Wat was mijn fout:
Juist Marcel: ik vertrouwde op de kaart.
(maar: ik had graag de info gehad waarover velen kennelijk wel beschikten maar dat niet deelden)
Kijk maar op het nieuwe plaatje. BaZ 502/08wk45 is toegevoegd met als rode stipje ons "dieptepunt"
Laat ik mijn verhaal maar vertellen.
Ik werd getriggerd door de opmerking van Proos in het topic “Meerwaarde van radar”
Citaat:
Radar en zeker AIS garanderen niets en kunnen onterecht een veiligheidsgevoel geven bij ondeskundig gebruik.
Einde Citaat
Ik stel:
Geen enkel navigatiemiddel geeft garanties voor een veilige vaart. Ook deskundig gebruik geeft geen garantie.
En dat wilde ik aan de hand van een praktijkvoorbeeld staven.
Op 22 oktober 2008 plannen wij een “Rondje Oliegeultje” op kaart 1805.10. De te varen route was ca 16 mijl en de verwachte vaartijd was 3,5 uur. Getijdenreferentie: Roompot binnen HW 09.35 (LAT +2,64) LW 15.55 (LAT + 43).Tijdens de tocht zou door 2 relatief ondiepe delen worden gevaren:
De Schaar van de Vuilbaard met een kaartdiepte van 2,3m tov LAT en het Oliegeultje met 2,4tov LAT volgens kaart 1805.10. Deze kaart was in papier en digitaal (Stentec) aan boord en geraadpleegd. De digitale kaart was bijgewerkt met een laatste update van 15 oktober 2008.
(Vraag: waar staat in kaart 1805.10 of anders dat ter plekke grote verschillen in diepte kunnen zijn door verzanding?)
Er was permanent informatie aanwezig over de hoogte van het getij.(QuickTide=free=aanrader)
Om 13.30 werd verwacht bij het Oliegeultje te zijn. Daar zou dan nog ruim 1 meter verhoging zijn en veilig genoeg voor een doorvaart.
Om 13.10 werd de Oliegeul met een kaartdiepte van 2,40m. ingevaren. Daar was op dat moment nog ca 1,30m in het tij. Dus een diepte van 3,7 werd verwacht. Toen het steeds ondieper werd is nog getracht te keren. Maar ondanks die manoeuvre liep het schip schokkerig vast en werd het grootzeil en daarna de fok weggenomen. In werkelijkheid bleek er in plaats van een kaartdiepte van 2,4 m niet meer dan 0,6 m te zijn. (Kijk maar op het bovenste kaartje (dieptemeter 1,46m-0,60 water in het getij=0,86m exclusief correctie voor scheefliggen)
Het werd, met 6 personen aan boord, gezellig om de tijd te doden ( en het tij te wekken). Rond half zeven ’s avonds zijn we op onze schreden teruggekeerd.
De volgende dag heb ik de trom geroerd en een verslag met waarnemingen gestuurd aan verschillende instanties waaronder de watersportverenigingen Colijnsplaat en Zierikzee. “Ter leringhe ende vermaeck” zal ik maar zeggen. In ieder geval wilde ik dat anderen wel wisten wat ik nu ook wist.
Ook Rijkswaterstaat en de Hydrografische Dienst belde en mailde ik en stuurde ze een verslag. Het Zwarte Pieten begon. In ieder geval bereikte ik met mijn recente loding in tegenstelling tot de Waterstaat wel dat kort daarop BaZ 502/08 week 45 verscheen.
De moraal:
net als op Radar en AIS geven ook kaarten en alle andere navigatiemiddelen geen garanties en kun je er niet op vertrouwen. Dat geldt evenzeer voor deskundigheden en zintuigen overigens. Het blijft een afwegingsproces. En een leerproces.
En toch sla ik sindsdien geen week meer over om al mijn 1800 serie kaarten iedere keer bij te werken. Gelukkig helpt Stentec vanaf updates 2010 ook wekelijks daarbij. En ben ik blij met Zeildude.
die ook wekelijks zijn best doet om
de BaZ te “parsen” en in diverse formaten om niet ter beschikking stelt.
Ook al kun je niet op vertrouwen:
Doen!