Lijmen!
Zoals eerder toegelicht maak ik het dek met de boot in het water. Voor het vastlijmen van de nieuwe bekleding had ik tenminste twee dagen nodig waarbij het droog en de temperatuur boven de 15
oC is. Kouder kan theoretisch ook nog wel, maar dan wordt de uithardingstijd zo lang dat het niet in één weekend af te ronden is. En erg fijn werkt het dan ook niet. De afgelopen dagen was het weer prima dus een extra vrije dag opgenomen om voldoende tijd te hebben.
In de tussengelegen weken had ik alle ‘ballast’ klaargezet: houten platen gezaagd in de vorm van het dek, heel veel jerrycans gevuld met water en blokken staal verzameld. Er was geen plekje meer aan boord over zowat, zo vol stond het. Ook had ik conform de lijminstructie die ik kreeg van de werf de onderkant van het Topdek voor de zekerheid nog een keer opgeschuurd met medium Scotch Brite (paars), hoewel de werf alles ook al netjes geschuurd had opgeleverd.
De eerste dag heb ik het deel op het kajuitdak verlijmd. Dit deed ik om wat ervaring op te doen met de lijm en om de dag erna wat meer bewegingsruimte te hebben voor de rest van de klus. De lijm (Bostik Marocol PU 2D480) is een twee componentenkit met een wat curieuze mengverhouding (16/100). Hiervoor had ik op mijn telefoon even een klein spreadsheetje gezet om snel van het gewenste oppervlak terug te kunnen rekenen naar de juiste gewichten. Dat werkte heel handig.
Het basismateriaal is heel stug, maar na het mixen met de verharder ontstaat een gemakkelijk te verwerken kit met een ‘tandpasta’ consistentie. Het mixen doe je met een mixer op de boormachine.
Voor het aanbrengen gebruik je een brede lijmkam. Ik had van een plamuurmes met de slijptol even een smalle lijmkam gemaakt, die bleek heel handig voor de smalle stukjes. Bij alle vrijliggende randen had ik de boel afgetaped, enerzijds om te weten tot waar ik de lijm moest uitsmeren, anderzijds om eventueel uitpuilende lijm gemakkelijk te kunnen verwijderen.
De lijm heeft een vrij lange verwerkingstijd van ruim anderhalf uur. Dat geeft voldoende tijd om de lijm goed te verdelen en na het neerleggen van de bekleding heb je nog genoeg correctiemogelijkheid. Toen alles goed lag drukte ik het vast in de lijm met een speciaal hiervoor aangeschafte aandrukroller, dan houten platen er op en daar bovenop de ballast.
De volgende dag kwam mijn zoon helpen met het verlijmen van de rest van het dek. Dat is echt een klus die je met z’n tweeën moet doen. Het kajuitdak was inmiddels voldoende uitgehard dus alle ballast kon daar weer weg en dat gaf wat meer bewegingsruimte. Als eerste begonnen we met het schoon- en droogmaken van bekleding en dek.
Alles moet kurkdroog zijn, want als er water onder blijft zitten leidt dat vrijwel zeker tot blazen.
Daarna het lijmvlak tweezijdig ontvetten met Bostik Cleaner I.
Alle materialen (lijm, kit, tape, ontvetter, mengbekers etc.) waren trouwens keurig meegeleverd door Van Tol, heel fijn! Als eerste verlijmden we het voordek en het deel van de gangboorden tot net achter de wantputtingen. Hiervoor klapten we het hele dek naar achteren over de buiskap. Het aanbrengen van de lijm is niet moeilijk, vooral de grote vlakken gaan snel.
De lijminstructie zegt dat de lijmrillen enigszins haaks op de ribbels van de bekleding moeten liggen en dat hebben we ook gedaan, al denk ik dat dit op zich niet heel veel uitmaakt.
Na het lijmen lieten we de bekleding in de lijm zakken en waar nodig nog wat verschuiven om het exact op de juiste plaats te krijgen. Vervolgens aandrukken met de roller.
Dan de houten platen en heel veel gewicht erop. Het stukje bij de boeg kwam heel nauw qua positie en dat heb ik met een schroef gefixeerd. Op de plaats van de schroef komt de ankerlier dus daar zie je straks als de schroef er uit is niets meer van. Vervolgens deden we één voor een de gangboorden, het proces is verder hetzelfde. Ook het stukje op het luik van de ankerbun als laatste verlijmd. Aan het einde van de dag stond de hele boot vol met jerrycans en stalen blokken, een vreemd gezicht. Op de boeg had ik twee zakken met zand gebruikt als ballast, omdat die daar de dubbele kromming van het dek beter konden volgen dan houten platen. Op andere plaatsen had ik de houten platen in stroken half ingezaagd om de bolling van het dek goed te kunnen volgen. Dat bleek goed te werken.