We zijn weer terug. Uiteindelijk getankt bij mij op de Club op de Braassem. Er bleek nog voldoende Diesel aan boord. Gelukkig want het schema liep aardig door de war.
Aankomst in Vlissingen werd Breskens. Direct door werd direct de kraan in. In plaats van water bunkeren werd het water hozen.
De dobber maakte namelijk water 6 NM voor Breskens komende vanuit Zeebrugge. De stuurautomaat werkte onbetrouwbaar, de schipper was alleen en het water bleef komen.
Er zit een heel alarm systeem in de boot dus de pompen slaan op tijd aan maar het vaart niet lekker als je niet weet waar het nat vandaan komt. Daarnaast was het nogal ruw daarbuiten dus het water ging ook overal naar toe langs de dubbele schaal. Schipper besloot een bericht uit te zenden waarop de KNRM direct regageerde. Het enige wat de schipper nodig had was een opstapper voor roerganger, dit zodat hij het lek boven kon krijgen. Geen van de omliggende zeilboten reageerde op zijn oproep dus de KNRM rukte uit en was er binnen 30 minuutjes. 2 man kwamen aan boord en binnen 5 minuten was helder dat het het log was. Hier kwam het water door naar binnen. Noordplug erin maar dat maakte geen verschil.
De voormalige Standfast werf haalde de zaak bovenwater. Log gedemonteerd en eruit gehaald. Schoonmaken, geen schade geconstateerd en opnieuw geinstalleerd. Aandraaien en garantie tot in het water. De kit moet namelijk eerst hard worden (6 uur) voordat je kan nadraaien. Nu was het alles of niks. Niet echt hoor, het enige wat er kon gebeuren is dat er nog enige druppels lekken. Dit lekken zou ophouden met uit "uitharden" van de kit. En zo geschiede.
Met forse vertraging dus de trip begonnen binnendoor naar Vlieland. Die Vrijdag kwamen we aan in Veere. Zaterdag ging hij solo naar Willemstad. Zondag besloot de schipper een dagje bij ons te besteden, hij was het even zat. Al lange tijd wind tegen, de ene reparatie na de andere, al dagen hakken en zagen op zee, etc etc. Meghan moest dansen en hij wilde de voorstelling wel bijwonen. He is a friend of the family zeg maar. Ik zou hem vanaf maandag wel helpen te pushen naar Vlieland.
Maandag nacht/ochtend 04:00 vertrokken we uit Willemstad, en via de route binnendoor werd ik gisteren middag om 12:00 afgezet op de trein in Harlingen naar Leeuwarden. Hij was na exact 36 uur om 16:00 op Vlieland. Je kan dus als je zou willen binnen 48 uur van Vlissingen naar Harlingen, maar da's dan wel doordeweeks en stug doordouwen.
Hij is nu onderweg naar Borkum, dan Nordeney en alsnog op tijd in Cuxhaven. Ik bood hem gisteren aan in 1 ruk door te varen naar Cuxhaven maar dat werd hem te veel. De windverwachting is goed en het blijft natuurlijk een zeiler, en geen pruttelaar.
Wat heb ik lekker geslapen vanacht
Gr Michel