E22fan schreef :
Dat klinkt ongeveer zoals onze noodconstructie, maar dan permanenter. Zie ook de foto
hier.
Alternatieve 'ideale' oplossing is natuurlijk om een saildrive in te bouwen zoals op de oorspronkelijke tekeningen. Maar dat wordt dan wel een stuk duurder ben ik bang.
De Saildrive hebben we wel zo'n beetje afgeschoten. Het is niet alleen een stuk duurder in euro's maar ook in tijd. We hebben dit overwogen, maar om er een motor in te hangen moeten we dan niet alleen een gat in de romp maken, maar ook nog eens de kuipvloer eruit halen. En als de motor er dan ook ooit nog een keer uit moet, zal deze vloer er met scharnieren of iets dergelijks weer in terug moeten. Complex allemaal.
wybeslot schreef :
Je zou eventueel ook een BBM met losse gashendel kunnen monteren.
voor het aansluiten van de bouten op je RVS plaat zou je ook kunnen denken aan dikke ringen (busjes) die je aan een zijde naar de vorm van de plaat vijlt/slijpt.
Van de gevormde plaat aan de buitenzijde naar de rechte plaat voor de motorsteun kan je ook gebruik maken van RVS buizen die je ertussen last. Met een beetje spelen krijgen je dan een mooie rechte constructie die rotvrij is.
Een gezette plaat eraan lassen kan eventueel ook. Een soort van koker met 1 gekromde zijde.
Als je wil kan ik wel een paar schetsjes maken van wat ik bedoel
groet, Wybe
Dat zijn zeker goeie ideeën! Die gashendel waren we ook al naar op zoek; dan kan de stuurman ook nog eens de motor bedienen en heb je daar niet een aparte motor-man voor nodig.
Toevoeging van 'de 2e man': De gevijlde ringen / busjes houden we erin, heel handig! Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt met die andere contructies. Ik denk alleen dat 4 dikke stukken draadstaal (van die stangen die je per meter kan kopen), door de romp heen steviger zijn dan tussen gelaste buizen. Bovendien kan er daarvan nog makkelijk eentje falen voordat er problemen ontstaan. Rotvrij ben ik natuurlijk voorstander van, maar ik denk dat een massief houten tussen stuk meer stevigheid geeft dan een koker als 'omhulsel' voor de bouten als je de boel gaat vast draaien met moeren. Maar, hier valt over te bieren
koko schreef :
Ik heb niet alles gelezen, geef ik eerlijk toe, maar bij een vriend loste we het zo op: Zijn spiegel is niet zozeer spits, maar wel rond.
Hij heeft een kant en klare motorsteun gekocht, waarmee je de motor in en uit het water kan scharnieren. Die heeft een vlakke plek nodig voor de bevestiging. Om dat op te lossen gebruikten we vier dikke draadeinden. Die werden eerst aan de spiegel gezet. (Gaatje boren, eventueel dikke plaat er achter zetten) en in lijn gebogen met de motorsteun. Zo dat de draadeinden haaks aankwamen op de steun. Daarna de motorsteun er op en met moer en contra moer zodanig stellen de motor in lijn met de boot hangt.
Wat je van te voren moet uitdenken is de schroefhoogte en die uitmeten ten opzichte van de ophanging/bevestigingspunten. Het exact stellen gebeurt dus met de moeren. Daarna de draadeinden nog inkorten en klaar. Het geheel is door de dikke draadeinden (ik geloof dat we bij hem M12 gebruikten) stevig zat.
We hebben het over dezelfde motorsteun. En het is zeker handig om die einden een beetje bij te draaien zodat je een recht vlak krijgt. Bij ons zou de boel echter flink verdraaid moeten worden, en alle bouten volgens een andere hoek. Sommige zelfs zo groot (vermoed ik) dat je een in plaats van een duwende kracht eerder een draaimoment op de romp creëert en dat lijkt me minder goed voor het polyester. Bedankt voor de tip
Gaaf dat jullie allemaal zo meedenken!