La Mavare schreef :
3 alternatieve methoden om je BBM te bevestigen:
1. Beneteau B25, ingenieus klapsysteem en opbergen onder de kuipvloer, zie
www.beneteau.com/fr/voile/prod...M_CODE=5&PRO_CODE=26 , geen weerstand door het water
2. Keus 22, bun midden in de kuip, zie
www.keus22.nl , altijd gebruiksklaar
3. Zalmschouw, vanwege spitse kont driehoekige beugel aan stuurboord,
verkopen.marktplaats.nl/photopopup/409520174/1 , helling over bakboord altijd vrij, over stuurboord niet.
Voor een zeegaande boot heeft methode 1 natuurlijk de voorkeur, omdat een BBM slecht tegen zout kan.
Dankjewel voor je suggesties! We zullen ernaar kijken, want op zon kleintje vangt een BBM zeker nogal wat water.
E22fan schreef :
Die constructies liggen er inderdaad nog (er zijn er zelfs twee, van gelamineerd hout). Probleem met een dergelijke constructie is dus dat je er niet mee kan zeilen, want dan ligt je motor onder water of krijgt in ieder geval regelmatig een golfje over. Om het Twentekanaal mee af te motoren werkt het echter uitstekend.
Toen de boot uit HvH weg moest is er wel met deze motorsteun gezeild, maar toen was de constructie nog wat ingewikkelder en is de steun, na het stuk motoren, een stuk opgehesen om de motor vrij te houden. Dit was echter een noodoplossing en zeker niet aan te raden voor normaal gebruik. Zie ook de foto
hier
Dankjewel voor de foto! We hebben dit steuntje wel eens gezien geloof ik, toen we bij Euros op bezoek waren.
Hieronder een bijdrage van vriendlief Ivo, over de mogelijke oplossingen voor het motor
probleemuitdaging.
Ziehier: het klus plan.
we denken nu over een oplossing met de bbm aan stuurboord, zover
mogelijk naar het midden toe, zonder dat deze ruzie kan krijgen met
het roer. Aan bakboord zit de uitgang voor de lenspomp en de beugel
voor de wrikriem en die halen we zeker niet weg.
De motor komt te hangen aan een kunstof of houten plank die we aan een
naar-beneden-en-boven verstelbare beugel komt te hangen. Deze beugel
moet weer op een verloop-constructie, die aan de ronde achterkant van
de boot zit en een in een rechte basis voorziet om de beugel aan te
kunnen monteren.
Overweging 1 is een verstelbare constructie te vinden die voldoende
hoogte kan overbruggen.
Overweging 2 is de juiste hoogte vinden om deze contraptie aan op te hangen.
Doordaijer heeft een redelijk hoge boord boven de water spiegel. Je
wilt bij de motor kunnen, terwijl deze in het water hangt. Een
langstaart dus. [Vraagje: zijn er verschillende typen langstaart, of
kan ik rekening houden met 70 cm tussen ophangpunt en schroef as?]
Daarbij komt dat Doordraijer graag op een oor ligt tijdens het zeilen,
dus de motor moet ook weer voldoende kunnen worden opgetrokken om geen
(storende) factor te zijn.
We denken er nu aan om zo'n beugel na te maken, waarbij motorplank en
aanhecht punt een paralellogram vormen en die je met een
hendel/handvat om hoog en om laag kunt verstellen. Het voordeel van
zelf fabricaat is dat we ook zelf die hoogte overbrugging kunnen
bepalen. Gelukkig kennen we iemand die handig is met rvs. [Vraagje:
hoeveel hoogte overbruggen de standaard verkrijgbare plankjes
eigenlijk]
De volgende truc is een verloopje van de ronde romp van onze
spitsgatter naar het platte aanhecht punt (voor die beugel dus). Over
de details wordt nog nagedacht, maar het idee is dat met 4 flinke
bouten met moer (M12, M16?) 2 rvs platen om de romp worden gezet,
binnen en buiten. Tussen de platen en romp komt een zachter materiaal
als hout of rubber om trillingen op te vangen en krachten te verdelen.
Als we een rubber er tussen doen, dan worden de rvs platen naar de
vorm van de romp 'gehamerd'. Een probleempje waar ik nog niet uit ben
hierbij is dat de moeren binnenboord niet netjes aan te draaien zijn
op de bouten, omdat de plaat dan scheef zit t.o.v. de bout. Een
alternatief is een rechte rvs plaat en een stukje hout dat op vorm is
geschuurd, zodat het netjes aanhecht.
Aan de buitenkant zouden we het verloopje (van hol en schuin naar
recht) van hout kunnen maken, waar dan de eerder genoemde bouten recht
door heen lopen. Hierbij is de bovenkant bij het roer dus het kortst
en de onderkant aan de buitenkant dus het langst. Dit draagt verder
niet echt bij aan de stevigheid van de constructie maar is meer voor
de 'mooi' omdat er nog geen beter alternatief is gevonden voor een
'open' verbinding tussen de buitenste rvs plaat en het uiteindelijke
aanhechtingspunt voor de beugel.
Dus aan de bout zien we dan van binnen naar buiten: moer (met borging)
- rvs plaat (gevormd) - laagje rubber - romp (20mm polyester!) -
laagje rubber - rvs plaat (gevormd) - houtwerk (van gevormd naar
recht) - bevestiging voor beugel - moer (met borging)
- En dat is het plan ^^
Tenslotte nog dit:
Een afwijking van dit plan voor iets beters is zeker mogelijk. Als
iemand suggesties heeft op details, of een volledig andere aanpak,
zijn die meer dan welkom.
Bedankt voor de aandacht en betrokkenheid,