Wat een hoop vertrouwen gevende berichten!
Aan Globe_Trotti: ik ben helemaal niet teleurgesteld (wel aan het verhuizen, dus niet zoveel online
)
Ik ben juist overtuigd dat ik er goed aan heb gedaan raad te vragen. Het avontuur van de zee lonkt, maar een (dag)trip voor de NL'se en Belgische kust is ook avontuurlijk, en waarschijnlijk veiliger. Of de waddenzee natuurlijk, met ons ophaalbaar zwaard ideaal voor droogvallen.
Wat betreft de bbm: er wordt bedoeld dat deze onveilig zou zijn bij golven, omdat de motor zelf nat zou kunnen worden en dan niet meer zou werken (zoals bij een auto)?
Of dat de schroef uit het water komt en je dus geen stuwing hebt? Of allebei?
We hebben overigens wel al Marker- en IJsselmeer gevaren afgelopen zomer, ook met 6-7 Bft, en dat ging prima. Toen hadden we zelfs nog geen railing, dus het strijken/hijsen van de zeilen was een spannende onderneming. Maar als je je goed vasthoudt kom je een heel eind, blijkt.
Omdat de boot zich makkelijk laat besturen, was het juist met deze windkracht fantastisch varen op IJsselmeer.
(De kuip van onze boot is zelflozend, dus dat helpt ook. )
Over de marifoon: met mijn basiscertificaat mag ik een binnenvaartmarifoon gebruiken. Stel dat ik de oversteek zou maken, dan mag ik intership verkeer hebben op het noordzeekanaal? en in Engeland havens aanroepen?
Want zodra we een beetje ervaring hebben, en blijkt dat we zeeziekte-bestendig zijn, ben ik het met Jan "Kaaiman" eens:
"Belangrijkste is dat je blijft drijven, dus de ramen moet er in blijven zitten en je moet de zaak waterdicht af kunnen sluiten.
(..)
Je zou er ook in etappes langs de Belgische en Franse kust naar toe kunnen varen."
Als we de kortste route zouden nemen (Calais-Dover), dan zitten we natuurlijk wel in de Shipping Lane, maar dan zou de overtocht bij gunstige weersomstandigheden ong. 5 uur moeten duren, lijkt me? (Bij minder gunstige weersomstandigheden moeten we het ook niet doen).
Qua veiligheidsvoorzieningen hebben we: verlichting, radarreflector, zwemvest, lifeline, alleen geen noodsignalenpakket. Dat is een goede om aan te schaffen.
Qua verlichting hebben we toplicht, stuur-en bak-boord, boeglicht en heklicht. Is dit voldoende? Want wat is 'stoomlicht'?
Zo. Een lang bericht, maar er is voor mij ook veel stof om over na te denken.
Het geeft alleen maar meer zin om te gaan varen, zeker als ik "de mooiste zeilmomenten beleef je op zee" hoor.
En ik ben het ook eens met: "Beste manier om dit te leren is het te doen."
Dus zo snel mogelijk weer aan boord!
Zijn er, om ervaring op te doen, tips voor mooie (en veilig/spannende) routes langs de kust?
Groet van Yorick!