Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Westelijke Staande Mast Route

Westelijke Staande Mast Route 15 apr 2010 12:02 #124052

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Hoewel traileren het makkelijkste is om de zojuist aangeschafte boot van Warmond naar zijn nieuwe ligplaats aan het Veluwemeer te verplaatsen, lijkt overvaren voor mij en mijn zoon eigenlijk wel de meest aantrekkelijke manier (lees: uitdaging).

De boot (6,70 x 2,45 x 1,30 m, 1000 kg, 5 pk 2-takt bbm) heeft geen navigatieverlichting (althans, niet werkend en ook geen werkende 12V installatie) dus we gaan gewoon overdag de westelijke staande mast route nemen. Warmond, via de Ringvaart naar Haarlem, Spaarndam (sluis gaat de 17e weer open), het Noordzeekanaal, IJ, IJmeer, Gooimeer etc.

Ik schat de af te leggen afstand op 145 km / 80 nM. Wachtende (of liever: hopende) op (zuid/noord)westenwind gaan we het traject eind spril of begin mei zo veel mogelijk zeilend en maar natuurlijk ook (groten)deels op de motor afleggen. We willen de eerste dag in het begin vd middag vertrekken en zien of we dan rond Spaarndam.De volgende dag vroeg op pad en tegen de avond bij de Bremerbergsehoek aankomen.


Nu hebben we daar wat vragen over:

- Zouden we dit in anderhalve dag halen?

- Welke kruissnelheid zou ik op de motor kunnen halen? Ik schat een knoop of 5, kan dat kloppen?

- Wat zou het brandstofverbruik van die motor (5 pk 2-takt) zijn? Ik ga een 12 L tank kopen en neem ook 5 of 10 L reserve mee, maar vraag me toch af of dit genoeg is. Onderweg tanken kan ook natuurlijk, maar dat kost ongetwijfeld veel tijd.

- De openingstijden van bruggen en sluizen spreekt voor zich. De Almanak deel 2 is al besteld en ik heb de PDF van RWS al op de laptop staan. Echter, toen ik vroeger (ja, echt vroeger..) zeilde was het bij de nadering van een brug een kwestie van 3x lang je wangen bollen op de toeter, even wachten (of nog even wachten) en de brug ging wel een keer open. Hoe gaat dat tegenwoordig? Marifoon is niet voorhanden (en ook niet gepland). Ik hoor nu dat ze je wel zien aankomen. Maar daar stom op wachten lijkt me een beetje vaag. Wat doe ik nu, nog steeds toeteren, of opbellen?

- Verder neem ik aan dat je, vanwege de openingstijden en brugopeningen etc, op een gegeven moment in de buurt van Haarlem in een soort van konvooi vaart. Klopt dat, of is het dan nog rustiger (meivakantie), en houd ik dat konvooi wel bij met mijn (geschatte) 5 knopen?

- Wat ben ik vergeten, los van de aanschaf van de benodigde uitrusting en het doorspitten van de kaarten, almanak en staande mast brochure?
Laatst bewerkt: 15 apr 2010 12:03 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 15 apr 2010 13:22 #124062

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Aanvulling: ik besef dat het wel eens nodig zou zijn om de mast bij de bruggen over Zijkanaal C te strijken vanwege de beperkte bedieningstijden. Het zou mooi zijn als er daar vlak achter een rustig plekje is om hem weer veilig te kunnen zetten.

Indien noodzakelijk strijk ik de mast al voor de Cruquiusbrug, al moet hij dan wel los van de mastvoet omdat de kruiphoogte maar max. 2 meter mag zijn (lier vd kiel zit op kajuitdak in de weg), anders heeft het geen zin. De mast is gelukkig niet echt heel zwaar, maar ik hou niet zo van dat soort manoeuvres op een wiebelend bootje. Voor je het weet rolt er een essentieel onderdeel overboord....
Laatst bewerkt: 15 apr 2010 13:33 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 15 apr 2010 20:30 #124110

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
Zomaar wat antwoorden:
Gevoelsmatig zeg ik dat je de kruissnelheid op de motor te hoog hebt zitten. Veel meer dan 3,5 a 4 knoop zou ik niet mee rekenen voor deze bootlengte. Tenslotte is een buitenboordmotor-schroef meestal niet erg efficient. Of heb je een werkschroef?

Kwa verbruik denk ik iets van een liter in het uur. Ik heb ooit met het overvaren van een Vrijheid met een 5 pk in een middagje ook zoiets opgestookt. Dat was wel constant motortje voluit en redelijk wat wind op de boeg over het PM-kanaal.

Een convooi houd je meestal wel bij, zolang dat niet uitsluitend uit grote motorjachten bestaat. Bruggen draaien in mijn ervaring ongeveer zoals je beschrijft, tenzij je overduidelijk eenvoudig zelf kunt strijken. Is ook sterk afhankelijk van hoe druk het wegverkeer is.

Wat je misschien vergeet:
- Voedsel voor twee dagen
- Enkele alternatieven voor een overnachtingsplaats
- Mocht je slecht weer treffen, de mogelijkheid om het bootje even een weekje of zo rond het IJ achter te laten.
Laatst bewerkt: 15 apr 2010 20:36 door Delphi32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 16 apr 2010 07:27 #124144

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
- Die kruissnelheid: maakte ik me dus niet voor niets zorgen over...
- Voedsel en water: spreekt voor zich
- Overnachtingsplaatsen zijn al uitgezocht, de 1e dag langs de Ringvaart komt dat vanwege de bruggen/sluizen wat kritischer, de tweede dag passeren we legio jachthavens.
- Weekje aan het IJ: liever niet natuurlijk, maar ik kan de vetrekdatum plannen adhv het weer.
- Eén liter per uur? Dat lijkt me erg weinig. Ik zie nu na veel googelen op een Clever forum staan dat ze dat met een 6pk viertakt halen. Een tweetakt verbruikt ongeveer het dubbele, dus ik ga maar even uit van 2 liter/uur.


Waar ik me het meeste zorgen om maak is de ettelijke malen dat je bij bruggen steeds wat vertraging oploopt waardoor de planning in de soep loopt.
Ik houd de mast liever rechtop, maar in noodgevallen gooi ik 'm plat en tuffen we zo door in één keer door tot het Noordzeekanaal. Maar daar de mast zetten zonder echte strijinstallatie en strijkwant, op nogal onrustig water, daar word ik toch een beetje onrustig van... Het is maar een licht mastje van ruim 8 meter, maar toch...
Bedankt!

EDIT: de Buitenhuizerbrug gaat wel bijna continue (dagelijks 05.00-23.00 u) open, een daar vlak vóór is een jachthaven. Daar kan de mast prima gezet worden.

Ik zie trouwens dat Bing Maps hier een mooie "Birds view" van heeft, ideaal!
Laatst bewerkt: 16 apr 2010 07:42 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 16 apr 2010 08:20 #124163

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
snelheid zal ongeveer 8km/u door het water zijn. Houd rekening met stroming.

Het verbuik van een 5pk tweetakt zal idd rond de 2 liter/uur liggen. Ik voer met een 9pk op half vermogen 1 liter/uur.

Mast strijken zonder strijkinstallatie zou ik varend niet doen. OF hele weg plat OF niet strijken.

Denk aan tweetaktolie! en neem voldoende geld mee (of reserveer dit in je budget) om je boot een week in een vreemde haven te hebben, mocht je het niet halen dan neem ik aan dat je het weekend erna de boot pas op kan halen en zit je met een week passantentarief.

Denk aan reserveonderdelen voor je buitenboord motor, met name een breekpen in voorraad is wel handig, je hoeft maar 1 stuk hout te raaken met je schroef en die pen breekt door.

Gr,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 16 apr 2010 08:27 #124167

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
marcelm schrijft:
Mast strijken zonder strijkinstallatie zou ik varend niet doen. OF hele weg plat OF niet strijken.
Uiteraard niet varend, we leggen dan aan op een beschutte plek (strijken bij bijvoorbeeld WV Merlenhaven Heemstede, mast zetten bij WV IJmond, tussen de A9 en de Buitenhuizerbrug.)
Denk aan reserveonderdelen voor je buitenboord motor, met name een breekpen in voorraad is wel handig, je hoeft maar 1 stuk hout te raaken met je schroef en die pen breekt door.
Dat wordt geregeld ja. Ik heb jaren geleden eens een uurtje moeten peddelen met een 16m² door zo'n geintje. Evengoed bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 16 apr 2010 09:31 #124177

  • smithh
  • smithh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Suggestie:
Als de mast makkelijk plat kan, ga dan gewoon overdag door Amsterdam! In de Ringvaart tussen de Kaag en Oude Wetering heb je volgens mij maar één brug waar je op moet wachten, en tussen Oude Wetering en de Sluis aan het Nieuwe Meer is alleen de Bosrandbrug te laag. Door Amsterdam (staandemastroute) zijn alle bruggen 2.45 meter of hoger, en je zit zo in de Houthaven en op het IJ. Wij zijn vorig weekend met onze Etap 28 (2.10 meter met de mast plat) op die manier van de Braassem naar Monnickendam gevaren. Het scheelt ook nog kilometers en tijd voor konvooivaart door Haarlem.
Groeten,

Harry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 16 apr 2010 09:38 #124179

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Hé, zo had ik het nog niet bekeken, dat scheelt idd een aardig stuk, bedankt! Gaan we weer opnieuw uitzoeken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 16 apr 2010 09:40 #124180

  • smithh
  • smithh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Aanvullend: kruissnelheid Ringvaart en Amsterdam (max. 9 km/u!) is een knoop of 4. Woubrugge naar Nieuwe Meersluis was 3 uur 15, door Amsterdam vijf kwartier, IJ naar de Oranjesluizen drie kwartier. Op het IJ ben je verplicht om je motor standby te hebben.
mvg,

Harry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 16 apr 2010 12:23 #124196

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Bedankt, Harry! Voor de nachtvaarders onder ons kwam ik dit nog tegen:

Geen bediening Schinkel spoorbrug:
In verband met werkzaamheden aan de infrastructuur van de Schinkel spoorbrug, gelegen over de Nieuwe Meersluis te Amsterdam, zal er geen bediening mogelijk zijn van deze brug in de volgende periode:


Donderdag 06 mei 2010 van 00.20 uur t/m 05.50 uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 16 apr 2010 12:39 #124197

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
OK, met dank aan Harry voor de tip en Marcel voor de info gaan we de "Staande mast route" dus met de mast plat overdag doen. Om een uur of 7 in de auto naar Bremerbergsehoek, auto achterlaten (heb geen andere chauffeur, mijn vrouw mag vanwege medicijngebruik niet rijden), met openbaar vervoer naar de boot die in Warmond ligt. Rond het middaguur varen, waarbij we zo veel mogelijk zeilen (ik haat zo'n pruttelding). Vlak voor de Bosrandbrug de mast plat en door Mokum naar de Aeolushaven of Sixhaven. Daar de mast overeind, lekker slapen, volgende dag naar het Veluwemeer. Moet lukken, lijkt me. Planning: 1 en 2 mei, zo mogelijk eerder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 16 apr 2010 14:16 #124201

  • smithh
  • smithh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Veel plezier, en tot ziens op Ijmeer, markermeer, IJsselmeer......

Harry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Westelijke Staande Mast Route 19 apr 2010 09:41 #124513

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Vooralsnog zijn de weerberichten meer dan goed, al is het nog ver weg...
www.weeronline.nl/Europa/Neder...-Amsterdam/4058223/8
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl