Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Knooppuntenboekjes Varen doe je samen!

Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 14:52 #149456

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Hallo,

Binnenkort beginnen we weer met het actualiseren van alle tien Knooppuntenboekjes waarin ruim 100 (mogelijk gevaarlijke) knooppunten worden beschreven waar beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten. Als jullie op- of aanmerkingen of verbeterpunten hebben voor de volgende editie hoor ik dat graag via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De boekjes zijn bij de meeste distributiepunten (watersportwinkels) al op, maar ze zijn ook als pdf te downloaden van de website www.varendoejesamen.nl

Meer informatie over 'veilig varen' is ook op de website te vinden. Varen doe je samen! is een project / voorlichtingscampagne van o.a. RWS en de watersportbranche en loopt nog tot en met 2014.

De kaarten in de boekjes zijn gemaakt als aanvulling op de officiële kaarten van ANWB en de Hydrografische Dienst en zijn dus niet geschikt voor navigatiedoeleinden. Gebruik dus altijd een recente kaart.

Ik ben benieuwd!

Groeten, alvast bedankt en tot horens,
Hylke Steensma
Laatst bewerkt: 16 sept 2010 14:53 door YAMAHOELA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 15:41 #149461

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Niet persoonlijk opvatten Hylke, niets ten nadele van je inzet, maar ik irriteer me te pletter aan dit soort initiatieven van de overheid.

Mijns inziens schieten ze veel en veel te ver door in het dogma "verantwoordelijkheid nemen" In feite nemen ze de verantwoordelijkheid niet eens, ze pakken hem af van waar die feitelijk moet liggen, bij de burger zelf.

Sorry, maar door dit soort betuttelend gedoe krijg ik alleen maar weerzin tegen het goed informeren van mezelf.

Ik wil lekker dom met een waterfiets bij de aanmeerplekken van de amsterdamse veerponten gaan varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 16:00 #149464

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
De site is in ieder geval nog niet helemaal klaar voor de nieuwe oplage :D

Zit een foutje in
Warning: require_once(Pdfopen.phpController.class.php) [function.require-once]: failed to open stream: No such file or directory in /home/varendoeje/domains/varendoejesamen.nl/public_html/sys/include/include.inc.php on line 19

Fatal error: require_once() [function.require]: Failed opening required 'Pdfopen.phpController.class.php' (include_path='.:/usr/local/lib/php:/home/varendoeje/domains/varendoejesamen.nl/public_html/app/include/:/home/varendoeje/domains/varendoejesamen.nl/public_html/sys/include/:/home/varendoeje/domains/varendoejesamen.nl/public_html/sys/classes/:/home/varendoeje/domains/varendoejesamen.nl/public_html/sys//controllers') in /home/varendoeje/domains/varendoejesamen.nl/public_html/sys/include/include.inc.php on line 19
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 16:45 #149466

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik had er nog nooit van gehoord, van die boekjes.
aan de distributie en marketing ontbreekt dus iets ;-)

kan me goed voorstellen dat het voor zeilers die voor 't eerst op zo'n beschreven water komen best nuttig is.
wel worden ze nu ietsje dik door alle algemeenheden die kennelijk in elk boekje staan ('doe een redvest aan').
misschien 1 apart boekje met algemeenheden, en de andere wat dunner?

tekstueel zijn ze hier en daar erg twijfelachtig, poly-interpretabel. een voorbeeld:

"U kunt een beschutte route naar Vlieland nemen: vanaf de Vliestroom (VL) via het Franse Gaatje, bezuiden de Richel, door de Vlielanderbalg naar de Vliesloot. Deze route is echter tijgebonden en kan alleen met hoogwater worden bevaren en door vaartuigen met een geringe diepgang."

staat hier nou dat het Franse Gaatje door iedereen met hoogwater bevaren kan worden, en door vaartuigen met een geringe diepgang ook op andere getijden?
Of is bedoeld alleen ondiepe vaartuigen en die dan ook nog alleen met hoogwater?

Zo zijn er nog legio andere plekken waar de tekst echt onduidelijk en soms gevaarlijk is.

groet
t
Laatst bewerkt: 16 sept 2010 16:47 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 17:07 #149469

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
@ Thomas, dank voor je reactie. We zijn druk bezig met het bekend maken van het project omdat er veel mensen onbewust onbekwaam het water op gaan, met soms alle gevolgen van dien. Een stand op de Hiswa's, Boot Holland, artikelen in watersportbladen, 'PR' via de deelnemende organisaties en hier en daar een berichtje op het ZF (heb ooit geïnformeerd naar een banner hier maar nooit iets gehoord...) bereiken we nog niet iedereen... Maar we doen doen ons best!

Let wel: het is best veilig op het water en we willen niemand bang maken, maar omdat het steeds drukker wordt en je er gewoon niet meer van uit mag gaan dat iedereen om je heen het wel snapt vincden we dat je niet genoeg GRATIS voorlichting kan geven. En de mensen die ervaren genoeg zijn en de inhoud wel kennen kunnen de boekjes laten liggen voor beginnende watersporters of mensen die nieuw zijn in een gebied.

Je opmerking over de tekstuele onduidelijkheden soms nemen we zeker mee!

Groeten,
Hylke
Laatst bewerkt: 16 sept 2010 17:09 door YAMAHOELA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 17:11 #149471

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
1) links naar pdf's altijd openen in een nieuw venster.
2) graag ook één pdf van alle boekjes, met een inhoudsopgave voorin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 17:14 #149472

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
heesterman schrijft:
Ik wil lekker dom met een waterfiets bij de aanmeerplekken van de amsterdamse veerponten gaan varen.

Maak je er dan een foto van? Hebben we meteen een nieuwe foto van de maand van een confrontatie tussen beroeps en recreatie ;-)

Even serieus, er zijn ontzettend veel watersporters die ontzettend blij zijn met de inhoud van de boekjes en als je het niet nodig hebt laat je het gewoon liggen. Maar de inhoud moet wel kloppen en daarom heb ik dit berichtje geplaatst omdat hier veel ervaren watersporters rondsurfen.... ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 17:49 #149474

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Tuurlijk, veel mensen zijn blij met info die ze opeens op hun deurmat vinden.

Maar waar ik me aan stoor is dat het steeds meer de verantwoordelijkheid van de overheid lijkt te moeten worden dat de burger zich gedraagt.

Een voorbeeld uit het verkeer:
De algemene regel is dat verkeer op een rotonde voorrang heeft.
Waarom staan er dan zo vaak bordjes "Het verkeer op de rotonde heeft voorrang"?

Maar er zijn rotondes waar het iets anders geregeld is. Los van dat er bij die rotondes een bordje moet komen die uitleggen hoe het daar is moet er na elke afslag op de eerder genoemde rotonde een bordje komen "Op andere rotondes kunnen andere voorrangsregels gelden".

Nou, zo kan ik nog wel even doorgaan... Doe het niet, bloed gaat dan koken vrees ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 18:36 #149484

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
vincden we dat je niet genoeg GRATIS voorlichting kan geven.


Gratis.. ;)

Deelnemende partijen aan het project zijn Rijkswaterstaat, alle provincies, Haven Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV en Groningen Seaports, HISWA Vereniging, Watersportverbond, Koninklijke Schuttevaer, ANWB en de Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN).



P.s. wel aardig dat je naar onze mening vraagt. Ik ben overigens van de afdeling heesterman dus aan mij heb je niet zoveel.
Laatst bewerkt: 16 sept 2010 18:41 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 18:39 #149486

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heesterman schrijft:

Maar waar ik me aan stoor is dat het steeds meer de verantwoordelijkheid van de overheid lijkt te moeten worden dat de burger zich gedraagt.

ik heb een gerustellende mededeling voor je!
Je kent natuurlijk de bordjes 'Zachte Berm'.
( en je ergert je daar vast aan ;-) )

Maar je ziet gelukkig nooit de bordjes "Harde Berm".

Niet dat de Overheid die bordjes niet nuttig vindt,
maar ze kregen ze niet de grond in ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 18:45 #149490

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Typisch overheid! slappe aanpak. Je moet het er in rammen!. :laugh:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 18:48 #149491

  • Etapje
  • Etapje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
Ik heb het boekje vorig jaar opgezocht toen we voor het eerst onze boot van Brouwershaven naar Noordschans gingen varen. We hadden geen enkele ervaring met sluizen e.d. en daarom vond ik het best nuttig om te lezen.

Voor de zekerheid hebben we wel van het aanbod van Tondini om mee te varen gebruik gemaakt, dat was nog meer nuttig ;-)

Peter
Jeanneau Attalia - Lelystad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 20:48 #149546

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Capolavoro schrijft:
"Deze route is echter tijgebonden en kan alleen met hoogwater worden bevaren en door vaartuigen met een geringe diepgang."

staat hier nou dat het Franse Gaatje door iedereen met hoogwater bevaren kan worden, en door vaartuigen met een geringe diepgang ook op andere getijden?
Of is bedoeld alleen ondiepe vaartuigen en die dan ook nog alleen met hoogwater?

Ik moet zeggen dat ik dit geen onduidelijke zin vind (of ik begrijp 'm echt verkeerd ;)

Het woordje EN maakt hier het verschil.
Stond er:

"Deze route is echter tijgebonden en kan alleen met hoogwater worden bevaren door vaartuigen met een geringe diepgang."


dan zou dat betekenen dat het alleen kan met geringe diepgang. Zoals het er nu staat kan het met hoogwater door iedereen worden bevaren en bij laagwater alleen door boten met geringe diepgang.

Ben wel met je eens dat het opdelen in twee zinnen alle twijfel had weggenomen.

Persoonlijk vind ik de boekjes wel handig. Je kunt voor onbekend vaarwater snel zien wat de knelpunten ter plaatse zijn, zodat je beter voorbereid bent.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 16 sept 2010 21:08 #149552

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Precies, voor sommige mensen zijn het handige boekjes, voor anderen niet/minder. Je bent echter nooit te oud om te leren...

Punt is dat er steeds meer mensen gaan varen met boten waar geen vaarbewijs voor 'nodig' is (los van het feit dat dit alleen theorie is en geen praktijk, maar dat is een andere - interessante - discusie). Mensen gaan gewoon varen terwijl ze wel de basic vaarregels zouden moeten kennen. Eigen verantwoordelijkheid natuurlijk, maar toch... Het BPR en RPR lezen niet echt lekker weg, de Knooppuntenboekjes zijn net wat toegankelijker.

Begrijp me goed, mensen die de Loosdrechtse Plassen niet af komen hoeven (van mij) de boekjes niet te lezen. Maar als ze onvoorbereid (onbewust onbekwaam?) het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken naar de Vinkeveense Plassen liever wel.

Ps. Buig me morgen even over de zin uit boekje 5A, die moet er in 2011 natuurlijk wel goed in. Dank voor de tips!
Laatst bewerkt: 16 sept 2010 21:08 door YAMAHOELA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 17 sept 2010 05:07 #149577

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hen3 schrijft:
(of ik begrijp 'm echt verkeerd ;)

dat is dan denk ik het geval ;-)

het Fransche Gaatje is alleen voor platbodems op hoogwater, want het valt bij LAT 0,6m droog.

Las jij dat uit die mooie zin?

groet
t
Laatst bewerkt: 17 sept 2010 09:10 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 17 sept 2010 06:09 #149579

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Neem van het weekend de map mee van boord. Ik weet dat we bij eerste scanning wel wat hadden van "heeft hier een taalkundige aan gewerkt?". Kwamen al erg snel wat onduidelijke en onbegrijpelijke zinnen tegen.
Vraag me ook af of de inhoud aan bepaalde overheidskwalificaties moet voldoen. Er staat bij Kornwerderzand iets over dat je er niet mag overnachten, maar mijn ervaring daar is dat je eigenlijk altijd aan de sportsteiger mag liggen om te overnachten. Mogelijk is dat niet officieel en mag het daarom niet in het boekje vermeld worden.

Anyway, ik ga er een keer een serieuze blik op werpen (maar geen uren, want dan ben ik gewoon onbezoldigd corrector :P ) en dan hoor je het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 17 sept 2010 07:39 #149592

  • lena
  • lena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
pura vida schrijft:
Punt is dat er steeds meer mensen gaan varen met boten waar geen vaarbewijs voor 'nodig' is (los van het feit dat dit alleen theorie is en geen praktijk, maar dat is een andere - interessante - discusie). Mensen gaan gewoon varen terwijl ze wel de basic vaarregels zouden moeten kennen. Eigen verantwoordelijkheid natuurlijk, maar toch... Het BPR en RPR lezen niet echt lekker weg, de Knooppuntenboekjes zijn net wat toegankelijker.
Mee eens, ze zijn goed toegankelijk, maar als de doelgroep mensen die het BPR niet kennen is dan mis ik heel veel informatie!

Ik krijg (in ieder geval uit het Noord Nederland boekje) heel erg het idee dat het een "pas op voor de beroepsvaart" boekje is. Ik vaar nu twee jaar veel op het Prinses Margrietkanaal, en ik wacht nog steeds op het grote gevaar. Waarschijnlijk ben ik wat dat betreft ook geen doelgroep, ik ken de basisregels wel. Je ziet inderdaad nogal eens (vooral) kruisertjes in het midden van het kanaal varen, voor hun zou zo'n boekje nuttiger zijn, maar hoe komen ze daaraan? Ik heb de boekjes in het echt nog nooit gezien. Ik dacht dat het misschien nuttig zou zijn om ze meer bij jachthavens te leggen, maar ik denk ook dat juist in Friesland nogal wat mensen zelden bij jachthavens komen. Toch, misschien wel een begin.

Ik denk wel dat in ieder geval in Friesland er ontzettend veel meer problemen gebeuren met pleziervaart onderling dan met beroepsvaart. Zoveel beroepsvaart is er gewoon niet, de beroepsvaart die er is vaart niet hard en niet echt in de weg. Het enige stuk waar ik het wel eens lastig vind is bij het Sneekermeer naar de Houkesloot (vanaf het starteiland aan de Sneekermeerkant). Vooral als het druk is met zeilbootjes die niet goed uitkijken en er ook nog een beroepsvaartschip aankomt. Dan heb je weinig ruimte om uit te wijken. Maar in het boekje staat dit als "overzichtelijke kruising".

Als de doelgroep mensen die echt weinig van varen weten is, dan lijkt het me onmisbaar wat verkeersregels uit te leggen zoals voorrangsregels, de meest voorkomende borden/tekens, en dat je met een motorboot niet onder het beweegbare gedeelte van de brug doorgaat als er een vast deel is waar je onderdoor kunt (en zeker niet als de brug aan het open gaan is #$$##$#*&). Op 1 pagina kun je volgens mij een mooie samenvatting maken. Nu staat er wel dat het verstandig is om een vaarbewijs te halen of het BPR te lezen, maar ik denk niet dat de doelgroep dat doet. Ik zie nu dat jullie ook een flyer hebben met die informatie (zonder de brug-ergernis)(hier). Het lijkt me wel nuttig om die te integreren in de knooppuntenboekjes (al is het maar alleen in de PDF's - ik weet niet of mensen die de echte boekjes wel ergens vinden meteen die flyer meenemen?)

Ik denk dat je die voorrangsregels in de flyer een stuk leesbaarder kunt maken door goed gebruik te maken van vetgedrukte tekst en misschien wat plaatjes.

In het algemeen denk ik dat er misschien iets meer aandacht voor bruggen mag zijn. Ga onder het juiste brugdeel door, let goed op tegenliggers, blijf niet te lang rondjes draaien voor de brug, vooral als er beroepsvaart of ander verkeer aan komt, vaar zo snel mogelijk onder de brug door en let dan ook op tegenliggend verkeer, dat soort dingen.

Heb ook nog een vraagje over dit:

Doen mensen hier (die ik dan ook maar onder de "verstandige watersporters" schaar) dit (altijd) zo in Friesland? Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn dat dit zo uitkomt, maar in de praktijk breng je volgens mij soms ook juist ander verkeer in verwarring op deze manier, en vooral op kruispunten met veel begroeiing heb je nu meer slecht-zicht momenten dan als je "gewoon" rechtdoor vaart. Meestal komen er niet 2 schepen tegelijk uit zijwateren terwijl er helemaal niemand op het hoofdwater vaart. Hangt het niet heel erg van geval tot geval af hoe je in dit geval oversteekt?
Laatst bewerkt: 17 sept 2010 07:50 door lena.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 17 sept 2010 07:56 #149597

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er is toch geen mens die vaart zoals aangegeven staat. Dit soort voorbeelden doet geen goed aan wat gewoon in het BPR staat. Daarom is het beter om het BPR gratis uit te geven dan al die op een eigen manier in beeld gebrachte folders of andere goed bedoelde paperassen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 17 sept 2010 08:04 #149599

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
lena schrijft:
Heb ook nog een vraagje over dit:

Doen mensen hier (die ik dan ook maar onder de "verstandige watersporters" schaar) dit (altijd) zo in Friesland? Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn dat dit zo uitkomt, maar in de praktijk breng je volgens mij soms ook juist ander verkeer in verwarring op deze manier, en vooral op kruispunten met veel begroeiing heb je nu meer slecht-zicht momenten dan als je "gewoon" rechtdoor vaart. Meestal komen er niet 2 schepen tegelijk uit zijwateren terwijl er helemaal niemand op het hoofdwater vaart. Hangt het niet heel erg van geval tot geval af hoe je in dit geval oversteekt?

Zou de combinatie van de zwarte route links en de rode route rechts niet een stuk dichter bij de werkelijkheid zijn, en evengoed veilig (behalve als het héél druk is)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 17 sept 2010 11:20 #149644

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Allereerst, ik ben zelf niet betrokken geweest bij de discussie die ooit tot dit advies heeft geleid.

Ik weet wel dat het advies en de afbeelding is opgesteld met een onoverzichtelijke krusing in het achterhoofd. Dus bijvoorbeeld met een hoge rietkraag of bebouwing langs de kant. Als voorbeeld zie de foto van het ARK bij Maarssen in boekje 1C op pagina 17.

De verwarring komt pas wanneer je als het druk is het advies volgt (stukje mee sb uit) maar (te) snel gaat oversteken en dus niet een rustig moment afwacht om over te steken.

Persoonlijk denk ik ook dat de linker rode aardig klopt omdat het vaarwater breder is en je dus sneller aankomende schepen van links ziet. Bij een smaller vaarwater met riet of bebouwing langs de kant is de rechter zwarte beter denk ik. De breedte van het vaarwater waar je uit komt speelt dus ook mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 17 sept 2010 11:30 #149645

Op het Hollands Diep klopt de staandemastroute niet, hij gaat bijvoorbeeld richting volkerak niet door de jachtsluizen.

maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&i...525546,12.996826&z=7

Daarnaast klopt het verhaal over laveren van dordtse kil naar willemstad toe niet denk ik, check de post van stegman:

lodewijk stegman schrijft:
Sinds het baggerdepot aan de Sassenplaat is vastgebakken mag er in de vaargeul van de Dordtse Kil tot inderdaad ongeveer de HD28 niet meer gekruist worden. Voor dit verbod gold er overigens een soort gedoogbeleid, want wie 10 jaar geleden het BPR goed las, kon toen al concluderen dat opkruisen op het Hollands Diep verboden was.

Tussen de tonnen van de vaargeul en de jachtbetonning is aan de noordzijde van de geul tot de genoemde ton te weinig ruimte voor opkruisen.
Daar staat tegenover dat de groene betonning aan de kant van de Sassenplaat is opgeschoven naar het noorden. Daar is vanaf pakweg de HD49 (ongeveer een driekwart mijl van de havenmond) tot pakweg de HD35 een strook water van ongeveer 400 - 500 m breed beschikbaar (ongeveer even breed als de betonde geul) waar best valt op te kruisen. Zij het dat dit stuk maar 1,7 mijl lang is. Maar het is vandaar ook nog maar 1,5 mijl over de smallere strook langs het baggerdepot naar de ruimte voorbij de HD31, waar ten zuiden van de betonde geul tot Willemstad alle ruimte is voor opkruisen. Echte liefhebbers hoeven dus vanaf de haven maar een dikke 2 mijl te motoren, als je richting Volkeraksluis wilt.
Vanaf dat punt is er ook aan noordkant van de betonning voldoende ruimte. Zeker als je jezelf niks hoeft aan te trekken van de bankjes die tussen dat punt en Numansdorp liggen.

--
stegman

www.zeilersforum.nl/index.php?...it=25&limitstart=150 .
Laatst bewerkt: 17 sept 2010 11:37 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 17 sept 2010 11:48 #149649

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
waverider82 schrijft:
Op het Hollands Diep klopt de staandemastroute niet, hij gaat bijvoorbeeld richting volkerak niet door de jachtsluizen.

Maar daarom heet het ook staande mast route
de jachten sluis heeft een beperkte hoogte.
En de grote sluis kan open

:P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Knooppuntenboekjes Varen doe je samen! 17 sept 2010 12:05 #149654

Ok point taken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl