Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Van de stadt primaat

Van de stadt primaat 16 apr 2009 18:41 #67460

  • Momo
  • Momo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
BEste allen,
ik ben sinds gisteren eigenaar van een van der stadt primaat.






nu twijfel ik over het volgende: de boo tnu vaarklaar maken dmv een laag antifouling (eventueel eerst een epoxy onderlaag) en het dek etc voorzien van 1 of 2 laklagen en er dit jaar goed van te genieten en volgens jaar volledig strippen en dan de nodige laklagen ( binnenstalling) of nu volledig te strippen terwijl ie buiten staat en hopend at dit binnen 6 weken lukt.
twijfel, twijfel

PS. ik kan nog niet zeilen, motor heeft wel een BB-motor. heb nog nooit een boot gehad behalve een roeibootje, heb totaal geen ervaring met het bewerken en behandelen van hout (goede vriend van me die me gaat helpen is wel timmerman en heeft interieurs voor schepen gebouwd), maar heb wel ervaring in het bouwen van stalen en alumimium frames voor motoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 16 apr 2009 18:58 #67463

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Als eerste welkom op ZF, Momo en gefeliciteert met je aanwinst.

Strippen en doen gaat je echt niet in zes weken lukken als ik het zo bekijk, waarschijnlijk ook niet in in zes maanden en zeker niet buiten.

Gewoon zo snel mogelijk vaarklaarmaken, daar ben je al een paar weken mee bezig, en gewoon gaan genieten zo als je al van plan bent.

O,ja, nu nog geen epoxy gaan smeren, een laagje in deze toestant heeft geen enkele zin, maakt eventuele problemen alleen maar groter.

Succes :wink:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 16 apr 2009 19:09 #67467

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Welkom en gefeliciteerd met je Primaat!

Ik kan het niet goed zien hoe de staat van de boot werkelijk is, maar in ieder geval heeft het veel achterstallig onderhoud zo te zien. Zelf ben ik meer van het type van het in een keer de boel helemaal goed klaar maken dan nu lappen en straks misschien met problemen zitten. Kan me heel goed voorstellen dat het kriebelt, maar je hebt zo te zien wel een boot met veel werk gekocht. Uit ervaringen met mijn Waarschepen weet ik dat je zo een half jaar verder bent om het allemaal goed en netjes in orde te maken. Ik zou zelf beginnen met het restauratiewerk en het zeilen maar evn laten voor wat het is. Mocht het toch gaan kriebelen......er zijn genoeg mogelijkheden om toch aan het zeilen te komen :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 16 apr 2009 20:21 #67475

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Gefeliciteerd met je aanwinst en welkom,

Ik sluit me volledig bij Wallaby aan. Zo te zien heeft het boot HEEL veel achterstallig onderhoud. Als je hiermee nu gaat zeilen, heb je aan het eind van het jaar niks meer. Houd vergaat snel als het nat is! (Ik spreek helaas uit ervaring, en mijn boot zag er minder erg uit).
Opknappen lijkt me een hele klus, wat zeker velen keeren langer duurt dan orsprongelijk gedacht.

Volgens mij heb je twee optie's :

1.: Opknappen en heel mooi maken (tijd & finacieel)
2.: Nu zeilen zolang als die zeilt, maar geen geld meer in stoppen.

Oh... voor je je beslissing neemt, vraag iemand die verstand van boten heeft om er goed naar te kijken. Is de boot nog de investering waard?

Veel plezier op het forum, met zeilen en opknappen
Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 16 apr 2009 20:54 #67485

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
2.: Nu zeilen zolang als die zeilt, maar geen geld meer in stoppen.

Dat is ook een beetje wat ik bedoel, als je als starter dit project gaat aanpakken woord je de eeste jaren geen zeiler maar restaurateur, terwijl je geen idee hebt waar je het allemaal voor doet, te vrezen is dat het project na enige tijd in de versukkeling raakt, op die manier raakt er weer een mooi bootje weg.

Ik weet niet hoe lang deze al op de kant ligt, als ie er het afgelopen seizoen uit is gegaan en de bodem is hard, dan zou ik gewoon proberen te varen, zo niet dan heb je kans dat hij direct zink gaat, dan weet je ook waar je aan toe bent.

Begrijp me goed, ik wil beslist niet negatief zijn, integendeel, ik geef hier alleen een eerlijk oordeel over wat ik zie :roll: .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 16 apr 2009 21:22 #67498

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Momo,

Destijds kocht ik een houten draak in mindere toestand.

In 1 keer een totaal restauratieproject uitvoeren was niet verstandig, gelet op het thuisfront met een kind van 3 en een baby.

Ik wilde natuurlijk wel varen, dus heb ik het 1e jaar de boot vaarklaar gemaakt met het oog op veiligheid. Rotte spanten en rotte achterspiegel vervangen. En we hebben een heerlijke zomervakantie op de boot gehad, mijn vrouw zag het in één keer helemaal zitten.

2e jaar heb ik de boot optisch behandeld. Compleet nieuw Cresta mahonie dek, betere slaapplaatsen gemaakt, nieuwe kuip gemaakt.

3e jaar heb ik allerlei handige zaken aangebracht, kastjesconstuctie in de kajuit (die de boot stijver maakte) en andere zaken.

Nadien hebben we 18 jaar heerlijk met dit schip gevaren.

Moet ik er wel bij vertellen, dat een draak restaureren naar origineel wat meer werk vergt dan jouw schip.

Succes gewenst met je project, pak de zaken stuk voor stuk aan, is mijn advies.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 16 apr 2009 21:34 #67501

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
ron b, wat een zware woorden! Jij was toch altijd de optimist op het forum? :P Zal ik je rol maar even waarnemen dan.

Afgaande op de foto's zie ik een schip waarvan de romp boven water nog behoorlijk strak in de verf zit. Onder de waterlijn ziet het er wat dramatischer uit, inclusief een scheur waar je een hand in kan steken (of is dat gezichtsbedrog?).
Zorg dat je iemand kan vinden die de staat van het onderwaterschip kan beoordelen. Als dat nog goed is (en de scheur kan gerepareerd worden of bleek toch gezichtsbedrog) dan zou ik dat snel conserveren. De rest van de klussen zijn namelijk wat wisselend van urgentie, veel schilderwerk aan dek kan je prima doen als je boot drijft, dus zorg eerst maar eens dat je in het water kan. Check ook meteen de motor!

Boven water zouden alle houten delen die blank gelakt zijn, kaal gehaald moeten worden en opnieuw gelakt want het valt ervanaf als je ernaar kijkt, het schip heeft een hoop kijkers gehad blijkbaar ;) Geldt ook voor de mast. Ik zie spleten tussen het dak en het kajuitschot. Het luik van de garage valt ongeveer uit elkaar. Moet gebeuren allemaal maar ik zou uiterlijk in het najaar toch actie gaan ondernemen.

Maar kan je er dan tussendoor mee zeilen? Dat weet ik helaas zo niet. Is de tuigage compleet, is de motor nog in bedrijf, je boordnet in orde? Die vragen kan jij alleen beantwoorden, als ik de foto's zie ga ik er niet meteen vanuit dat het allemaal functioneert. Ook hier kan je trouwens gefaseerd werken: een boordnet is pas nodig als je stroomverbruikers nodig hebt...

Ik zie dit schip bepaald niet meteen als brandhout. Ik zou het wel als brandhout gaan zien, als blijkt dat de bodem en/of de spanten verrot zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 16 apr 2009 22:01 #67507

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618

Moet ik er wel bij vertellen, dat een draak restaureren naar origineel wat meer werk vergt dan jouw schip.

Misschien moet je er ook even rekening mee houdendat een primaat en een draak in twee verschillende klasses spelen.

Een primat krijg je vanaf 1000 euro. En top gerestaureerd verkoop je misschien voor 5000.

Bij een draak heb je toch geheel andere dimensies. En top gerestaureerde verkoop je toch wel voor zo'n 20 a 25 duizend?

Dus, bij een draak is het klussen misschien meer de moeite waard dan bij een primaat, waar je het geinvesteerde geld nooit meer eruithalt.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 16 apr 2009 22:08 #67508

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Die donkere hoeken onder je ramen in je 2e foto komen mij bekend voor, daar is laatst een topic over geopend ;-)

Ik zou eerst de buitenkant van het schip in orde maken voordat je gaat varen. Interieur etc kan altijd on een latere fase gedaan worden. Maar de basis moet je goed houden.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 16 apr 2009 22:15 #67509

Hey Momo, gefeliciteerd met je bootje!

In mijn ogen ziet het er allemaal niet zo erg uit en ik sluit me grotendeels aan bij wat Dennis (delphi32) zegt.

Bekijk eerst het onderwaterschip. Dat ziet er volgens mij nog best okay uit: roest en de rest van de verf er afschuren, eventuele spleten (indien ze geen gezichtsbedrog zijn) dichten en dan beginnen met laagjes op te bouwen.

Een vijftal lagen epoxyprimer en twee laagjes antifouling en je onderwaterschip is (na het schuren van rust en herstellen van eventuele scheuren) al weer in orde.

Op je dek valt er veel te schuren en opnieuw te impregneren, maar indien het hout niet rot is sta je vaak te kijken met wat voor pareltje er tevoorschijn komt.

Al bij al denk ik ook niet dat je klaar gaat zijn met het geheel te restaureren, maar dat onderwaterschip krijg je, mits goed doorwerken, nog wel klaar voor de zomer en dan kan ie alleszins al het water in!
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 17 apr 2009 06:06 #67535

  • Momo
  • Momo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
bedankt voor de reacties allemaal.
er is de afgelopen 3 jaar actief mee gezeild, boot is niet lek en er zitten geen scheuren in de romp. er hebben een aantal medestallers in de haven naar gekeken en die adviseerden allen het schip vaarklaar te maken dmv een laag antifouling en het dek etc te gaan lakken,
waar wel een scheurtje zit is op de laatste foto rechts, aan de linkerkant zit er ook 1. maar die zit alleen in de laklagen.
buitenboordmotor loopt als n zonnetje en start direct, elektra is 2 seizoenen geleden helemaal vernieuwd.
enige onderhoud wta ie nodig heeft is vooral het lakwerk, zowsel van binnen als van buiten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 17 apr 2009 06:40 #67538

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
De scheur was dus geen scheur.. mooi zo!

Kijk wel even heel goed of de bescherming van je onderwaterschip nog intact is; antifouling gaat aangroei tegen maar is geen bescherming tegen houtrot/roest. Voor de rest: veel succes, hou ons op de hoogte en natuurlijk veel vaarplezier gewenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 17 apr 2009 09:21 #67557

  • Momo
  • Momo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
er zit wel een scheurtje links en rechts op het dek (zie foto 6), maar dat is in de bovenste laklagen en voor zover ik snel kon zien was het hout eronder niet echt nar. verder denk ik toch dat ik de onderkant goe dion de lak ga zetten zodat ie in ieder geval het water in kan, 2 of 3 laklagen boven en m daarna vanaf september/oktober helemaal te pntdoen van alle laklagen en geheel op te knappen. dan staat ie ook binen en kan ik in de tussentijd ook n dektentje laten maken om m ook in de zomer goed te kunnen beschermen tegen zon en regen.
als ik er nou epoxy op wil aanbrengen, moet ie dan helemaal kaal zijn of kan ik de laag AF die er nu op zit wegschuren en dan de epoxy + AF aanbrengen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 17 apr 2009 09:35 #67559

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik zou niet nu al met epoxy beginnen als je over een half jaar de boel weer kaal gaat halen. Verder zou je eens bij Epifanes en Sikkens op de site moeten kijken, die hebben mooie verfsysteemwijzers waarin precies beschreven staat wat de voorwaarden voor de ondergrond zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 17 apr 2009 09:47 #67560

  • Momo
  • Momo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
wederom bedankt voo rje reactie. had al; begrepen dat ik de AF-laag gewoon kan opschuren en er dan 2 lagen AF op doen. dan zou ie opzich beschermd zijn voor dit seizoen MITS de onderlaag goed zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 17 apr 2009 10:36 #67569

Als de ondergrond droog is zou ik toch zo ver mogelijk schuren (tot op het hout) en deftig vijf lagen epoxy aanbrengen met daarover twee lagen antifouling. Zo ben je van dat karwei'tje af.

Anders moet je het twee keer op een half jaar doen (ook al is het de eerste keer iets lichter).

Zo kan je in de winter ook goed doorwerken, geen gek gebuk meer, relatief droog (je zit in de boot) en tevens ook leuk(er) werk.
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 17 apr 2009 18:15 #67638

  • Momo
  • Momo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
volgens de verkoper kan ik er beter geen epoxy op doen omdat dat dan anders gaat scheuren als het hout gaat werken. zijn nl multiplex-achtige platen en geen planken
zo ziet de kiel eruit:



de achterkant moet zeker goed gedaan worden, vooral dit stuk



deze scheurtjes zitten aan beide kanten. erg symmetrisch ook. krachten van het zeilen die op de boot werken ofzo? gladschuren, opvullen en eventueel via de binnenkant verstevigen met een stuk hout?





deze 2 scheurtjes zijn ook erg symmetrisch, zitten aan beide kanten. oorzaak?



de 2 keurmeesters:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 17 apr 2009 18:21 #67639

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
multiplex werkt toch juist minder dan echt hout. Het kan alleen gaan delamineren.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 17 apr 2009 18:25 #67640

  • Momo
  • Momo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
dat dacht ik zelf ook, omdat dat al redleijk goed verlijmd is en meerdere lagen op elkaar, zou het minder gaan werken.
mss hier even wat goed advies vragen mbt het al dan niet behandelen van multiplex met epoxy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 20 apr 2009 19:37 #68035

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Multiplex mag niet werken! Vol hout wel. Juist het afwerken van multiplex met epoxy is een zeer goede bouwwijze die al jaren bij vele Waarschepen en Waarschipachtigen gedaan wordt om de boten goed te conserveren. Ook mijn Waarschip Halfton zit lekker in de epoxy aan de buitenkant. Wat dat betreft heeft de verkoper je echt onzin verkocht.

Multiplex kan, zoals MGBGT1975, wel delamineren, inwatern is daarvan vaak de oorzaak. Daarom, zorg er altijd voor dat de boel niet kan in wateren. Gebeurd dit wel, meteen de boel openleggen om te laten drogen. Dat er dan geen beschermedne lak meer op zit is dan minder kwalijk dan de boel vochtig te houden onder de lak/verf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 23 apr 2009 07:14 #68460

  • Momo
  • Momo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
bedankt voor jullie reacties allemaal. dit staat er nu in de planning.
zaterdag het onderwaterschip schuren en voorzien van een laagje primer. in t roer zit n flinke scheur die hersteld moet worden met glasvezelmatjes. bovenkant wordt dan ook licht geschuurd. de 2 scheuren in t dek gaan we gladschuren, 1cm diep uitfrezen en vervangen door n vers stukje multiplex, schuren en primer erop.
zondag aan de zelfslijpende AF, en het roer n laagje primer. dek gedeeltelijk in de antislipverf zodat t ff n seizoen meekan. weekj elater t water in en varen richting zaandam. hoe lang is t nou varten op de motor vanuit andijk naar zaandijk? wat is sneller/leuker, via medemblik, broek op langedijk, alkmaar etc of langs t ijsselmeer, markermeer, amsterdam?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 23 apr 2009 17:44 #68551

  • DeeJee
  • DeeJee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
Beste Momo,

Ik zou inderdaad dit jaar het hoognodige doen aan de boot, let op met de aanhechting van achterspiegel en romp, hier gaat de boel volgens mij rotten als ik de foto zie. Dit jaar proberen te zeilen met het schip en kijken hoe het bevalt, waarschijnlijk heel goed. Heb zelf jarenlang een Primaat gehad en dat zeilde perfect, zeer stabiel ook met hardere wind, zeer goed alleen te zeilen. De boot is een ontwerp van van de Stadt en gebouwd uit Bruynzeel watervast multiplex, ze zijn ook als bouwpakket verkocht, vandaar de verschillende kajuitopbouwen die je tegenkomt(kwam). Mijn boot was van 1969 en ik vaarde er mee rond begin jaren 1990. Zeilde er toen menig "modern schip" uit. Weet wel, als je het virus krijgt van deze boot er ontzettend veel werk in het verschiet ligt. Leuk om te vertellen is, dat wij een Engels inboard motortje hadden die nog veel ouder was als het schip. Een Midget gemaakt in London, de gebruiksaanwijzing was ook nog aanwezig inclusief het telefoonnummer van de fabrikant, dat bestond uit 4 cijfers! Ik was de derde eigenaar van het schip, de eerste, waar ik later kontakt mee had, had er tochten naar Helgoland en Noorwegen mee gemaakt.

Groeten, Deejee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 23 apr 2009 18:25 #68560

  • Momo
  • Momo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Bedankt voor je reactie. leuk om te horen dat je er zoveel plezier van hebt gehad.
aansluiting spiegel/romp i sniet rot, ik heb dat zelf kaalgemaakt om t ekijken in hoeverre het behandeld moest worden aangezien de verf daar wat losje sop zat. je kan er met n schroevendraaier tegenaan tikken, is goed hard. het is wel de bedoeling om het 10cm eromhene kaal te maken en het dan goed te behandelen.
ik vermaak me wel;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 23 apr 2009 20:06 #68615

Eén laagje primer is niet genoeg hoor, maar ik veronderstel dat dat beeldspraak is?

Ook schuren & primer aanbrengen op 1 dag is zeer optimistisch, tenzij je met meerdere personen bent natuurlijk.

Ik wens je alleszins al veel plezier en duim voor je!
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van de stadt primaat 24 apr 2009 04:43 #68668

  • Momo
  • Momo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
hehe, ja.. er komen ongeveer 5 lagen op, daarna de AF.
verder ga ik niet heel de rompdoen, maar ongeveer 9 plekken van 30x30xm, dat moet wel te doen zijn. vriend van me houdt zich verder bezig met het bovendek, dus dta komt wel goed..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl