Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Coordinaten bij noodcommunicatie

Coordinaten bij noodcommunicatie 14 mrt 2010 18:59 #118770

  • Hooger
  • Hooger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Als je beschik over een GPS kun je verschillende uitlezen

Bijvoorbeeld:

hddo.ddddd

hddomm.mmm'

hddomm'ss.s"

Of

Rijksdriehoeksmeting (RD)

zelf gebruik ik de coordinaten in decimale minuten hddomm.mmm' omdat deze rechtstreeks van de kaarten van de hydroggrafische dienst kunnen worden overgenomen. Ik ga er van uit dat de redingsdiensten op ruim water hier geen problemen mee hebben. Ik vraag mij echter af wat andere hulpdienten als meest gangbare coordinaten stelsel hanteren? en of op binnen water ander coordinaten de voorkeur hebben bij de communicatie met de hulpdiensten (telefonisch dan wel via marifoon.)Ik zou mamekijk graag ommiddelijk te worden begrepen als ik coordinaten opgeef.

Groet

Hooger
Laatst bewerkt: 14 mrt 2010 19:21 door Hooger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 14 mrt 2010 19:24 #118778

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
De laatste keer dat ik het bij de hand had, en dat is al heel wat jaren geleden, bleek de politie noch het Rijksdriehoekstelsel noch enig ander coördinatenstel te kennen. Straat en huisnummer was het enige waar ze mee overweg konden. Dat is wat lastig als je iets in een natuurgebied wilt melden.
- Marti
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 14 mrt 2010 19:51 #118781

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Afgelopen zomer knapte ons roer op de waddenzee. nw 7bft wind en op ca. 2nm van de afsluitdijk aan lager wal. Dan discussieer je niet heel erg lang en gaat er vrij vlot een noodoproep uit. De kustwacht wil dan graden en minuten en eventueel decimale minuten. maar daar heb je tijd voor. Op hddo mm' kan de redding boot eruit. Ze hebben je dan echt wel visueel als ze daar in de buurt zijn.

Mijn zoontje heeft later nog de exacte positie doorgegeven (en toen waren we al een paar honderd meter weggewaaid ri. afsluitdijk). Dat deed hij natuurlijk in hddo mm.m.

De hulp was er in 10 minuten.

Rd... dat gebruik je op het water echt niet! en op het land kan elk navigatiesysteem tegenwoordig lat/lon aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 14 mrt 2010 21:19 #118800

  • Hooger
  • Hooger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
@Marti, Dit snap je toch echt niet.Het wordt dan echt tijd dat de politie beschikking krijgt over Google earth coordinaten als zoekopdracht in toetsen en klaar.

@Postman, Net wat ik had verwacht. Prima geregeld dus.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2010 21:21 door Hooger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 15 mrt 2010 12:07 #118853

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er van uit gaande dat de melding aan de politie doorgegeven wordt naar Den Helder Rescue en daar zijn ze waarschijnlijk standaard ingesteld op zee coördinatie. Op zee in westerse landen meestal in WSG84 kaarten.
Men zal ongetwijfeld snel kunnen omzetten naar een ander systeem maar dit is op elke GPS in te stellen. Bij mij staat het in mijn geheugen als DD, MM, SS.s (graden,minuten en seconden)

Hier www.gpscoordinaten.nl/converteer-gps-coordinaten.php kun je eens kijken als je wilt converteren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 15 mrt 2010 17:18 #118909

  • Hooger
  • Hooger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
@Proost: Bedankt voor de tip.

Gisteren vond ik het programma Coodinate Calculator 4.1 op de site van het Kadaster. Het is wat uitgebreider van opzet ook handig voor omrekening naar RD coordinaten:

[html]www.kadaster.nl/index_frames.h...de.html%3Fscript%3D1[/html]
Laatst bewerkt: 15 mrt 2010 17:31 door Hooger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 15 mrt 2010 18:23 #118929

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Proost schrijft:
Bij mij staat het in mijn geheugen als DD, MM, SS.s (graden,minuten en seconden)

Die graden en minuten gaat lukken. Met de seconden kan de kustwacht zomaar niets... die moeten ze dan echt om gaan zetten en da's niet echt handig als je direct hulp nodig hebt.

Nu vaart de reddingboot al op een coördinaat in graden en hele minuten en bij voldoende zicht hebben ze je al wel visual als ze daar in de buurt zijn. maar... bij slecht zicht zijn een paar decimalen handig B). Daarbij komt dat je van een kaart ook niet gemakkelijk seconden afleest. decimale minuten daarentegen... Die werken ook veel handiger (vind ik)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 15 mrt 2010 18:27 #118931

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Hooger schrijft:
@Proost: Bedankt voor de tip.

Gisteren vond ik het programma Coodinate Calculator 4.1 op de site van het Kadaster. Het is wat uitgebreider van opzet ook handig voor omrekening naar RD coordinaten:

[html]www.kadaster.nl/index_frames.h...de.html%3Fscript%3D1[/html]

Aan RD heb je alleen maar iets binnen Nederland, Het gebruikt een andere notatie (en projectie) en heeft een andere kaartdatum, namelijk een geoide die optimaal Nederland omsluit. WGS84 is geoptimaliseerd voor onze aardbol en daarmee wat minder precies voor NL. Reddingsdiensten kunnen echter niets met RD en zelfs het leger gebruikt de militaire versie van UTM (MGRS), die ook wereldwijd inzetbaar is.

Ik zou RD dan ook zeker niet aanraden voor gebruik op het water.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2010 18:27 door Postman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 15 mrt 2010 19:34 #118955

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@ Postman , dat halve seconden vergeten worden, oke, maar seconden in een positie weglaten lijkt me erg stug. N, E, en graden, minuten en seconden zijn normaal gebruikte aanduidingen voor coördinaten, maar wel met elkaar. Er is geen noodzaak om dit op een andere manier neer te zetten. Wat is er veranderd op zee?. De verschillende notaties moeten gebruikt worden waar de toepassing voor is.
Graag je mening.
Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 15 mrt 2010 19:34 #118956

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
RD is puur bedoeld om het bolle stukje Nederland op een platte kaart te projecteren waarbij de schaal in horizontale en verticale richting gelijk is en gelijk blijft (in tegenstelling tot de projectie op een waterkaart).

1 RD-graad in de X richting is 1m oostelijk en 1 RD-graad in de Y-richting is 1m noordelijk. Dat rekent makkelijk....

Als je het RD stelsel bijvoorbeeld in Engeland zou gebruiken, dan krijg je een hele vervormde kaart te zien. Puur voor lokaal gebruik dus.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 15 mrt 2010 20:52 #119001

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Bij navigatie (kijk ook maar op de 1800 serie kaarten of op de overzeilers) wordt in de praktijk geen gebruik meer gemaakt van seconden, maar van decimale minuten. Dan ben je in het minuut hok je rekeneenheid met een max. van 60 kwijt. Dat leest met een lineaal veel eenvoudiger af, waardoor er minder lees fouten worden gemaakt. Ik vind het dan handig om waypoints af te lezen in het formaat hdd mm.mmm Zo werken de reddingsdiensten er ook mee (en alle andere schippers op zee) een soort standaard dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 16 mrt 2010 09:43 #119081

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Misschien mis ik iets maar bij noodcommunicatie gebruik ik DSC en daarna ga ik pas over op spraak. De VHF is gekoppeld aan de GPS dus de coördinaten zijn dan al bekend. Op binnenwater, bijv een IJssel- of Markermeer kan je de positie ook relateren aan een plaats op het land, een boei of iets anders ('Twee mijl oost van Oude Zeug') want dat weten de hulpdiensten ook snel te vinden en er is minder kans op een spreek- of luisterfout lijkt mij. Andere hulpdiensten staan aan de kant te wachten op het binnenbrengen van de slachtoffers en nemen het dan over. En op het land heb je over het algemeen gewoon een straatnaam... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 16 mrt 2010 17:32 #119156

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ik heb inderdaad met mijn hand op de distressknop 'gestaan' en toen bedacht ik me... da's ook wel wat + we stuiterden af op een baggerschip wat net achter ons kwam opdraaien. Toen heb ik toch maar gekozen voor de benadering van den helder resque op de ouderwetse mannier dat had tevens als voordeel dat de schipper van de baggerschuit direct begreep wat er aan de hand was.

En je hebt gelijk als je de distress knop gebruikt dan locatie en mmsi meteen meegezonden. BTW dat mag/kan je alleen maar gebruiken als je ook marcom B hebt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 16 mrt 2010 19:12 #119177

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Via die knop weet de baggerschuit nog sneller dat er wat met jou aan de hand is, alleen nog niet wat.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2010 19:13 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 17 mrt 2010 13:14 #119293

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
I.p.v. MarcomB mag een SRC ook en dat is tegenwoordig heel simpel te halen.. ;) Daarnaast kan je met een DSC call ook een reden meegeven zodat de baggerschuit niet alleen weet dat er iets is maar ook wat. En na de DSC call ga je toch naar ch. 16, dat is de procedure he, en dan luistert uiteraard iedereen mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 17 mrt 2010 13:57 #119295

offtopic:Overigens blijft het vreemd dat dit alleen met marcom b en src mag. Stop dat stukje extra theorie in het basiscertificaat en klaar. Het kon jaren zonder praktijk en snap niet helemaal waarom je voor een veiligheidsmaatregel een extra certificaat nodig hebt (tuurlijk zit er een beredenering achter, maar dat is naar mijn mening van ondergeschikt belang). Het zenden op laag en hoog vermogen kan ik wel begrijpen en het gebruik voor andere uitgebreidere zendapparatuur. Maar het bedienen van een dsc knop met de bijbehorende theorie uit het basiscertificaat houden is wat mij betreft een misser.

Ivm met het ontbreken van een dsc knop op mijn marifoon en tbv geldbesparing heb ik gekozen voor alleen het basisgedeelte. Maar zal er nog wel een keer aan moeten geloven. Kortom ik ben voorlopig gebonden aan het oproepen met of zonder uitgebreid certificaat.

ontopic: Als oproep er snel uit moet en er even geen mogelijkheid is tot opzoeken coördinaten (geen kaart/geen gps welke reden dan ook) is een schatting ook voldoende XX nm N/NW etc van XX ter hoogte van boei XX. Waarschijnlijk zelfs beter, op deze manier heeft iedereen ook zonder de kaart erbij te pakken een idee waar het is en kunnen ze daar op wat voor manier dan ook op anticiperen.

Heb je toen ook een anker uitgegooid of iets dergelijks?
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 17 mrt 2010 14:25 #119298

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De suggestie van de positie relateren aan een boei of landkenmerk opperde ik gisteren ook al.. ;)

offtopic: Schaf dat hele basiscertificaat af en laat alleen nog maar een SRC bestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 17 mrt 2010 17:44 #119332

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Na een nood situatie weet iedereen altijd wat je het beste had kunnen doen. In een noodsituatie neem je een beslissing. Wat ik heb willen aangeven is dat de distress knop welliswaar voor de hand ligt maar niet altijd de beste oplossing hoeft te zijn. In deze situatie heb ik besloten om het met de stem te doen omdat dan direct ook de naam van het zeiljacht duidelijk was. Via de distress knop duurt dat iets langer n het was een heeel groot baggerschip ;) Achteraf bleek dit een juiste gok te zijn en de kustwacht reageerde direct en per omgaande. Super dus.

Doe je het altijd zo... nee dat hoeft niet, dat hangt af van de situatatie en de inschatting die je dan maakt. Ik heb afgelopen winter een poosje in Uruzgan gezeten en geloof me... oefening en dril werkt echt. En in het boekje van mogelijke situaties en beslissingen zijn altijd alternatieven mogelijk... En daar neem je een directe beslissing over. En die beslissing is altijd de juiste. In dit soort situaties is de enige fout die je kunt maken: Niet beslissen (en zelfs de beslissing nemen om niets te doen kan de juiste zijn het is echter ook een beslissing)

En ja ik heb daarna het anker uitgegooid... allen hadden we toen al zoveel snelheid dat dit bleef krabben (het vertraagde wel)

Maar... ik laat me er nu wel toe verleiden ver van het oorspronkelijke topic af te dwalen. :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 17 mrt 2010 22:20 #119394

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Een paar jaar geleden was ik met nog minimaal 1 forumlid onderweg naar Terschelling. Er kwam een mayday over de VHF binnen en ik mocht de boel uitluisteren, noteren etc.

De mevrouw aan boord van het Deense schip dat de mayday uitzond, kon haar coördinaten zo van de GPS aflezen. Dat deed ze dan ook voor het voltallige publiek (naast de Brandaris reageerden nog 4 of 5 partijen, aantal luisteraars verder onbekend). Drie keer luid en duidelijk. En toch heb ik 4x een verkeerde positie horen noemen ('oh dus u zit daar-en-daar'), zelf kon ik haar ook niet volledig plotten omdat ze te snel sprak om schrijvend bij te houden. Twee bergingsbedrijven zijn langs haar gevaren zonder te weten dat dat schip de zender was.

Toen ik eindelijk de opgenoemde GPS-positie had opgeschreven, heb ik die in de kaart geplot. Ik zat er 100 meter naast (da's niet veel), alleen jammer dat er een dam lag tussen mijn geplotte positie en de werkelijke locatie van de boot.

Ik zie daarom 3 problemen in het zelfstandig opnoemen van je coördinaten: spraakverwarring door technische invloeden (sommige cijfers lijken op elkaar), spraakverwarring door chaotische toestand (zender wil in zijn nood zo snel mogelijk de positie doorgeven en doet dat dus te snel) en tenslotte onnauwkeurigheid.
De lesstof voor basiscertificaat marifonie zegt dan ook dat je geen coörds moet voorlezen, maar je positie moet relateren aan je omgeving ('100 meter NW van de OZ3'). Dat is voor veel meer mensen direct inzichtelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 18 mrt 2010 07:28 #119414

Zoals gezegd ben ik voorstander van een geschatte locatie tov herkenningspunten met als aanvulling gps coord. Verifiëren of partijen elkaar begrijpen om de door delphi geschetste situatie te voorkomen (met het aangeven van je locatie op 2 manieren kan de 1e manier geverifieerd worden). Maar je moet wel kort en bondig blijven dus een informatie overflow is niet goed en ook absoluut niet te snel spreken.

Ik denk dat postman het goed formuleert, je neemt een beslissing en met de kennis die je dan hebt probeer je de beslissing zo goed mogelijk te maken. Daarom is het goed om er een keer bij stilgestaan te hebben.


sigdock schrijft:
De suggestie van de positie relateren aan een boei of landkenmerk opperde ik gisteren ook al.. ;)


offtopic: Schaf dat hele basiscertificaat af en laat alleen nog maar een SRC bestaan.
Zin gemist :dry:

Ook een optie maar geef dan ook de mogelijkheid om gewoon op een simpele manier praktijk examen te doen. Dus gewoon examineren door bv vamex 1 uur theorie en direct 1/2 uur praktijk en klaar. Dan kun je nog steeds twisten over het nut van een praktijk toets, zet er een paar open vragen tussen en je weet het ook. Het is belangrijk om goed te toetsen maar verplicht alles duurder maken door een hele dag op praktijk te moeten.. Indien je de materie beheerst waarom dan nog een hele dag zitten?
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 18 mrt 2010 07:30 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 18 mrt 2010 09:53 #119427

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Julius254 schrijft:
Zin gemist :dry:

Het zij je vergeven.... :laugh:

Julius254 schrijft:
Ook een optie maar geef dan ook de mogelijkheid om gewoon op een simpele manier praktijk examen te doen. Dus gewoon examineren door bv vamex 1 uur theorie en direct 1/2 uur praktijk en klaar. Dan kun je nog steeds twisten over het nut van een praktijk toets, zet er een paar open vragen tussen en je weet het ook. Het is belangrijk om goed te toetsen maar verplicht alles duurder maken door een hele dag op praktijk te moeten.. Indien je de materie beheerst waarom dan nog een hele dag zitten?

Hmm... het grote voordeel van de SRC is dat je vooraf niets hoeft te bestuderen of door te nemen. Je gaat 's morgens weg zonder iets en je komt thuis met kennis en SRC. Simpeler kan toch eigenlijk niet lijkt mij. Als SRC in mijn tijd had bestaan dan zou me dat een hoop tijd hebben gescheeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Coordinaten bij noodcommunicatie 18 mrt 2010 10:25 #119429

Vandaar ook mijn twijfel over het nut van zo'n cursus en toch ook over het niveau als je niets hoeft voor te bereiden. Mocht je niets van de stof weten is het wel efficiënt dat geef ik toe. Maar dit is dus precies mijn punt als je het allemaal wel al weet zit je er eigenlijk voor jan met de korte achternaam. Tuurlijk worden bepaalde zaken specifiek aangehaald. Klinkt gek maar als er een bepaald instap niveau vereist wordt, wordt de cursus voor mij eerder acceptabel.

Zoals hieruit blijkt ben ik voorstander van zelfstudie waarbij ieder op zijn eigen niveau kan werken. Dus ik stel de meerwaarde van een verplichte cursus ter discussie. Het risico van examen niet halen durf ik echt wel voor mijn eigen rekening te nemen.

Uiteraard realiseer ik me dat mijn standpunt een beetje mosterd na de maaltijd is. De nieuwe regeling is ingevoerd en zal voorlopig ook wel zo blijven (had ik maar eerder mijn marifoonbewijs moeten te halen). Dus alle argumenten welke de kwaliteit weerleggen zijn leuk maar toch moet je eraan geloven. Maar ik blijf het niet leuk vinden ergens voor de betalen waarbij ik twijfels heb over het nut danwel kwaliteit/niveau.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl