Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Disstress boek

Re:Disstress boek 08 dec 2009 18:59 #103211

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Het idee is naar mening goed, een lijst met nood-info kan nooit slecht zijn in geval van nood of wel? Op huurjachten zie je niet anders maar daar staat weer veelste veel in.

Ik zou het eerder opzetten als iets voor opstappers om door te nemen en te kunnen gebruiken als het ineens nodig is. Kort en bondig dus wel dan! Een A4 aan 2 zijden bedrukken en lamineren en klaar ben je. Misschien nog eentje voor bij de marifoon met apart alle scheepsinfo en noodkanalen.

Zet het niet op voor jezelf (al is die bij de marifoon wel handig) maar voor anderen als er met jou iets gebeurd. Ben het trouwens wel met tondini eens dat de eerste zorg altijd de boot is en niet een opvarende. Daarentegen is 1 probleem misschien al een ramp. Brand, watermaken, MOB en motorische problemen tegelijk lijkt een beetje veel inderdaad. Maar als er alleen maar brand is of we alleen maar water maken en het maar niet stopt denk ik dat ik dan ook al zenuwachtig word tondini.

1 probleem is dus soms al een ramp en als iedereen aan boord hiermee iets beter is voorbereid kan het een tragedie misschien voorkomen!

Ik hoop wel dat er straks een hoop stof op ligt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 08 dec 2009 20:18 #103238

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2843
ronin schrijft:
Ik hoop wel dat er straks een hoop stof op ligt...
Precies. Zo lang er stof op ligt is het droog genoeg in de boot.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 08 dec 2009 20:57 #103247

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Mmmm...eerst schip en dan bemanning.... Ben ik het niet onder alle omstandigheden mee eens. Als bij een brand mijn man ook in de fik zou staan denk ik dat mijn zorg eerst naar hem uitgaat. (afhankelijk van de stemming...hoe doof ik het vuur of hoe gooi ik um snel overboord :P ) En daarna pas naar de boot. Maar het is een keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 08 dec 2009 21:20 #103254

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2843
Ook de aandachtspunten om te voorkomen dat er Distress ontstaat verdienen wel een plaatsje in het 'boek'.
Ik denk aan:
- gebruik van lifelines
- gebruik van bulletalie
- veilig werken aan de lieren
- eisen aan het weerbericht
- peilen van beroepsvaart
Voor al deze zaken is het mogelijk vaste boordregels te hanteren.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 09 dec 2009 00:22 #103298

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Svalk, een heel nuttig onderwerp. Blijkt ook hoe verschillend de meningen hierover zijn. Eigenlijk wordt er in de watersport heel weinig over dit onderwerp gesproken. Men loopt daar niet mee te koop hoe ‘ik’ de zaken voor elkaar hebt. Dat zie je bij meerdere sporten. En ja, de schipper is verantwoordelijk voor het welzijn van de opvarenden, je wilt niet op je geweten hebben van…had ik maar…en voor altijd met het schuld gevoel blijven zitten.

Zelf ben ik een voorstander van dit onderwerp, vandaar dat ik een draaiboek voor mezelf gemaakt hebt toen ik voor het eerst het ruimere water opzocht. Jaren heb je bepaalde noodsituaties plannen in je hoofd zitten, toch leer je veel meer door dit voor jezelf op te schrijven en te beoefenen. Door mijn werk heb ik heel wat gezien hoe men in het beoefenen van ‘nood’ situaties kan reageren. Hoe door een simpel reactie foutje het geheel verkeerd af kan lopen. Terwijl de oplossing heel dichtbij en ook simpel was, je moet het wel zien. De een weet heel goed hoe hij/zij zal reageren, de ander beleefd dat minder. Het is ‘lastig’ alle scenario’s te willen zien, wat er met jouw boot, jouw situatie op een bepaald soort water kan overkomen. En ja, ieder mens reageert weer anders, de één kan heel goed bij zijn positieve blijven en de situatie overzien en er naar handelen. Een ander helemaal niet. Probleem is dat de meeste mensen dat niet weet van zichzelf.

Sommige hebben dat van nature. Vakliteratuur geeft aan dat trainingen een must zijn, hier sta ik geheel achter. Heb hiervan ook de positieve resultaten van gezien! Wat dat betreft heb ik heel wat scenario’s voor mezelf en mijn bemanning getraind. Terwijl ik alleen de binnenwateren bevaar. Hoe en wat ik dan doe? Heel simpel, probeer met jouw schip, jouw bemanning, alle soorten noodsituatie te bedenken. Probeer dit levensecht voor te stellen. Dit is de enige manier om erachter te komen hoe een dergelijke situatie op jouw schip zal zijn. Bedenk dan hoe je dit het meest effectief aan kan pakken, bedenk verschillende reactie plannen. Bedenk ze niet alleen, maar beoefen die plannen ook uit. Dit is de enige manier om erachter te komen of dit lukt. Dus maak er geen ARMCHAIR oplossing van, zo van, ik denk dat het zo wel gaat. Ga ook niet als een razende van alles doen.

Maak plannen en structureer het geheel. Dit zou kunnen zijn: Alarmeringsplannen, reddingsmiddelenplannen, noodsituatie aanvalsplannen(voor alle situaties), lijfsbehoudplannen. Hoe zou je noodsituatie kunnen stabiliseren? Hoe zou je gestabiliseerde noodsituaties kunnen handhaven? Bedenk dat in een noodsituatie men de gekste dingen kan doen waardoor de situatie kan verergeren, wees daar op bedacht. Trainingen kunnen dit voorkomen. Leer jezelf overzicht te houden. Leer jezelf zien of er mogelijke nadelige gevolgen van je handelingen zijn. Verdeel de taken. Doe dit niet alleen voor je zelf, jij kan ook het slachtoffer zijn. Door hier bewust mee bezig te zijn komen de oplossingen vanzelf, hoeft ook niet op één dag, zo heb ik dat ervaren. Mogelijk kom je er dan pas achter dat je uitrusting wel eens niet toereikend is.
Bedenk wel dat het watersportcalamiteitendraaiboek ontworpen is voor de Nederlandse binnen wateren.

Succes er mee, Klaas
Laatst bewerkt: 09 dec 2009 00:31 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 09 dec 2009 09:32 #103344

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Aanvullingen op lijstje Arcadia:

- cursus EHBO
- workshop brandje blussen (heb het zelf zeer nuttig gevonden, want zo'n apparaat reageert anders dan je denkt)
- keertje noodvuurwerk afsteken zodat je weet hoe dat voelt
- spring eens in het water op een mooie warme dag met een opblaasbaar reddingsvest aan
- probeer eens vanuit het water een rubberboot in te klimmen (ik blijk dat niet te kunnen en dus zijn er andere maatregelen nodig)
...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 09 dec 2009 09:39 #103346

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Voor de mensen die de SOALS-kaart met noodsignalen zoeken: www.mcga.gov.uk/c4mca/signals.pdf

Wat ik me alleen afvraag: is SOLAS wettelijk of zijn het richtlijnen. en als het wettelijk is, wie handhaaft ze dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 09 dec 2009 10:22 #103351

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
sigdock schrijft:
Voor de mensen die de SOALS-kaart met noodsignalen zoeken: www.mcga.gov.uk/c4mca/signals.pdf

Wat ik me alleen afvraag: is SOLAS wettelijk of zijn het richtlijnen. en als het wettelijk is, wie handhaaft ze dan?

Volgens mijn is dat ergens in onze wetgeving vastgelegd.
En ieder land handhaaft dat op zijn eigen manier. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 09 dec 2009 10:32 #103352

Het is een verdrag dat wettelijk is voor de schepen die varen onder een vlag van een land dat het verdrag heeft ondertekend. Nederland is zo'n land.....

Voor de schepen van de forumleden geldt het waarschijnlijk niet (tenzij er een reder bij zit).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 25 dec 2009 11:34 #106341

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Met veel interesse het topic zitten lezen. Goed idee, zeker voor mij als bemanning met de wens (ooit) schipper te zijn.

Op mijn werk hangt een brandmelder, met bijbehorende procedures. Lange tijd was het een ongeorganiseerde bende rondom dit verhaal. Heb destijds de schone taak op me genomen dit dusdanig te reorganiseren dat het werkt en de procedures helder zijn voor een ieder.

In de loop der jaren is het nogal eens van pas gekomen en wat viel op:
Murphy's law bestaat echt! Als het eenmaal mis gaat zal alles wat mis kan gaan, ook misgaan. En: Murphy is te verslaan door altijd direct dingen te repareren, aan te vullen, te organiseren. Hou de boel opgeruimd en bereikbaar!Zo krijgt Murphy geen kans.

Oefenen, oefenen, oefenen. Liefst echt, maar in je hoofd de procedures doornemen helpt ook al veel.

Een korte omschrijving bij ingewikkelde apparaten/procedures, in het zicht.
(Ik had 'm zelf geschreven, een flink aantal collega's er op ingewerkt en samen geoefend. Sta ik er op een dag zelf voor, schoot ik in de paniek en wist het niet meer. De eerste twee stappen met het papier voor me hielpen me weer op weg. Daarna ging het gelukkig weer als vanzelf).

groeten,
Koko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 25 dec 2009 11:53 #106344

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ook onder SOLAS zijn er regels die gelden voor pleziervaartuigen.

www.ivw.nl/Images/Infoblad%20S...en_tcm247-197879.pdf

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 25 dec 2009 11:56 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Disstress boek 29 dec 2009 00:01 #106660

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
svalk schrijft:
Mogelijk kan de moderator hier wat extra aandacht aan geven ???
Ik dacht dat ik zo aardig mijn best had gedaan ;)
Sterker nog, de hele training-discussie heb ik afgesplitst naar een nieuw topic.
Laatst bewerkt: 29 dec 2009 00:38 door Delphi32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl