Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gas aan boord. Voor- & nadelen

Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 09:14 #133906

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Nieuw topic. Volgt uit Reisvoorbereiding&Veiligheid: Gasdetector Butaan/Propaan

Om verwarring te voorkomen:

De laatst geschreven reactie van Julius254 uit het oude topic is als basis gebruikt voor het eerste bericht in dit nieuwe topic.
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 12:02 door Baines.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 10:25 #133912

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Julius er zijn verschillen als het gaat op gasmelder’s de voor de boot gemaakte zijn, zijn vaak robuuster gebouwd en intern is er voor gezorgd dat oxidatie minder invloed heeft verder zijn de melders vaak spat waterdicht als het op het frontje gaat niet geheel onbelangrijk

Hopelijk heb ik nu ook voor proost een beter onderbouwing gegeven voor een iets duurdere apparaat :)


Alles wat goed koop is hoef niet slecht te zijn het zelfde geld voor duur en een gasdetector van 500 is een hoop geld en zeker niet nodig.

Als men een goed gasdetector wel dan is onder ander BEP Gasdetector 600-GD te koopt bij kniest.nl kost ongeveer 225 euro

Verder is er nog Vetus maar die kost al gauw honderd euro meer

Vetus is duurder en ook zeker goed en word vaak gekocht omdat ze er mooi uitziet
Vetus heeft mooi spul ogend spul en daar betaal je voor.

Men mag zelf bepalen hoe veel je er voor uittrekt mij maakt het niet uit hen hieraan geen enkel commercieel belang.

Mvg Fer :)
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 10:48 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 10:31 #133913

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
martinbeens schrijft:
nieuw topic. Volgt uit : Gasdetector Butaan/Propaan

Wat betreft dit nieuwe topic ik voorspel een blz of 10 met voor en tegen en nog een hoop onzin


Gas is niets mis mee MAAR men moet zich wel aan de spelregels van gas houden

Als je gas niet zit zitten dan haal je het er uit en ga je op spiritus of op diesel koken dit soort apparaten zijn tegenwoordig best wel goed

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 10:57 #133919

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Los van het wel of niet veilig zijn of kunnen maken van een gasinstallatje: laten we eens beginnen met de voordelen. Zijn die er?

Koken kan prima op spiritus (of zelfs diesel lees ik net?), verwarming op diesel kan ook. Gaskachel is mogelijk goedkoper dan diesel, maar als je de kosten van beveiliging en onderhoud van de gasinstallatie meetelt al gauw niet meer.

Met name diesel kun je op nog veel meer plaatsen tanken dan gas, en een beetje gasfles is best zwaar, zelfs leeg.

Koelkasten op diesel heb ik nog niet gezien, maar buiten dat... wat heeft gas wat vloeibare brandstoffen niet hebben? Wat is nou een goeie reden om bijvoorbeeld op een nieuwe boot (waar nog niets in zit) voor gas te kiezen?

Dat je de installatie met alle apparatuur op een bestaande boot handhaaft is logisch, maar als je met een lege boot begon, wat dan?
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 10:57 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 11:12 #133924

fer schrijft:
....Als men een goed gasdetector wel dan is onder ander BEP Gasdetector 600-GD te koopt bij kniest.nl kost ongeveer 225 euro
....
En waarom is dat een goede gasdetector? Dat je er een tweede sensor op kan aansluiten telt niet, maakt de detectiekwaliteit echt niet beter. Als je aan een tweede behoefte hebt koop je er nog een van 40 euri.

BEP maakt hele mooie spullen maar is veel te duur. Typisch zo'n gevalletje van bootjesmensen belazeren. Vetus, idem dito.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 11:32 #133928

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
fer schrijft:
Wat betreft dit nieuwe topic ik voorspel een blz of 10 met voor en tegen en nog een hoop onzin.
Mvg Fer

Dat ligt toch ook een beetje aan ieder zijn inbreng. Zolang men zich aan de feiten houdt ;)
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 11:51 door Baines.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 11:47 #133929

Ik zie zelf geen voordeel om voor gas te kiezen als het op veiligheid aankomt. Andere brandstoffen zijn vaak wat makkelijker en goedkoper veilig te maken.

Maar culinair gezien (en dan bedoel ik niet het gas na het bereiden van een bonenmaaltijd... ;-) ) kan de hitte vaak beter geregeld worden en dat kookt toch wat lekker dan bijv. een Origo (naar mijn mening dan...).

Tevens heb je met gas vaak de beschikking over een oven, wat natuurlijk aan boord geen vereiste is. Maar wil je perse een oven en geen gas, dan zal je nog een mooie electrische installatie mogen aanleggen...

Ikzelf kook gewoon op gas, maar zet s'avonds altijd de afsluiter dicht. Niet meteen na het koken, daar ben ik toch wel lui in geworden... En naast regelmatige controle van de slangen, aansluitingen en afsluiters, om het jaar de slang vernieuwen...

Overigen wordt koken op gas aanzienlijk goedkoper als je zo'n grote gastank kwijt kunt, i.p.v. zo'n campinggazfles... Dat is (helaas voor mij metmijn kleine bun) pure oplichterij...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 11:47 door visser_rick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 11:55 #133930

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Spatwaterdicht voor een detector die niet hoger gemonteerd mag worden dan 30 cm boven de vloer is geen toegevoegde waarde bij binnengebruik. Bij buitengebruik heb je dat ding niet nodig tenzij je in een open bun bivakkeert. Is alleen maar trachten hogere prijs te verklaren.

@Fer, in de vorige eeuw, zeg 1995 was een keuring van installaties met een fles van 3 kg inhoud niet nodig. Dat stond specifiek vermeldt in de voorschriften voor gaskeuring op jachten. Waar vind ik dat terug, er wordt nergens meer over gesproken door de heren keurders. Worden we weer op het verkeerde been gezet. BTW een gaskeuring is misschien verplicht of wenselijk door verzekeraars en jachthavens, (financieel belang?) en inkomen voor een flink aantal mensen maar nog geen verplichting vanuit de wet. Over de beroepsvaart hebben we het niet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 12:16 #133934

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
religie en geloof

Zoals bij het voorgaande topic over gasdetectie is al vaker aangegeven dat voor en tegenstanders van gas, spiritus of andere vloeibare brandstoffen vaak aan religie denkende discussies doet onstaan.

Ikzelf ben sinds jaar en dag een Origo-Ethanolist. De nadelen van koken op alcohol:
- ik hoor van anderen dat het iets langszamer zou zijn maar dat kan ik als echte Ethanolist niet bevestigen
- Het is moeilijk inschatten wanneer de branders leeg zijn. Soms zit je geduldig bij je pannetje rijst te wachten tot het kookt en is de spiritus op. Bijvullen van branders is veel omslachtiger dan het aansluiten van een nieuwe gasfles.
- Het is vaak een knoeiboel om uit een grote 5 liter kan (bijvoorbeeld van Talamex) je branders bij te vullen ("klokken") en het noodzakelijk scheefhouden van je brander zorgt dat je een handje tekort komt.
- Meestal vergeet je, als je 80 Nm achter je hebt en nog net de warme prak hebt verorberd, de neopreen-pads op de branders te leggen en 's morgens is de kajuit dan gevuld met een (milde) spiritusgeur.
- Als je brandertjes wat smerig worden komt er enige roetvorming op je pannetjes.

Voordelen? ik zou er geen kunnen noemen. Waarom dan toch onze keuze voor Alcohol:
- In onze jeugd hebben we veel fietsvakanties gehouden. Gasflesjes waren te zwaar en met slecht passende gasblikjes zijn we verschillende keren getuige geweest van behoorlijke ongelukken. Toen hebben we gekozen voor een zeer vernuftig Zweeds systeem "Trangia" dat compact incl. windscherm met een dubbelwandig brandertje verrassend snel,stabiel en veilig kookte. Petrolium (primus) en benzine vielen af. Als een fles benzine tussen je kleding lekt is dat vele malen erger dan dat er wat methanol op je kleding zit.
- Toen we ons eerste bootje kochten zat daar een camping-gaz comfort bij zonder thermische beveiliging waarbij de gasfles rechstreeks onder het brandertje werd geschroefd. We waren al "fan" van alcoholkoken en toen ook nog bleek dat geen deugdelijke gasbun te maken was waren we snel om. Vooral oudere boten hebben geen aan de onderzijde geventileerde gasbun.

Voor wat betreft de culinaire kwaliteiten: We hebben nog een oude "Wonderpan" uit de jaren '50-'60 met zo'n mikaplaatje bovenop op de kop kunnen tikken. Onze vers afgebakken pistoletjes zijn perfect en ook bijvoorbeeld het afbakken van Danneroles is super, zij het dat het een "croissantkrans" wordt in plaats van losse broodjes.

Tegenwoordig combineren wij koken op onze Origo met een Cobb-BBQ. (gewoon in de kuip). Dit geeft een derde hittebron en zoals een echt gelovige zijn wij van deze combinatie niet af te brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 12:43 #133939

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hiermee verradend wie er bij mij thuis kookt, vraag ik me af hoe je die pistoletjes dan bakt. In de Wonderpan op de Origo? In de Trangia?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 13:06 #133942

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
web schrijft:
Met name diesel kun je op nog veel meer plaatsen tanken dan gas, en een beetje gasfles is best zwaar, zelfs leeg.

Tegenwoordig heb je ze ook lichter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 13:33 #133943

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Is de keuze ook niet gedeeltelijk afhankelijk van boot en budget?
Ik heb op mijn 22 voeter ook een spiritus brander.
Gebruik deze dan ook voornamelijk voor de fluitketel en een blik soep te warmen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 14:25 #133949

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Rinus schrijft:
Tegenwoordig heb je ze ook lichter.

Kan je deze overal omruilen of laten vullen?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 15:03 #133953

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Wij koken op een Blakes Taylors petroleumvergasser.
Zijn wel een stuk duurder dan gastoestellen en heeft naar onze mening meer voordelen op gas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 16:04 #133961

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
roberth schrijft:
Kan je deze overal omruilen of laten vullen?

Geen idee eigenlijk. Nader onderzoek leert dat ze van Holthausen zijn. De dealer/vulstationlijst op hun site is redelijk, maar niet heel uitgebreid.

Ben ik even blij met m'n wegwerptankjes:P
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 16:04 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 16:10 #133962

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
nardus schrijft:
Wij koken op een Blakes Taylors petroleumvergasser.
Zijn wel een stuk duurder dan gastoestellen en heeft naar onze mening meer voordelen op gas.

Behalve de aanschaf prijs, hoe bevalt het koken op petroleum? Kan daar ook diesel voor gebruikt worden?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 16:32 #133964

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
web schrijft:
Hiermee verradend wie er bij mij thuis kookt, vraag ik me af hoe je die pistoletjes dan bakt. In de Wonderpan op de Origo? In de Trangia?

Natuurlijk in de wonderpan op de Origo.: Vooral de originele pistolets van Delifrance passen mooi in de "tulbandvorm" van de wonderpan. Op het oog wordt de spiritusvlam zo laag mogelijk gedraaid (aan de schaalverdeling bij de draaiknoppen heb je niet zo veel maar als je boven in de brander kijkt kun je de hitte perfect regelen. Bak de pistoletjes c.a. 10 minuten op een laag vuur. Bruin ze nog even op een wat hoger vuurtje en na een minuut of 12 heb je heerlijke verse Croissants, ook als je ergens afgelegen voor anker ligt.
Ik weet niet waar ik foto's kan uploaden maar ik heb nog wel wat prentjes die doen watertanden.

Oh ja, WEB ik heb mijn profielfoto maar even aangepast. De croissantring
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 16:35 door xkipper. Reden: wijziging profielfoto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 17:36 #133968

roberth schrijft:
Rinus schrijft:
Tegenwoordig heb je ze ook lichter.

Kan je deze overal omruilen of laten vullen?

Ik ken mensen die deze dingen gebruiken en gewoon laten vullen bij een goedkoop vulstation. Je moet alleen een beetje mazzel hebben dat zoiets bij je in de buurt zet. Hij gebruikt er maar een en heeft een ander klein flesje als backup. Nu doe je behoorlijk lang met een fles dus kan dit zonder een tweede aan te schaffen.

Voor locaties en exacte details moet je niet bij mij zijn ik vertel alleen zijn ervaringen door ;)
edit: ik weet trouwens niet exact welk model hij heeft alleen dat het een licht exemplaar is maar elke fles met een normale aansluiting is te vullen lijkt me. Ruilen zal moeilijker zijn aangezien weinig dealers die dingen simpelweg op voorraad hebben.

Zelf zit ik er aan te denken om gewoon maar 2 van die dingen te kopen en meteen maar 2 gasbunnen te maken maak 1 voor opslag en 1 voor de aansluiting. Beetje overdreven maar je hoeft je nooit zorgen te maken dat het gas opraakt al doe je er bijna een seizoen mee (alleen nog een mooi prijsje zoeken).
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 17:38 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 18:39 #133986

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Er zijn aluminium flessen, die je gewoon bij de pomp met lpg kan vullen, lichtgewicht met overdrukventiel en zo.

Ze kosten wel wat, maar geen gezeik meer met omruilen, laten vullen en daarentegen wel een goedkope vulling.

www.gasproducten.nl/lpggasfles/alugas.htm

Ik hou het lekker op spiritus BTW :cheer: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 18:40 #133987

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Proost schrijft:

een gaskeuring is misschien verplicht of wenselijk door verzekeraars en jachthavens, (financieel belang?) en inkomen voor een flink aantal mensen maar nog geen verplichting vanuit de wet. Over de beroepsvaart hebben we het niet.

Een gas keuring is geld klopperij volgen jou

Dit vind je zeker ook van de APK voor auto’s

Een gas keuring is gewoon verstandig en met dit papiertje sta je sterker al er brand uit breekt op de bood.

Als de keuring niet is uit gevoerd gooien ze het al snel op een fout gas installatie


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 18:51 #133993

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Free Bird schrijft:
fer schrijft:
....Als men een goed gasdetector wel dan is onder ander BEP Gasdetector 600-GD te koopt bij kniest.nl kost ongeveer 225 euro
....
En waarom is dat een goede gasdetector? Dat je er een tweede sensor op kan aansluiten telt niet, maakt de detectiekwaliteit echt niet beter. Als je aan een tweede behoefte hebt koop je er nog een van 40 euri.

BEP maakt hele mooie spullen maar is veel te duur. Typisch zo'n gevalletje van bootjesmensen belazeren. Vetus, idem dito.

Ik snapt dit echt niet het gaat om veiligheid van u en uw opvarende

Een Vetus kost zeker 300 euro en de van BEP rond de 200 is dat nou echt te veel voor een stuk veiligheid?

Watersport is een dure sport en vaak wordt je besodemieter met dure oplossingen daar mee ben ik het helemaal een maar ik vind de BEP gas melder een goede prijs kwaliteit verhouding hebben.

Iedereen moet het zelf weten maar veiligheid moet je niet op bezuinige dus een in de 3 jaar een keuring is geen verkeerde gedachte.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 19:29 #134003

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
xkipper schrijft:
web schrijft:
Hiermee verradend wie er bij mij thuis kookt, vraag ik me af hoe je die pistoletjes dan bakt. In de Wonderpan op de Origo? In de Trangia?

Natuurlijk in de wonderpan op de Origo.: Vooral de originele pistolets van Delifrance passen mooi in de "tulbandvorm" van de wonderpan. Op het oog wordt de spiritusvlam zo laag mogelijk gedraaid (aan de schaalverdeling bij de draaiknoppen heb je niet zo veel maar als je boven in de brander kijkt kun je de hitte perfect regelen. Bak de pistoletjes c.a. 10 minuten op een laag vuur. Bruin ze nog even op een wat hoger vuurtje en na een minuut of 12 heb je heerlijke verse Croissants, ook als je ergens afgelegen voor anker ligt.
Ik weet niet waar ik foto's kan uploaden maar ik heb nog wel wat prentjes die doen watertanden.

Oh ja, WEB ik heb mijn profielfoto maar even aangepast. De croissantring


Voor de croissants liefhebbers hier nog een link naar de site van compass waar ze een ``Camping oven`` hebben.

www.compass24.nl/web/catalog/s...oktoestellen/4967964

Is dit de moderne versie van de wonderpan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 19:35 #134004

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Maar buiten dit feit. Vraag 1. Hoe ga je checken dat je gasdetectie nog werkt ? en vraag 2,hoe controleer je dat het alarm afgaat bij een bepaalde hoeveelheid gas ? Stel je voor: je bent simpelweg vergeten de kraan dicht te zetten. Je gaat 's avonds even weg en komt terug als het donker is en doet het licht aan met het knopje bij de ingang .................. Nogmaals, ik zoek naar DE reden om dit juist zo te willen ? :laugh: Dat veiligheid geld kost is een feit en hoeft ook niet duurder te zijn dan nodig maar al geef je 500€ uit voor een gasdetectie dan blijven de 2 vragen nog steeds valide. B) Hoe borg je de absolute veiligheid ?? :blush:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasdetector butaan/propaan 20 juni 2010 19:46 #134006

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Door 150 euro uit tegeven aan een spiritus kooktoestel..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 20 juni 2010 19:50 #134007

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
web schrijft:
Los van het wel of niet veilig zijn of kunnen maken van een gasinstallatje: laten we eens beginnen met de voordelen. Zijn die er?

Koken kan prima op spiritus (of zelfs diesel lees ik net?), verwarming op diesel kan ook. Gaskachel is mogelijk goedkoper dan diesel, maar als je de kosten van beveiliging en onderhoud van de gasinstallatie meetelt al gauw niet meer.

Met name diesel kun je op nog veel meer plaatsen tanken dan gas, en een beetje gasfles is best zwaar, zelfs leeg.

Koelkasten op diesel heb ik nog niet gezien, maar buiten dat... wat heeft gas wat vloeibare brandstoffen niet hebben? Wat is nou een goeie reden om bijvoorbeeld op een nieuwe boot (waar nog niets in zit) voor gas te kiezen?

Dat je de installatie met alle apparatuur op een bestaande boot handhaaft is logisch, maar als je met een lege boot begon, wat dan?

Op diesel koken is goed mogelijk en je kunt er zelfs een kap overplaatsen zodat het een verwarming is.

Het is een prima alternatief als je niet op gas wilt koken en als je spirits ook geen veilige opzie vind.

Een koelkas op diesel helaas niet maar een nieuwe koelkas verbruikt vaak maar weinig stroom en kan met een goed opgezet elektrisch systeem best wel een tijd zonder wal stroom.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl