Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zin en onzin van een joon

Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 18:56 #185844

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
Ik wil jullie graag het volgende dilemma voorleggen. Op sommige zeilboten zie je aan de hekstoel een joon hangen, al dan niet verbonden met een lijntje aan een reddingsboei. Het principe is helder: als er een man overboord gaat en hij/zij weet de toegeworpen reddingsboei te grijpen, is de drenkeling door de relatief hoge vlag aan de joon veel makkelijker terug te vinden.

Nu de praktijk. Naast het feit dat veel jonen alles behalve gebruiksklaar hangen ("het is een duur ding, dus vastbinden kan geen kwaad") zit zo'n lange staak altijd in de weg. Daarnaast is er in een MOB situatie al zoveel paniek en gedoe, dat het overboord zetten van een joon alleen maar vertragend werkt (lijnen blijven steken of raken in de knoop etc) op het werkelijke doel; zo snel mogelijk de boot omkeren en de drenkening oppikken.

Als laatste bezwaar zou ik willen inbrengen dat een joon m.i. maar heel weinig toevoegt aan het terugvinden van de drenkeling. Het is een heel dun staakje met een piepklein vlaggetje. Wat is de kans dat je dat eerder ziet, zeker vanuit de lucht, dan de drenkeling zelf?

Ik wil niet bezuinigen op veiligheid, maar het moet wel doelmatig zijn. Zou een moderne PLB niet een veel betere investering zijn en hoort de joon inmiddels niet thuis in het museum? Heeft iemand wel eens gehoord van een succesvolle redding dankzij een joon?

Ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
Timo
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 18:59 #185845

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8019
Ik kan m'n joon wel mee nemen op de pinkstertocht voor een testje ;)
Maar ik deel je twijfel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 19:05 #185846

ik zeilde meestal alleen, dus wie gooit me zo n ding na???
als ik al eens gasten aan boord had, dan mochten ze onderweg niet de kuip uit. als je een hele grote boot hebt, dan is er ook plek om zo n ding ergens goed op te hangen, maar timo, ik geef je groot gelijk, het is meer voor het stoere dan voor het practische.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 19:07 #185847

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Niet helemaal eens,

De geworpen boei is eens extra drijflichaam voor de MOB om te grijpen.
En ik heb altijd begrepen dat het gewicht van de joon (onder water dus) net zo snel meekomt met stroming als een drenkeling (bij benadering natuurlijk!).

Het kleine vlaggetje zorgt dat (sterke) wind niet teveel invloed krijgt op afdrijven (bij wind tegen stroom) want dat doet een hoofd boven water ook maar weinig. De lijn tussen joon en de geworpen boei (drijflijn) kan ook weer gegrepen worden... vergroting van de grijpkans dus. Daarna jezelf naar de joon toe trekken en niet beide kanten lijnen naar je toe halen met kans op verstrikking.

Zonder vest naar de werpboei toe lijkt me dan... met vest naar de joon (met het vlaggetje).

EDIT: wel eens dat je dat vlaggetje niet ziet op zee in de schemer met 5 bft...
Laatst bewerkt: 28 mrt 2011 19:11 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 19:09 #185849

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
De praktijk is natuurlijk een kwestie van trainen en handig klaarleggen; dat vind ik geen argument tegen de joon an sich maar eerder tegen de schipper. Als iedereen weet wat ie moet doen is er minder kans op paniek en dus meer kans op redding. Of je nou een joon hebt of niet, er moet gewoon getraind worden.

De zichtbaarheid van het vlaggetje van de joon vind ik een stuk beter dan een object dat vrijwel gelijk is aan het wateroppervlak. Vergelijk het met vissen: in water met wat golfslag pak je een lange pen in plaats van een korte dikke dobber.
Ik denk ook niet meteen aan een redding via de heli maar aan een hulpactie vanaf het schip zelf. Het schip kan er namelijk met een tiental minuten bij zijn, dat ga je met een heli niet redden. Hoe eerder die drenkeling aan boord is, des te beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 19:10 #185850

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Een dilemma is alleen daar, als je een keuze moet maken. Natuurlijk is een PLB prima, maar dan wel als aanvulling op de joon. De basisregel bij een MOB/POB is, doe alles wat mogelijk is. Dus smijt alles wat drijft in het water om de kans op terugvinden groter te maken.
Ik geef toe, het is een hele investering om al je drijvende zooi (EPIRB, joon, hoefijzer, fenders, enz.) op te offeren voor een POB, maar doe je het niet dan heb je als schipper toch een groter probleem -zowel psychisch als juridisch- als je de POB niet meer terugvindt. Bij hoge golven is de joon toch iets makkelijker terug te vinden dan de POB.
Los daarvan is een joon op zee verplicht vlgs de ISAF-regels, dus ook bij wedstrijden en CWO- en RYA-lesboten.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 19:19 #185854

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Ik denk dat een strobo op je vest dan minstens net zoveel toevoegt (meer?) want in het pikke donker heb je aan die joon ook niks (mits zonder strobo dan).

Ik schrok alleen ernstig toen ik de prijs zag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 19:20 #185855

hangt er natuurlijk ook van af wie er overboord pleurt, misschien kijk je over je schouder en denkt...............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 19:24 #185860

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Ik vaar niet zo vaak met m'n pa, z'n schoonmoeder gaat nog minder mee ;)
Mijn devies is dat je altijd iedereen moet redden want overboord gooien kan altijd nog...
Laatst bewerkt: 28 mrt 2011 19:31 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 19:42 #185863

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zondag een MOB oefening gedaan op zee.
Na 0,6 mijl was de joon nog heel goed zichtbaar. Een man zou je niet meer zien.
Zeker met golven, in het donker zit het lampje ook lekker hoog.
De drenkeling kan naar de Joon zwemmen en geeft hem meer zekerheid.

Joon? JA! Goedkoper dan 5 PLB's
PLB is techniek en kan kapot.
Als een PLB werkt is het wel vele malen beter en van veel verder terug te vinden. Ook door andere schepen, reddingsdiensten en helikopters.
Maar zichtnavigatie werkt toch het snelste. Een GPS positie plotten en koers zetten kost tijd. Tijd heb je niet in koud water.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 19:47 #185866

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik ga geen namen noemen en geen locatie maar wel dat het goed is afgelopen.

Onlangs is er bij een buitenlandtraining bij een fikse wind een deelnemer op die buitenland stage omgeslagen op zee in een laser. Zeg grofweg 40 zeilers op het water met minstens 8 rubbers. Zwaar weer en groot water training betekend voor de een kennismaken met je grens en voor de ander lekker scheuren.

Voor deze deelnemer echter betekend een gebroken roer niets anders dan op de romp klimmen en goed vast houden aan het zwaard. Door omstandigheden hebben ze een andere boot aangezien voor een laser en hebben ze deze deelnemer niet geteld in de haven. Nabespreking gehad en toen kwam de paniek. Waar was ..... deelnemer x.

Alle rubbers het water op, zoekactie, naar de rotsen waar de golven aan lager wal tegenaan beukten. NIETS. Laatst bekend positie opgezocht, stroom historie teruggerekend en zoeken.

Na 20 minuten zag bij toeval, maar dan ook echt bij toeval 1 persoon in 1 eenzame rubber iets verderop. Het was met de rubber slechts een paar minuten varen en alles kwam goed. Met blauwe onderarmen werd de deelnemer in een aanvullende rubber naar de kant gebracht en de rest ontfermde zich over de boot.

Er waren 12 lessen te leren die hier niet gelden maar ik moets er wel aan denken. Door de witte kammen op het water was de deelnemer zo goed als onzichtbaar tijdens de zoekactie. Met een Joon met uitgeschoven vlaggenstok (en een heel en fel gekleurd vlaggetje) zou ze zeker eerder gevonden zijn.

Ik heb een Joon en die is voor overdag HET aanvullende middel om de POB achterna te gooien. Er is beter en er is mooier. Het werkt echter altijd en heeft geen stroom nodig.

Het moet wel voorbereid zijn en je moet het in je procedure opgenomen hebben.

My 2 cts

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 28 mrt 2011 20:39 #185870

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik zie alleen jonen te koop van 3 meter lengte... die hang je dus niet in gemonteerde toestand aan de hekstoel. Toch zou zo'n ding naar mijn idee "pakken en kwakken" moeten zijn, anders heeft het geen zin meer, als je met een knoop of zes bij de drenkeling wegvaart en nog moet zoeken hoe je dat ding ookalweer in elkaar moest zetten. Dan is, afhankelijk van je zeilvoering en de nog wel beschikbare bemanning, omkeren of stilleggen sneller...

Hoe zit dat?

1 minuut varen is al zeker tien minuten zwemmen, in vol ornaat. Nu is het mooi om een "ongeveer meedrijvende" marker te hebben, maar idealiter wil je dat de drenkeling 'm gewoon te pakken krijgt...

Een boei kun je wel direct gooien, maar voegt qua zichtbaarheid weer niet zoveel toe t.o.v. een uitgeklapt felgeel plofvest.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2011 20:41 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 29 mrt 2011 04:09 #185885

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik denk dat het hebben van een joon alleen zin heeft als je er meteen ook mee gaat oefenen.

Vorig jaar had ik een levensechte LOB situatie (luiwagen overboord). Weten waar die ongeveer is bleek het belangrijkste in het al dan niet terugvinden. We zijn 'm uiteindelijk verloren.

De verwarring van "wat gebeurt er nu" is groot. Het duurt even voor je doorhebt wat er is gebeurd en wat je kan/moet doen. Als je niet hebt geoefend om acuut dat ding lang te maken en overboord te mieteren dan kan je 'm denk ik net zo goed niet hebben.

Maar ook voor de alternatieven geldt ook dat je moet oefenen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 29 mrt 2011 04:44 #185887

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8406
Wij hebben een uitschuifbare joon van Plastimo met een lichtje en een vlagje bovenaan.

Je zal inderdaad bijzonder snel moeten zijn wil je de joon eerst nog zelf uitschuiven... tijdverlies waarschijnlijk, dus overboord ermee zo snel mogelijk. De MOB kan eventueel zelf nog de joon uitschuiven.

Onze joon steekt in een stuk buis en is altijd grijpklaar: geen gedoe met touwtjes ofzo.

Ik weet uit ervaring met Noordzeeduiken dat een joon ongelooflijk nuttig is om iemand terug te zoeken! Daar gebruiken wij opblaasbare jonen en geloof me: het kan het verschil betekenen tussen vinden en hopeloos zoeken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 29 mrt 2011 05:38 #185894

ronin schreef :
En ik heb altijd begrepen dat het gewicht van de joon (onder water dus) net zo snel meekomt met stroming als een drenkeling (bij benadering natuurlijk!).

Da's niet waar imho, want voorwerpen in het water drijven in principe even snel af door stroom (stroom is een bewegende watermassa, alles wat ín het water drijft gaat even hard mee). Wat wel van invloed is, is wind.

Bij een MOB is het snel terug kunnen vinden van de drenkeling (letterlijk) van levensbelang. Alles wat daarbij kan helpen is geschikt, vandaar de regel dat je alles wat maar enigzins drijft er achteraan moet gooien. Niet zo zeer als drijfmiddel voor de MOB, maar om te helpen bij de zoektocht (klein duimpje effect). Een joon zie je echt veel beter bij flinke golfslag dan een persoon of voorwerp dat op het wateroppervlak drijft. Als er voldoende bemanningsleden aan boord zijn, is het ook zinvol om iemand (niet de roerganger of schipper) de MOB permanent in de gaten te laten houden en er naar te laten wijzen.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 29 mrt 2011 07:17 #185907

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Bart schrijft de eerste hoofdregel. Kijken en vooral wijzen. Blijf wijzen naar de drenkeling. Even je aandacht verslappen of een schoot binnen halen en je bent hem echt kwijt als je pech hebt.

En dat van 1 minuut doorvaren om die Joon uit te schuiven snap ik niet. Als er iemand over boord gaat gooi je die bak toch in de wind? Dan zullen er direct een paar zeggen .... en met spinaker dan?

Buiten het feit dat velen hier niet constant met spi varen dan nog heb ik wellicht een verassing. Als niet de beren uit het bos waaien ook dan oploeven tot net niet in de wind en dan pas de spi laten zakken. Ja een hoop geklapper en ja kans op schade. maar de spi komt wel aan dek naar beneden en dat kan zeer snel. Bij een geoefende bemanning is dat DE manier wat mij betreft. Er is zelfs een filmpje van van UK Halsey geloof ik (of hoe schrijf je dat ook al weer??).

En over dat uitschuiven. Er is een verschil tussen niet uitschuiven en helemaal. Wij schuiven hem uit afhankelijk van de zeegang. Vlakke zee is ingeschoven en koppen op het water is 100%. Zeg maar elke BFT 1 meter uitschuiven vanaf 2 Bft.

Op die manier vaar je slechts in uitzonderlijke gevallen met een spriet van 3 meter aan je preekstoel. En dan nog .... wat mij betreft ziet het er stoer en voorbereid uit. :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 29 mrt 2011 08:19 #185924

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Quick stop with spinnaker noemden ze dat. Wel een trucje voor met veel bemanning: oploeven, loefschoot vieren tot bij voorstag, lijschoot aantrekken, bij bereiken aan de wind val los, spi binnenhalen, boot ondertussen door de wind gooien. Andere optie bij niet te veel wind: oploeven en de boom strakhouden, de spi komt dan tussen mast en voorstag te wapperen, grootschoot beetje aan, roer aan lij en je ligt bij.. Wil je later de spi weg hebben rol je je fokje uit en gooit daarna de val los, komt ie zo op dek terecht..

Optie met weinig bemanning/allen: gewoon de val losgooien en direct daarna hard in de wind draaien. De spi blijft even over het water heen wapperen, van die tijd maak je gebruik om je boot onder de spi te varen, spi komt dus een soort van aan dek te liggen. Lukt dat niet is er ook nog geen man over boord (nou ja wel dus, maar dat was ie daarvoor ook al), je hebt dan een perfect drijfanker in het water liggen waardoor je in de buurt blijft van je MOB.


Zonder spi inderdaad gewoon alles vast laten en het roer om, kom je direct bij te liggen zo dicht mogelijk bij de drenkeling (quick-stop).
Laatst bewerkt: 29 mrt 2011 08:20 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 29 mrt 2011 08:29 #185928

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Dat laatste is overigens ook een reden waarom veel mensen zo'n ding hebben. Net als het bijbehorende reddingsvlot... :lol:...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 29 mrt 2011 09:11 #185934

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
in de OSR eisen voor wedstrijden op zee is een joon (aan een boei vast, en met een licht) verplicht, PLB's alleen aanbevolen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 30 mrt 2011 14:46 #186244

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Even een tip voor een joon. Je kan ook een joon maken van een (oude) telescoop hengel. Als je een kapotte/oude joon op de kop weet te tikken/hebt.

Drijvers om de joon heen. Blok lood aan de onderkant, en het lampje er weer bovenop beetje knutselen.
Zo hebben wij onze joon weer gemaakt naar dat er iemand zo slim dacht te zijn dat hij zijn boot wel kon afduwen tegen onze joon. Hij gaf vrij weinig weerstand :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 30 mrt 2011 15:11 #186253

wij hebben aan boord afgesproken om naast de reddings boei ook het reddingvlot overboord te kieperen als er iemand overboord gaat op volle zee
ik denk dat je dan meer kans op overleven hebt en je word makkelijker gevonden
wat is een vlot nu helemaal waard op een mensenleven
ik denk ook dat je in de eerste plaats er alles aan moet doen om niet overboord te gaan(maar daar is al genoeg over geschreven)

als antwoord op de vraag, alles wat drijft en de vindbaarheid kan vergroten overboord dus ook een joon
beter 1 ding te veel als 1 te weinig
Laatst bewerkt: 30 mrt 2011 15:14 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 30 mrt 2011 16:17 #186280

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Het was eigenlijk een winterprojectje, maar is er toch nog niet van gekomen. Dus wordt het een vaarseizoenprojectje.
2 zakjes (2 kg) duiklood had ik al via MP op de kop getikt.

www.joon.nl/joon%20maken.htm
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 30 mrt 2011 20:53 #186365

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Een veiligheidsmiddel zelf in elkaar knutselen en hopen dat-ie werkt als je het nodig hebt? :huh:

PVC is niet het meest briljante materiaal trouwens, tenzij je 'm in een bakskist bewaart ipv aan de hekstoel. Iets met UV enzo. Het is een nare verrassing als je 'm in het water gooit, de ballast splintert er tijdens die harde landing af door het brosgeworden PVC, en het vlaggetje duikelt vervolgens onder water. Heb je alleen nog een piepklein boeitje over.

En dan die schroefdoppen als dragend element, en LED verlichting met de batterijen onder water (namelijk in de PVC buis)... tja... moet ik daar nog wat van zeggen?

Ik hoop dus dat je zelf een beter ontwerp hebt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 31 mrt 2011 09:14 #186464

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Hoi,

Tuurlijk moet je goed opletten tijdens de constructie en met opbergen.
Ik citeer uit de gelinkte webpage:

"Het voordeel van het werken met schroefdoppen is dat de joon gedemonteerd kan worden in twee stukken van respectievelijk 70 cm en 160 cm. Hierdoor is hij binnen in de boot goed op te bergen als er niet gevaren wordt."

Hadden Plastimo/Compass niet een economisch opblaasbaar ding ? Moet je oppassen dat 'i' niet lek gaat.

Zo kun je aan de gang blijven met beren op de weg zien.

Ik ga gewoon dat ding een keer maken (lichtje weet ik nog niet; mogelijk alleen reflectiemateriaal), en ga het af en toe testen.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin en onzin van een joon 31 mrt 2011 13:08 #186516

  • Lib3rty
  • Lib3rty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Wat kost een beetje Joon? (of een hele ;) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl