Zie de discussie nu pas omdat ik m'n oude joon wil vervangen na een aantal jaren.
- Wij gebruiken een vaste joon, telescopisch is contra-productief bij een POB. kost 60-80 Euro, dat is 3 overnachtingen op Vlieland...
- Ding staat in een koker in de hoek van de achter preekstoel (hekstoel). Het vlaggetje zit opgerold in een koker die weer met een lijntje aan het achterstag vastzit en staat werkelijk nooit in de weg.
- Z'n lijn zit zigzag onder het elastiek van de reddingsboei, samen met de lamp.
In Engeland is dit zo'n beetje de norm voor (wedstrijd)jachten die de zee op gaan. Het ding ligt zo in het water zonder fratsen.
Het nut van een joon staat buiten twijfel. We windsurfen ook, en zelfs op de plas achter het huis is een persoon in het water niet te zien. Als er maar een meter boven het water uit steekt met een leuk kleurtje dan valt het wel op.
Is het Nederlanders eigen om bewezen standaarden zoals een danbuoy / joon in twijfel te trekken met vage logica?
In de wind voor een snelle spi drop? Niet zo slim op een boot groter dan een Schakel. De spi drukt zichzelf tegen en door de verstaging waardoor hij niet meer omlaag te krijgen is en iedereen wordt afgeleid door het gevecht met die lap stof. Eventuele resten gaan herrie maken en verstoren de communicatie bij de speurtocht naar de POB. Ik vraag me af of de schrjvers dit wel eens geprobeerd hebben met iedereen nog aan boord. Kijk eens bij een wedstrijd, als het misgaat hangt daar ook nog wel eens een spi in de verstaging omdat men opstak voordat hij binnen was, gaat niet makkelijk. Een windward drop is echt voor de pro's en kan met een beetje spi alleen vanaf min of meer plat voor de wind worden gedaan en er is een voorzeil nodig voor de spi om tegenaan te vallen.
Spi droppen doet men door hard af te vallen tot net niet voor de wind, loefschoot spiken / afkoppelen / losgooien, lijschoot aan, en met twee vingers in de neus, of naar drenkeling wijzend, zakt de spi achter het grootzeil zo de hoofd ingang in. Ik vaar alleen met 100m2 spi en drop hem elke keer zo; geen gezeur, gecontroleerde drop, spi binnen en kan dus niet spontaan achter de drenkeling aan over de zijkant.
Via deze route komt men ook benedenwinds van de drenkeling.
- Als er nog visueel contact is zal hij je zien aankomen (zal nooit in het water tegen de wind en spatwater in gaan kijken), en het is makkelijker contact te houden.
- Als het visueel contact verloren is is het makkelijker zoeken tegen golven en wind in; je ziet de boei / joon beter afsteken.
Een reddingsvlot achter een drenkeling aangooien?
- Je ultieme reddingsmiddel voor de gehele bemanning verspelen op 1 POB? Een POB situatie hangt vaak samen met een verslechterende veiligheids status aan boord en kan de inleiding zijn voor nog veel meer ellende. Aan boord houden dat ding.
- Er ontstaat heel snel visuele fixatie aan boord op dat heeeeeel grote reddingsvlot. Als die heel kleine POB er niet op of in zit dan gaat men die niet meer zien.
- Een POB zal als een gek naar het vlot willen en waarschijnlijk langs de reddingsboei en joon zwemmen om maar in dat ding te komen. Groot risico dat hij tussen de twee door vermoeiing of water inname verzuipt.
- Als je weet dat de bemanning moeite gaat hebben om je aan boord te krijgen en je gaat je vlot als mikpunt voor reddingsdiensten gebruiken dan scheelt er toch iets met de voorbereiding aan boord; zat MOB recovery system op de markt.
We varen met z'n allen op zeiljachten van duizenden, tienduizenden euro's, we betalen voor een gemiddelde boot tussen 1200 en 2200 euro liggeld, we hijsen hem elke winter het water uit voor nog eens zo'n bedrag, gooien er vervolgens een kwak antifouling op twv een heel chique etentje met veel wijn, en lopen daarna te zeuren over joon van tussen de 50 en 300 Euro? Reality check?
Zeil ze allen, het is weer heerlijk weer.