De ouwe rotten weten het natuurlijk wel! Kaarten bijwerken in de kaartenkamer. En als er nieuwe kaarten kwamen moesten eerst alle nog van kracht zijnde T berichten erin worden verwerkt.
Met mijn uit de hand gelopen hobby met de BaZ en het rws tonnenbestand kwam ik er deze week ook weer achter.
Een binnenvaartschipper beklaagde zich bij Stentec dat ie al meer dan een jaar 5 groene tonnen zagin het Noordzeekanaal bij Zaandam maar dat ze niet op zijn meest recente kaart stonden. Niet op zijn 2011 papieren kaart en niet op zijn 2011 digitale Stenteckaart.
Ik heb het uitgezocht. Ze stonden wel in het tonnenbestand van de risserver en dus ook op mijn kaarten. Wat bleek? Het bericht 354(T)10 van week 27 2010 meldde dat er 5 groene tonnen in het NZK waren gelegd om een ingestort talud te markeren.
Bij de uitgifte van de nieuwe kaarten editie 2011 werden ( let wel zoals te doen gebruikelijk en zoals de oude rotten weten) de nog van kracht zijnde T berichten niet verwerkt. Niet in de papieren kaarten en dus ook niet op de digitale kaarten.
Voor Stentec aanleiding om alle 2011 kaarten alsnog te voorzien van alle nog van kracht zijnde T berichten van voor april 2011. De update van kaart 1810.2 is inmiddels verschenen.
Lessons learned. Met het tonnenbestand over de digitale kaart heb je in ieder geval deze verrassing niet.
Zie ook
www.filo.nl. Maar ik knip en plak met CSVed mijn eigen tonnenbestand.
(Ook Zeildude zorgde voor BaZ en tonnen bestandjes maar die is kennelijk niet meer actueel.
www.emarine.eu en voor Navionics 1800 kaartgebruikers zou een appje met het tonnenbestand uitkomst bieden -mijn idee hoor
)
EelskeM