Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen?

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 30 mei 2013 14:35 #401774

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
My 2 cents:

Voor je over reddingsmiddelen nadenkt eerst geld en tijd investeren in het allerbelangrijkste: zorgen dat je geen reddingsmiddelen nodig hebt. Een zeevast schip en bemanning, en goede navigatie skills en aparatuur. Dus een stevige boot, met goede luiken en schotten en een hoog vrijboord. Een goed tuig. Een goede motor die het ook na een tijd flink heen en weer slingeren nog doet. Extra dieselfilters. Extra lijnen. Goed ankergerei. Goede kaarten. GPS, marifoon. Eventueel radar (trust me, voor het oversteken van de noordzee kun je beter geld aan een radar spenderen dan aan een vlot). Zo kan ik nog wel even door gaan. Als dat allemaal in orde is, kun je aan reddingsmiddelen denken maar dat is wel minder belangrijk dan het bovenstaande, mijns inziens.

Grt Tom.

En wat je dan mee zou moeten nemen, ach ja. goede vesten en lifelines. en een MOB boei oid. Een vlot met een goede grabbag (met handheld marifoon). Dat is volgensmij genoeg.

Edit: en natuurlijk de Zwaar weer zeilen. :)
Laatst bewerkt: 30 mei 2013 14:36 door TomD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 30 mei 2013 14:46 #401781

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Één cent minder misschien?
"Hoog vrijboord" vind ik niet persé in het rijtje passen/horen. Of is dat mierenneukerig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 30 mei 2013 14:48 #401784

tja, toen we, mijn zeilmaat en ik, overstaken naar engeland in onze hurley 700, hij voor de tweede keer , ik als schipper voor de eerste keer hadden we een kompas, een radio richting zoeker met peil kompas en elk een reddings vest, zo n vaste. motor was een 6 pk in bun. reefbare nieuwe fok (bind rif) en drie reven mogelijk in het grootzeil.

en verder niets........., ja een kaart en ons , volgens eigen peiling, gezond verstand. anderen dachten daar misschien anders over.
we zijn er gekomen en ook weer veilig terug.

opmerking: minder schepen en ze gingen ook nog niet zo hard, minder ijzeren in de weg staan dingen en de windmolen moest nog worden uit gevonden. begin tachtiger jaren. en wij waren echt niet de enigen die dit deden. maar toen was het wel heel leuk allemaal en betaalbaar....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 30 mei 2013 14:51 #401786

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14898
Wat mij betreft eerder andersom een hoog vrijboord is juist minder veilig. Er zijn maar heel weinig jachten met een zeer laag vrijboord en een niet zelf lozende kuip. Te denken aan scheren cruisers e.d.
Veel eerder is te denken dat je niet een behoorlijke kruishoek hebt bij een hardere wind en een hoog vrijboord.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 30 mei 2013 14:55 #401787

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14898
Toen ik voor het eerst wilde "oversteken" werden me zoveel noodzakelijke dingen geadviseerd dat ik stellig het idee kreeg dat mijn bootje eerder zou zinken dan veilig de overkant bereiken. En heb toen mijn eigen plan getrokken. Dat is nu ± 40 jaar geleden en nog steeds niet verzopen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 30 mei 2013 16:27 #401809

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
sietse-ten schreef :
tja, toen we, mijn zeilmaat en ik, overstaken naar engeland in onze hurley 700, hij voor de tweede keer , ik als schipper voor de eerste keer hadden we een kompas, een radio richting zoeker met peil kompas en elk een reddings vest, zo n vaste. motor was een 6 pk in bun. reefbare nieuwe fok (bind rif) en drie reven mogelijk in het grootzeil.

en verder niets........., ja een kaart en ons , volgens eigen peiling, gezond verstand. anderen dachten daar misschien anders over.
we zijn er gekomen en ook weer veilig terug.

opmerking: minder schepen en ze gingen ook nog niet zo hard, minder ijzeren in de weg staan dingen en de windmolen moest nog worden uit gevonden. begin tachtiger jaren. en wij waren echt niet de enigen die dit deden. maar toen was het wel heel leuk allemaal en betaalbaar....

Tja, ik heb de Noordzee ooit overgeroeid in een roeiboot. Niet eens zo lang geleden.. Vond het zelf heel verantwoord. Continu een knoop of 3 tot 5. Van Lowestoft naar Scheveningen. Dikke 36 uur later ben je er dan. En ja, niet iedereen vond het verantwoord. Dat begrijp ik best. En net als Sietse: het was wel heel leuk allemaal en betaalbaar...

Als we hadden geluisterd naar de thuis/achterblijvers hadden we nooit vertrokken :laugh: Trek je eigen plan, meestal weet je zelf wel waar je toe in staat bent (bij twijfel.. dan maar niet doen).
Laatst bewerkt: 30 mei 2013 16:29 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 30 mei 2013 16:33 #401812

en ondertussen is TS afgehaakt. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 30 mei 2013 19:37 #401895

3Noreen schreef:
Er zijn maar heel weinig jachten met een zeer laag vrijboord en een niet zelf lozende kuip.
Een Contessa-32 misschien...? :lol:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 31 mei 2013 05:09 #401943

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Sneaker schreef :

Tja, ik heb de Noordzee ooit overgeroeid in een roeiboot. Niet eens zo lang geleden.. Vond het zelf heel verantwoord. Continu een knoop of 3 tot 5. Van Lowestoft naar Scheveningen. Dikke 36 uur later ben je er dan. En ja, niet iedereen vond het verantwoord. Dat begrijp ik best. En net als Sietse: het was wel heel leuk allemaal en betaalbaar...

Als we hadden geluisterd naar de thuis/achterblijvers hadden we nooit vertrokken :laugh: Trek je eigen plan, meestal weet je zelf wel waar je toe in staat bent (bij twijfel.. dan maar niet doen).

Toevallig [beetje offtopic]: ik hoor net dat de roeier (Tuijn) die de oceaan over wilde roeien midden op zee gewond is geraakt door (de grote boeggolf van) een tanker omdat hij er te dichtbij was gekomen, hij heeft daarbij wat kneuzingen opgelopen en de boot had averij. Bij het proberen te repareren van de schade is hij overboord gevallen en kon er niet meer in komen. PLB is afgegaan/aangezet en hij is daarop opgespoord en uit het water gevist door een voorbijvarend schip.
Ze weten nog niet precies wat er gebeurd is, maar dit is wat ze vermoeden. Stuurautomaat schijnt ook defect te zijn van het bootje...

nos.nl/audio/512717-roeier-tui...ren-door-tanker.html

[edit]meer nieuws: hij is wel degelijk aangevaren!
trifinanceoceanchallenge.com/n...uage=NL#.UahT26JGuVp
hij merkte de tanker op ramkoers pas op 300m van hem af op en kon niet meer ontwijken...[/edit]
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 31 mei 2013 05:42 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 31 mei 2013 09:00 #402028

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Dat is een beetje het punt met veiligheid bij een oversteek naar Engeland tegenwoordig, je hebt wsl meer te vrezen van de grote scheepvaart dan van het weer. Vandaar dat ik eerder geld aan een radar dan aan een vlot zou besteden.

Grt Tom.

Edit: behalve dat een vlot natuurlijk ook handig is als je overvaren bent. Mogelijkerwijs... :blink:
Laatst bewerkt: 31 mei 2013 09:01 door TomD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 31 mei 2013 09:06 #402030

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
MoonRiver schreef :
Sneaker schreef :



[edit] hij merkte de tanker op ramkoers pas op 300m van hem af op en kon niet meer ontwijken...[/edit]
tja misschien lag die te slapen. (gis)
Een schip wat met 20kn+ op je af komt ga je niet van weg roeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 31 mei 2013 09:57 #402056

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Op zijn blog schreef hij ook dat zijn Sea me niet goed werkte/niet door alle schepen opgemerkt werd.
En dan moet je nog afwachten of de matroos van dienst die de radar in de gaten moet houden op de tanker niet net even koffie aan het hallen is om wakker te blijven...
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oversteek Engeland: welke veiligheidsmiddelen? 31 mei 2013 15:47 #402146

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Poohboot schreef :
MoonRiver schreef :
Sneaker schreef :



[edit] hij merkte de tanker op ramkoers pas op 300m van hem af op en kon niet meer ontwijken...[/edit]
tja misschien lag die te slapen. (gis)
Een schip wat met 20kn+ op je af komt ga je niet van weg roeien.

Heel het oceaan roeien is uhmm.. meer oceaan drijven hoor.. ze gaan met de stroming mee. Zeker die solo gaan. Tuurlijk roeien ze ook maar zelden tegen de stroom in. Wegroeien van een schip? Forget it. Dat lukt je nooit met een oceaan roeiboot. Het is nog wel iets dat ik graag zou willen doen :woohoo:
Laatst bewerkt: 31 mei 2013 15:49 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl