Ik overweeg sterk een Contessa 32 in Engeland te kopen. Mijn eerste idee was om haar op een truck te laden om naar NL te transporteren, maar in tweede instantie vraag ik me af of ik de tocht niet gewoon zeilend moet af leggen.
Nu lees ik hier geregeld dat veiligheid van zo'n onderneming in sterke mate van de bemanning afhangt en daarom wil ik hier wellicht een wat naieve vraag stellen waarvan ik ook (juist) van de meer ervaren zeilers zinvolle terugkoppeling hoop te krijgen om tot een besluit te komen.
De feiten:
- De boot heeft de reputatie van een zeewaardig jacht en ligt zo'n 50 mijl ten westen van Portsmouth. Een definitieve keuring moet nog plaats vinden.
- De boot is alleen met basale navigatie apparatuur uitgerust(log, windmeter, dieptemeter, gps), maar geen marifoon.
- Ik heb ruime zeilervaring op stromend water (Zeeuwse delta tot windkracht 7) met boten van vergelijkbare lengte, maar heb nooit zelf op zee gevaren laat staan de oversteek naar bijv. Engeland gemaakt.
- Ik heb wel ervaring met kayaken op open stromend water (Ierse zee tot 10 mijl uit de kust, Oosterschelde, Waddenzee, etc.), incl. het maken van planning (en noodscenarios) rekening houdend met getij, tide races en overfalls. Ben me erg bewust van de kracht van water.
- Heb met de Zeezeilers van Marken 4-daagse navigatie/plannings cursus gedaan.
De vragen:
- Is de tocht in uitsluitend dagtochten te maken door mij alleen of tezamen met een zeiler met vergelijkbare ervaring (uitgaande van een 7-10 dagen in de zomer met max. 5 Bft)? Zijn er langs de Zuid-Engels en Franse kust voldoende uitwijkmogelijkheden voor jachten?
- Zijn er qua stroming, tij etc. speciaal lastige stukken van Zuid-Engeland naar Zeeland? Solent?
- Hoe kun je het best kennis op doen van de regels omtrent het drukke vrachtverkeer in/rond Portsmouth en het Kanaal? Cursus/almanak?
- Zouden jullie dit bij verdere voorbereiding via boeken, kaarten etc. (en veronderstellend dat de boot en motor kwalitatief goed zijn) als een riskante onderneming betitelen?
- Wat is minimaal benodigde uitrustingsniveau op gebied van veiligheid voor zo'n tocht?
- Wat zien jullie als grootste risico?
- Heeft iemand een (referentie naar een) beschrijving van de tocht van Zuid-engeland naar NL in etappes?
Wellicht dat ik na jullie antwoorden besluit het ding toch maar op een vrachtwagen te laden en eerst in NL te oefenen, maar hoe dan ook, alvast bedankt voor jullie respons!
Mvg, Bart