Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Reddingsvlot in zak of container?

Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 09:08 #199949

  • Marschn
  • Marschn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Wij willen een reddingsvlot aanschaffen voor onze zeilboot (bavaria 38).
Wat is handiger, een container of een zak, en waar op de boot het beste te bevestigen?
Graag jullie meningen, tips etc
Gr. Marjan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 09:19 #199952

container en daar bevestigen waar het vlot altijd "paraat" is. dat is op elke boot verschillend en hangt ook van het vaar gebied af. onderweg wel de diefstal beveiliging verwijderen, als je het vlot nodig hebt is geheid de sleutel van het slot weg :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 09:30 #199956

Wij hebben nu een vlot in een tas die binnen net om de hoek staat, maar een reddingsvlot in een tas is nog steeds zwaar en massief, dus de tas beschadigd toch makkelijk. Dat is visueel een groter risico dan ik dacht (dit vlot hebben we nog niet open gehad). Wij gaan in iedergeval voor de komende zomer een tweede reddingsvlot aanschaffen in een container en die word op het dek gemonteerd tussen onze twee kuipen in. Ik zou je wel aanraden om het vlot binnen of thuis te stallen als je niet het open water op gaat. Dit omdat de brandende zon en andere weers invloeden een grote invloed hebben op de levensduur en kwaliteit van je vlot.
Als je dus alleen maar zomers op het ijsselmeer/wadden vaart en slechts twee of drie weken per jaar op open water, zorg dan dat hij alleen tijdens de vakantie aan boord is en laat hem verder lekekr thuis op een droge donkere zolder liggen :)

mvg,
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 juni 2011 09:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 09:35 #199958

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Idd een container, je wilt in noodgevallen niet naar je vooronder moeten om daar je vlot op te halen. Imho is de spiegel de beste plek aangezien dat de plaats is waar je meestal bij elkaar staat en dus ook het schip verlaat. Alternatief is op het garagedak maar dan spelen de afmeteingen van de container ook wel een rol.
Twee tips voor de aanschaf:

- Koop een zes-persoons vlot als je met vier personen vaart, een vier-persoons is te klein.
- Bezuinig niet op kwaliteit dus kijk altijd naar zaken als een goed geïsoleerde bodem, makkelijke instap en stabilisatoren. En bedenk dan ook: duur is niet hetzelfde als goed!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 09:39 #199961

sigdock schreef :
Twee tips voor de aanschaf:

- Koop een zes-persoons vlot als je met vier personen vaart, een vier-persoons is te klein.
- Bezuinig niet op kwaliteit dus kijk altijd naar zaken als een goed geïsoleerde bodem, makkelijke instap en stabilisatoren. En bedenk dan ook: duur is niet hetzelfde als goed!!

Het eertse punt ben ik het niet mee eens, tweede punt is een goede en moet je zeker in acht nemen!
Als je met te weinig personen in een vlot zit, dan rolt deze continue ondersteboven in veel wind, een vlot heeft geen (relatief gezien) gewicht en heeft de personen binnenin nodig voor de stabiliteit. Helaas is een 4 persoonsvlot het kleinste dat in een goede kwaliteit bestaat, de meeste langeafstandszeilers zeilen maar met twee personen. Een vlot rechtop houden in veel wind en golven is dan vrijwel onmogelijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 09:41 #199962

sigdock schreef :
Idd een container, je wilt in noodgevallen niet naar je vooronder moeten om daar je vlot op te halen. Imho is de spiegel de beste plek aangezien dat de plaats is waar je meestal bij elkaar staat en dus ook het schip verlaat. Alternatief is op het garagedak maar dan spelen de afmeteingen van de container ook wel een rol.
Twee tips voor de aanschaf:

- Koop een zes-persoons vlot als je met vier personen vaart, een vier-persoons is te klein.
- Bezuinig niet op kwaliteit dus kijk altijd naar zaken als een goed geïsoleerde bodem, makkelijke instap en stabilisatoren. En bedenk dan ook: duur is niet hetzelfde als goed!!

probeer eens bij een keurings station, liefst van beroeps vlotten, een proef mee te maken. een vlot aanschaffen is geen kattepis, ze zijn duur en , al is het niet te hopen, je leven kan er van af hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 10:00 #199965

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Erikdejong schreef :
sigdock schreef :
Twee tips voor de aanschaf:

- Koop een zes-persoons vlot als je met vier personen vaart, een vier-persoons is te klein.
- Bezuinig niet op kwaliteit dus kijk altijd naar zaken als een goed geïsoleerde bodem, makkelijke instap en stabilisatoren. En bedenk dan ook: duur is niet hetzelfde als goed!!

Het eertse punt ben ik het niet mee eens, tweede punt is een goede en moet je zeker in acht nemen!
Als je met te weinig personen in een vlot zit, dan rolt deze continue ondersteboven in veel wind, een vlot heeft geen (relatief gezien) gewicht en heeft de personen binnenin nodig voor de stabiliteit. Helaas is een 4 persoonsvlot het kleinste dat in een goede kwaliteit bestaat, de meeste langeafstandszeilers zeilen maar met twee personen. Een vlot rechtop houden in veel wind en golven is dan vrijwel onmogelijk.

Misschien is het ook persoonlijk maar ik vind het niet makkelijk om met 4 personen in een 4 persoons vlot te zitten. Een 4-persoons is goed voor 2 mensen, een 6-persoons goed voor 4. Zeker als je er langere tijd op zit, en afhankelijk van het vaarwater kan het soms heel lang duren, is het imho uiterst onplezierig om helemaal opgevouwen te zitten. Hoewel je in een kleine ruimte dan wel weer wat makkelijker een beetje warmte kan vasthouden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 10:13 #199969

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
In antwoord op de oorspronkelijke vraag, tas of container, en locatie aan boord.
Er van uit gaand dat het vlot ergens buiten vervoerd word. Immers, als ik hem nodig heb wil ik niet met x kilo dood gewicht op een sterk slingerend schip, of met rook gevuld schip de trap op slepen.

Ik heb zelf altijd container gehad, bevalt me prima. Ik vermoed dat de kans op schade aan het vlot kleiner is, omdat de conainer beschermd tegen scherpe hoeken van vouwfietsen, reserve ankers, gereedschapkisten en andere losse rommel. Ook de bevestiging lijkt me eenvoudiger op de bijpassende beugels. Daarom container.

Voor de locatie. Ik heb zowel op dek, op de garage, als ook op de hekreling gehad. Mijn voorkeur gaat uit naar hekreling. Dit vanwege uitzicht naar voren, kans op schade door mijn kinderen die alles aan dek als speelgoed gebruiken en over dek en vlot stuiteren, en de gevoelsmatige redenering dat ik bij schip verlaten dat via de achterkant zal doen. Bovendien is het vergrendeling losmaken en het vlot valt vanzelf in ht water.

Voor de gewichtsverdeling zou op de garage beter zijn, het is toch en fors gewicht helemaal achterop.

Voor wat het waard is...

Dekadent

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 11:12 #199981

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18101
Mee eens dat een container aan de hekstoel meestal de beste oplossing is. Alleen is het diefstalrisico groter en moet er dus een slot op, en dat vergeet je makkelijk om er af te halen. Wij hebben een tas, omdat die toen in de aanbieding was. Hij ligt onderin de bakskist, wel met een grijpkoord naar boven. Ik ga er maar van uit dat ik in een noodsituatie altijd nog wel de tijd zal hebben om het vlot uit de bakskist te halen. Met beschadigingen valt het dus wel mee, ook nooit iets uit de keuring gekomen van dien aard. Voordeel is dat hi niet in de weg zit en het diefstal risico te verwaarlozen is.

Qua grootte ben ik het wel eens met sigdock, 4-persoons zijn erg klein (kijk ook maar eens op de HISWA oid, daar zijn vaak opgeblazen vlotten te vinden). Als je een keer met een opstapper vaart past dat zeker niet met 5 personen (al kan er in nood natuurlijk veel). Ik vind het wel een prettige gedachte dat ik een 6-persoons heb en daar dus geen zorgen over heb. Het kenteren van een vlot wordt overigens minder bepaald door het aantal opvarenden dan door de waterballast-zakken er onder.

Maar bovenal geldt: beter een slecht of klein vlot dan helemaal geen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 14:13 #200034

  • Marschn
  • Marschn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Bedankt voor jullie tips.
Ons gezin bestaat uit 6 personen, dus een 6-persoonsvlot moet het sowieso worden.
Als ik het goed begrijp is een container het meest handig, en moet hij binnen handbereik zijn, oftewel, achterop de boot.
We hebben verder nog geen idee welk merk etc. het moet worden.
Tot nu toe hebben we gekeken bij Kok watersport en Compass24.
Het is wel een hele investering...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 14:50 #200042

Als het slechts voor een paar weken per jaar is, dan is het wellicht interesanter om er een te huren?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 16:35 #200066

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Arimar vlotten schijnen niet zo duur te zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 17:06 #200082

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2984
Naar mijn mening moet een vlot:

- altijd buiten aanwezig zijn om het snel overboord te kunnen zetten
- op een plek bevestigd zijn waar het zonder veel spierkracht overboord gezet kan worden.

Daarom een container: die kan altijd buiten zijn, zonder snel te verweren of te beschadigen.

Monteren bij voorkeur aan het hek: til maar eens een 6-persoons vlot van het kajuitdak op en bedenk je dan dat je dit moet doen bij bepaald onplezierige omstandigheden en als je mogelijk al moe bent van andere voorvallen. Nadeel is natuurlijk wel dat je 40kg ballast aan je hek hebt hangen wat niet ten goede komt aan het stampen van het schip. Ik vind dat echter niet opwegen tegen het veiligheidsaspect dat je een vlot snel moet kunnen releasen.

Over dat Arimar: dit merk heeft (of had iig) een slechte naam, google maar eens wat over dit merk vlotten. Ik geloof dat keuringsstations ze zelfs weigeren te keuren. Wellicht dat ze een kwaliteitsslag gemaakt hebben maar pas iig even op.

Succes met de beslissing,

Robert
Laatst bewerkt: 08 juni 2011 17:09 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 17:14 #200083

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Erikdejong schreef :
Als je met te weinig personen in een vlot zit, dan rolt deze continue ondersteboven in veel wind, een vlot heeft geen (relatief gezien) gewicht en heeft de personen binnenin Een vlot rechtop houden in veel wind en golven is dan vrijwel onmogelijk.

Huidige vlotten hebben toch waterankers om dit tegen te gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 17:50 #200097

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Proost schreef :
Arimar vlotten schijnen niet zo duur te zijn.

Nee, maar er staat me bij dat daar kwalitatief een goede reden voor is.
Ik kan helaas ff niet staven maar een beetje gewetenvolle verhuurder schijnt ze niet te willen verhuren. Dat is de moraal van het verhaal dat ik heb onthouden.
Maar correct mie if aim rong.

Ik heb overigens een 4p-autoflug in een valies. Die staat nu thuis maar daarvoor had ik vorig jaar een perfect passend nisje naast de kajuittrap, zo aan het handvat voor het (diep) grijpen vanuit de kuip.
Laatste profi service was echter 2003. Moest het maar eens laten checken.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 08 juni 2011 17:54 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 18:03 #200101

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Bindrif schreef :
autoflug in een valies. Laatste profi service was echter 2003. Moest het maar eens laten checken.

zou ik maar doen ja ;-)
vlotten in een valies moeten van de ORC wedstrijdregels ELK JAAR gekeurd worden, ipv 1 maal per 3 jaar (voor containers).
Het schijnt dat vlotten in een valies veel sneller beschadigen door de zware onderdelen die erin zitten (de fles), bij neerzetten/verschuiven etc.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 18:35 #200114

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Zeker. De autoflug valies voelt weliswaar uiterst solide/stijf, maar ik zou dit ouwe besje op een echte open-water-reis (dus open zee/oceaan) niet als mijn primaire vlot beschouwen (maar wel meenemen aan boord, je weet maar nooit wat met de eerste keuze gebeurt).
Ik zou bij serieuze ver-weg-plannen niet bezuinigen op een gerenommeerd vlot in container.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 18:56 #200126

Bindrif schreef :
Zeker. De autoflug valies voelt weliswaar uiterst solide/stijf, maar ik zou dit ouwe besje op een echte open-water-reis (dus open zee/oceaan) niet als mijn primaire vlot beschouwen (maar wel meenemen aan boord, je weet maar nooit wat met de eerste keuze gebeurt).
Ik zou bij serieuze ver-weg-plannen niet bezuinigen op een gerenommeerd vlot in container.
toen ik mijn boot kocht was daar een vlot in valies bij, had een rondje atlantic er op zitten. vaste plek op het garage dek.
ik liet het keuren en wou er bij zijn. opblazen kost je een vulling van de fles. kwam halverwege, handpomp was lek, nood vuurwerk uit geslagen, vis haken verroest(geen rvs???) lampje met batterij weg gerot.
ik heb het in orde laten maken en verkocht op de muider bootmarkt.

voor ik vertrok een 4 persoons plastimo gekocht, voor me eige, of die goed was, ik weet het niet , niet gebruikt :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 19:13 #200136

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonsnel heeft een 4 persoons RDF tas aan boord. Grijpklaar in de bakkist. Al die rommel aan dek is maar niets. Een tas is compacter, lichter, minder duur en goed in de bakkist op te bergen. Wil je helemaal safe dan moet je aan beide zijden van de schip een vlot monteren met een automatiche release. Bij onderdompeling komt het vlot los en blaast op. Zo is er altijd wel één vlot dat opgeblazen boven komt drijven als je plots wordt overvaren, je kiel er af valt of als je kentert door een grote golf.
Een vlot is vol het meest stabiel.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 19:40 #200151

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Het wordt gezegd dat er oceaanzeilers zijn die bewust zonder vlot varen, omdat ze willen vermijden dat 'abandon ship' te laagdrempelig wordt. De illusie dat het vlotje grotere veiligheid en kans op redding biedt, kan in noodgevallen onverantwoord groot worden.
Inderdaad erg hardcore.
Bij echt zinken zonder vlot resteert alleen een tijdje watertrappelen/drijven (normaliter ook een Epirb erbij, hoewel sommige puristen ook daar niet aan willen omdat ze geen redders willen belasten met de gevolgen van hun risicovolle (zeilers)hobby. Valt ook iets voor te zeggen.

Maar feit is dat het scheepje zelf de beste overlevingscapsule is, en het best gevonden kan worden door SAR-diensten.

De allereerste investering voor een openwaterzeiler moet daarom zijn in kennis en vaardigheden hoe je je boot zo lang mogelijk drijvend kunt houden. Praktisch veelal relatief lastiger dan in een vlotje springen, hoewel dat ongetraind in noodweer ook geen sinecure is (en dat is een understatement).
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 19:54 #200155

Bindrif schreef :
Het wordt gezegd dat er oceaanzeilers zijn die bewust zonder vlot varen, omdat ze willen vermijden dat 'abandon ship' te laagdrempelig wordt. De illusie dat het vlotje grotere veiligheid en kans op redding biedt, kan in noodgevallen onverantwoord groot worden.
Inderdaad erg hardcore.
Bij echt zinken zonder vlot resteert alleen een tijdje watertrappelen/drijven (normaliter ook een Epirb erbij, hoewel sommige puristen ook daar niet aan willen omdat ze geen redders willen belasten met de gevolgen van hun risicovolle (zeilers)hobby. Valt ook iets voor te zeggen.

Maar feit is dat het scheepje zelf de beste overlevingscapsule is, en het best gevonden kan worden door SAR-diensten.

De allereerste investering voor een openwaterzeiler moet daarom zijn in kennis en vaardigheden hoe je je boot zo lang mogelijk drijvend kunt houden. Praktisch veelal relatief lastiger dan in een vlotje springen, hoewel dat ongetraind in noodweer ook geen sinecure is (en dat is een understatement).

er heeft iemand tijdens de 4 uur borrel in de kuip op een ankerplaats tegen me gezegd: sietse als mijn schip wilzinken en niet in brand staat, schop ik mijn vlot en de bijboot in de romp en blaas ze daar op., blijft de boel wel boven water.

ik heb er niet veel gezien zonder vlot, maar er waren er ook veel die de rib altijd opgeblazen aan boord hadden.
ik had een middelandse zee jolletje, compleet met mast en zeilen, op het voordek staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 20:14 #200169

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Inderdaad pas in een vlot stappen als je er omhoog in moet stappen..

Een 6-persoons met z'n 4'en klinkt leuk, maar realiseer je dat ie naast het minder stabiel liggen ook nog eens veel zwaarder is om over de muur te tillen, dat lukt je alleen vrijwel niet meer. In een tas in een ondiepe bakskist is het meest praktisch, alternatief is in een container in een uitsparing in de spiegel. Alles met beugels aan dek is knoeien, dikke kans dat je het vlot al kwijt bent voor je het nodig hebt, zeker aan een hekstoel maait een grote golf 'm overboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 20:36 #200177

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Arimar is goedkoop maar heb ik af laten vallen vanwege het feit dat een aantal gerenommeerde keuringsbedrijven de Arimar's niet willen keuren.
Dat is namelijk niet alleen vervelend voor mij als eigenaar van te keuren vlot, het zegt ook wel iets over de kwaliteit van die vlotten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 08 juni 2011 22:13 #200181

holrobert schreef :
Naar mijn mening moet een vlot:

- altijd buiten aanwezig zijn om het snel overboord te kunnen zetten
- op een plek bevestigd zijn waar het zonder veel spierkracht overboord gezet kan worden.

Daarom een container: die kan altijd buiten zijn, zonder snel te verweren of te beschadigen.

Monteren bij voorkeur aan het hek: til maar eens een 6-persoons vlot van het kajuitdak op en bedenk je dan dat je dit moet doen bij bepaald onplezierige omstandigheden en als je mogelijk al moe bent van andere voorvallen.
De gouden regel voor redingsvlotten is dat je er pas instapt als je omhoog moet stappen om erin te komen, waar je hem aan dek opbergt maakt dus weinig uit, wat veel belangrijker is, als je tenminste op open zee gaat varen is dat je de boel zeevast hebt zitten. In mijn ervaring is meer dan 90% van de railingen er niet opgemaakt om iets dergelijks te weerstaan. Hang je vlot dus niet aan de railing, dan kun je er net zo goed geen een meenemen. Geloof me een goede golf kan ALLES van boord spoelen als je het niet met staalkabels aan je dek bevestigd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot in zak of container? 09 juni 2011 04:34 #200198

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Het verhaal kan op details iets afwijken van de werkelijkheid, maar ik hoorde vorig jaar dit waar gebeurde verhaal:
Een stel vaart in de buurt van portugal en lopen schade op. De boot loopt langzaam maar zeker vol en het stel besluit het vlot uit te zetten.
Terwijl de vrouw in het vlot alles aanpakt wat haar man nog van de boot grist (proviand en dat soort) begint de boot nu heel snel te zinken. De man is net op tijd uit het schip, maar niet meer in staat in het vlot te springen. De vrouw heeft geen mes om het touw los te snijden en springt nog net op tijd uit het vlot, in het water. De man, met het mes, drijft te ver weg van het vlot en kan niet voorkomen dat de boot het vlot mee neemt naar de diepte. Ze zijn pas na een flinke tijd gered en hebben het beide overleeft.
Sinds die tijd heb ik een Leatherman Wave, waarvan je het mes met een hand kan openklappen. Nu we bijna weer het water op kunnen krijgt mijn vriendin er ook een.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl