tondini schrijft:Nee we gaan het ook niet in een stap doen.
Maar in 3 stappen, eerste dag rijden naar Nieuwpoort en de middag nog even varen naar Blankenberge.
Restaurant 1 , de volgende dag naar Scheveningen restaurant 2 dan door naar ? En dan het laatste stukje naar de haven.
Jullie hebben het al weken geleden uitgebreid over de planning gehad, maar wat daar steeds als een vast gegeven uit naar voren komt is de stop in Scheveningen.
Wat wijsheid is bij de keuze van de havens, zal heel sterk een kwestie van kijken naar het weerbericht worden, vermoed ik. Bij onzekere verwachtingen zou ik niet snel kiezen voor een stop in Scheveningen. Van alle mogelijke stops tussen de Scheldemond en IJmuiden is het de enige zonder verbinding met het achterland. Kom je verwaaid te liggen, dan ben je uitgepraat.
Nadeel van stops in Breskens, bij de Roompot en in Stellendam is het gegeven dat je in alle gevallen een eind naar binnen moet steken, en als je terug naar zee wilt weer naar buiten.
Bij Breskens en de Roompot speelt bovendien de stroom een belangrijke rol bij het gemak waarmee de aanloop kan worden genomen. Los van stroom mee of stroom tegen kunnen stroom tegen wind situaties het laatste of eerste stukje van een etappe tamelijk onaangenaam maken.
Maar vanuit al die havens kun je via meer beschut water wel je tocht voortzetten, als het weer zich tegen je keert.
Als de mast eenmaal plat ligt en op de Lek zijn de stuwen gesloten, dan is ook de route via Lek, Nederrijn en Gelderse IJssel een relatief snelle route naar het Ketelmeer.
--
stegman