"Pas op voor de Engelse Kustwacht" kreeg ik tijdens mijn opleiding te horen en "De Fransen zijn echt niet mals als ze wat vinden". Dat viel gelukkig allemaal wel mee, nog nooit iets met de buitenlandse overheden te maken gehad. In geen enkele Portugese, Spaanse, Griekse, Kroatische, Noorse, Franse of Engelse haven hadden kustwacht, waterpolitie of douane ooit belangstelling voor ons schip, zelfs niet de keren dat we hartje Londen afmeerden.
Maar in ons landje ben ik in de afgelopen jaren verschillende malen 'onderschept' door het bevoegd gezag. Gisteravond weer. Waarom eigenlijk? Wat brengt een ambtenaar tot de gedachte 'laten we dat jacht eens onderzoeken?'
De eerste keer gebeurde het in Breskens, we voeren op een decemberavond de haven binnen en werden per marifoon gesommeerd naast een douanevaartuig vast te maken. Alle papieren werden gecontroleerd, van de boot en de bemanning. De boot werd doorzocht.
De 2e keer was op een mooie dag in maart, tussen Vlieland en Harlingen. De kustwacht zette een RIB met 2 man overboord en we werden geënterd, alles gecontroleerd en doorzocht. De 3e keer kwamen we vanaf het Markermeer in het najaar ´s nachts Amsterdam binnen. Op de AIS geen varend schip te bekennen, maar bij de Oranjewerf kwam er opeens een schip van de Waterpolitie langszij, 2 ambtenaren stapten aan boord, alles gecontroleerd en doorzocht. De 4e keer was bij de Goereese sluis, we wilden net naar binnen. Stoer uitziende marechaussees in een RIB wilden onze paspoorten zien, Schengen-controle. "Dan gaat u maar mee de sluis in", was mijn reactie "De sluismeester wacht niet". En zo ging de RIB mee de sluis in, goede service.
De keren 5, 6, 7 en 8 was in drie dagen tijd. We maakten een rondje Noord-Holland in oktober. ´s Nachts in IJmuiden stonden er 2 douanebeambten op de steiger te wachten, evenzo de volgende middag in Den Helder, evenzo de volgende middag in Oudeschild en tot slot een gecombineerde controle van politie en douane toen we de sluis bij Den Oever doorgingen. Na enige plichtplegingen en vastleggingen in hun digitale boekje, vroeg ik "Gaan uw aantekeningen niet in een database? Dit is al de 4e controle in 3 dagen!" "Ja, die hebben we wel, maar die loopt 3 dagen achter", was het antwoord. "Mag ik dan vragen waarom u ons, duidelijk een lesboot met hele grote plakletters er op, nu controleert?". Het antwoord was duidelijk: "In deze tijd van het jaar is elk jacht verdacht, want het is nu het hasj-seizoen, de oogst is binnen in Marokko!"
Ergo: `s nachts in de wintermaanden heb je de meeste kans op controle
PS Voor de goede orde meld ik maar even dat er nooit iets is gevonden, dat alle papieren altijd in orde waren en dat er nooit iets aan de boot mankeerde behalve gisteravond de 9e keer, geen stoomlicht .... en dat zagen ze niet gelukkig.