Gisteren is op de Waal, bij de bocht van Nijmegen, een pilot gestart om beroepsvaart en recreatievaart gescheiden te laten varen. Een nieuwe recreatievaargeul is in gebruik genomen.
De geul is tot stand gekomen na overleg tussen Rijkswaterstaat, het Watersportverbond en de Koninklijke Schuttevaer. Het Watersportverbond pleit al jarenlang voor een verbetering van de veiligheid voor de recreatievaart op de Waal in de bocht van Nijmegen.
Op 28 april is de proef gestart met een aanvullende vaargeul voor de recreatievaart in de Noord-Zuidverbinding Maas-IJssel. Deze pilot, die de naam ‘Samen door de bocht’ meekrijgt, eindigt op 1 november 2010. Na afloop wordt bekeken hoe de geul gefunctioneerd heeft. Dan worden ook nadere besluiten over de toekomst genomen.
Maatregelen
De geul wordt door Rijkswaterstaat gemarkeerd met verkeerstekens en zogenaamde recreatieboeien. De geul wordt aan de zuidzijde gemarkeerd door de rode boeien van de hoofdvaarweg en aan de noordzijde door rood/wit gestreepte boeien. De diepte moet tenminste 2 meter zijn, de breedte tenminste 20 meter. Mocht dit vanwege de waterstanden niet mogelijk zijn, dan wordt de route tijdelijk gesloten. De route is bedoeld voor tweerichtingsverkeer.
De verkeerspost Nijmegen zal daar waar nodig is informatie gegeven over het gebruik van de recreatievaargeul. Klik
HIER voor een kaart van hoe de markering er uit ziet.
Naamkeuze
De naamkeuze 'Samen door de bocht' is niet toevallig gekozen. Door de recreatiegeul krijgen alle vaarweggebruikers, beroepsvaart en recreatievaart, de kans veilig door de bocht van Nijmegen te varen. De vaargeul loopt aan de Lentse kant van de Waal tussen de kilometerpunt 883,00 en 885,00.
Tips
Houd het knooppuntenboekje Maas en Grote Rivieren (Weurt 4.13) bij de hand (te downloaden via
www.varendoejesamen.nl).
Bij slecht zicht niet oversteken, maar zoveel mogelijk aan stuurboordszijde van het vaarwater varen en op de dichtstbijzijnde daarvoor geschikte plaats gaan stilliggen.
Bij het oversteken moet u zich er van gewissen dat u veilig kunt oversteken. Let op scheepvaart die u van achteren wil voorbij varen. Let ook op de snelheid van de beroepsvaart. Deze kan met de stroom mee 20 tot 25 km/uur bedragen.
Let in de recreatiegeul op tegenliggers. Deze kunnen tijdelijk wegvallen achter de brugpijlers.
Schakel uw marifoon in op VHF kanaal 4 en luister naar de communicatie van de schepen en de verkeerspost. Dit kan u veel informatie verschaffen.
Communiceer bij onduidelijkheden met de “Sector Nijmegen” van de verkeerspost Nijmegen van Rijkswaterstaat.
De speciale brochure is binnenkort van
www.varendoejesamen.nl te downloaden.