Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: almanak of pilot?

almanak of pilot? 14 jan 2011 19:05 #170745

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Weet niet wat het verschil tussen beide is... :blush:
Is één van de twee gedetailleerder dan de andere?
Beslaat een almanak een groter gebied misschien?
Of is het eigenlijk gewoon hetzelfde?

Merci.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 14 jan 2011 19:20 #170753

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Als je de pilots van de BA bedoeld is er wel een verschil. Een Pilot gaat voornamelijk over de navigatie, hoewel er ook interessante stukken in staan over bijvoorbeeld naties. Ik heb een aantal verouderde pilots en daar staan echt absurde stukken in over de volksaard van mensen uit bepaalde landen. Daar zou je nu acuut mee voor het gerecht worden gesleept wegens haat zaaien etc.

Een almanac (bv Reeds) heeft meestal een bepaald doel. Bijvoorbeeld informatie voor watersporters. Daar staat dan ook in of je in een bepaalde jachthaven diesel kunt krijgen en het telefoonnummer van de havenmeester. In een pilot zal je dat tevergeefs zoeken. Je hebt natuurlijk ook nog de Enkhuizer Almanac waarin staat welk weer het wordt op 8 maart 2016.

Pilots zijn uitermate betrouwbaar qua navigatie in combinatie met een recente kaart. Een almanac weet je minder zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 14 jan 2011 20:00 #170765

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27511
zeehond schrijft:
Pilots zijn uitermate betrouwbaar qua navigatie in combinatie met een recente kaart. Een almanac weet je minder zeker.
De Reeds is natuurlijk niet meer of minder betrouwbaar dan welke pilot ook.
Het is eerder andersom. Veel almanacs worden elk jaar in een geupdate versie uitgegeven.
Bij de pilots is dat niet direct het geval. Maar één keer in de zoveel jaar verschijnt er nieuwe versie. En tegen de tijd dat de nieuwe verschijnt is de vorige meestal al behoorlijk verouderd.

Navigatie moet altijd worden gevoerd met een volledig bijgewerkte kaart.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 15 jan 2011 08:53 #170814

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Onenigheid en onduidelijkheid dus :-)
Het is niet om louter op blind te navigeren uiteraard, maar meer om routes/reizen te plannen.

Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens afgegaan ben op kaartjes uit de Reeds om een haven binnen te lopen waar ik nog geen kaart van had (Gravelines dan nog).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 15 jan 2011 11:52 #170841

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Pilots noemen we in Nederland gewoon vaarwijzer, dus je wordt er wijzer van als je vaart. Zie bv. Hollandia.
Als je de vaarwijzers (i.c. Waddenzee en Deltagebried) vergelijkt met de Reeds Nautisch Almanak, zijn de vaarwijzers net even iets uitgebreider bij aanloop, beschrijving haven etc. Dus erg makkelijk als je de 1e maal een haven aandoet. Extra in de Vaarwijzers zijn de tochten, welk tij te kiezen enz. Wat me wel opvalt en soms irriteert is dat de Vaarwijzers wel een heel laag instapniveau verwachten.
Ergo: voor een erg goede voorbereiding heb je naast een kaart beide nodig, maar normaliter volstaat de Reeds echt wel.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 15 jan 2011 12:25 #170848

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
La Mavare schrijft:
Pilots noemen we in Nederland gewoon vaarwijzer, dus je wordt er wijzer van als je vaart. Zie bv. Hollandia.
Als je de vaarwijzers (i.c. Waddenzee en Deltagebried) vergelijkt met de Reeds Nautisch Almanak, zijn de vaarwijzers net even iets uitgebreider bij aanloop, beschrijving haven etc. Dus erg makkelijk als je de 1e maal een haven aandoet. Extra in de Vaarwijzers zijn de tochten, welk tij te kiezen enz. Wat me wel opvalt en soms irriteert is dat de Vaarwijzers wel een heel laag instapniveau verwachten.
Ergo: voor een erg goede voorbereiding heb je naast een kaart beide nodig, maar normaliter volstaat de Reeds echt wel.

Heb je een idee hoe oud die vaarwijzers zijn,of worden ze zoals Reeds elk jaar uitgebracht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 15 jan 2011 16:05 #170884

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
De BA pilots zijn uitermate betrouwbaar zoals ik schreef. Ook na jaren blijkt alles nog te kloppen.

Dat komt omdat er dinegn in staan die niet snel veranderen. Bijvoorbeeld lokale staromingen etc. In de Reeds (ook wel Silk cut) staan gegevens die jaarlijks wijzigen. Getijdetabellen telefoonnummers etc.

Een pilot heb je nioet echt nodig als je een goede almanac (vaarwijzer) hebt. Maar ook een oude almanac kan je behoorlijk in de war brengen. Vergelijk de routes in de vaarwijzer (Hollandia) maar eens met de dieptestaten van de vereniging voor Wadvaarders. Je kunt dan mooi in de penarie raken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 15 jan 2011 16:09 #170886

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeehond schrijft:
Je kunt dan mooi in de penarie raken

dan heb je wel echt een verkeerde pilot gebruikt ....;-)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Penarie is a small settlement about 32 kilometres north of Balranald, in the Riverina district of New South Wales, Australia.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 15 jan 2011 16:37 #170890

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
rsv schrijft:
La Mavare schrijft:
Pilots noemen we in Nederland gewoon vaarwijzer, dus je wordt er wijzer van als je vaart. Zie bv. Hollandia.
Als je de vaarwijzers (i.c. Waddenzee en Deltagebried) vergelijkt met de Reeds Nautisch Almanak, zijn de vaarwijzers net even iets uitgebreider bij aanloop, beschrijving haven etc. Dus erg makkelijk als je de 1e maal een haven aandoet. Extra in de Vaarwijzers zijn de tochten, welk tij te kiezen enz. Wat me wel opvalt en soms irriteert is dat de Vaarwijzers wel een heel laag instapniveau verwachten.
Ergo: voor een erg goede voorbereiding heb je naast een kaart beide nodig, maar normaliter volstaat de Reeds echt wel.

Heb je een idee hoe oud die vaarwijzers zijn,of worden ze zoals Reeds elk jaar uitgebracht?

Nee, dus moet je je uiteindelijk altijd baseren op wat je zelf ziet en meet. De Reeds, de kaart, de pilot zijn allen al verouderd als ze uitkomen. Vorig jaar ben ik binnen de tonnen van Ramsgate vastgelopen, terwijl alle 3 zeiden dat het er diep genoeg was bij laag water, maar 2.20 m was het echt niet. Op internet vindt je vaak wel actuele info, zoals bij www.wadvaarders.nl en www.yachtpilot.net/index.html . quicktide is een handig programma, bij je reisvoorbereiding maar ook aan boord als je internet hebt. Wat ik ook handig vindt is WinGPS op mijn mobiel, altijd actuele kaarten.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 16 jan 2011 12:52 #171020

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Mijns inziens zijn de almanak een basisvereiste, met minimale maar wel up to date gegevens over getijden en omstandigheden. De pilots zijn uitgebreider en zijn eigenlijk een surrogaat voor 'local knowledge', geven routes, moeilijke stukjes, aanlopen en vaak ook wat toeristische info. Dus eigenlijk alletwee, maar almanakken moeten wel up to date zijn, pilots kunnen wel wat ouder. De reeds almanac is bijv. een geweldig werk, je moet 'm even doorkrijgen maar er valt zo veel uit te halen.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 16 jan 2011 13:27 #171024

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ilex,

een pilot geeft je algemene informatie over havens (en hun uitrusting voor reparaties ed) , mooie ankerplaatsen , stromingen en hun richting , windrichtingen . Maar geeft ook info van VHF kanalen ed.
Maar ook verboden anker- en visgebieden , nationale parken enz.
Ik gebruikte afgelopen zomer de pilot Italian waters van Rod Heikel, en was blij dat ik hem bij had.
Ik geef je de raad om voor jouw trip hetzelfde te doen en de pilots aan te schaffen van de landen die je van plan bent aan te doen.
Pilots zijn nooit verloren , en zoveel havens worden er elk jaar niet bijgebouwd.
Natuurlijk wel even uitkijken of er geen extra nationale parken zijn uitgeroepen.
Dat laatste is wel belangrijk om weten zodat je niet op verboden plekken vaart of voor anker gaat.
In de pilot staat trouwens ook info over de websites die je kan raadplegen om uitbreiding van parken te checken.
Ik vind een pilot een must.

Voor eb en vloed gebieden , zoals de atlantische kust in het algemeen raad ik je aan een almanak te kopen van 2011 zodat je juiste eb/vloed en stromingsrichting en snelheid hebt.
Geloof me , als je de kanaal eilanden , Barfleur en Cap de la Hague voorbij wil gaan zal je maar best weten hoe het getij staat.
Pilots zijn niet noodzakelijk (meestal niet) van het jaar dat je vertrekt , een almanak wel , want die komt elk jaar uit.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 16 jan 2011 13:30 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 16 jan 2011 19:02 #171105

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Bedankt allen voor de inbreng.
Heb een reeks pilots besteld (waaronder de Italian waters, Frankrijk & Corsica, Griekenland Aegeïsch en Ionisch) en ook maar de almanak van 2011-2012 voor de Med. Zal misschien overbodig zijn die laatste, maar dan weet ik tenminste wat er instaat :-) en kan ik eventueel nog aanvullen met een pilotje hier of daar. Of genoegen nemen met die info en het verder zelf uitzoeken, natuurlijk...

Voor de zeekaarten heb ik nog niet echt een oplossing. Heb aan boord een elektronisch spul met C-Map NT+ kaartjes. Dit zal wel volstaan, maar dan heb ik geen back-up. Papieren kaarten zijn erg duur om extra aan te schaffen (al werk ik daar liever op!).
Enfin, is nog geen haast bij en de update van C-Map is normaal ergens in mei dacht ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:almanak of pilot? 16 jan 2011 21:50 #171139

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Met al die boekwerken en C-map kun je wel volstaan met papieren overzeilers voor je routering, echt wel nodig.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl