Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: "Onervaren" Kanaaloversteek

"Onervaren" Kanaaloversteek 21 juli 2010 13:13 #138350

Beste schippers,

samen met twee vrienden heb ik een stalen 8m lang kajuitzeilboot met ophaalbaar (verzwaard) zwaard, zeilboot type Biesbosch Cruiser.
Afgelopen voorjaar hebben we haar op de kant gehad en grondig opgeknapt.

We zijn nu nog bezig met de 'finishing touch': reling, verlichting.
Een tijdje geleden heb ik mijn basisbewijs Marifoon gehaald. De marifoon moeten we nog aanschaffen.

Maar.. zodra die aan boord is, zijn we volgens ons inzicht klaar om, goed vantevoren gepland en rekening gehouden met weersomstandigheden, getijden, wind e.d., de oversteek te maken van Nederland (bijvoorbeeld Roompotsluis) naar Engeland (bijvoorbeeld Clacton-on-Sea).

We hebben natuurlijk ook GPS aan boord.

De belangrijkste vragen die ik heb:
- is mijn basisbewijs Marifonie voldoende om als plezierjacht deze tocht te ondernemen? Ik mag niet uitzenden 30 zeemijlen buiten de kust, heb ik geleerd. Maar is Marcom-B verplicht voor deze overtocht?
- onze boot is verzekerd bij de ANWB, maar ook enkel tot 20 zeemijlen buiten de kust.

En nog een andere belangrijke vraag: we hebben een oerdegelijke buitenboordmotor, Volvo Penta 75, die dus 7,5 pk levert (ongeveer).
We willen op zee vooral zeilen, maar ivm stromingen e.d. kan ik me voorstellen dat andere schippers met ervaring twijfels hebben over ons vermogen? Of juist niet natuurlijk, dan hoor ik dat ook graag.

Mochten er nog (zeer belangrijke) tips zijn, dan horen wij die graag!
Op een bepaald moment zullen we de oversteek maken, omdat het nu eenmaal ooit een keer de eerste keer moet zijn, maar voor die tijd willen we graag zo goed mogelijk geïnformeerd zijn.

Wat betreft de route moet ik nog uitzoeken wat gunstig is met windrichting, maar daarover hoor ik ook graag tips.

Alvast erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Yorick Stam
(en Maurits Woudenberg en René Nijman)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:"Onervaren" Kanaaloversteek 21 juli 2010 13:24 #138351

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Hmmmmm..... oversteken met een biesboschkruiser....

Ik zou het niet doen! Zeker gezien het feit dat je een (onbetrouwbare) bb-motor hebt, welke ook nog eens vaak niet werkt als je in golven vaart kan je er niet vanop aan dat je ten alle tijden voortstuwing hebt.

Bij mooi weer, alla, dan kan elke notendop oversteken. Maar het weer kan snel omslaan en dat zit je daar midden op de Noordzee!

Begin eens met tochten op het ijsselmeer, de wadden, Oosterschelde en Westerschelde. En dan ook met 6-7 bft. Dan weet je snel genoeg of je met je boot kan oversteken naar Engeland!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:"Onervaren" Kanaaloversteek 21 juli 2010 13:34 #138354

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6593
Basiscertificaat is ook op zee gewoon geldig, daar heb je niet beslist een SRC of marcom B voor nodig.
De 30 mijl waaraan je refereert, is het bereik dat meestal voor een marifoon met masttop-antenne genoemd wordt: meer dan 30 mijl op zee mag je geen direct contact met de walmeer verwachten maar heb je alleen schip-schip verbindingen.

Met een Biesboschkruiser de zee op: het kan, maar je moet je wel realiseren dat het niet de ideale boot is. Met de juiste uitrusting is natuurlijk veel mogelijk.

Als je buitenboordmotor aan de romp hangt, zou ik ook rekening houden met het overspoeld worden door een golf, het is niet zeker dat je motortje onder die omstandigheden nog werkt.

Kijk ook, ondanks de opknapbeurt, nog eens serieus naar de conditie van je bootje: op zee wordt een en ander wat sterker belast dan op binnenwater: bevestiging van verstaging, ramen, luiken en dergelijke moeten wel op zee berekend zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:"Onervaren" Kanaaloversteek 21 juli 2010 14:48 #138381

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dit is een vraag voor ANDO! die heeft jaren een Biesbosch gevaren!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 21 juli 2010 16:55 #138409

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Capolavoro schrijft:
dit is een vraag voor ANDO! die heeft jaren een Biesbosch gevaren!

groet
t

Ja,en vaak met knikkende knieen .Maar ook veel lol.

Zoals gesuggereerd ;Doe eerst ervaring op op Marker/Ysselmeer en
Waddenzee.

Zeker met hardere wind .

Heb zelf eens een tocht gemaakt ,via het wad ,naar Wangeroog.
Terug buitenom.Maar toen was het wel heel mooi weer .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 21 juli 2010 17:01 #138410

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
trotti schrijft:
Hmmmmm..... oversteken met een biesboschkruiser....

Ik zou het niet doen! Zeker gezien het feit dat je een (onbetrouwbare) bb-motor hebt, welke ook nog eens vaak niet werkt als je in golven vaart kan je er niet vanop aan dat je ten alle tijden voortstuwing hebt.

Bij mooi weer, alla, dan kan elke notendop oversteken. Maar het weer kan snel omslaan en dat zit je daar midden op de Noordzee!

Begin eens met tochten op het ijsselmeer, de wadden, Oosterschelde en Westerschelde. En dan ook met 6-7 bft. Dan weet je snel genoeg of je met je boot kan oversteken naar Engeland!

In grote lijnen kan ik het wel eens zijn met je advies, maar waaruit blijkt nu dat die 7,5 pk Honda onbetrouwbaar is?
Je bent, als eigenaar van een bootje dat zelf moet vertrouwen op motorische voortstuwing door een bbm, toch niet de overtuiging toegedaan dat een inbouwmotor per definitie betrouwbaarder is dan een bbm?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:"Onervaren" Kanaaloversteek 21 juli 2010 17:29 #138411

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Een (hulp)motor is geen essentiële voorziening voor een zeilboot, zeker niet op zee.
Belangrijkste is dat je blijft drijven, dus de ramen moet er in blijven zitten en je moet de zaak waterdicht af kunnen sluiten.
Henk Bezemer is ooit met een Waarschip 570 naar de Azoren gevaren zonder motor, wel een paar roeispanen om de haven uit te komen.
Je zou er ook in etappes langs de Belgische en Franse kust naar toe kunnen varen.
Succes, Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:"Onervaren" Kanaaloversteek 22 juli 2010 07:04 #138471

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik bedoelde ook niet dat deze motor specifiek onbetrouwbaar is, maar meer dat bb-motoren minder betrouwbaar zijn dan inboard dieselmotoren.

En dan vooral door het al eerder genoemde onderdompelen in golven.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Onervaren" Kanaaloversteek 22 juli 2010 08:35 #138490

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Pfew....ik heb zelf ook een 8m boot (polyster) ondanks dat ik veelal hoor dat dit bootje gebouwd is voor de zee denk ik er komende paar jaar niet aan om een dergelijke tocht te maken

Eerst markermeer/ijsselmeer goed leren kennen (vooral bij stevige wind, dan ken je straks je boot als de binnenkant van je broekzak
Hoe is het met veiligsheids voorzieningen? noodsignalen pakket, radarreflector, zwemvesten, je verlichting (3 kleuren, stoomlicht etc)

Als je het doet wens ik je heel veel succes, maar ik zou eerst andere wateren eens flink onveilig maken, en dan wel met deze bemanning, dan weet je wat je aan elkaar hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Onervaren" Kanaaloversteek 22 juli 2010 08:45 #138493

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Nog iets om over na te denken... Zijn jullie zeeziekte bestendig?
Of weet je het niet.....

Lijkt me niet echt prettig om er midden op zee achter te komen dat jullie alle drie zo ziek als ene hond zijn en niets meer kunnen.....

De reacties lijken allemaal misschien een beetje negatief, maar een oversteek is iets waarje goed over na moet denken en niets iets wat je mijns inziens inmpulsief moet en kan doen.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 22 juli 2010 13:21 #138542

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
yorickstam schrijft:
De belangrijkste vragen die ik heb:
- is mijn basisbewijs Marifonie voldoende om als plezierjacht deze tocht te ondernemen? Ik mag niet uitzenden 30 zeemijlen buiten de kust, heb ik geleerd. Maar is Marcom-B verplicht voor deze overtocht?
- onze boot is verzekerd bij de ANWB, maar ook enkel tot 20 zeemijlen buiten de kust.
Met basiscertificaat mag je geen zeemarifoon bedienen. Het hangt er dus vanaf welke marifoon je koopt.
En kennelijk ben je niet verzekerd voor de overtocht naar Engeland, want dat ligt wat zeemijltjes verderop. Uitbreiden van de verzekering dus!

En verder sluit ik me bij vorige sprekers aan. Eerst maar eens IJsselmeer bevaren ofzo. ;)
Laatst bewerkt: 22 juli 2010 14:35 door Markiezin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 22 juli 2010 13:51 #138550

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
yorick, je bent nu toch niet teleurgesteld??

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 23 juli 2010 10:10 #138662

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
De zee is niks om bang van te zijn. Je moet ze wel respecteren en je eigen grenzen kennen.

Hou er rekening mee dat het stevig kan waaien (25kn en meer) en dat de zee snel kan bouwen tot een meter of 2.

Beste manier om dit te leren is het te doen.
Berg zeker je dromen niet op maar probeer niet de eerste keer direct de oversteek te maken.
Ik zou je aanraden dagtrips te maken langs de belgische kust naar beneden (ok, die 's niet mooi maar kom :-) ) en als het gaat waaien, kan je altijd een haven binnen en weet je ook dat je er nog niet klaar voor bent.

Je zal zien op deze manier zal je relatief snel merken of je er al dan niet klaar voor bent.

Hey niet ontmoedigend bedoeld want de mooiste zeilmomenten beleef je op zee he !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 23 juli 2010 16:42 #138713

Wat een hoop vertrouwen gevende berichten!
Aan Globe_Trotti: ik ben helemaal niet teleurgesteld (wel aan het verhuizen, dus niet zoveel online :))

Ik ben juist overtuigd dat ik er goed aan heb gedaan raad te vragen. Het avontuur van de zee lonkt, maar een (dag)trip voor de NL'se en Belgische kust is ook avontuurlijk, en waarschijnlijk veiliger. Of de waddenzee natuurlijk, met ons ophaalbaar zwaard ideaal voor droogvallen.

Wat betreft de bbm: er wordt bedoeld dat deze onveilig zou zijn bij golven, omdat de motor zelf nat zou kunnen worden en dan niet meer zou werken (zoals bij een auto)?
Of dat de schroef uit het water komt en je dus geen stuwing hebt? Of allebei?

We hebben overigens wel al Marker- en IJsselmeer gevaren afgelopen zomer, ook met 6-7 Bft, en dat ging prima. Toen hadden we zelfs nog geen railing, dus het strijken/hijsen van de zeilen was een spannende onderneming. Maar als je je goed vasthoudt kom je een heel eind, blijkt.
Omdat de boot zich makkelijk laat besturen, was het juist met deze windkracht fantastisch varen op IJsselmeer.
(De kuip van onze boot is zelflozend, dus dat helpt ook. )

Over de marifoon: met mijn basiscertificaat mag ik een binnenvaartmarifoon gebruiken. Stel dat ik de oversteek zou maken, dan mag ik intership verkeer hebben op het noordzeekanaal? en in Engeland havens aanroepen?

Want zodra we een beetje ervaring hebben, en blijkt dat we zeeziekte-bestendig zijn, ben ik het met Jan "Kaaiman" eens:
"Belangrijkste is dat je blijft drijven, dus de ramen moet er in blijven zitten en je moet de zaak waterdicht af kunnen sluiten.
(..)
Je zou er ook in etappes langs de Belgische en Franse kust naar toe kunnen varen."

Als we de kortste route zouden nemen (Calais-Dover), dan zitten we natuurlijk wel in de Shipping Lane, maar dan zou de overtocht bij gunstige weersomstandigheden ong. 5 uur moeten duren, lijkt me? (Bij minder gunstige weersomstandigheden moeten we het ook niet doen).

Qua veiligheidsvoorzieningen hebben we: verlichting, radarreflector, zwemvest, lifeline, alleen geen noodsignalenpakket. Dat is een goede om aan te schaffen.
Qua verlichting hebben we toplicht, stuur-en bak-boord, boeglicht en heklicht. Is dit voldoende? Want wat is 'stoomlicht'?

Zo. Een lang bericht, maar er is voor mij ook veel stof om over na te denken.
Het geeft alleen maar meer zin om te gaan varen, zeker als ik "de mooiste zeilmomenten beleef je op zee" hoor.

En ik ben het ook eens met: "Beste manier om dit te leren is het te doen."

Dus zo snel mogelijk weer aan boord!
Zijn er, om ervaring op te doen, tips voor mooie (en veilig/spannende) routes langs de kust?

Groet van Yorick!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 23 juli 2010 17:03 #138715

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
yorickstam schrijft:
Wat betreft de bbm: er wordt bedoeld dat deze onveilig zou zijn bij golven, omdat de motor zelf nat zou kunnen worden en dan niet meer zou werken (zoals bij een auto)?
Of dat de schroef uit het water komt en je dus geen stuwing hebt? Of allebei?

Over de marifoon: met mijn basiscertificaat mag ik een binnenvaartmarifoon gebruiken. Stel dat ik de oversteek zou maken, dan mag ik intership verkeer hebben op het noordzeekanaal? en in Engeland havens aanroepen?

Als we de kortste route zouden nemen (Calais-Dover), dan zitten we natuurlijk wel in de Shipping Lane, maar dan zou de overtocht bij gunstige weersomstandigheden ong. 5 uur moeten duren, lijkt me?
wat is 'stoomlicht'?


Groet van Yorick!

de motor: allebei. Schroef boven water en water over/in de motor

marifoon: ja dat mag. Wel een kanaal nodig voor de engelse havens dat niet zomaar in elke marifoon zit (31 of 32?)

overtocht Calais-Dover is uit t hoofd 29 mijl, dus 6 uur is goed te doen.

Stoomlicht is wit licht voorop de mast (paar meter hoog) over dezelfde hoek als je rode en groene boordlichten samen. Verplicht bij motorvaren.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 23 juli 2010 17:16 #138718

stoomlicht=toplicht
(ankerlicht is een rondom schijnend licht wat die andere dus niet zijn)
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 23 juli 2010 18:11 #138726

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Capolavoro schrijft:

marifoon: ja dat mag. Wel een kanaal nodig voor de engelse havens dat niet zomaar in elke marifoon zit (31 of 32?)

31 is het kanaal dat in Nederland vaak door jachthavens wordt gebruikt. Zit standaard op vrijwel elke marifoon die nu in Nederland verkocht wordt.

In Engeland schijnt dat 37 te zijn. Dat zit er niet altijd standaard op, maar wordt vaak op verzoek ingeprogrammeerd.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 23 juli 2010 18:57 #138736

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
In de UK hebben ze twee marina kanalen, M en M2.
M is ook wel 37.

Die kanalen staan normaal niet in Nederlandse marifoons, net als dat 31 in de meeste buitenlandse marifoons weer niet staat.

Veel marifoons hebben twee 'dealer-programmeerbare' kanalen. Bij de mijne is een ervan het specifiek Nederlandse marina-kanaal 31, en eentje 37. Handig voor de volgende pinkstertrip ;)

Gelukkig wordt 80 ook veel door marina's gebruikt in de UK, en die hebben we dan weer wel.
Laatst bewerkt: 23 juli 2010 18:59 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 23 juli 2010 18:59 #138737

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Dag Yorick ,

Uit je antwoord op al die berichten blijkt dat je e.e.a. zeer goed benadert.

Het gaat jou (jullie )wel lukken .

Verstandig is wel ,denk ik ,om de oversteek in dagtochten te doen .Dus via Belgische en Franse kust .

Veel succes en houdt ons op de hoogte .

Groet ,

Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl