pakket.
Dat ijzer is beduidend zwaarder dan jouw beton, waardoor je met veel minder volume aan je gewicht komt. (Hoeveel ballast wil je trouwens hebben? Je gaat immers niet zeilen?)
Je kunt het tzt op komen halen in Zwolle als je belangstelling hebt. Stuur maar een PB.
Mocht je een beetje lood over hebben, dan kan je mij daar heel blij mee maken. Ik heb al veel, maar ik kom nog wat te kort.

Kunnen we je toch niet verleiden om een zeilbootje op te knappen? Er zijn al zoveel moterbootjes en zeilen is zo leuk!
The smaller the boat, the bigger the fun!
Laatst bewerkt: 21 dec 2024 12:39 door Thea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 12:20 #1603034

Sub-project-6: toekomst muziek, lange baan.

Ik heb 2 ideeën die op de lange baan geschoven worden. Het eerste en meest realistische idee is "remote control" en het 2e is "houtgas".

Wanneer ik met mijn vriendin ga varen, is er vast niets aan de hand. Wanneer je op een knop moet drukken voor een automatische brug, of wanneer je wilt aanleggen, heb je wel een extra setje handen. Maar wanneer ik in mijn eentje wil ga varen, kan het heel goed zijn dat ik handen tekort kom. Zeker wanneer ik voor op de punt moet zijn. Daarom lijkt het me heel erg praktisch om de boot remote controlled te maken. Op die manier kan ik overal op de boot, de boot besturen. (niet bedoelt om vanaf de wal een beetje met de boot te varen, al zou dit natuurlijk wel mogelijk zijn)

Benzine is duur. Nu had ik natuurlijk een mast en zeil kunnen zoeken voor bij de boot. Maar er zijn andere manieren om "gratis" vooruit te komen. En 1 van die manier is "houtgas", ook wel synthetisch gas genoemd. Het idee hier is dat je hout half verbrand, en dus enorme hoeveelheden rook produceert. Deze rook is een mengelmoes van allemaal producten, en is heel licht ontvlambaar. Wanneer je dit gas filtert en koelt, kun je dit direct in een (4-takt) benzine motor stoppen. Dit is een bewezen concept, en werd tijdens WW2 door heel Europa op grotere schaal gebruikt. Door de complexiteit en het volume dat zo'n "generator" in neemt, is dit een lange baan project.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 12:32 #1603037

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3653
Een houtgas generator is een groot lomp ding en de houtvoorraad kan mooi als ballast op de kiel liggen. Als motorboot heb je geen ander ballast nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 12:34 #1603038

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
Je gaat het lood in de kiel vervangen door tegels maar als er geen mast op komt hoef je ook die extra ballast niet erin te doen, er hangt toch al een kiel met balast onder(?).
Hoe diep steekt het scheepje eigenlijk? Die kiel kan in de weg zitten als je ondiepe vaartjes (bijv. Joustervaartje bij het Sneekermeer) wilt bevaren. Kan je dan niet beter motor en boot apart van elkaar met wat winst verkopen en dan gaan voor een (opknap)motorbootje?

Ik ben bang dat Pool84 gelijk heeft, die Briggs en Stratton gaat herrie maken en dat is op den duur heel belastend, zeker bij langere tochten (tenzij je een passend uitlaatsysteem fabriceert). Misschien is een opknap buitenboordmotor een optie; ik krijg de indruk dat je handig bent met dat soort zaken.

Om aan te haken bij Thea: Als je de mogelijkheid hebt: Ga voor een zeilboot. Is echt veel leuker
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 13:01 #1603043

Pool84 schreef :
Mooi man! (Moedig ook...)
Geweldig hoe je met weinig middelen creatief bezig bent.
Ben je echter niet bang dat die 'B&S' motor niet erg veel lawaai maakt straks?

De motor maakt net zoveel lawaai als een gewone zitmaaier. De motor hangt echter wel achter de boot/de spiegel, dus dat zou het geluid al iets horen te dempen. Ik wil ook kijken of ik een extra demper op de uitlaat kan zetten, of de uitlaat misschien onder water kan stoppen.

Ik weet niet hoeveel vermogen dit gaat kosten, maar er zou genoeg PK over moeten blijven om gewoon relaxt en ontspannen rond te tuffen.
Waterblok schreef :
Leuk dat je zo enthousiast gaat klussen!
Bilgepomp is leuk en noodzakelijk maar een schip hoort droog te zijn.
Lekkages verhelpen het sloopt je boot, langzaam dat wel.

De ballast zal noodzakelijk zijn kijk uit dat je voldoende houdt.

Kraantjes voor lozen water? Dat zijn kranen op huiddoorvoeren die onderwaterlijn in de romp zitten?
Belangrijk is dat als dat oud is en/of verkeerde materiaal dat ze zwak kunnen zijn.
Je boot drijft erop! Zoek op het forum op huiddoorvoer of afsluiter

De enige lekkages die ik tot nu toe vond, zitten allemaal rondom de kajuit. Voorkant van het dak, dakraam en rondom de deur. Door de kajuit te vervangen, verwacht ik dat deze lekkage wegens regen, is verholpen. De romp zelf lekt geheel niet.

Ik ben helaas niet thuis in de juiste woorden en terminologie. De huiddoorvoeren zitten inderdaad onder de waterlijn. Ik verwacht dat het inderdaad oud en origineel is. De feitelijke koppelingen lijken van brons/messing oid, en dus bestendig tegen water. De handvaten om ze te bedienen, zijn echter weg... Omdat het niet lekt, beschouw ik het een "blijf eraf en alles is ok" probleem. De boot zou tevens uit het water moeten, wil ik ze beter inspecteren of vervangen.
Calidris schreef :
leuk project!
Welk materiaal is de boot?
Welk deel van Frl lig je?

De boot lijkt te zijn gemaakt van glasvezel/polyester? In ieder geval is het geen metalen of puur houten boot. Alles dat van glasvezel/polyester is, is heel stevig en hard.

De boot ligt op ongeveer een uurtje dobberen van het Sneekermeer.
Thea schreef :
Een kajuitingang die electonisch open en dicht gaat is Levensgevaarlijk!

Advies: check alle huiddoorvoeren goed, anders zink je af. Vroeg of laat, maar je zinkt af.


Wat betreft de ballast:
Ik ben ook bezig met een bootje en vervang daar het huidige ijzerballast door lood. Straks heb ik dus een flinke hoeveelheid ijzer over. Een massa van veel meer dan 100 kilo fijn ijzer en kleine ponsdoppen, een beetje vettig en niet roestig. Met een beetje stampen wordt het makkelijk een compact pakket.
Dat ijzer is beduidend zwaarder dan jouw beton, waardoor je met veel minder volume aan je gewicht komt. (Hoeveel ballast wil je trouwens hebben? Je gaat immers niet zeilen?)
Je kunt het tzt op komen halen in Zwolle als je belangstelling hebt. Stuur maar een PB.
Mocht je een beetje lood over hebben, dan kan je mij daar heel blij mee maken. Ik heb al veel, maar ik kom nog wat te kort.

Kunnen we je toch niet verleiden om een zeilbootje op te knappen? Er zijn al zoveel moterbootjes en zeilen is zo leuk!

Ik ben nog niet 100% zeker over het design van de electrische deur qua mechanisme. Ik denk dat ik "ergens" een pin ga toevoegen. Wanneer je die pin uit het mechanisme zou trekken, zou je de deur makkelijk met de hand open moeten kunnen rollen (schuiven). En persoonlijk lijkt me een schuifdeur nog veiliger dan een deur die open/dicht klapt. Je hoeft dan immers niet tegen de waterdruk te duwen.

De kiel/het zwaard is een behoorlijk forse ruimte. Ruimte die nergens anders voor gebruikt kan worden, dan ballast. Het beton is inderdaad veel lichter (per volume) dan ijzer of lood. Maar ik ga wel aan m'n balast gewicht komen. Ik heb dus geen interesse in jou oude ijzer. Voor het lood: zal zo kijken of ik je een PB kan sturen.

Qua zeilen: ik heb er 0,1 ervaring mee. Er zijn wel meerdere meren binnen bereik, maar het lijkt mij nog fijner om zelf m'n exacte koers en snelheid te kunnen bepalen. En ja, er zijn inderdaad al zoveel motorbootjes... Maar mijn motorbootje zal uniek worden. ;)
madoc schreef :
Een houtgas generator is een groot lomp ding en de houtvoorraad kan mooi als ballast op de kiel liggen. Als motorboot heb je geen ander ballast nodig.

Ze kunnen inderdaad behoorlijk groot en lomp zijn. Maar het motor vermogen is beperkt, dus ik hoef geen ENORME generator te bouwen. Ik zou de koeling ook gewoon met water kunnen regelen, al zit ik dan wel met de condensatie die ik wel moet kunnen aftappen. Voor hout opslag zat ik te denken aan onder de kuip bankjes.
gURBe schreef :
Je gaat het lood in de kiel vervangen door tegels maar als er geen mast op komt hoef je ook die extra ballast niet erin te doen, er hangt toch al een kiel met balast onder(?).
Hoe diep steekt het scheepje eigenlijk? Die kiel kan in de weg zitten als je ondiepe vaartjes (bijv. Joustervaartje bij het Sneekermeer) wilt bevaren. Kan je dan niet beter motor en boot apart van elkaar met wat winst verkopen en dan gaan voor een (opknap)motorbootje?

Ik ben bang dat Pool84 gelijk heeft, die Briggs en Stratton gaat herrie maken en dat is op den duur heel belastend, zeker bij langere tochten (tenzij je een passend uitlaatsysteem fabriceert). Misschien is een opknap buitenboordmotor een optie; ik krijg de indruk dat je handig bent met dat soort zaken.

Om aan te haken bij Thea: Als je de mogelijkheid hebt: Ga voor een zeilboot. Is echt veel leuker

Ik heb geen idee wat de vorm van de kiel is. Ik heb ook geen idee of er een fatsoenlijke hoeveelheid ballast is ingebouwd. Ik weet wel dat de boot nu zonder het lood, een stuk hoger op het water ligt. En dat hij hierdoor ook een heel stuk meer wiebelig is geworden. Ik zie het dus wel als een must om nieuw ballast toe te voegen.

Ik weet helaas niet hoe diep de boot steekt. Ik zou dit kunnen proberen op te meten, door er een touw onderdoor te trekken, en dan iets met pytagoras hogere wiskunde gaan puzzelen. Maar fijnste is natuurlijk om de boot even uit het water te hebben gehad. Dan kan ik ook direct het roer en huiddoorvoeren controleren. Maar gezien de kosten (ongeveer 100 euro voor 2x takelen en afspuiten), doe ik dat liever wanneer het project in een verder stadium is.

Gezien de huidige staat van de boot, gok ik dat de boot zelf waardeloos is. (immers, met motor, maar 250 euro betaald) Wanneer ik alle onderdelen met waarde zou verkopen, zou ik misschien in de buurt van 1500 euro komen. Voor dat geld vind je misschien een half weg gerotte stalen kruiser van vergelijkbare lengte. De opknap kosten van zo iets, zijn vele malen hoger dan het opknappen en ombouwen van deze boot. Ik heb helaas ook geen droge stallingsruimte. En qua stroom ben ik afhankelijk van een 5.5 kw generator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 13:13 #1603044

@Thea

Ik mag nog geen PB's sturen. (account moet 3 dagen oud zijn?) Lokale oud ijzer boer schijnt 1,40/kg te betalen voor lood. Op Marktplaats vond ik een lood VERkoper die 3 euro/kg vraagt voor lood ballast. Zat zelf te denken aan 2 euro/kg, en volgens mij heb ik 100 kg liggen. Laat maar weten of je interesse hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 13:17 #1603045

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Losse opmerking: de soortelijke massa van lood is 11,3. De soortelijke massa van beton (stoeptegels) is 2,4.

Als het nodig is dat er ballast wordt toegevoegd (de boot het ongetwijfeld al ballast in de kiel) dan neemt loodballast veel minder ruimte in dan beton. Misschien wil je een vlakke vloer maken met die stoeptegels en die beton, maar je voegt nodeloos volume toe. Een vloer van plaatmateriaal met ruimte daaronder biedt hje een relatief koel bergruimte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 13:18 #1603046

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Als je dit allemaal wil doen dan zou ik met prio 1 de afslüiters vervangen.
Anders ligt de boot straks op de bodem...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 13:21 #1603047

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2145
Geen-zeiler schreef :
Sub-project-4: de kajuit.
De buitenpanelen zou ik eigenlijk uit Okoume multiplex (6 mm) willen maken, maar dat is helaas vrij duur spul. Ik weet niet of gewoon hardhout multiplex ook voldoende zou zijn. Advies is erg welkom.
Ik ben heel tevreden met het gebruik van 12mm (en 18mm) betonplex. Het is watervast verlijmd en hoeft niet geschilderd te worden, dus dat bespaart niet alleen arbeid maar ook materiaalkosten. De GAMMA heeft het met een blanke afwerking waardoor je de houtnerfstructuur blijft zien.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 13:37 #1603048

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2145
Geen-zeiler schreef :
de kosten (ongeveer 100 euro voor 2x takelen en afspuiten), doe ik dat liever wanneer het project in een verder stadium is.
Geen idee of dit idee voor jou realiseerbaar is, maar beroepsvaarders hebben vaak een flinke autokraan aan boord. Misschien is er met eentje wat te regelen voor een krat bier of zo, om jouw boot omhoog te takelen waarbij jij zelf de boot schoon spuit, controleert en opmeet? Ook bij een bedrijf dat kranen heeft valt op zaterdag of zondag soms wat te regelen voor een habbekrats. De familie van m'n vriendin had ooit een transportbedrijf met vrachtwagens met een eigen kraan die containers konden laden/lossen en waarvan het personeel buiten werktijd vrijelijk daarover mochten beschikken. Je komt mij behoorlijk creatief over, dus deze ideeën zullen jou ook wel weer op ideeën brengen. ;)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 13:52 #1603051

Wadloper schreef :
Losse opmerking: de soortelijke massa van lood is 11,3. De soortelijke massa van beton (stoeptegels) is 2,4.

Als het nodig is dat er ballast wordt toegevoegd (de boot het ongetwijfeld al ballast in de kiel) dan neemt loodballast veel minder ruimte in dan beton. Misschien wil je een vlakke vloer maken met die stoeptegels en die beton, maar je voegt nodeloos volume toe. Een vloer van plaatmateriaal met ruimte daaronder biedt hje een relatief koel bergruimte



Links is naar de achterkant (en gaat nog een stuk door/onder de kuip) rechts is naar de voorkant. Het is hier armlengte diep.

Het volume is zoals het nu is, totaal nutteloos. 3/4e van deze smalle maar erg diepe ruimte, zit onder de kuip. En als ik het als opslag ruimte zou willen gebruiken: zou doodsbang zijn om iets zwaars op al die doorvoeren te laten vallen, met "krak" als gevolg. Ik denk dus dat een paar centjes voor het lood en verder stoeptegels/vlakke betonnen bilge, de beste optie is.

*PS: die 2 slangen, zijn de drains van de kuip. En ik heb met de hogedrukspuit deze slangen en doorvoeren, al ontstopt/is nog stevig genoeg zoals het is.
Gerard schreef :
Ik ben heel tevreden met het gebruik van 12mm (en 18mm) betonplex. Het is watervast verlijmd en hoeft niet geschilderd te worden, dus dat bespaart niet alleen arbeid maar ook materiaalkosten. De GAMMA heeft het met een blanke afwerking waardoor je de houtnerfstructuur blijft zien.

Heb het even snel opgezocht. Heb het inderdaad wel eens in de bouwmarkt zien liggen. Schijnt dat de dunste variant 9 mm is, en dan vraag ik mij af hoe buigbaar het nog is. Ik wil namelijk wel o.a. de ronding van het dak behouden...

Zelf had ik dit Okoume spul gevonden: bouwsub.nl/product/multiplex-o...ndeld-wbp-exterieur/
3100x1530x6 mm @ 89,23. Nog geen offerte inclusief bezorging gevraagd. In de lokale bouwmarkt kleine plaatjes Okoume multiplex van 6 mm gevonden, en dat voelde buigbaar genoeg aan.
Gerard schreef :
Geen idee of dit idee voor jou realiseerbaar is, maar beroepsvaarders hebben vaak een flinke autokraan aan boord. Misschien is er met eentje wat te regelen voor een krat bier of zo, om jouw boot omhoog te takelen waarbij jij zelf de boot schoon spuit, controleert en opmeet? Ook bij een bedrijf dat kranen heeft valt op zaterdag of zondag soms wat te regelen voor een habbekrats. De familie van m'n vriendin had ooit een transportbedrijf met vrachtwagens met een eigen kraan die containers konden laden/lossen en waarvan het personeel buiten werktijd vrijelijk daarover mochten beschikken. Je komt mij behoorlijk creatief over, dus deze ideeën zullen jou ook wel weer op ideeën brengen. ;)

Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Maar niet een "het moet nu". De motorsteun is momenteel verwijderd, dus ik kan er nu niet mee varen.
Laatst bewerkt: 21 dec 2024 14:00 door Geen-zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 15:54 #1603071

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Zou best kunnen zijn dat een zeilende eigenaar het lood heeft toegevoegd en dat er helemaal geen extra ballast nodig is en al helemaal niet zonder mast.

Die afsluiters/doorvoeren kijk hier rond op ZF, je kan het niet zien maar mogelijk "ontzinkt" en gevaarlijk zwak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 16:06 #1603075

Waterblok schreef :
Zou best kunnen zijn dat een zeilende eigenaar het lood heeft toegevoegd en dat er helemaal geen extra ballast nodig is en al helemaal niet zonder mast.

Die afsluiters/doorvoeren kijk hier rond op ZF, je kan het niet zien maar mogelijk "ontzinkt" en gevaarlijk zwak.

Ik ben geen zeiler, en boten met een diepe kiel, zijn nieuw voor mij. Maar ik ben op Youtube een filmpje tegen gekomen, waarbij mensen het ijselmeer op gingen. Zij benoemden dat een zeilboot stabieler door de golven gaat, wanneer ze hun zeil gebruiken. Dat het de bewegingen stabieler maakt.

Voor mij is de ballast er niet om niet om te slaan. Maar om meer stabiliteit te krijgen. En zonder dit ballast er in te hebben, heb ik al wel gemerkt dat hij veel meer wil schommelen. (al zal hij natuurlijk nooit om slaan)

*PS: ik zie dit topic niet meer in het projecten overzicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 16:10 #1603076

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2145
Geen-zeiler schreef :
Gerard schreef :
Ik ben heel tevreden met het gebruik van 12mm (en 18mm) betonplex. Het is watervast verlijmd en hoeft niet geschilderd te worden, dus dat bespaart niet alleen arbeid maar ook materiaalkosten. De GAMMA heeft het met een blanke afwerking waardoor je de houtnerfstructuur blijft zien.
Heb het even snel opgezocht. Heb het inderdaad wel eens in de bouwmarkt zien liggen. Schijnt dat de dunste variant 9 mm is, en dan vraag ik mij af hoe buigbaar het nog is. Ik wil namelijk wel o.a. de ronding van het dak behouden...
Stuur maar een PB met jouw e-mailadres en welke ronding je wenst, dan kan ik met wat restmateriaal wat ik hier nog heb, wel even uittesten in hoeverre die ronding (makkelijk) haalbaar is. Ik heb ooit een aquarium van 3 meter lang (1.600 liter) van betonplex gebouwd en dat bleef onbehandeld gewoon goed. Wil je gewoon multiplex mooi krijgen, dan moet je eens gaan rekenen hoeveel verfkosten daar nog bij komen.
Gerard schreef :
Geen idee of dit idee voor jou realiseerbaar is, maar beroepsvaarders hebben vaak een flinke autokraan aan boord. Misschien is er met eentje wat te regelen voor een krat bier of zo, om jouw boot omhoog te takelen waarbij jij zelf de boot schoon spuit, controleert en opmeet? Ook bij een bedrijf dat kranen heeft valt op zaterdag of zondag soms wat te regelen voor een habbekrats. De familie van m'n vriendin had ooit een transportbedrijf met vrachtwagens met een eigen kraan die containers konden laden/lossen en waarvan het personeel buiten werktijd vrijelijk daarover mochten beschikken. Je komt mij behoorlijk creatief over, dus deze ideeën zullen jou ook wel weer op ideeën brengen. ;)
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Maar niet een "het moet nu".[/quote]
Juist wanneer je geen haast hebt, is er meer mogelijk.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 21 dec 2024 16:17 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 16:28 #1603077

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Geen-zeiler schreef :
Voor mij is de ballast er niet om niet om te slaan. Maar om meer stabiliteit te krijgen. En zonder dit ballast er in te hebben, heb ik al wel gemerkt dat hij veel meer wil schommelen. (al zal hij natuurlijk nooit om slaan)

Dat lijkt mij ook. Het blijft de rompvorm van een zeilboot, dat is toch anders dan bij een "echte" motorboot.
Laatst bewerkt: 21 dec 2024 16:29 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen-zeiler, toch een zeilboot 21 dec 2024 20:29 #1603097

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2145
Gerard schreef :
Stuur maar een PB met jouw e-mailadres en welke ronding je wenst, dan kan ik met wat restmateriaal wat ik hier nog heb, wel even uittesten in hoeverre die ronding (makkelijk) haalbaar is. Ik heb ooit een aquarium van 3 meter lang (1.600 liter) van betonplex gebouwd en dat bleef onbehandeld gewoon goed.
Lijkt me ook een leuk project om zo'n zeilboot helemaal van betonplex te bouwen. Gewoon aan elkaar schroeven met rvs-schroeven, zoals ik destijds ook m'n aquarium www.daniorerio.nl/PDF/TL%205.pdf had gebouwd. Uiteraard kun je voor grotere maten dan 125 x 250 niet bij bouwmarkten en zo terecht.

N.B.: Ik zag net, dat er ook 4mm betonplex bestaat, maar ook dat is niet in bouwmarkten verkrijgbaar want daar vind je alleen 12 en 18 mm. Wel hier www.bouwcheap.nl/betonplex-4mm en www.houtvakman.nl/betonplex-ha...4-mm-250x125-cm.html en 8,68 per m2 is niet echt duur, toch? Transportkosten zijn wel een dingetje. Dus een leverancier in de buurt zoeken en afhalen, zou mijn keuze zijn.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 21 dec 2024 21:28 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl