Het rustigste moment qua beroepsvaart is zondagochtend, moet je wel bijtijds vertrekken. Op de Rijn is het een stuk rustiger.
Zorg voor méér dan voldoende brandstof en een goed anker met voldoende ankerlijn (en liefst ook een ketting als voorloper). Dat anker is ongeveer je enige redding als je motor uit mocht vallen, dus stop dat niet onderin de banken...
Gezien het koude water is een zwemvest ook niet overbodig. Je hebt vast geen marifoon aan boord, zoek even op welk telefoonnummer je in geval van nood moet bellen. Weet je ook waarom de binnenvaartschepen dat blauwe bord naast hun stuurhut hebben?
EDIT: Ik zal dat blauwe bord maar vast uitleggen, vrij van Vaartips.nl:
Wanneer beroepsvaart tegenstroom in een bocht naar bakboord wil uitwijken om zo min mogelijk hinder van de stroom te hebben, wordt aan stuurboord een blauw bord getoond (vroeger blauwe vlag) in combinatie met een rondom schijnend wit knipperlicht. Art 6.04 e.v. BPR/RPR.
Schepen die stroomafwaarts komen geven als antwoord ook het blauwe bord ten teken dat zij door eveneens naar bakboord uit te wijken vrije vaart geven. Deze manier van varen wordt ook wel "blauw varen" genoemd. Men passeert elkaar met de rechterzijde, "stuurboord op stuurboord". Pleziervaart hoeft niet te antwoorden, doch gaat bij voorkeur ook naar de overzijde. Men mag stuurboordwal aanhouden, maar dan buiten de betonning. Wijkt men wel uit naar bakboord, laat dan ruim van te voren duidelijk de bedoeling zien door zo recht mogelijk over te steken. De pleziervaarder die tegenstroom varend dezelfde truc toepast, "de verkeerde wal" dus, mag geen blauw bord voeren en tegemoetkomende schepen niet verplichten hun eigen wal te verlaten. Denk eraan dat je in het RPR-gebied (Rijnvaart Politie Reglement, geldt op de Rijn in Nederland, de Waal en de Lek.) als pleziervaarder WEL stuurboordwal MOET houden.