Hoewel traileren het makkelijkste is om de zojuist
aangeschafte boot van Warmond naar zijn nieuwe ligplaats aan het Veluwemeer te verplaatsen, lijkt overvaren voor mij en mijn zoon eigenlijk wel de meest aantrekkelijke manier (lees: uitdaging).
De boot (6,70 x 2,45 x 1,30 m, 1000 kg, 5 pk 2-takt bbm) heeft geen navigatieverlichting (althans, niet werkend en ook geen werkende 12V installatie) dus we gaan gewoon overdag de westelijke staande mast route nemen. Warmond, via de Ringvaart naar Haarlem, Spaarndam (sluis gaat de 17e weer open), het Noordzeekanaal, IJ, IJmeer, Gooimeer etc.
Ik schat de af te leggen afstand op 145 km / 80 nM. Wachtende (of liever: hopende) op (zuid/noord)westenwind gaan we het traject eind spril of begin mei zo veel mogelijk zeilend en maar natuurlijk ook (groten)deels op de motor afleggen. We willen de eerste dag in het begin vd middag vertrekken en zien of we dan rond Spaarndam.De volgende dag vroeg op pad en tegen de avond bij de Bremerbergsehoek aankomen.
Nu hebben we daar wat vragen over:
- Zouden we dit in anderhalve dag halen?
- Welke kruissnelheid zou ik op de motor kunnen halen? Ik schat een knoop of 5, kan dat kloppen?
- Wat zou het brandstofverbruik van die motor (5 pk 2-takt) zijn? Ik ga een 12 L tank kopen en neem ook 5 of 10 L reserve mee, maar vraag me toch af of dit genoeg is. Onderweg tanken kan ook natuurlijk, maar dat kost ongetwijfeld veel tijd.
- De openingstijden van bruggen en sluizen spreekt voor zich. De Almanak deel 2 is al besteld en ik heb de PDF van RWS al op de laptop staan. Echter, toen ik vroeger (ja, echt vroeger..) zeilde was het bij de nadering van een brug een kwestie van 3x lang je wangen bollen op de toeter, even wachten (of nog even wachten) en de brug ging wel een keer open. Hoe gaat dat tegenwoordig? Marifoon is niet voorhanden (en ook niet gepland). Ik hoor nu dat ze je wel zien aankomen. Maar daar stom op wachten lijkt me een beetje vaag. Wat doe ik nu, nog steeds toeteren, of opbellen?
- Verder neem ik aan dat je, vanwege de openingstijden en brugopeningen etc, op een gegeven moment in de buurt van Haarlem in een soort van konvooi vaart. Klopt dat, of is het dan nog rustiger (meivakantie), en houd ik dat konvooi wel bij met mijn (geschatte) 5 knopen?
- Wat ben ik vergeten, los van de aanschaf van de benodigde uitrusting en het doorspitten van de kaarten, almanak en staande mast brochure?