Ilex schrijft:Ik probeer alles zowat te volgen en samen te vatten.
- kijk naar meteo
- bespreek alle gegevens ruim op voorhand met de bemanning
- bepaal ETA ivm tij aankomsthaven
- bepaal of je in het donker kan/wil aanlopen
- trek een lijn tussen uiterton (veilige ton buiten geul beroepsvaart) vertrekhaven en uiterton (veilige ton buiten geul beroepsvaart) aanloophaven
- kijk naar mogelijke gevaren/bijzonderheden op die koers
- bepaal adh hiervan waypoints (maak boeienlijst) zodat steeds een veilige koers kan gevaren worden
- bepaal te zeilen mijlen en bereken de tijd ifv gemiddelde snelheid
- aankomsttijd minus aantal vaaruren = beoogde vertrektijd
- kijk of vertrektijd gunstig is ivm getij
- kijk in stroomatlas of je kan profiteren van een gunstige stroom
- bepaal de kompaskoers rekeninghoudend met stroming voor het hele traject ineens
- laat je bij langere tochten verzetten door het getij (indien veilig): bij kentering kom je vanzelf weer op koers
- corrigeer ruim 3 uur voor aankomst het eventuele restverschil in stroomverzet
- maak een plan B met voldoende uitwijkmogelijkheden
- noteer nauwgezet je positie, tijd en koers in logboek
- noteer elk uur koers op kaart
- hou de Reeds erbij voor marifoonkanaal en specifieke havensituaties van aankomsthaven (ferry’s, stroming, richel,...)
- voeg dingen aan die ik vergeten ben of niet correct begrepen heb
Tja, ik heb hier wel bedenkingen cq. aanvullingen bij. Om er een paar te noemen:
- hanteer een eenduidige volgorde bij het maken van een vaarplan. Een sjabloon kan behulpzaam zijn
- de stroomrichting van je vertrekpunt kan een rol spelen als er een situatie van wind tegen stroom ontstaat.
- is je bemanning bereid te vertrekken (weersomstandigheden)
- noteer niet alleen in je logboek, maar zeker ook op de kaart (m.a.w. intekenen en logboek invullen in een moeite door doen)
- maak een vaarplan waar dit hele circus in is ingevuld, en doe dit voordat je vertrekt! Dan staan bijv. ook alle Reeds-gegevens er vast bij
- maak een detailtekening die je bij de hand kunt houden van de aan te lopen haven (dieptemarkeringen, feestverlichting in de vaargeul dan wel op de kant bijv.)
- naast de kompaskoers bepaal je ook de grondkoers (weet je hoe je van grondkoers naar kompaskoers komt?)
- zorg voor de juiste kaarten, dus niet alleen een oversteker, maar ook de detailkaarten
- maak grijpvoorraad eten/drinken (al stuiterend naar binnengaan, daar kan niet iedereen tegen....)
Ik begrijp dat je de tocht met een ervaren iemand wilt gaan maken. Mijn algehele suggestie is om een cursus/training navigeren te gaan volgen. Zie een van mijn eerdere posts. Een handig en handzaam boekje is bijv.:
Reeds Schippers Handboek
Gregor