Het is handig de wijzigingen op een rijtje te hebben :
zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-748.html
Met name voor het nu verplichte marifoongebruik en het aantal marifoons aan boord hebben wat mij betreft de meeste impact.
Het verschil met de vorige versie van het BPR is dat de verplichting tot marifoongebruik nu voor alle schepen geldt,voorheen alleen voor grote schepen. Dit houdt volgens mij ook in dat voor de in de bijlage genoemde wateren er twee marifoons aan boord dienen te zijn door de verplichting van GELIJKTIJDIG uitluisteren :
Artikel 4.05 Gebruik van en uitrusting met marifoon
4. Een varend schip moet op de marifoon uitluisteren. Het moet op de
voor het schip--schip verkeer dan wel voor de nautische informatie
aangewezen kanalen de voor de veiligheid van de scheepvaart
noodzakelijke berichten geven.
Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet het schip op de kanalen
voor het schip--schip verkeer en voor de nautische informatie
gelijktijdig uitluisteren. Het schip--schip kanaal is kanaal 10,
tenzij een ander kanaal als blokkanaal is aangewezen.
Bijlage 9. Marifoonverplichting en radarvaart
De vaarwegen, bedoeld in artikel 4.05, derde en vierde lid, artikel
6.29, derde lid, artikel 6.33, tweede lid, en artikel
9.07, eerste en tweede lid, zijn:
1. de Maasmond, alsmede de havens aan deze vaarweg;
2. de Nieuwe Waterweg, alsmede de havens aan deze vaarweg;
3. de Nieuwe Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
4. de Koningshaven, alsmede de havens aan deze vaarweg;
5. de Hollandsche IJssel;
6. het Zuiddiepje, alsmede de havens aan deze vaarweg;
7. de Oude Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8. het Hartelkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
9. het Calandkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
10. het Beerkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
11. de Noord;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Boven-Merwede;
14. de Nieuwe Merwede;
15. de Dordtsche Kil en daarop aansluitend de vaarweg naar het
Industrie- en Havenschap Moerdijk, alsmede de
havens aan deze vaarwegen en de haven van dat Industrie- en
Havenschap;
16. het Zuid-Hollandsch Diep;
17. het Hollandsch Diep;
18. de Schelde-Rijnverbinding;
19. het Volkerak, het Zuid-Vlije en de Krammer beoosten de
Krammersluizen;
20. het vaarwater van de Krammer, Zijpe, Keeten en Oosterschelde
tussen de Krammersluizen en de ingang van het
Kanaal door Zuid-Beveland;
21. het Kanaal door Zuid-Beveland;
22. het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de
Voorzaan noordwaarts tot aan de Zaansluizen
en het IJ, alsmede de havens aan deze vaarwegen;
23. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden;
24. het Afgesloten-IJ;
25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
26. het Amsterdam-Rijnkanaal;
27. het Lekkanaal;
28. de Geldersche IJssel;
29. de Twenthekanalen;
30. het Keteldiep;
31. de vaarweg tussen de zee en de haven van Den Helder, alsmede deze
haven;
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede
de havens, niet zijnde voorhavens van
sluizen;
33. de havens van Termunten, van Delfzijl, van Hefshuizen (Eemshaven)
en van Scheveningen;
34. de havens en voorhavens die met de Westerschelde in open
verbinding staan.