Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: oversteek UK: reis- en routeplanning

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 03 jan 2010 10:09 #107257

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
@svalk: begrijp ik hieruit dat je niet om de paar uur je positie in de kaart zet op zo'n oversteek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 04 jan 2010 06:45 #107408

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Bij korte oversteken, zoals naar Engeland of de kanaaleilanden, doe ik het ieder uur. Bij langere tochten gaan er meer uren tussen zitten.

Als autodidact zou ik eens op deze site snuffelen RYA trainingsmateriaal

Op mijn site Uisge Beatha vind je wellicht ook info die je kan helpen. Mijn suggestie is om je toch eens op papier uit te schrijven, incl. getijdeninfo en het effect daarvan op je tocht. Misschien deze dan aan het forum voorleggen :-)

Tip voor de overtocht, stuur bij vertrek uit NL niet op een waypoint aan de overkant. Waarom.... Ben benieuwd naar je antwoord.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 04 jan 2010 07:20 #107412

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Gregor schrijft:
Tip voor de overtocht, stuur bij vertrek uit NL niet op een waypoint aan de overkant. Waarom.... Ben benieuwd naar je antwoord.Gregor

Er zit nog een stukje tussen dat je haaks moet oversteken. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 04 jan 2010 07:26 #107413

tondini schrijft:
Gregor schrijft:
Tip voor de overtocht, stuur bij vertrek uit NL niet op een waypoint aan de overkant. Waarom.... Ben benieuwd naar je antwoord.Gregor

Er zit nog een stukje tussen dat je haaks moet oversteken. :P
Je spreekt voor je beurt: 10 min in de hoek!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 04 jan 2010 07:53 #107414

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Free Bird schrijft:
tondini schrijft:
Gregor schrijft:
Tip voor de overtocht, stuur bij vertrek uit NL niet op een waypoint aan de overkant. Waarom.... Ben benieuwd naar je antwoord.Gregor

Er zit nog een stukje tussen dat je haaks moet oversteken. :P
Je spreekt voor je beurt: 10 min in de hoek!

Geldt alleen voor de shipping lane en niet voor de deepwater route. IJmuiden - Lowestoft kan je dus met 1 waypoint doen tot aan de aanloop van Lowestoft.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 04 jan 2010 08:10 #107418

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
roberth schrijft:

Geldt alleen voor de shipping lane en niet voor de deepwater route. IJmuiden - Lowestoft kan je dus met 1 waypoint doen tot aan de aanloop van Lowestoft.

En dat waypoint daar ga je ook vanaf IJmuiden op sturen?

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 04 jan 2010 08:23 #107421

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
roberth schrijft:
Free Bird schrijft:
tondini schrijft:
Gregor schrijft:
Tip voor de overtocht, stuur bij vertrek uit NL niet op een waypoint aan de overkant. Waarom.... Ben benieuwd naar je antwoord.Gregor

Er zit nog een stukje tussen dat je haaks moet oversteken. :P
Je spreekt voor je beurt: 10 min in de hoek!

Geldt alleen voor de shipping lane en niet voor de deepwater route. IJmuiden - Lowestoft kan je dus met 1 waypoint doen tot aan de aanloop van Lowestoft.

Zelf zet ik bij vertrek IJmuiden ( bij gunstige wind)een kompaskoersje uit op Lowestoft en blijf dat het grootste deel van de overtocht sturen. Waarom? Wel de stroom zet je zes uur lang dwars weg naar (bijv.) BB en daarna zes uur lang naar SB. en dat herhaalt zich. Ga je nu al meteen op een waypoint sturen, dan ben je een groot deel van de tijd bezig met zigzaggen en schuin tegen de stroom in te roeien, waardoor je dus de nodige extra mijlen door het water maakt en je tocht dus langer wordt. Pas bij het laatste stuk van de tocht ga je wat rekenwerk verrichten om te zien wat de gunstigste eindkoers wordt.

Je kan natuurlijk ook denken:Hoe langer ik zeil, hoe langer ik lol heb. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 04 jan 2010 08:41 #107423

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Pluim voor Albert45 :-)

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 04 jan 2010 09:24 #107428

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Albert 45 schrijft:
Zelf zet ik bij vertrek IJmuiden ( bij gunstige wind)een kompaskoersje uit op Lowestoft en blijf dat het grootste deel van de overtocht sturen. Waarom? Wel de stroom zet je zes uur lang dwars weg naar (bijv.) BB en daarna zes uur lang naar SB. en dat herhaalt zich. Ga je nu al meteen op een waypoint sturen, dan ben je een groot deel van de tijd bezig met zigzaggen en schuin tegen de stroom in te roeien, waardoor je dus de nodige extra mijlen door het water maakt en je tocht dus langer wordt. Pas bij het laatste stuk van de tocht ga je wat rekenwerk verrichten om te zien wat de gunstigste eindkoers wordt.

Je kan natuurlijk ook denken:Hoe langer ik zeil, hoe langer ik lol heb. B)

Helemaal mee eens en dat bedoelde ik eigenlijk ook. Ik stel de kompas koers in op het waypoint en 3 uur voor de verwachte aankomst ga ik kijken welke correctie ik moet gaan aanbrengen.
Mijn reactie was meer op het haaks oversteken, wat niet verplicht is bij een deepwater route.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 04 jan 2010 11:13 #107445

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Albert daar gaat je stelling:
Stelling: Speedboat malloten hebben een hekel aan varen, daarom proberen ze zo snel mogelijk aan de overkant te komen

of geldt dit alleen voor korte stukkies ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 04 jan 2010 11:44 #107448

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
Geert, als je mij met een speedboat malloot gaat vergelijken :angry: , kun je dat alleen nog maar met bijzonder lekker wijntje goedmaken. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 17:38 #107688

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Ik vond de site:
www.sailtrain.co.uk/navigation/index.htm
erg leuk en leerzaam. Er saat ook een stukje over passage planning op.
Bijkomend voordeel: Je leert meteen hoe je in het Egels navigeert.
PS: Natuurlijk alleen voor de beginners onder ons!
Laatst bewerkt: 05 jan 2010 17:39 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 18:21 #107695

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Leuke link, THX. Geeft voer voor discussie want hier geeft men het advies wel de stroom te corrigeren wat ikzelf ook van plan zou zijn (afhankelijk van de wind en golfpatroon).

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 20:17 #107735

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Hoe ik het heb geleerd:
wel degelijk voor de stroming corrigeren, maar dit niet per uur doen.Je gaat gelijk te werk als dat je een koers zou bepalen voor 1 uur, alleen zet je nu voor langere tijd uit, vb voor 6 uur en zet je dus ook al die stroomvectoren uit.Dit komt niet altijd neer op gewoon op het kompas varen 'omdat de stroom eens van de ene kant en dan weer van de andere kant komt'.Bij je vertrekplaats kan de stroming vb veel zwakker zijn dan halfweg en dan gaat dat dus al niet meer op.Belangrijk is dus wel dat je met stroomvectoren rekent die je onderweg op dat moment tegenkomt.
Zo zal je uiteindelijk het snelst ter plaatse zijn...
(tot zover de theorie natuurlijk)
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 20:30 #107742

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dat is de 'lange' versie van het verhaal en natuurlijk helemaal correct.

@Beauty: Uiteraard moet er voor stroom gecorrigeerd worden! Als de indruk ontstaan is dat dat niet hoeft is er iets grondig fout gelopen ;) Stroomvectoren verwerk je dus van tevoren al in je koers, je vaart dus je kompaskoers ongeacht wat de stroom op dat moment doet... pas in de laatste 2-3 uur ga je serieus opsturen richting je waypoint, en als je goed gepland hebt zou het verschil tussen waar je hoopte te zijn en waar je bent behoorlijk klein moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 20:59 #107758

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
kun je dat alleen nog maar met bijzonder lekker wijntje goedmaken.
Gaan we drijgen B)
Maar maak je over de wijn maar geen zorgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 21:21 #107764

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Delphi32 schrijft:
Dat is de 'lange' versie van het verhaal en natuurlijk helemaal correct.

@Beauty: Uiteraard moet er voor stroom gecorrigeerd worden! Als de indruk ontstaan is dat dat niet hoeft is er iets grondig fout gelopen ;) Stroomvectoren verwerk je dus van tevoren al in je koers, je vaart dus je kompaskoers ongeacht wat de stroom op dat moment doet... pas in de laatste 2-3 uur ga je serieus opsturen richting je waypoint, en als je goed gepland hebt zou het verschil tussen waar je hoopte te zijn en waar je bent behoorlijk klein moeten zijn.

Dat kan je beter niet doen! Vanuit IJmuiden vaar je een kompas koers van 270 naar Lowestoft en pas de laatste 3 uur ga je corrigeren. De koers over de grond is bij een oversteek namelijk niet belangrijk, wel de koers door het water. Je moet de noordzee zien als een "bak" met water waar je door heen vaart. Dat die bak met water in zijn geheel 6 uur naar het Z en 6 uur naar het N verplaatst is niet belangrijk voor je. Als je wel rekening houdt vanaf het begin met de stroming, dan vaar je over de grond een rechte lijn, maar door het water een zig zag lijn en dus een grotere afstand! Je moet een rechte lijn varen door de bak met water! Dan vaar de korste afstand.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 21:38 #107771

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
@roberth en @delphi:
Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben!
Voilgens mij bepaal je de (kompas)koers van de te varen richting uitgaande van de te verwachtenb stroming over het GEHELE traject.
Dus als die 'bak met water' je eerst helemaal naar stuurboord wegzet en vervolgens helemaal naart bakboord, dan neem je dat allemaal mee in de te sturen koers. Het kan dan best wel eens zijn dat de stromingscomponenten elkaar min of mee opheffen.
Enzo hebben jullie dan beiden gelijk!
Geef maar waar ik het fout heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 21:41 #107773

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
groom schrijft:
kun je dat alleen nog maar met bijzonder lekker wijntje goedmaken.
Gaan we drijgen B)
Maar maak je over de wijn maar geen zorgen.

Is er nog ruimte op jullie boot voor een opstappertje extra?
Het schijnt dat vitamine C goed werkt tegen zeeziekte en in druiven zit vast wel wat van dat vitamine spul.
En anders is het gewoon wel lekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 22:07 #107784

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
@Pieter2:dat is inderdaad wat ik bedoel, het kan zijn dat de stroming gedurende zo een tocht zichzelf grotendeels opheft, maar dat is niet per se zo. Als je de methode toepast die ik hier eerder vernoemde krijg je hoe dan ook de snelste weg, of de stroming zichzelf nu min of meer opheft of niet.(want als dat zo is zullen die stroomvectoren dat ook doen)
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 22:16 #107785

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dat op de site van sailtrain wordt gesproken wel voor stroom te corrigeren, zal ik niet bestrijden. Waar het om gaat, is dat je je realiseert welke kant de stroom uit loopt, wat de duur van de overtocht is en hoe jouw koers gaat worden t.o.v. die stroom; het maakt nogal uit of je van Cherbourgh naar Lowestoft vaart of vanuit IJmuiden en hoe je dan gaat corrigeren voor stroom.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 05 jan 2010 22:29 #107787

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
@roberth en pieter2: lijkt me duidelijk, we hebben het over exact hetzelfde. Gregor ook trouwens. Wat zijn we weer eensgezind :lol: Ik zou bijna zeggen, doe er een glaasje van groom bij om dit heuglijke feit te vieren :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 07 jan 2010 10:30 #108012

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
Ik probeer alles zowat te volgen en samen te vatten.

- kijk naar meteo
- bespreek alle gegevens ruim op voorhand met de bemanning
- bepaal ETA ivm tij aankomsthaven
- bepaal of je in het donker kan/wil aanlopen
- trek een lijn tussen uiterton (veilige ton buiten geul beroepsvaart) vertrekhaven en uiterton (veilige ton buiten geul beroepsvaart) aanloophaven
- kijk naar mogelijke gevaren/bijzonderheden op die koers
- bepaal adh hiervan waypoints (maak boeienlijst) zodat steeds een veilige koers kan gevaren worden
- bepaal te zeilen mijlen en bereken de tijd ifv gemiddelde snelheid
- aankomsttijd minus aantal vaaruren = beoogde vertrektijd
- kijk of vertrektijd gunstig is ivm getij
- kijk in stroomatlas of je kan profiteren van een gunstige stroom
- bepaal de kompaskoers rekeninghoudend met stroming voor het hele traject ineens
- laat je bij langere tochten verzetten door het getij (indien veilig): bij kentering kom je vanzelf weer op koers
- corrigeer ruim 3 uur voor aankomst het eventuele restverschil in stroomverzet
- maak een plan B met voldoende uitwijkmogelijkheden
- noteer nauwgezet je positie, tijd en koers in logboek
- noteer elk uur koers op kaart
- hou de Reeds erbij voor marifoonkanaal en specifieke havensituaties van aankomsthaven (ferry’s, stroming, richel,...)
- voeg dingen aan die ik vergeten ben of niet correct begrepen heb ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 07 jan 2010 10:35 #108014

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Vaar de haven uit.
Stel je zeilen op een mooi koersje.
Bakkie koffie erbij.
Koekje.
Kijk waar je terecht komt.
De wijzers van onze scheepsklok zijn van rubber.
Geniet.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 07 jan 2010 10:56 #108022

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ilex schrijft:
Ik probeer alles zowat te volgen en samen te vatten.

- kijk naar meteo
- bespreek alle gegevens ruim op voorhand met de bemanning
- bepaal ETA ivm tij aankomsthaven
- bepaal of je in het donker kan/wil aanlopen
- trek een lijn tussen uiterton (veilige ton buiten geul beroepsvaart) vertrekhaven en uiterton (veilige ton buiten geul beroepsvaart) aanloophaven
- kijk naar mogelijke gevaren/bijzonderheden op die koers
- bepaal adh hiervan waypoints (maak boeienlijst) zodat steeds een veilige koers kan gevaren worden
- bepaal te zeilen mijlen en bereken de tijd ifv gemiddelde snelheid
- aankomsttijd minus aantal vaaruren = beoogde vertrektijd
- kijk of vertrektijd gunstig is ivm getij
- kijk in stroomatlas of je kan profiteren van een gunstige stroom
- bepaal de kompaskoers rekeninghoudend met stroming voor het hele traject ineens
- laat je bij langere tochten verzetten door het getij (indien veilig): bij kentering kom je vanzelf weer op koers
- corrigeer ruim 3 uur voor aankomst het eventuele restverschil in stroomverzet
- maak een plan B met voldoende uitwijkmogelijkheden
- noteer nauwgezet je positie, tijd en koers in logboek
- noteer elk uur koers op kaart
- hou de Reeds erbij voor marifoonkanaal en specifieke havensituaties van aankomsthaven (ferry’s, stroming, richel,...)
- voeg dingen aan die ik vergeten ben of niet correct begrepen heb ;-)

Tja, ik heb hier wel bedenkingen cq. aanvullingen bij. Om er een paar te noemen:
- hanteer een eenduidige volgorde bij het maken van een vaarplan. Een sjabloon kan behulpzaam zijn
- de stroomrichting van je vertrekpunt kan een rol spelen als er een situatie van wind tegen stroom ontstaat.
- is je bemanning bereid te vertrekken (weersomstandigheden)
- noteer niet alleen in je logboek, maar zeker ook op de kaart (m.a.w. intekenen en logboek invullen in een moeite door doen)
- maak een vaarplan waar dit hele circus in is ingevuld, en doe dit voordat je vertrekt! Dan staan bijv. ook alle Reeds-gegevens er vast bij
- maak een detailtekening die je bij de hand kunt houden van de aan te lopen haven (dieptemarkeringen, feestverlichting in de vaargeul dan wel op de kant bijv.)
- naast de kompaskoers bepaal je ook de grondkoers (weet je hoe je van grondkoers naar kompaskoers komt?)
- zorg voor de juiste kaarten, dus niet alleen een oversteker, maar ook de detailkaarten
- maak grijpvoorraad eten/drinken (al stuiterend naar binnengaan, daar kan niet iedereen tegen....)

Ik begrijp dat je de tocht met een ervaren iemand wilt gaan maken. Mijn algehele suggestie is om een cursus/training navigeren te gaan volgen. Zie een van mijn eerdere posts. Een handig en handzaam boekje is bijv.:
Reeds Schippers Handboek

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl