pura vida schrijft:Punt is dat er steeds meer mensen gaan varen met boten waar geen vaarbewijs voor 'nodig' is (los van het feit dat dit alleen theorie is en geen praktijk, maar dat is een andere - interessante - discusie). Mensen gaan gewoon varen terwijl ze wel de basic vaarregels zouden moeten kennen. Eigen verantwoordelijkheid natuurlijk, maar toch... Het BPR en RPR lezen niet echt lekker weg, de Knooppuntenboekjes zijn net wat toegankelijker.
Mee eens, ze zijn goed toegankelijk, maar als de doelgroep mensen die het BPR niet kennen is dan mis ik heel veel informatie!
Ik krijg (in ieder geval uit het Noord Nederland boekje) heel erg het idee dat het een "pas op voor de beroepsvaart" boekje is. Ik vaar nu twee jaar veel op het Prinses Margrietkanaal, en ik wacht nog steeds op het grote gevaar. Waarschijnlijk ben ik wat dat betreft ook geen doelgroep, ik ken de basisregels wel. Je ziet inderdaad nogal eens (vooral) kruisertjes in het midden van het kanaal varen, voor hun zou zo'n boekje nuttiger zijn, maar hoe komen ze daaraan? Ik heb de boekjes in het echt nog nooit gezien. Ik dacht dat het misschien nuttig zou zijn om ze meer bij jachthavens te leggen, maar ik denk ook dat juist in Friesland nogal wat mensen zelden bij jachthavens komen. Toch, misschien wel een begin.
Ik denk wel dat in ieder geval in Friesland er ontzettend veel meer problemen gebeuren met pleziervaart onderling dan met beroepsvaart. Zoveel beroepsvaart is er gewoon niet, de beroepsvaart die er is vaart niet hard en niet echt in de weg. Het enige stuk waar ik het wel eens lastig vind is bij het Sneekermeer naar de Houkesloot (vanaf het starteiland aan de Sneekermeerkant). Vooral als het druk is met zeilbootjes die niet goed uitkijken en er ook nog een beroepsvaartschip aankomt. Dan heb je weinig ruimte om uit te wijken. Maar in het boekje staat dit als "overzichtelijke kruising".
Als de doelgroep mensen die echt weinig van varen weten is, dan lijkt het me onmisbaar wat verkeersregels uit te leggen zoals voorrangsregels, de meest voorkomende borden/tekens, en dat je met een motorboot niet onder het beweegbare gedeelte van de brug doorgaat als er een vast deel is waar je onderdoor kunt (en zeker niet als de brug aan het open gaan is #$$##$#*&). Op 1 pagina kun je volgens mij een mooie samenvatting maken. Nu staat er wel dat het verstandig is om een vaarbewijs te halen of het BPR te lezen, maar ik denk niet dat de doelgroep dat doet. Ik zie nu dat jullie ook een flyer hebben met die informatie (zonder de brug-ergernis)(
hier). Het lijkt me wel nuttig om die te integreren in de knooppuntenboekjes (al is het maar alleen in de PDF's - ik weet niet of mensen die de echte boekjes wel ergens vinden meteen die flyer meenemen?)
Ik denk dat je die voorrangsregels in de flyer een stuk leesbaarder kunt maken door goed gebruik te maken van vetgedrukte tekst en misschien wat plaatjes.
In het algemeen denk ik dat er misschien iets meer aandacht voor bruggen mag zijn. Ga onder het juiste brugdeel door, let goed op tegenliggers, blijf niet te lang rondjes draaien voor de brug, vooral als er beroepsvaart of ander verkeer aan komt, vaar zo snel mogelijk onder de brug door en let dan ook op tegenliggend verkeer, dat soort dingen.
Heb ook nog een vraagje over dit:
Doen mensen hier (die ik dan ook maar onder de "verstandige watersporters" schaar) dit (altijd) zo in Friesland? Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn dat dit zo uitkomt, maar in de praktijk breng je volgens mij soms ook juist ander verkeer in verwarring op deze manier, en vooral op kruispunten met veel begroeiing heb je nu meer slecht-zicht momenten dan als je "gewoon" rechtdoor vaart. Meestal komen er niet 2 schepen tegelijk uit zijwateren terwijl er helemaal niemand op het hoofdwater vaart. Hangt het niet heel erg van geval tot geval af hoe je in dit geval oversteekt?