Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: survival op zee

survival op zee 19 aug 2010 19:14 #143674

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Zat gisterenavond een filmpje op Discovery Channel te kijken over een survival na het kapseizen van een motorbootje met 5 inzittenden in een hevige onverwachte storm.

Omdat ik toch even niets te doen heb, hieronder een samenvatting van het verhaal, waarbij ik best wel nieuwsgierig ben of andere leden betere, aanvullende ideeën hebben.

Zodra de golven te groot worden en ze van achter over de boot heen slaan is het beter tegen de wind in te gaan ( geldt volgens mij alleen als je op de motor vaart ).
Wanneer je geen motor of zeilen meer hebt wordt het risico van kapseizen erg groot en stuur je een mayday uit. Je maakt het reddingsvlot in orde ( vast aan de boot en klaar om uit te werpen ). Natuurlijk heb je een mes aan een koord in je zak om het touw los te snijden.

Allereerst dien je er op te letten dat alvorens je het schip verlaat, je reddingsvesten aanhebt, en elkaar met een lijn zekert . Dat betekent dus dat je een lijn in de kajuit dient te hebben. (Als de boot omgeslagen is en niet meer overeind komt moet je die reddingsvesten weer uit doen om uit de boot te kunnen komen, maar neem ze wel mee!). Vervolgens, alvorens de boot te verlaten verzamel je alles wat maar enigszins bruikbaar kan zijn. Dat is uiteraard eten en drinken, evt. draagbare vhf , verbanddoos, vuurpeilen, signaalmiddelen ( spiegel oid ), zaklampen, emmer, bekers, viskoffer, kleding die je lichaam bedekken, alsmede een duikbril,snorkel, flippers en gaffelstok( om haaien op afstand te houden door in de ogen op de kieuwen of in de neus te prikken, of dingen uit zee op te kunnen pikken ), een spinnaker is erg handig in het reddingsvlot als aandachttrekker maar ook als zonnescherm of als slaapzak, zonnecrème, vuilniszakken, touw.

Alles dat maar enigszins drijft ( stootwillen, boeien, tonnen, opblaasbare kussens ) maak je aan de buitenkant van het vlot vast teneinde extra drijfvermogen te hebben.

Daarnaast is een watermaker ideaal ( of bij gebrek daaraan een emmer waarin je natte kleding legt, vervolgens in het midden een beker plaatst en bovenop plasticfolie die in het midden een beetje punt naar beneden maakt. Ideaal is het om een slang in de beker te hangen waaruit je kunt drinken zonder de folie los te maken.
Zodra je in het reddingsvlot bent direct het drijfanker uitgooien!

Let op: de eerste 24 uur in het reddingsvlot moet je niet drinken of eten, zo begrijpt het lichaam direct dat het op minimale middelen moet leven en houd je het langer uit.
Bij gebrek aan visgerei kan een omgebogen veiligheidsspeld en een stukje stof met wat bloed (lokaas) aan een flosdraadje prima dienst doen als hengel .
Als het reddingsvlot te klein is of te weinig drijfvermogen heeft voor alle opvarenden dan om de 30 min wisselen (ook bij warm zeewater ) teneinde onderkoeling te voorkomen.

Zelf heb ik toch wel weer wat handigheidjes in m’n hoofd geprent, dus ik hoop maar dat jullie er ook iets aan hebben.

Frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 08:24 #144024

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
vanavond (zondag 22-8 ) om 21h35 is het filmpje ( 60 min. ) nogmaals op discovery channel te zien.
Ben ik de enige die dat de moeite waard vind?
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 08:31 #144027

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Nope, zeker interessant, bedankt voor de tip !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 09:51 #144044

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Ik heb het al eens gezien, maar een herhaling is zeker nuttig (even opfrissen)

;)
Laatst bewerkt: 22 aug 2010 09:52 door Jeroen_123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 11:53 #144067

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
frankrijk schrijft:
Zodra de golven te groot worden en ze van achter over de boot heen slaan is het beter tegen de wind in te gaan ( geldt volgens mij alleen als je op de motor vaart ).
Hm, is dat wel zo?
Zo herinner ik me een filmpje van een motorboot (kustwacht nota bene) die vrolijk tegen een flinke golf in vaart, er (daardoor?) flink bovenuit springt en een fraaie salto achterover maakt.

Zou het niet ook voor motorbootjes beter zijn om achter een drijfanker met de golven mee te 'rijden'?

Geen situatie die ik ooit mee hoop te maken, maar er tegenin vechten lijkt me minder rustig dan meerijden. Zolang je controle houdt zodat je niet dwars komt te liggen uiteraard.

Sowieso lijkt kont in de golven me stabieler omdat de kop eerder wegwaait.

Je hebt overigens een groot vlot nodig (en heel wat tijd) om al die uitrusting in het vlot te stoppen. Jouw lijst gaat stukken verder dan de gebruikelijke "grab bag".

Emmer-"watermaker" vind ik een leuk idee, dat zou je eens in een niet-noodgeval moeten proberen om te zien of en hoe het werkt.

frankrijk schrijft:
Zodra je in het reddingsvlot bent direct het drijfanker uitgooien!
Offshore vlotten hebben ingebouwde waterballast zakken. Of je daarnaast een drijfanker zet, hangt dat niet af van waar je naartoe waait, en of je een actieve EPIRB bij je hebt (zodat men over je actuele positie beschikt) ?

frankrijk schrijft:
Let op: de eerste 24 uur in het reddingsvlot moet je niet drinken of eten, zo begrijpt het lichaam direct dat het op minimale middelen moet leven en houd je het langer uit.
24 uur niet drinken, is dat echt verstandig?

frankrijk schrijft:
Bij gebrek aan visgerei kan een omgebogen veiligheidsspeld en een stukje stof met wat bloed (lokaas) aan een flosdraadje prima dienst doen als hengel .
Iemand een broodje haai? ;)

Heb ff geen Discovery (ik weet het, groot gemis) dus ff zien of ik aan een opname kan komen. Vast interessant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 18:56 #144127

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Hmm wat ik me afvraag bij dit soort dingen: is het wel verstandig om in een reddinsvlot te stappen in dit soort situaties? Zelf zou ik dat pas doen als de boel echt gaat zinken. Zelfs na een paar keer platslaan met ingekomen water lijkt me een jacht een betere overlevingsomgeving. Veel jachten die verlaten zijn, zijn later weer vrolijk drijvend teruggevonden. Natuurlijk wel voorbereidingen treffen zodat het schip verlaten kan worden.

Dat natte kleding verhaal in een emmer met folie er over heen heb ik wel eens geprobeerd in ideale omstandigheden in de achtertuin (dit omdat het vaker in suske en wiske verhalen stonden :)). Resultaat was minimaal. En het glaasje moet precies onder het laagste punt van de folie hangen, anders gaat de druppel er naast. Doe dat maar eens in een wiebelend vlot.

Wat ik wel eens gezien heb op een dergelijke docu was een gezin dat bij de kinderen zeewater de dikke darm inbrachten (van buiten, soort klysma dus). Het meeste vocht uit je eten wordt in de dikke darm uit het voedsel gehaald en het meeste water plus zout gaat gewoon weer naar buiten met de rest mee. Niet echt smakelijk en een fijne klus maar als de nood daar is...
Laatst bewerkt: 22 aug 2010 19:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 18:59 #144129

  • joeri_01
  • joeri_01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Helemaal met Philip eens!
Je kan natuurlijk wel alle voorbereidingen treffen om van boord te stappen.

joeri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 19:05 #144131

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
'Zelf zou ik dat pas doen als de boel echt gaat zinken'

Dat ben ik helemaal met je eens, zolang de boot drijft moet je lekker blijven zitten!
Maar ja, als het er dan toch een keer van komt ( ver van huis ).

'Offshore vlotten hebben ingebouwde waterballast zakken. Of je daarnaast een drijfanker zet, hangt dat niet af van waar je naartoe waait, en of je een actieve EPIRB bij je hebt (zodat men over je actuele positie beschikt) ?'

Zowel mijn oude als nieuwe vlot heeft behalve de waterzakken ook een drijfanker, dus het lijkt me dat ze willen dat je dat gebruikt? Blijf je iig zo dicht mogelijk in de buurt van waarvandaan je de mayday gedaan hebt.

'24 uur niet drinken, is dat echt verstandig?'

Vroeg ik me ook af, ben benieuwd of er iemand vanuit medisch oogpunt iets zinnigs over kan zeggen.

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 19:53 #144148

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Watching Discovery ATM :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 21:02 #144178

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
frankrijk schrijft:
Blijf je iig zo dicht mogelijk in de buurt van waarvandaan je de mayday gedaan hebt.
Is niet essentieel als je een werkende EPIRB bij je hebt. En als je dan een 'goeie' kant op drijft, och...

Maar da's muggeziften.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 21:05 #144180

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
frankrijk schrijft:
Wanneer je geen motor of zeilen meer hebt wordt het risico van kapseizen erg groot en stuur je een mayday uit.

Heel verstandig. B) Voor ik met mijn auto de snelweg opdraai, bel ik ook alsvast even de Wegenwacht, want het risico van pech onderweg wordt dan erg groot. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 21:23 #144184

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Heb het verhaal ook gezien, in elkaar gezet als een soort instructiefilmpje. Wat ons opviel hier:

- De disclaimer verbiedt om welk aspect dan ook te oefenen tenzij in uiterst noodgeval :laugh:
- Ze doen pas reddingsvesten aan als ze de mayday al uitgezonden hebben! Rijkelijk laat. Volgens mij zou je die allang aan moeten hebben als je die storm ziet naderen! Zo niet permanent, op open zee.
- Dat ze de (makkelijk wegwaaiende) boeg in de golven draaien en tegen de golven in motoren heeft als enige reden dat ze geen brugdek en geen goeie kuipafwatering hebben, wat de meeste zeiljachten wel hebben. Is dus uitsluitend gedaan om vollopen via het achterdek te voorkomen, voor de meesten van ons niet van toepassing.
- Geen woord over een drijfanker tot de motorboot al op de bodem ligt. Terwijl ze daarmee zonder brandstof wellicht de kop in de golven hadden kunnen houden (bij een zeiljacht eventueel de spiegel, is nog stabieler). Voor het verhaal hadden ze het lijntje nog kunnen laten breken, anders hadden ze de reddingvlot episode kunnen overslaan ;)
- Ze nemen een paar grote scherpe scherven van een spiegel mee, in zeer ruwe omstandigheden op een opblaasbaar vlotje. Niet alleen levensgevaarlijk voor de opvarenden, maar kan ook makkelijk het vlot beschadigen.
- De uitleg vertelt vrolijk dat ze het drijfanker uitzetten om het wegzetten door wind en stroming te beperken. Sinds wanneer helpt een drijfanker tegen stroming?
- Ze buitelen over elkaar heen om de hele boot overhoop te halen om vanalles en nog wat in het reddingsvlot te stouwen. Hadden ze niet vooraf een grab bag klaar moeten hebben liggen? Met een netjes afgewerkt scheerspiegeltje erin, ipv die levensgevaarlijke scherven ;)
- Een 4-persoons vlot bij je hebben met 5 man aan boord... tja, kan gebeuren. Dat je daarom twee man overboord moet zetten met complete snorkel-uitrusting (die natuurlijk OOK in het vlot zit... daarom past die 5e man er ook niet meer bij :dry: ) om haaien te bevechten is wel ver gezocht. Zoek daar maar eens vrijwilligers voor trouwens... denk dat je dan liever het vlot even overbelaadt en vanaf het vlot de haaien belaagt.
- De horizon opsplitsen en afzoeken doe je pas als je iets hoort? Ik denk dat je tijd (en motivatie) genoeg hebt om dat permanent te doen...
- Een beetje reddingvlot heeft toch noodsignalen aan boord? In plaats van te gaan klooien met spiegelscherven steek je toch de rookpot aan als je gevonden wil worden door de SAR heli? In de hele documentaire geen woord over noodsignalen... wel een vlot aan boord, geen noodsignalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 21:35 #144185

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Albert 45 schrijft:
frankrijk schrijft:
Wanneer je geen motor of zeilen meer hebt wordt het risico van kapseizen erg groot en stuur je een mayday uit.

Heel verstandig. B) Voor ik met mijn auto de snelweg opdraai, bel ik ook alsvast even de Wegenwacht, want het risico van pech onderweg wordt dan erg groot. ;)

Ja maar Albert jij zit gewoon veel te veel op de boot, dan raakt de auto in het achterstallige onderhoud :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 22 aug 2010 22:40 #144199

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6593
@Albert: als ik op de snelweg zit, en de auto is elke vorm van mechanische voortstuwing kwijt, dan vind ik het zelf toch tijd voor de vluchtstrook en een belletje naar de wegenwacht...
Natuurlijk is een mayday dan nog te vroeg, maar in het stuk zonden ze die uiteindelijk wel op een logisch moment uit. Wachten tot het schip daadwerkelijk op z'n kop ligt is misschien ook niet alles: je zendbereik wordt behoorlijk beinvloed als al je antennes twee meter onder water zitten :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 23 aug 2010 07:11 #144214

Ik heb een deel van de uitzending ook gezien. Net als web was mij ook al opgevallen dat ze een drijfanker wilden gebruiken om afdrijven door de stroom tegen te gaan, interessant.
Verder de opmerking dat negen van de tien keer dat de bemanning het schip verlaat en in het reddingsvlot klimt, de boot daarna weer drijvend wordt aangetroffen. Moraal van het verhaal: ga alleen in je vlot als je boot echt onder je vandaan borrelt of af fakkelt. Anders ben je meestal beter af door aan boord te blijven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 23 aug 2010 13:46 #144322

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
In dit geval ging dat wel goed denk ik, een zinkende motorboot op z'n kop is niks prettiger om in/op te verblijven dan een vlot. Zeker met z'n vijven is de zuurstof in de luchtbel eronder gauw op, en je ligt allemaal in het water onderkoeld te raken.

Kan wel een andere reden bedenken om in ieder geval BIJ de halfgezonken boot te willen blijven: het is niet alleen een prima drijfanker, maar maakt je ook veel makkelijker te vinden. (Wel zorgen dat je het lijntje snel door kan kappen als de boot uiteindelijk toch zinkt natuurlijk... tenzij het water minder diep is dan het lijntje lang... dan gebruik je 'm als anker :blink: )

De bekende speld in de hooiberg wordt er een flinke spijker van. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan om geen donkerblauwgroene antifouling meer te gebruiken, maar een contrasterende kleur. Felrood of wit ofzo. Op z'n kop stukken makkelijker te vinden vanuit de lucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 23 aug 2010 14:17 #144335

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Bekende uitspraak, gedaan door als ik me niet vergis, de directeur van de KNRM aangaande reddingsvlotten is dan ook dat je alleen omhoog stapt op een vlot, en niet eerder....

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 23 aug 2010 14:33 #144340

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6593
Felrood dan, of oranje. Wit is in een zee vol brekers namelijk ook niet te zien. Om die reden zijn stormzeiltjes ook vaak oranje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 23 aug 2010 16:57 #144384

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Veel volvo ocean / vendée globe en meer van dergelijke boten zijn dan ook voorzien van kielen en roerbladen in opvallende kleurtjes.

Ik heb echter zulke antifouling nog niet gezien in de winkel...

Voor de rest heb ik me aardig zitten ergeren aan het programma en dan vooral de schreewerige (amerikaanse?) manier van presenteren.
Laatst bewerkt: 23 aug 2010 16:59 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 23 aug 2010 18:14 #144410

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Yup, de manier van presenteren en de nogal geforceerd fictieve setting zei al genoeg eigenlijk.

Fel oranje AF ben ik inderdaad nog nergens tegengekomen, lichtrood wel. Zit op m'n saildrive ;)

Witte AF is ook eenvoudig te vinden, maar dan moeten de brekers niet AL te hard schuimen anders valt het niet meer op :)

Maar.. alles beter dan het gebruikelijke "oceaan-blauw". Wat ik er ook op heb zitten momenteel :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:survival op zee 23 aug 2010 19:08 #144430

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schrijft:
Fel oranje AF ben ik inderdaad nog nergens tegengekomen,

www.nautix.com/Nautix/Nautix.n...enDocument&Langue=Fr

let op de kleur: Orange Fluo!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl