Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Den Oever - T6-VH1

Den Oever - T6-VH1 09 aug 2010 08:20 #141154

  • Swokey
  • Swokey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Komend jaar ga ik voor de 5de keer meedoen met de 24 uurs race. dit jaar willen we het wad een keer mee gaan pakken. Normaal pakken we altijd al de stroom mee, maar nu moet het wel optimaal zijn. Dus wil ik jullie hulp vragen aangezien ik een paar twijvel puntjes heb.

Ik heb al uitgezocht dat er maar één moment is dat we goed gebruik van het wad van west naar oost kunnen maken, dat is zaterdagochtend. Ik ga uit van een ZW wind, een aanname moet je maken.

HW Harlingen = 00:04
LW Harlingen = 07:36
Afstand OVD1 naar T6-VH1 = 9,5 nm
Gemiddelde log = 4,5

Wat is het juiste tijdstip is om bij de T6-VH1 te zijn en de stroming te hebben volgens de HP33 op 6 uur na HW harlingen?

Zelf dacht ik op basis van onderstaande stroom gegevens dat ik 6 uur na HW harlingen bij de T6-VH1 moet zijn:





Dit is waar de T6-VH1 ligt:



Alleen is dit dan ook echt 06:04? Omdat het verschil tussen HW en LW nu wel 7,5 uur is.

Als ik namelijk een uur (volgens HP33) te vroeg ben dan heb ik 1,5 knoop stroom tegen op de texelstroom. Ben ik een uur te laat dan heb ik 1,5 knoop tegen op Malzwin tot de T6-VH1. Dat is een beetje jammer in een wedstrijdtocht.






Wie weet het antwoord op wat het juiste tijdstip is om bij de 6-VH1 te zijn en de stroming te hebben volgens de HP33 op 6 uur na HW harlingen?
Laatst bewerkt: 09 aug 2010 08:29 door Swokey.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Den Oever - T6-VH1 09 aug 2010 08:34 #141157

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
(verplaatst naar Reisvoorbereiding)

Waar zit die OVD1 en waar wil je heen na de T6-VH1? De kaarten van dat gebied liggen aan boord bij mij en de rakkenkaart van de 24-uurs zit niet meer in mijn hoofd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Den Oever - T6-VH1 09 aug 2010 08:34 #141158

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
- de OVD1 ligt op het Markermeer.... maar je bedoelt Den Oever?
- de stroomrichting in de Texelstroom klapt erg snel om, dat is afhankelijk van dood of spring wel met een half uurtje gebeurd
- en het stroomt er altijd meteen flink (de hoofdkraan van de waddenzee...) dus de timing is erg kritisch....
- welke rakken wil je daar varen? Alleen Den Oever-T6 en terug?
- als je er echt wat aan wil hebben is starten in Den Helder dit jaar natuurlijk de beste manier, en dan helemaal naar Harlingen op de vloed, misschien (afh van wind) door naar buiten en het hele rondje met stroom mee doen, dan heb je pakweg 15 mijl kado.
- afslaan in Kornwerd voor HW kan natuurlijk ook, ben je net op donker weer op het IJsselmeer.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Den Oever - T6-VH1 09 aug 2010 08:36 #141159

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
- de OVD1 ligt op het Markermeer maar je bedoelt Den Oever?
- starten in Den Helder is dit jaar de beste keus: vanaf de start volle vloed mee naar Kornwerd of Harlingen
- de Texelstroom is de hoofdkraan van de Waddenzee, en de stroom daar klapt in een keer om; timing is erg kritisch dus, als je heen en terug wilt varen.
- welke rakken wil je daar varen?
- als je uit Den Oever naar de T6 wil en dan over de TX en Doove Balg naar Kornwerd dan kun je beter iets te vroeg dan iets te laat zijn: als je te laat bent heb je naar de T6 al forse (2 kts?) tegenstroom.
- de vloed naar het oosten loopt ca 7 uur, de eb duurt naar west maar 5 uur
- neem dus obv de stroomatlas een vertrek bij Den Oever waarin je op de kentering zeker al bij de T6 ben.
- die kentering is ongeveer 5,5u na HW Harlingen, ook afhankelijk van windrichting- en sterkte.

de beste optie als je wat stroom wilt is starten in Den Helder....dan heb je ook vrijwel zeker de wind mee tot Kornwerd.
Opkruisen (W-NW wind) in het Visjagersgaatje (VG) is geen lolletje, al helemaal niet omdat je binnen de betonning moet blijven volgens de 24uurs regels....

groet
t
Laatst bewerkt: 09 aug 2010 09:15 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Den Oever - T6-VH1 09 aug 2010 09:36 #141163

  • Swokey
  • Swokey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Toch nog een foutje gemaakt in mijn mooie schema. Ik bedoelde de O1 oftewel waddenzee kant van Den Oever.

Ik wil graag van Den Oever naar Kornwerd via het wad varen. Dat leek me best te doen. Had met een mogelijke start uit Den Helder (weet ook niet of iedereen dat bij mij red) rekening gehouden. Vandaar de optie om via Den Oever te gaan.

@Capolavoro: bedankt voor de info dat het ongeveer 5,5 uur na HW is. Komt dus eigenlijk aan begin van 6 uur na HW (HP33). Op basis van de HP33 is ook al goed te zien dat het daar meteen kenterd en als een dolle tekeer blijft gaan.

Met weinig wind is denk idd Den Helder een mooie startplaats. Voor het eerst dat ik op tijdelijk weinig wind hoop :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Den Oever - T6-VH1 09 aug 2010 09:43 #141165

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Swokey schrijft:
Had met een mogelijke start uit Den Helder (weet ook niet of iedereen dat bij mij red) rekening gehouden.

in Den Helder is de trein vlak naast de KMJC, speciaal voor laat arriverende bemanningsleden ;-)

Het alternatief voor die start is op hoogwater Harlingen bij Kornwerd (of iets eerder bij Den Oever, zoals jij plant) het Wad op te gaan. Da's dus wel midden in de nacht, en met W-achtige wind in ieder geval allebei niet bezeild...

wat gebruik je voor de routeplanning, RAK?

groet
t
Laatst bewerkt: 09 aug 2010 09:44 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl