Jaja... dat was me een enerverende dag gisteren...
Zoals Ton al schreef ging niet alles van een leien dakje, maar uiteindelijk is het dan toch allemaal gelukt.
Voor de tewaterlating had ik nog 1 klusje gepland staan, nl. de reparatie van het stoom- en deklicht. Daarvoor ben ik met een grote heftruck en een soort glazenwasserbak de mast in geweest. Eerst leek het er op dat er geen spanning was en aangezien ik zeker wist dat er onder dek wel spanning op stond zou dat een kabelbreuk betekenen. Ik was dus al bijna zover dat ik de kabel zou vervangen, tot ik er achter kwam dat het gewoon fout aangesloten was in het licht... Het stoomlicht had 2x een + draad aangesloten ipv + en -! Stoom- en deklicht hadden dus een gezamenlijke + draad ipv gezamenlijke massa!
Dus, draadje anders aangesloten en toen deed ie het weer! Moest wel het lampje van het deklicht vervangen, want die was wel stuk, maar daarna brandde alles!
Zoals gezegd konden we om 14.00u te water. Toch een mooi gezicht hoe het bootje wordt opgepakt door zo'n zelfrijdende kraan en dan z'n tocht begint naar het zilte nat... ik werd er bijna emotioneel van.
Aangekomen bij de helling zijn Ton en ik vanaf de kraan op de boot geklommen en zakten we het water in.
Toen we in het water hingen de motor maar eens gestart en die startte gelijk... Had ik wel verwacht overigens, want ik had 'm op de kant al kort laten draaien na het onderhoudsbeurtje. Inderdaad... zonder waterkoeling (maar wel met een oude impeller). Koeling werkte ook goed, er kwam een mooie stroom water uit de uitlaat. Wel vrij zwart water in het begin overigens
Toen de tocht naar de steiger aanvaard. Zoals Ton al schreef kwamen we toen een paar problemen met de tweehendelbediening van de motor tegen. Ten eerste is het bij deze motor zo dat je 'm uitzet door helemaal gas terug te nemen (zo staat het ook in de handleiding), ten tweede bleek dat, wanneer de koppelingshendel in z'n vooruit stond, de gashendel er niet voorbij kon! Dat betekende dat we in de vooruit hooguit half gas konden geven!
In de praktijk kwam het er op neer dat de motor een keer of 4 is afgeslagen... Nu waaide het nogal behoorlijk gisteren, dus we hadden de motor echt wel even nodig! Als hij stilgevallen was dreven we nogal snel richting de andere boten in de jachthaven, dus ik hoef je niet te vertellen dat dit nogal wat stress opleverde bij Ton en mij...
Hoe dan ook... we zijn aan de steiger gekomen... met wat zweetdruppels op onze rug weliswaar... maar toch.
Nu heb ik de boot gekocht met een defecte schroefasafdichting (het antwoord op jouw vraag, rsv). Ik heb deze gerepareerd en nieuwe vetkoordringen geplaatst. Nu had ik ergens een handleiding opgeduikeld, waar de plaatsingsprocedure van vetkoord vermeld stond. De strekking van deze instructie: de pakkingdrukker vooral niet te hard aandraaien en de bouten en moeren van de flens alleen handvast vastdraaien. Zodra de boot in het water ligt de lekkage bekijken en zover aandraaien tot deze gestopt is.
Zo gezegd zo gedaan... met als resultaat dat de handvast aangedraaide moeren tijdens onze motor perikelen volledig waren losgetrilt en ergens in de bilge lagen, terwijl het water ondertussen in een straal naar binnen stroomde!
Nog even gegrabbeld, maar de moeren waren natuurlijk nergens te vinden.
Nu had ik helaas mijn auto bij het watersportbedrijf laten staan waar de boot van de bok was getilt (500m verderop) en rustig met de kraan was meegelopen richting water. In de auto lag echter ook m'n kist met bouten en moeren!
Rustig wandelen naar de auto leek me niet zo'n goed plan, dus ik heb maar een sprintje getrokken. Blijkbaar heb ik daarmee bij Ton aardig indruk gemaakt
Ik zal er dan maar niet bij vertellen dat de terugreis per auto ging...
Met nieuwe set moeren in de motorruimte gekropen en, terwijl Ton ondertussen wat water naar buiten had geschept en het peil daarmee al aardig was gezakt, de afdichting maar weer eens gemonteerd. Uiteindelijk bleek er nog een ring extra tussen te moeten (die ik gelukkig op maat gesneden klaar had liggen) en daarna het spulletje aangedraaid. Gelukkig bleek de lekkage daarna te stoppen... Pfoe
De schroefas lekt nu niet meer (alleen tijdens het draaien af en toe een druppeltje), maar het stalen waterlock blijkt heel iets te lekken bij het aftapschroefje. Zal wel een nieuw o-ringetje tussen moeten of zo, maar dat laat ik maar even zo, dat kan nog wel als de boot hier ligt.
Zo... toen de zweetdruppels maar eens weggeveegd (tijdens m'n eerdere werk aan de boot is de temperatuur binnen niet boven de 10 graden geweest, maar blijkbaar kon het in de boot ook warm worden
) en met Ton onze aanlegpogingen geresumeerd. We waren het er al snel over eens dat het gedoe met de motorbediening zo niet kon, hoewel de vorige eigenaar er blijkbaar altijd zo mee heeft gevaren.
De koppelingshendel heb ik gedemonteerd en ga ik een stukje omzetten, zodat deze vrij blijft van de gashendel. Kunnen we weer volgas geven.
Het afslaan van de motor bleek ook eenvoudig oplosbaar. Door de aanslag van de gaskabel te verdraaien hebben het nu zo afgesteld dat bij gas dicht de motor nog gewoon blijft draaien. Dan moeten we alleen de motor dus op een andere manier stoppen! Hoewel het volgens de handleiding niet zo hoort, kun je de motor ook stoppen met de decompressiehendel. Deze is bedoeld om de startmotor eenvoudiger rond te laten gaan bij koude start, maar de motor stopt ook als je 'm aantrekt. Daarvoor moest de bowdenkabel naar het bedieningspaneel wel versteld worden, maar daarna hadden we een mooi lopend dieseltje, dat gewoon blijft lopen bij gas dicht en met een trekknop op het paneel gestopt kan worden!! Wel nog steeds met met een tweehendelbediening, maar ik ga maar eens onderzoeken of ik dat straks kan ombouwen naar een eenhendelbediening... Da's toch een stuk praktischer denk ik...
Missie (voorlopig) geslaagd dus! Toch lekker om je bootje te zien waar het hoort: in het water!!
Ter afsluiting van de tewaterlating hebben we trots het zeilersforumvlaggetje gehesen!
Ik heb geweldig veel zin in de overtocht. Wel hebben Ton en ik ook al de windverwachting voor vrijdag besproken. Als dit zo doorzet is er een kans dat we een dag eerder (woensdag) vertrekken (mijn baas weet dat nog niet
), maar we wachten de voorspelling nog eventjes af.
Foto's: