Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe schat je drift in?

Hoe schat je drift in? 11 jan 2010 22:30 #108893

  • Jintendo
  • Jintendo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Stroom en eigen snelheid (via gps) kan bij het plannen van een route wel inschatten, maar hoe schat je de drift van een boot in.

Zijn er tabellen per boottype en windrichting die dit gemakkelijker maken? Ik heb een albin vega. Iemand die dit uit kan leggen zodat ik niet te ver afdwaal:-)?
Laatst bewerkt: 11 jan 2010 22:34 door Jintendo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 11 jan 2010 22:37 #108895

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Heb je op die gps dan ook geen cog (grondkoers)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 11 jan 2010 22:48 #108897

  • Jintendo
  • Jintendo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
snelheid is gebaseerd op mijn telefoon met gps functie :)

ik wil het eigenlijk zonder moderne aparatuur doen, maar aangezien de snelheidsmeter defect is moet dat even met de gsm...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 11 jan 2010 23:07 #108899

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Zonder moderne apparatuur... is een elektronisch log geen modern apparaat dan? :D

Ronin heeft trouwens de basis meteen te pakken. Stilstaand water: pak de koers die je telefoon-GPS aanwijst, zet die naast je kompaskoers, verreken deviatie en je weet je drift. Of met handpeilkompas, iets minder nauwkeurig: ga bij het hek staan, peil de richting van je zog. Tel er 180 bij op, vergelijk de uitkomst met je kompaskoers en je drift is bekend.

Er zijn vziw geen tabellen beschikbaar met driftgegevens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 11 jan 2010 23:08 #108900

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Je drift is het verschil tussen je kompas koers en je werkelijke koers ( GPS koers )
Dit alleen op stilstaand water.
Dus als je op je kompas 90 graad hebt en op je gps 85 graad dan heb je dus 5 graad drift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 00:08 #108905

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Tondini heeft praktisch gesproken gelijk maar ik nuanceer toch even.

KK + var = MK
MK + dev = WK
WK + drift = BWK
BWK + stroom = GRK (COG)

Als
var=0
dev=0
stroom=o

Dan
KK=MK=WK
BWK=GRK

Dus inderdaad in dit voorbeeld

GRK-KK=drift

Voor het gemak laten we coriolis erbuiten :silly:

Dat is hoe we hem berekenen, inschatten kan door bijvoorbeeld naar je kielzog te kijken. Vaar in een zo'n recht mogelijk lijn en bekijk je hoek tussen de hartlijn van je schip en je kielzog achter je. Zit zo maar tussen de 5 en de 10 graden afhankelijk van omstandigheden.

Als je heel nauwkeurig wilt rekenen vindt ikzelf dat je ook oppervlakte waterstroming mee moet nemen. Als hoofdregel komt dat neer op rond de 2% van de windsterkte. Waait het dus 20 knopen dan zet de wind het oppervlakte water weg met 0,4 knoop.

In de praktijk worden de vectoren oppervlakte water beweging door de wind, coriolis en de daadwerkelijke waterbeweging door Eb en vloed vertegenwoordig door die ene vector tussen BWK en GRK en die noemen we "stroom". Who cares hoe groot de ene en de ander is!

Gr Michel
Laatst bewerkt: 12 jan 2010 00:12 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 08:07 #108925

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Pfff.... ik ben zooooo blij met de GPS met COG.... :laugh:

Overigens is dit nou ook een van de redenen waarom een TKN volkomen zinloos is. Alles tot op de tiende en honderste moeten uitrekenen maar de drift moeten we dan maar schatten. En weg is je nauwkeurigheid. Maar goed, dat is een heel ander verhaal... :P

Mijn persoonlijke ervaring is dat drift ook nog een keer koersafhankelijk is, op aandewindse tot halvewinds heb je meer drift dan op ruimer koersen. Bij meer wind heb je meer drift dan bij minder wind. En dan is het allemaal ook nog een keer bootafhankelijk. Toch maar een keer met een GPS bij verschillende koersen en windsnelheden een bosje tabellen maken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 09:16 #108941

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hang een lange lijn achter de boot. Met een beetje timmermansoog zie je dan zo je drift.

Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 09:42 #108947

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het verschil tussen de uitgezette koers met einddoel en de te bevaren koers om dat einddoel te kunnen halen heet drift. Dat is niet zo moeilijk. Drift kun je meten door regelmatig kruispeilingen te doen om je positie te bepalen en die vergelijken met je uitgezette koers. Of gewoon je GPS gebruiken. Als koers stroming en wind bekend zijn kun je de drift berekenen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 10:42 #108953

Beauty schrijft:
KK + var = MK
MK + dev = WK
WK + drift = BWK
BWK + stroom = GRK (COG)

Gr Michel

Volgens mij heb je de eerste 2 verkeerd om.

KK +dev --> MK ..... MK +var -->WK

deviatie is namelijk de afwijking van het kompas tov het magnetische noorden door invloed van schip (afhankelijk kompaskoers). De variatie is weer de afwijking die het magnetische noorden heeft tov het ware noorden (onafhankelijk kompaskoers).
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 12 jan 2010 10:43 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 10:59 #108955

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
we kunnen wel heel ingewikkeld doen maar de vraag van OP was hoe drift in te schatten, niet hoe te berekenen of achteraf vaststellen.

Drift hangt grotendeels van 3 factoren af:
- het schip (kielvorm en diepte, romp)
- golven (of niet)
- aan de wind of ruimer.

Met een ondiepe kiel aan een klein rond bootje hoog aan de wind met 6 B op het IJsselmeer zou de drift zomaar meer dan 20 graden kunnen zijn.
En een diepe kiel onder een grotere boot op vlak water met 3 B hoog aan de wind levert iets als 5 graden op.
Op andere dan hoog-aan-de-windse koersen kun je drift corrigeren door iets op te sturen, en is drift dus niet zo relevant: stuur gewoon de XTE op nul.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 12:37 #108963

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Julius254 schrijft:
Beauty schrijft:
KK + var = MK
MK + dev = WK
WK + drift = BWK
BWK + stroom = GRK (COG)

Gr Michel

Volgens mij heb je de eerste 2 verkeerd om.

KK +dev --> MK ..... MK +var -->WK

I stand corrected. THX, samen komen we er wel.

Gr michel
Laatst bewerkt: 12 jan 2010 18:26 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 16:49 #109025

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Zonsnel schrijft:
Hang een lange lijn achter de boot. Met een beetje timmermansoog zie je dan zo je drift.
Hou een gradenboog onder het lijntje en je hebt geen timmermansoog nodig, je meet het gewoon!!!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 17:28 #109028

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
"Abracadabra" en je kunt een sterretje schieten met diezelfde lijn. ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 19:03 #109044

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Beauty schrijft:
Als je heel nauwkeurig wilt rekenen vindt ikzelf dat je ook oppervlakte waterstroming mee moet nemen. Als hoofdregel komt dat neer op rond de 2% van de windsterkte. Waait het dus 20 knopen dan zet de wind het oppervlakte water weg met 0,4 knoop.

Gr Michel

Misschien zie ik het leven te simpel. B)
Bij 20 knoop wind 0,4 mijl per uur drift. Bij 20 knoop wind heb je vaak ook last van windstoten. Een paar goede windstoten en je bent de drift al kwijt! Een goede stuurman stuurt tussen +2,5 en -2,5 graad van de juiste kompas koers. Vaak is het veel meer! Waarom zou je rekening houden met 0,4 mijl drift? Ik heb het nog nooit gedaan. Wat ik wel heb gedaan is zorgen dat ik de stroming aan lij heb, waardoor ik naar loef wordt weg gezet, dus hoger kan varen.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 19:22 #109050

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Je houdt er standaard rekening mee zonder dat je het weet als de COG het uitgangspunt is. Ik geef ook juist aan dat het daar gewoon bij moet blijven. In de correctie/variabele die wij "stroom" noemen (verschil BWK en GRK) zit ook de kracht die het oppervlakte water op ons schip uit oefend. That's all.

En over de nauwkeurigheid .... het blijft voor de meesten bij een papieren exercitie. In deze tijd zonder gegist bestek is het meer een kwestie van gaan met de bananas en om de zoveeltijd "ff checken". ook weer met je eens ;)

In een theorie vraagstuk echter op de Zeevaartschool was het voor mij echter wel een onderdeel welke we niet over het hoofd mochten zien. Maar dat was nog uit de tijd dat de radiorichting zoeker gepoetst werd en je minimaal een 8 moest hebben voor je morse seinen. :laugh:

Gr Michel

Edit: 0,4 knopen wegzetten door oppervlakte water stroming lijkt weinig echter met een snelheid van 5 knopen is dat alsnog een aantal graden schat ik zo in. En buiten het weggezet worden qua afstand kan het betekenen dat gevoelsmatig de stroom "eerder" kentert of juist later afhankelijk van de stroom en de windrichting. Ook weer iets waar je je voordeel mee kan doen.
Laatst bewerkt: 12 jan 2010 19:57 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 22:05 #109100

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Als alle rekenaars eerst even de opmerkingen van Capolavoro doorlezen weten we met z'n allen weer waar het over gaat.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 12 jan 2010 22:44 #109109

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
@Beauty: 0,4 knopen dwars weggezet worden bij 5 knopen snelheid = 4,6 graad. Ik vraag me wel af in hoeverre drift en oppervlaktewaterstroming elkaar overlappen in effect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 13 jan 2010 00:05 #109114

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@Delphi nauwelijks

@zeekraal het blijft een forum hoe wijs C ook is :laugh:

Stel je vaart op de ringvaart onder zeil en je hebt aan bijde zijden van je dobber zeg 10 meter water en het is er nog geen 2 meter diep. Dan zal je drift (incl opp water stroming) fors lager zijn bij 20 knopen dwars wind op het groot water waar wel een hogere factor opp water stroming plaats kan vinden. Ik schat zo'n 4,6 graad :woohoo:

En die hoek (opp water stroming) meet je juist niet met een lijn achter de boot want het water waar die lijn in drijft verplaatst zich net hard als het water waar je dobber in vaart. je ziet het alleen in het verschil tussen je KK en je COG.

Gr michel
Laatst bewerkt: 13 jan 2010 00:06 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 13 jan 2010 07:48 #109135

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Beauty schrijft:
En die hoek (opp water stroming) meet je juist niet met een lijn achter de boot want het water waar die lijn in drijft verplaatst zich net hard als het water waar je dobber in vaart. je ziet het alleen in het verschil tussen je KK en je COG.

De drift kun je er wel mee zien , ten opzichte van het water.

edit
o ja staat er al
Laatst bewerkt: 13 jan 2010 07:49 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 13 jan 2010 14:54 #109196

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
De bemanning van de zeilschepen A en B hebben afgesproken
elkaar te zullen treffen om 11.00 uur zomertijd bij
midvaarwaterboei E-A 1 (ca. 52° 36' N / 005° 14' E).
Schip A vertrekt vanuit de Vluchthaven van Schardam en
bevindt zich tussen de havenhoofden. Schip B vertrekt vanuit
Edam. Er staat een zwakke ZZO-lijke wind waarbij schip A een
snelheid haalt van 5,1 knopen en heeft een drift van 5°.

Welke kompaskoers zal schip A moeten sturen als het van de uitgang bij
Schardam rechtstreeks naar midvaarwaterboei E- A 1 wil varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 13 jan 2010 17:25 #109239

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
tondini, waar wil je heen met je post?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 13 jan 2010 17:48 #109245

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Delphi32 schrijft:
tondini, waar wil je heen met je post?

naar midvaarwaterboei E- A 1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 13 jan 2010 18:14 #109250

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ik weet wel waar die ton ligt maar ik ga er nu echt niet naar toe.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe schat je drift in? 13 jan 2010 18:15 #109251

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Beauty schrijft:

En die hoek (opp water stroming) meet je juist niet met een lijn achter de boot want het water waar die lijn in drijft verplaatst zich net hard als het water waar je dobber in vaart. je ziet het alleen in het verschil tussen je KK en je COG.

Gr michel

Het ging toch om de drift? Dat is toch net iets als de koers van een hond? Een hond loopt namelijk ook altijd een beetje dwars.

Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl