@ yellow boat:
Dat is wat mij verteld is door een aantal profs, zoek maar eens op het forum van watersport maar ook door onze eigen Fer. Nu is dat misschien niet helemaal een zuivere bron maar als iemand met tig jaar ervaring zo'n filtertje alleen maar durf toe te passen op een kacheltje en liever nog (goedkopere dan delphi) andere filters aanbeveelt, zegt dat toch wel iets. Misschien heeft onze Fer nog iets toe te voegen?
En waarom zou een grotere motor, schonere diesel nodig hebben?
En als je ziet hoeveel boten er uit vallen door brandstof problemen (meest voorkomende reden voor uitruk KNRM) vraag ik me af of die filters die 'iedereen' gebruikt wel zo probleemloos zijn....
Verder hangt het natuurlijk erg af van je situatie. Als je in NL of ander 'degelijk' land schone diesel zonder water tankt (liefst langs de weg dus) en je tank netjes schoon en vrij van water blijft, lijkt me een gewoon filter zeker voldoende.
Als je echter in louche havens gaat tanken, iets dat TS blijkbaar kan gaan overkomen, is zo'n filter misschien wel het overwegen waard. Veel vertrekkers hebben problemen met vervuilde diesel onderweg.
Ook is de werking van de water seperatie heel anders. Bij de Cav/Delphi filters is dat door bezinking maar met een doorstroom, bezinkt er weining. Bij zo'n Separ filter wordt het water gescheiden door centrifugaal werking. Al zal de werking daarvan een beetje beperkt worden door de mindere doorstroom van onze kleine motortjes.
Ook zijn de filter elementen van vele groter opppervlakte waardoor doorstroom bij wat vervuilding langer goed zal zijn. En een deel van het geld verdien je weer terug doordat je geen vervang filter meer hoeft te kopen bij het schoon te maken RVS element.
Tot zover het reclame blok
Ik heb geen aandelen bij die fabrikanten of zo, ik heb zelf nu nog ook gewone, niet al te beste vetus filter / afscheider hangen maar mocht voor mij ooit een grote reis aanbreken, komt zo'n filter er wel. Misschien wel eerder.