Svalk, een heel nuttig onderwerp. Blijkt ook hoe verschillend de meningen hierover zijn. Eigenlijk wordt er in de watersport heel weinig over dit onderwerp gesproken. Men loopt daar niet mee te koop hoe ‘ik’ de zaken voor elkaar hebt. Dat zie je bij meerdere sporten. En ja, de schipper is verantwoordelijk voor het welzijn van de opvarenden, je wilt niet op je geweten hebben van…had ik maar…en voor altijd met het schuld gevoel blijven zitten.
Zelf ben ik een voorstander van dit onderwerp, vandaar dat ik een draaiboek voor mezelf gemaakt hebt toen ik voor het eerst het ruimere water opzocht. Jaren heb je bepaalde noodsituaties plannen in je hoofd zitten, toch leer je veel meer door dit voor jezelf op te schrijven en te beoefenen. Door mijn werk heb ik heel wat gezien hoe men in het beoefenen van ‘nood’ situaties kan reageren. Hoe door een simpel reactie foutje het geheel verkeerd af kan lopen. Terwijl de oplossing heel dichtbij en ook simpel was, je moet het wel zien. De een weet heel goed hoe hij/zij zal reageren, de ander beleefd dat minder. Het is ‘lastig’ alle scenario’s te willen zien, wat er met jouw boot, jouw situatie op een bepaald soort water kan overkomen. En ja, ieder mens reageert weer anders, de één kan heel goed bij zijn positieve blijven en de situatie overzien en er naar handelen. Een ander helemaal niet. Probleem is dat de meeste mensen dat niet weet van zichzelf.
Sommige hebben dat van nature. Vakliteratuur geeft aan dat trainingen een must zijn, hier sta ik geheel achter. Heb hiervan ook de positieve resultaten van gezien! Wat dat betreft heb ik heel wat scenario’s voor mezelf en mijn bemanning getraind. Terwijl ik alleen de binnenwateren bevaar. Hoe en wat ik dan doe? Heel simpel, probeer met jouw schip, jouw bemanning, alle soorten noodsituatie te bedenken. Probeer dit levensecht voor te stellen. Dit is de enige manier om erachter te komen hoe een dergelijke situatie op jouw schip zal zijn. Bedenk dan hoe je dit het meest effectief aan kan pakken, bedenk verschillende reactie plannen. Bedenk ze niet alleen, maar beoefen die plannen ook uit. Dit is de enige manier om erachter te komen of dit lukt. Dus maak er geen ARMCHAIR oplossing van, zo van, ik denk dat het zo wel gaat. Ga ook niet als een razende van alles doen.
Maak plannen en structureer het geheel. Dit zou kunnen zijn: Alarmeringsplannen, reddingsmiddelenplannen, noodsituatie aanvalsplannen(voor alle situaties), lijfsbehoudplannen. Hoe zou je noodsituatie kunnen stabiliseren? Hoe zou je gestabiliseerde noodsituaties kunnen handhaven? Bedenk dat in een noodsituatie men de gekste dingen kan doen waardoor de situatie kan verergeren, wees daar op bedacht. Trainingen kunnen dit voorkomen. Leer jezelf overzicht te houden. Leer jezelf zien of er mogelijke nadelige gevolgen van je handelingen zijn. Verdeel de taken. Doe dit niet alleen voor je zelf, jij kan ook het slachtoffer zijn. Door hier bewust mee bezig te zijn komen de oplossingen vanzelf, hoeft ook niet op één dag, zo heb ik dat ervaren. Mogelijk kom je er dan pas achter dat je uitrusting wel eens niet toereikend is.
Bedenk wel dat het watersportcalamiteitendraaiboek ontworpen is voor de Nederlandse binnen wateren.
Succes er mee, Klaas