Volgens mij kan dat niet zonder de mast te strijken. De Moerdijkspoorburg is 9 m. Omvaren via De Merwede is geen optie. De Bergse Maas heeft bij bij Keijzersveer een vastbrug bij gewoon hoogwater 9.60. Ik zou dat ook bij laagwater niet durven. De Bergse Maas is dus geen alternatief. Dordecht, Merwede, en daarna de Waal gaat goed tot Nijmegen. Bij grote afvoer overigens wel veel stroom tegen. Dan volgt het Maas-Waalkanaal, met in Heumen een brug van 9.90, iets dat ik met 10 meter mast ook niet zou durven. Ik denk dat het dus niet lukt zonder te strijken.
Ik zou over de kanalen gaan. Door de Zijpe, Krammersluizen, bij Benedensas de Mark en Dintel (laagste brug 7 m) op via het Markkanaal (laagste brug 7 m) naar het Wilhelminakanaal, via Tilburg naar Helmond, daar de Zuid-Willemsvaart op tot Nederweerd, dan kanaal Nederweerd-Wessem bij Wessem de Maas op naar Roermond. Als de mast eenvoudig strijkbaar is kun je nog redelijk zeilen op deze kanalen, omdat je bij de heersende ZW wind bijna het hele traject ruime wind hebt. Voorts is het allemaal stroom vrij water dus schiet wel op. Ik zou wel een (tijdelijke) marifoon antenne maken die ook werkt bij gestreken mast, dan kunnen alle bruggen worden opgeroepen, dat scheelt in de practijk veel tijd. In totaal 13 sluizen.
Bij elk ANWB kantoor is een gratis overzichtskaart van alle Nederlandse water te verkrijgen (althans voor leden) met de hoogste doorvaarthoogten er op.
Frans