Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: oversteek UK: reis- en routeplanning

oversteek UK: reis- en routeplanning 27 dec 2009 14:54 #106468

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Nu er blijkbaar een aantal de oversteek gaan maken vroeg ik me af of het mogelijk is om hier gedetailleerd weer te geven hoe zo'n reisvoorbereiding gebeurt.

Daarmee bedoel ik effectief vertrekuur weergeven ifv getij of andere omstandigheden, peilingen, waypoints, waarop letten, hoe aankomen, gebruikte kaart(en),...
M.a.w. hoe ja zo'n oversteek aanpakt zodat anderen hieruit kunnen leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 27 dec 2009 15:42 #106475

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Er zullen nog vele tips volgen maar de basistip is dat je vaak (op zee) uit moet gaan van de tijdsperiode van opkomend water in de AANKOMST haven. Dus je begint met de (ETA) aankomsttijd vast te stellen.

who's next ! ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 27 dec 2009 16:06 #106480

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Gewenste aankomsttijd is inderdaad belangrijk, vooral in verband met de diepte in de haven. Ook de vraag of je in het donker zou willen aankomen speelt een rol.

Vervolgens trek ik een virtuele lijn naar de uiterton bij mijn vertrekhaven en kijk wat ik op die lijn tegen ga komen. Ah kijk, ik ga een VSS kruisen! Dat moet haaks op de koerslijn van het VSS, dus zoek ik een mooi plekje waar dat kan. Er blijkt een setje kardinalen te liggen bij Noord-Hinder die, vanuit Stellendam rekenend, een prima stel bakens vormen voor het oversteken. Het breekt de trip in drie lange stukken: vanaf uiterton Stellendam naar de zuidelijke ton van het VSS (NH-SE? Weet niet meer uit mijn hoofd), van die ton naar de noordelijke (NH-E? Ik moet mijn kaarten gaan pakken) en vandaar naar de aanloopton bij de bestemming. Liniaal erbij om te kijken of ik op die lijnen nog bijzonderheden tegenkom die aandacht behoeven. Aanpassingen maken indien nodig en natuurlijk alles opschrijven.

Vertreksituatie nauwkeuriger bekijken, boeienlijstje maken. Idem voor aankomst. Dan meten: hoeveel mijlen zijn het bij elkaar. Delen door gemiddelde snelheid van je boot, heb je het aantal uren die je gaat varen. Aankomsttijd minus aantal vaaruren = beoogde vertrektijd, HW/LW tijden rond die tijd opschrijven. Vanuit Stellendam wil ik stroom mee naar buiten, stroomatlas erbij dus en het meest gunstige tijdstip voor vertrek uitvissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 10:54 #106551

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Dat zijn al interessante tips.
Heeft iedereen een stroomatlas? Is het gebruik van het stroomruitje in de kaart niet voldoende? Samen met het gewone getijdenboekje?

Worden de gevaren koersen in kaart gezet (rekeninghoudend met stroming, deviatie, etc) of is dit passé?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 11:02 #106553

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Voor NL heb ik inderdaad de HP33, alleen even geen idee waar ie is :oops: Het grote verschil tussen het stroomruitje en de stroomatlas is dat een ruitje voor een groot gebied geldt, de stroomatlas is veel gedetailleerder. Onmisbaar imho voor Wad en Zeeland.

Elk uur noteer ik de positie in het logboek, soms teken ik ze ook in op de kaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 11:07 #106554

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Zou zeker een goede Almanak kopen (bijvoorbeeld de Reeds), daar staan algemene tips in, de stroomatlas staat erin, de hoog- en laagwatertijden per haven, een detailkaartje van de haven, evenals de marifoonkanalen en de procedures die je dient te volgen bij het aanlopen van de haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 11:14 #106556

@Ilex : wil je eens vertrekhaven een aankomsthaven opgeven ?

Dank.

greetz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 11:47 #106561

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Als je vorenstaande leest, vraag je je af: hoe komen ze aan de overkant. Kompas op west en gaan ..., ok dat deden de Engelandvaarders in WOII, dus het kan.
Vandaag de dag misschien toch handig om:
A.je op te geven voor een cursus RR&P en om een idee te krijgen van wat je daar leert: www.cwo.nl/data/downloads/RRen...fenexamen-1-2005.pdf en
B. eens mee te gaan met een ervaren schipper, bv www.zeezeilschool.nl/zeezeilen.mijlenmaker.shtml
Bijlagen:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 28 dec 2009 12:00 door Delphi32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 12:03 #106562

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Wat is dat nou weer voor onzin... niemand maakt zich er hier met een jantje van leiden vanaf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 12:30 #106564

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Kijk daar heb ik wat aan, kompas dus op west. Pfff ik maar zoeken. :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 13:02 #106570

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Qua planning is het nu niet echt de lastigste trip, gewoon pal west en gaan met die banaan. Bij daglicht aankomen is wel een pré en de haven aanlopen is het best vanuit het zuiden. Dichter onder de kust neemt de diepte af waardoor de golfhoogte snel toeneemt. Ben in juni dit jaar nog heen geweest en het ging behoorlijk tekeer daar. Ook staat er een behoorlijk stroming dwars op de haveningang.

Op de volgende site staat meer dan genoeg info:

home.planet.nl/~jonk1157/Overs...%20-%20Lowestoft.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 13:09 #106573

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
je linkje brengt me bij KPN en die heb ik al :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 13:20 #106576

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Niet alleen het blauwe maar de hele link even copy-pasten naar de adres balk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 14:52 #106583

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
@Ilex : wil je eens vertrekhaven een aankomsthaven opgeven ?

Dat is een idee :-)
Als ik zo'n tocht zou doen dan zal het vanuit Wemeldinge/Roompot zijn.
Eindhaven dacht ik de hier gekozen haven Lowestoft.
Maar ik zie nu dat die niet op mijn zwartwit kopie staat...!
Zou graag wat kunnen volgen dus het mag ook naar Orford Haven :P
staat er nog net op (iets noordelijker dan Harwich).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 16:11 #106587

@Ilex :

Naar Harwich : opletten voor langgerekte banken(met onheilspellende namen Bawdsey en Shipwash) voor Engelse kust.

Goede koers is NE GUNFLEET - MEDUSA Channel (dus Harwich aanlopen via SE, ipv NE).

Zou Harwich met daglicht aanlopen.

Mooi is River Orwell met Suffolk Harbour (lekker eten in lightship) :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 16:21 #106588

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Maar even een vraagje plus een tip van Flip ? Wordt dit je eerste oversteek naar de UK of uberhaupt op zee ?? Doe mij een lol en doe het eerst een keer in dagtripjes met licht etc en vaar niet direct een nacht door, zeker niet op de Noordzee.

Vanaf de Roompot naar Nieuwpoort en vandaar naar Ramsgate. Slechts 2 dagen en perfect te plannen en goed te doen voor eerstelingen.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 17:23 #106594

mee eens Svalk.

Ramsgate naar Nieuwpoort : 1 rechte lijn en vaak bezeild.

Harwich of Noorden van Thames nogal tricky !

Reden om Nieuwpoort eens te bezoeken !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 17:30 #106596

Weliswaar Roompot - Nieuwpoort : lastige trip : heersende wind is zuidwest, dus kabbelen tegen wind : enkel aan te raden met laagtij of stroomhoek (100 - 270).

Ideaal scenario is N of NE natuurlijk

Met tegenvallende wind, grote kans dat je slechts Oostende haalt tijdens trip 1.

Gevaarlijkste aan oversteek is volgens mij : verkeersscheidingsstelsel : inschatten snelheden van de tankers, coasters, containerschepen en ferries (ze varen 20kn !) en ze komen van alle richtingen.

Nieuwpoort Ramsgate valt wat dat betreft goed mee, want het VSS is er behoorlijk breed.

Andere koek oversteek Calais Ramsgate/Dover.

greetz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 28 dec 2009 20:26 #106636

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Waarschijnlijk de simpelste tip bij drukke scheepvaart(TSS ed):
zorg dat je een handpeilkompas bij de hand hebt, kan je meteen en ruim vanop voorhand inschatten welke schepen eventueel een probleem vormen.En 's nachts peil je dan de navigatielichten.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 29 dec 2009 02:29 #106664

Ik ga niet oversteken, maar bedankt voor de tip. Ik heb er vandaag een gekocht via marktplaats !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 29 dec 2009 06:53 #106669

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Beauty schrijft:
Kijk daar heb ik wat aan, kompas dus op west. Pfff ik maar zoeken. :silly:

Let wel op, boem is ho!
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 29 dec 2009 16:24 #106762

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Wat een bezorgdheid toch alweer!
;-)
Heb niet de ambitie om de eerste oversteek alleen te doen hoor; daar zal een ervaren iemand bij zijn.

Bedoeling van dit topic was te kunnen volgen hoe de ervaren rotten zo'n reis voorbereiden (om daaruit iets te leren, niet om dit klakkeloos na te doen op m'n ukkie).

En ja, zeilscholen en cursussen... je kan voor alles naar een instelling lopen. Ben echter autodidactisch aangelegd. Heb wel theoretische cursus Yachtman gevolgd en de verplichte cursus marifonie. De rest doe ik zelf (op gepaste tijd met de hulp van ervaren mensen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 29 dec 2009 17:17 #106771

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Zoals wij het doen (en geleerd hebben):

1. Bepaal haven waar je naar toe wilt.
2. Bepaal stroomvenster van aankomst evt in daglicht
3. Bepaal je vertrekvenster adhv je verwachte gemiddelde snelheid.
Ga daarbij uit van een wat lagere snelheid.
4. Onderzoek obstakels / risico's onderweg (VSS / zandbanken).
5. Bestudeer de aanloop van de aankomsthaven vantevoren / VHF kanalen / lichten / routines (ferry e.d.).
6. Onderzoek alternatieven (de what-if scenario's). Waar kan ik heen als weer omslaat, mechanische problemen, zeeziekte van bemanning e.d.
7. Bestudeer ook deze havens.

Schrijf e.e.a. schematisch op. Als je info nodig hebt heb je in een handomdraai nodig. Uitgebreid bladeren en zoeken in de Almanak schiet dan niet echt op. Dit bespreek je met bemanning voor vertrek.

Tijdens de tocht regelmatig logboek bijwerken, dan weet je iig ongeveer waar je zit mocht elektronika de geest geven.

Verder, goed eten, drinken, slapen wanneer dat kan en vooral genieten.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 30 dec 2009 01:36 #106810

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
mgbgt1975 schrijft:
Beauty schrijft:
Kijk daar heb ik wat aan, kompas dus op west. Pfff ik maar zoeken. :silly:

Let wel op, boem is ho!

Seg....
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:oversteek UK: reis- en routeplanning 03 jan 2010 08:55 #107253

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Klopt helemaal Stoffel, meer stelt het niet voor ! Is ook precies zoals wij het geleerd hebben en ook uitvoeren in de praktijk.
Afhankelijk van weer en situatie zetten we ook op gezette tijden onze positie in de kaart met eventueel een sterretje met een letter voor een bijzonderheid die dan weer vermeld staat in het logboek.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl