Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: controle compas

controle compas 22 nov 2011 09:47 #242244

hoe vaak controleer je je compas en maak je een nieuwe tafel.
en hoe controleer je dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 09:50 #242246

een kompas is dat een antiek apparaat voor mensen die niet weten hoe de kaartplotter werkt? :)


Sietse om eerlijk te zijn gebruik ik hem bijna niet meer
op langere tochten zet ik de koers op de plotter en kijk daarna op het kompas om makkelijker op koers te blijven sturen,dus vind ik het niet nodig om een tafel te maken
Laatst bewerkt: 22 nov 2011 12:04 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 10:16 #242254

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Zo om de twee jaar maak ik een nieuwe stuurtafel.
Dat doe ik het liefst bij windstil weer op het Zuidersoppie.
Daar staat geen stroom en heb ik de ruimte zodat ik - sturend met de autopilot - steeds tien graden stuurboord gevend, met de gps de deviatie kan vaststellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 10:26 #242259

pantaleimon schreef :
een kompas is dat een antiek apparaat voor mensen die niet weten hoe de kaartplotter werkt?



Sietse om eerlijk te zijn gebruik ik hem bijna niet meer
op langere tochten zet ik de koers op de plotter en kijk daarna op het kompas om makkelijker op koers te blijven sturen

Er zijn ook (nog) watersporters die geen plotter aan boord hebben hoor!
En de vraag was niet of je het kompas gebruikt, maar hoe je een deviatietabel maakt
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 10:30 #242261

roozeboos schreef :
pantaleimon schreef :
een kompas is dat een antiek apparaat voor mensen die niet weten hoe de kaartplotter werkt?



Sietse om eerlijk te zijn gebruik ik hem bijna niet meer
op langere tochten zet ik de koers op de plotter en kijk daarna op het kompas om makkelijker op koers te blijven sturen

Er zijn ook (nog) watersporters die geen plotter aan boord hebben hoor!
En de vraag was niet of je het kompas gebruikt, maar hoe je een deviatietabel maakt

en nog maals voor de duidelijkheid:HOE VAAK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 10:33 #242263

pantaleimon schreef :
een kompas is dat een antiek apparaat voor mensen die niet weten hoe de kaartplotter werkt?

Is het niet gewoon anders om een kaart plotter is een nieuwerwets apparaat voor mensen die niet kunnen navigeren
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 10:34 #242265

Revolution1 schreef :
pantaleimon schreef :
een kompas is dat een antiek apparaat voor mensen die niet weten hoe de kaartplotter werkt?

Is het niet gewoon anders om een kaart plotter is een nieuwerwets apparaat voor mensen die niet kunnen navigeren

en als de stroom uitvalt met een handmarifoon de reddings mij moeten oproepen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 10:35 #242266

sietse-ten schreef :
Revolution1 schreef :
pantaleimon schreef :
een kompas is dat een antiek apparaat voor mensen die niet weten hoe de kaartplotter werkt?

Is het niet gewoon anders om een kaart plotter is een nieuwerwets apparaat voor mensen die niet kunnen navigeren

en als de stroom uitvalt met een handmarifoon de reddings mij moeten oproepen

Hear hear
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 10:36 #242267

Wel Sietse, heel kort. Na die +-20jaar zeilen heb ik dit nog nooit serieus gedaan. :blush:
Wel steeds bij aankoop van een andere boot even checken met het peilkompas.

vriendelijke groet
Zuipschuit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 10:50 #242271

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27512
sietse-ten schreef :
en nog maals voor de duidelijkheid:HOE VAAK
Albert heeft er al iets over gezegd.
Als het kompas een beetje tactisch geplaatst is en je houdt ijzeren en stalen objecten uit de buurt, dan is er niet zoveel reden om het vaker te doen dan de 2 jaar die Albert noemt.
Als je flink met allerlei rommel hebt lopen slepen aan boord kan er wat veranderd zijn, maar als je er een GPS naast gebruikt kun je eigenlijk continue checken. Gewoon zo af en toe op verschillende koersen GPS en kompas vergelijken. Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat de meeste GPS-en een ware of een magnetische koers kunnen weergeven. Er even op letten hoe de GPS staat ingesteld, dus.
Als de bekende afwijkingen in de stuurtabel zijn veranderd is het tijd voor een nieuwe.

--
stegman
Laatst bewerkt: 22 nov 2011 11:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 10:58 #242273

Makkelijker is om af te vragen of je, na het maken van een tabel, nog een andere indeling qua spullen hebt gedaan.
Vouwfiets in andere bakskist, ankerketting verplaatst, metalen paal achterop gezet, bestekbak op andere plaats ( bij schotkompas zeker), extra accu's ( en bekabeling) geplaatst?

Ik heb het zelf tweemaal gedaan. Bij aanschaf, en na plaatsing van windvaanstuurinstallatie.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 11:00 #242274

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27512
Revolution1 schreef :
pantaleimon schreef :
een kompas is dat een antiek apparaat voor mensen die niet weten hoe de kaartplotter werkt?

Is het niet gewoon anders om een kaart plotter is een nieuwerwets apparaat voor mensen die niet kunnen navigeren

Goeie vraag.
Zolang de examens TKN en Vaarbewijs II nog worden afgenomen is een kompas aan boord ook een must, zou je zeggen. De hele materie van het gegist bestek behoort daar tenslotte nog tot de stof. Zou dat ergens voor zijn? Of is het onzin? Ik denk van niet.

We heben het er hier al vaker over gehad: navigeren op gegist bestek is een ambacht; een combinatie van kennis en fingerspitzengefühl. Het lijkt me op allerlei manieren goed om het te kunnen.
Wie eenmaal op gegist bestek heeft gevaren, kijkt op een heel andere manier naar de zee. Is zich bewust van alle factoren die invloed uitoefenen op de koers. Ook al vaar je normaal genomen op de kaartplotter; kennis van die factoren is nuttig bij het nemen van allerlei beslissingen tijdens het navigeren.
Dat fingerspitzengefühl moet worden ontwikkeld. En daar heb je een kompas bij nodig.

--
stegman
Laatst bewerkt: 22 nov 2011 11:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 11:02 #242275

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27512
pantaleimon schreef :
een kompas is dat een antiek apparaat voor mensen die niet weten hoe de kaartplotter werkt?

Sietse om eerlijk te zijn gebruik ik hem bijna niet meer
op langere tochten zet ik de koers op de plotter en kijk daarna op het kompas om makkelijker op koers te blijven sturen
Joh! Stuur jij nog zelf? Dat laat ik nou juist met alle liefde over aan een stuurautomaat! De uitkijk hou ik natuurlijk zelf, maar de automaat stuurt nauwkeuriger dan ik..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 11:16 #242281

Steef schreef :
Makkelijker is om af te vragen of je, na het maken van een tabel, nog een andere indeling qua spullen hebt gedaan.
Vouwfiets in andere bakskist, ankerketting verplaatst, metalen paal achterop gezet, bestekbak op andere plaats ( bij schotkompas zeker), extra accu's ( en bekabeling) geplaatst?

Ik heb het zelf tweemaal gedaan. Bij aanschaf, en na plaatsing van windvaanstuurinstallatie.
En zag je verschil?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 13:11 #242316

Ik check het ieder voorjaar voordat we een langere tocht gaan maken. Ik ben meestal aan het stoeien met magneetjes weg halen en toch een goede uitlezing te krijgen.
Omdat we vrij noordelijk varen is de richtkracht van het compas zo ongelovelijk klein en omdat we soms maar een paar 100 mijl van de magnetische noordpool zitten is de nauwkeurigheid een ramp, hoe meer compensatie magneten hoe rampzaliger.
Ik heb het kompas dus al drie keer ergens anders opgehangen, steeds verder van de de stalen boot vandaan en uiteraard telkens opnieuw gecompenseerd.

Voor de tafel gebruik ik zowel GPS als het gyrogestabiliseerd fluxgate kompas van de stuurautomaat. SOLAS wenst een deviatie van minder dan 1 graad gemiddeld en minder dan 4 graden op het slechtste punt. Daar streef ik naar als ik het kompas opnieuw stel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 13:43 #242324

Erikdejong schreef :
Ik check het ieder voorjaar voordat we een langere tocht gaan maken. Ik ben meestal aan het stoeien met magneetjes weg halen en toch een goede uitlezing te krijgen.
Omdat we vrij noordelijk varen is de richtkracht van het compas zo ongelovelijk klein en omdat we soms maar een paar 100 mijl van de magnetische noordpool zitten is de nauwkeurigheid een ramp, hoe meer compensatie magneten hoe rampzaliger.
Ik heb het kompas dus al drie keer ergens anders opgehangen, steeds verder van de de stalen boot vandaan en uiteraard telkens opnieuw gecompenseerd.

Voor de tafel gebruik ik zowel GPS als het gyrogestabiliseerd fluxgate kompas van de stuurautomaat. SOLAS wenst een deviatie van minder dan 1 graad gemiddeld en minder dan 4 graden op het slechtste punt. Daar streef ik naar als ik het kompas opnieuw stel.

Één graad? Hoe zie je dat dan, jachtkompassen hebben maar een schaalverdeling van 2 of 5 graden. De C&P Beta die ik heb heeft 5 graden en die was al duur genoeg ( gelukkig cadeau gekregen).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 13:54 #242326

Je "plakt" een kompas lezer onder je kompas en dan kun je het digitaal uitlezen. Deze lezers kunnen ook gebruikt worden om je stuurautomaat van koers info te voorzien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 14:28 #242332

Een wat????? :ohmy: :huh:
Geef eens een linkje.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 14:52 #242337

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
eenmaal gemaakt (2002) met stuurautomaat, windstil, gps-cog, om de 22 a 23 graden.


Rood is BB kompas, groen is SB.
Best veel deviatie voor een plastic bootje, van +10 tot -7gr.
zal het volgend seizoen eens overdoen, kijken wat het scheelt!

groet
t
Laatst bewerkt: 22 nov 2011 14:54 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle compas 22 nov 2011 14:57 #242339

Na wat zoeken via google zijn ze toch moeilijker te vinden dan ik dacht, maar dit linkje geeft aan hoe het eruit ziet. Ik blijf nog even doorzoeken. Officieel schijnen ze Pick-up soils te heten.

www.amisales.com.au/Products/47669-1168.aspx

Aanvulling, ze worden meer in de vliegtuig industrie dan op schepen gebruikt.

En hier staat nog wat:
www.boatingbusiness.com/featur...y/point_distribution
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 nov 2011 15:02 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl