Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Controle op het water

Controle op het water 24 dec 2011 18:24 #250680

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
"Pas op voor de Engelse Kustwacht" kreeg ik tijdens mijn opleiding te horen en "De Fransen zijn echt niet mals als ze wat vinden". Dat viel gelukkig allemaal wel mee, nog nooit iets met de buitenlandse overheden te maken gehad. In geen enkele Portugese, Spaanse, Griekse, Kroatische, Noorse, Franse of Engelse haven hadden kustwacht, waterpolitie of douane ooit belangstelling voor ons schip, zelfs niet de keren dat we hartje Londen afmeerden.
Maar in ons landje ben ik in de afgelopen jaren verschillende malen 'onderschept' door het bevoegd gezag. Gisteravond weer. Waarom eigenlijk? Wat brengt een ambtenaar tot de gedachte 'laten we dat jacht eens onderzoeken?'
De eerste keer gebeurde het in Breskens, we voeren op een decemberavond de haven binnen en werden per marifoon gesommeerd naast een douanevaartuig vast te maken. Alle papieren werden gecontroleerd, van de boot en de bemanning. De boot werd doorzocht.
De 2e keer was op een mooie dag in maart, tussen Vlieland en Harlingen. De kustwacht zette een RIB met 2 man overboord en we werden geënterd, alles gecontroleerd en doorzocht. De 3e keer kwamen we vanaf het Markermeer in het najaar ´s nachts Amsterdam binnen. Op de AIS geen varend schip te bekennen, maar bij de Oranjewerf kwam er opeens een schip van de Waterpolitie langszij, 2 ambtenaren stapten aan boord, alles gecontroleerd en doorzocht. De 4e keer was bij de Goereese sluis, we wilden net naar binnen. Stoer uitziende marechaussees in een RIB wilden onze paspoorten zien, Schengen-controle. "Dan gaat u maar mee de sluis in", was mijn reactie "De sluismeester wacht niet". En zo ging de RIB mee de sluis in, goede service.
De keren 5, 6, 7 en 8 was in drie dagen tijd. We maakten een rondje Noord-Holland in oktober. ´s Nachts in IJmuiden stonden er 2 douanebeambten op de steiger te wachten, evenzo de volgende middag in Den Helder, evenzo de volgende middag in Oudeschild en tot slot een gecombineerde controle van politie en douane toen we de sluis bij Den Oever doorgingen. Na enige plichtplegingen en vastleggingen in hun digitale boekje, vroeg ik "Gaan uw aantekeningen niet in een database? Dit is al de 4e controle in 3 dagen!" "Ja, die hebben we wel, maar die loopt 3 dagen achter", was het antwoord. "Mag ik dan vragen waarom u ons, duidelijk een lesboot met hele grote plakletters er op, nu controleert?". Het antwoord was duidelijk: "In deze tijd van het jaar is elk jacht verdacht, want het is nu het hasj-seizoen, de oogst is binnen in Marokko!"

Ergo: `s nachts in de wintermaanden heb je de meeste kans op controle

PS Voor de goede orde meld ik maar even dat er nooit iets is gevonden, dat alle papieren altijd in orde waren en dat er nooit iets aan de boot mankeerde behalve gisteravond de 9e keer, geen stoomlicht .... en dat zagen ze niet gelukkig.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 24 dec 2011 18:54 #250683

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
La Mavare schreef :
De keren 5, 6, 7 en 8 was in drie dagen tijd. We maakten een rondje Noord-Holland in oktober. ´s Nachts in IJmuiden stonden er 2 douanebeambten op de steiger te wachten, evenzo de volgende middag in Den Helder, evenzo de volgende middag in Oudeschild en tot slot een gecombineerde controle van politie en douane toen we de sluis bij Den Oever doorgingen.

Daar waren wij volgens mij bij als ik me niet vergis. Verder nooit meer douane gehad, ook s'winters en buitengaats niet... Maar misschien worden kleinere en meer ongebruikelijke bootjes met rust gelaten, ik weet het niet..


Vrolijk Kerstfeest,
wilweg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 24 dec 2011 20:07 #250691

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Vorig jaar met een nieuw jacht in 1 week drie keer in de sluizen bij IJmuiden en Den Oever btw-controle gehad. Steeds weer een identieke dikke douanier die te beroerd was om een touwtje aan te pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 24 dec 2011 20:35 #250694

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Welke papieren wil men dan eigenlijk zien?

Natuurlijk, paspoort of ID, marifoon en vaarbewijs indien nodig, maar wat nog meer? Ik heb verder niks, behalve een factuur van de verkoophaven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 24 dec 2011 21:43 #250708

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18101
Volgens mij:
Paspoorten / ID kaarten van alle opvarenden
Bemanningslijst
Zendvergunning marifoon
Bedieningscertificaat marifoon
BTW verklaring en/of aankoopfactuur met BTW
Eventueel (indien de eigenaar van de boot zelf niet aan boord is): een machtiging tot gebruik
Eventueel (indien je daartoe verplicht bent): vaarbewijs
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 07:12 #250720

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
ilCigno schreef :
Zendvergunning marifoon
Bedieningscertificaat marifoon
:huh:
Ik heb een bedieningscertificaat, maar wat is dan een zendvergunning?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 07:20 #250721

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Hen3 schreef :
ilCigno schreef :
Zendvergunning marifoon
Bedieningscertificaat marifoon
:huh:
Ik heb een bedieningscertificaat, maar wat is dan een zendvergunning?

Registratie bij Agentschap Telecom is sinds een paar jaar voldoende.

Bemanningslijst is niet verplicht, wel handig, sommige havens vragen er om.
Passageplan willen de Engelsen graag zien.
Is je schip langer dan 12 m dan gelden er aanvullende uitrustingseisen, zie SOLAS
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 25 dec 2011 07:22 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 07:32 #250726

Allemaal buitengrens Schengen dus terecht, behalve die bij de Oranjewerf, wat voor grond hadden ze toen om je boot te doorzoeken? Volgens mij mogen ze dat zomaar niet....


Hen3: onnodige quote verwijderd.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 25 dec 2011 09:15 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 09:32 #250749

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Tsja, ik heb dat ook altijd. Terwijl ik meestal zo onopvallend mogelijk probeer te blijven. Laatst ook toen ik met mijn motorbootje aan het toeren was:



en dat terwijl ik er zo vriendelijk uitzie...




Maar alle gekheid op een stokje:
Het kan goed zijn dat er getipt is, en dan wordt er op een bepaalde plek meer gecontroleerd. Als je daar net aan het toeren bent, dan kan je idd flink de pineut zijn. Een goede hermandad zal dat echter niet op dat moment loslaten.
Laatst bewerkt: 25 dec 2011 09:34 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 09:46 #250750

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
It Paradyske schreef :
Allemaal buitengrens Schengen dus terecht, behalve die bij de Oranjewerf, wat voor grond hadden ze toen om je boot te doorzoeken? Volgens mij mogen ze dat zomaar niet....

Verveling, denk ik. Ze vroegen of het mocht, dat wel en om gezeur te voorkomen stond ik dat toe, had echt niets te verbergen.
Hun argumentatie: wie vaart er nou op een koude en winderige herfstnacht om 2.00 uur Amsterdam binnen? Nou ja wij dus, bezig om het record te zetten voor een rondje NH vanuit Scheveningen. Vonden ze wel grappig ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 09:57 #250751

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Toen we dit jaar van Noorwegen terugkeerden en ter hoogte van de Nederlandse gasplatforms in een lekker zonnetje en wegens geen wind rustig op motor heading Roompot tuften kregen we een niet alledaagse ontmoeting.
Ik zat even binnen op de laptop naar de AIS gegevens van de omgeving te kijken , vrouwtje lief stond in de keuken allerlei interesssante en smakelijke dingen klaar te maken.
Plots een grote schaduw door de kajuit en gelijktijdig een ontzettend motorengebrul.
Ik stormde de trap op en kon nog net een cessna de hoogte in zien schieten.
Dat was even schrikken , en niet in de minste mate omdat dit vliegmaneuver volkomen verboden is in de sportvliegerij , dat had ik toch geleerd tijdens mijn opleiding.
Ik checkte in een voorgevoel voor alle zekerheid toch maar even de marifoon op kanaal 16 .
En jawel hoor de Nederlandse kustwacht , hun scheervlucht had mijn bootnaam voor hen duidelijk gemaakt en ik kreeg een persoonlijke oproep.
Heel het lijstje werd afgezongen. Callsign , destination , last port , port before , homeport en als laatste nationality.
En dan werd duidelijk dat mijn vlag nog was opgerold voor de storm tot 8 Beaufort die we de eerste 2 dagen van ons vertrek vanuit Tanager (eigenlijk Kopervik) had doorstaan.
Al mijn gegeven info wel even werd gecheckt , want ik moest standby blijven op 16.
In de late avond van de volgende dag arriveerden we bij de Roompot zonder verder te zijn onderschept.

Vorig jaar , ter hoogte van Sines ( hometown van Vasco da Gama) kregen we in het midden van de nacht bezoek van de Portugese kustwacht . We werden als het ware geenterd door hun uitgezette rib.
De ganse waslijst van controle, visuele controle in de boot , nazicht van alle papieren , tot geldigheid brandblusser ,vuurpijlen en jawel hoor , ook de keuring van het reddingsvlot.
En hadden ze me daar even mee te stekken.
Het was net enkele maanden over tijd.
Ik kreeg de keuze , ofwel een keuring laten uitvoeren in Sines , en dat betekende dat we enkele uren moesten backtracken , ofwel keuren in Portimao.
We mochten beschikken en verder varen mits mijn belofte om de keuring in Portimao te ondergaan.
Voor alle duidelijkheid , ik hield die belofte.

Maar die nachtelijke raid bewijst dat controles op elk moment van de dag kunnen gebeuren.
En als bevestiging van dat gegeven kregen we een soorgelijke ervaring op de terugreis 5 maanden later ter hoogte van Peniche.
Ook weer tijdens de nacht wou ik de haven aandoen voor een resterend nachtje slapen.

Aan de passantensteiger moesten we dat niet doen , die was tijdens het winterseizoen daarvoor uit elkaar geslagen door stormen. Dat hadden we in het begin van onze reis al gezien , en 2 vriendelijke plaatselijke kustwachters hadden ons een (gratis) alternatief aangeboden voor de overnachting.
Ik bedankte ze beide elk met een lekker flesje wijn.
Daar kan je geen enkele Portugees mee straffen.

Toen die tweede keer de kustwacht ons die pikdonkere nacht naderde ging meteen de schijnwerper aan (type voetbalstadion) , ik was volledig verblind . Ze kwamen net naast onze boot gevaren en ik was al bezig met de zeilen in te rollen voor de controle.
Het is me niet bevestigd , maar ik vermoed dat een van de bemanning (ze zijn steeds met 2) me heeft herkend van onze ontmoeting van 5 maanden daarvoor , want de grote lichtbundel ging uit , en nog half verblind zag ik een arm wuiven in hun cabine.
Met een kort en krachtig maneuver vervolgden ze hun weg , wellicht op zoek naar een volgend te controleren boot.
Even later lag ik aan een mooring in Peniche.


Controles op het water gebeuren dus overal heren.
Men weze gewaarschuwd , en vooral , met weze in orde met alles.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 11:35 #250782

De enige keer dat ik ooit ben gecontroleerd was in de haven van Esbjerg , een jaar of 10 geleden .
Met drie man ( sorry twee man en een vrouw) kamen ze aan boord van mijn Leisure 23 ( 7 meter!) en vroegen naar papieren. Ook moest ik de bergruimtes laten zien. Alles was in orde maar ik moest nog wel even een formulier invullen. Dat was zo te zien eigenlijk voor de grote beroepsvaart want bij 99% kon ik n.a. ( not applicable) invullen.
Wat wel interessant was is dat ik ze al eerder bij de twee enige andere nederlande jachten ( wat voor esbjerg al veel is trouwens) had gezien . Op mijn vraag waarom ze eigenlijk alleen de nederlandse jachten bezochten ( er lagen ook Duitsers , Noren en een Zweed) kreeg ik een nogal bits antwoord van de vrouwelijke beambte dat erop neer kwam dat dat mij niet aanging!
Ik heb toen maar niet gevraagd of ze soms drugs zochten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 11:57 #250786

  • jieter
  • jieter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Afgelopen zomer voor het eerst gecontroleerd, in Harlingen. Ergens overdag aangekomen vanaf Esbjerg, 's avonds kwam de douane langswandelen. We vielen op doordat we veel zeilpakken buiten hadden hangen.
Uiteindelijk zijn ze niet aan boord geweest, ze hebben alleen mijn paspoort en het huurcontract bekeken en vroegen of ik de juiste diesel had en niet aan land was geweest op Helgoland...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 12:28 #250789

dit jaar beleefd, solo in Scheveningen:

zie ik zojuist de douane met twee man een boot hiertegenover controleren, en op het moment dat ze er af stappen, via de naast gelegen boot door de kuip afstapten. grrr.
Dus toen ze bij mij langs liepen kon ik het niet laten om uit te leggen dat via voordek wel wat netter is!
En nog geen tel later: Meneer we willen graag bij u een controle uitvoeren. Dat was natuurlijk een inkoppertje. Ik wou nog zegggen, jo, ga je eerst es fatsoenlijk scheren, maar me nog net op tijd ingehouden...

Ze waren nogal verbaasd dat ik geen eigendom papieren kon overleggen. Ik zei nog dat als ik een boot zou jatten wel een andere zou kiezen! Deze boot is 5000 euro waard. Nou dat zag ik verkeerd.
De boot is van Jaapie zei ik , die heeft vast wel een factuur.... Dus ik hoop dat je al je boetes betaald hebt Jaap!

Ze zochten een bootplaatje. Sja die hebben we niet. Maar het zeilnummer is H2300!

dr werd ook nog gevraagd naar een callsign, ik legde uit dat het enige waar naar gecalled wordt op deze boot een blikje bier is! Ook dat zag ik verkeerd. duh.

Ik heb ze nog binnen uitgenodigd om een rondje te doen, maar dat geloofden ze wel.

Gelukkig hebben ze niet gezien dat ik de marifoon niet mocht gebruiken, heb alleen mn basis certificaat, die heb ik nog laten zien.

Ze zijn hoofdschuddend vertrokken...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 12:58 #250793

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Jaren geleden, we komen vanuit Meneerse en gaan buiten langs naar de Roompotsluizen.
Op de steiger staan twee heren in Grijsgroen pakken met een witte pet op die heel hulpvaardig een lijntje aanpakken.
Of ze mochten weten waar we vandaan kwamen en wat de bestemming was.
HUH? Nou gewoon , uit Middelharnis en bestemming ergens achter deze sluis, want dan gaat mn maat daar 2 weken met zijn zoons varen.

Oh, is dat zijn boot dan?? Nee , die is van mij.Kunt u dat bewijzen??Nou , nee want mn aankoopnota ligt thuis bij de andere papieren van mn bootje.Maar maatje was bij de aankoop dus ik heb wel een getuige.
Heeft u een marifoon?? Nee.Heeft u een vaarbewijs?? nee, niet nodig..
ID? Ja alstublieft...
Mogen we binnen kijken?? Alleen als je koffie aanpakt...
Geen tijd voor maar we willen toch even kijken.
10 minuten later waren ze weg :)
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 13:15 #250795

ik was in de prachtige stad, la rochelle in frankrijk, in het stads centrum. prachtig tussen de twee toerens door etc. komen er twee franse douane mensen aan boord, praatje maken zeggen ze. zien ze een fisher mans frind op de tafel liggen een beetje "nat" , wat is dat, ik zeg(stom) zeg ik niet en steek het in mijn mond, is eetbaar dus. goed ze hebben de klapper met alle papieren door gekeken en vragen of ik ook dingen aan boord heb die ik eigenlijk niet zou mogen hebben. die stop ik altijd onder de bank waar de douane op zit. stom. na een uur gingen ze weg , volgende dag terug en vroegen heel vriendelijk, om voor mij problemen te voorkomen zeiden ze, wat ik in mijn mond stopte, heb ze het zakje laten zien en ze lachten vriendelijk.
toen ik een week later in de buiten haven lag, klaar om naar spanje te varen, kwamen ze weer langs, vroegen of ik nog een zakje vol had voor "hun kinderen" ja natuurlijk, maar ik heb er wel twee rolletjes rang bij gedaan. les, meestal hebben petten geen gevoel voor "hollandse" humor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 14:20 #250801

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Leuke en sterke verhalen lees je hier wel , maar er komt hier - vind ik toch -een sporadische teneur van minachting tov de controlerende instanties.
Met alle respect voor diegenen die er een sport van maken om stoer te doen tegen die politionele -uiteindelijk toch van hogerhand opgelegde -controles , maar wanneer ik een controle krijg dan onderga ik dat met ( uiteraard ook geirriteerde gevoelens) de wetenschap dat die ambtenaren dat doen in functie van hun job , en dat het niet tot hun taak behoort om belachelijk gemaakt te worden door gelijk wie.
Het is nooit leuk om gecontroleerd te worden en een bekeuring in dat verband te krijgen , maar een zekere empathie opbrengen voor diegenen die de taak hebben om te verbaliseren indien nodig is in mijn oordeel vast niet misplaatst. Op voorwaarde dat die dat dan ook doen volgens de wetgeving.
Het valt derhalve te begrijpen dat ' gemachtigden ' ook maar mensen zijn die de puntjes op de I zetten wanneer uitgedaagd.
En wie valt niet... ' te pakken ' !!

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 14:43 #250807

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Het blijft een mooi vak anderen controleren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 15:23 #250811

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Sailbleu heeft natuurlijk gelijk dat ambtenaren ook gewoon hun werk doen, en dat men dus niet moet zeuren als men gecontroleerd wordt. Het is echer wel handig te weten waar men zich aan moet houden. Is er een site waar alle buitenlandse regels over met name papieren en verplichte uitrusting handig bij elkaar staan?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 15:28 #250812

Solo schreef :
Sailbleu heeft natuurlijk gelijk dat ambtenaren ook gewoon hun werk doen, en dat men dus niet moet zeuren als men gecontroleerd wordt. Het is echer wel handig te weten waar men zich aan moet houden. Is er een site waar alle buitenlandse regels over met name papieren en verplichte uitrusting handig bij elkaar staan?

Een lijst van verplichte papieren in europese landen is wel te vinden op de ANWB/watersport website maar een lijst me verplichte uitrusting heb ik nog nooit gezien. Wel is het zo dat grotere zeiljachten ( groter dan 12 meter?) aan de Solas eisen schijnen te moeten voldoen en die zijn neem ik aan wel ergens te vinden.
Ad
Laatst bewerkt: 25 dec 2011 15:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 16:12 #250817

Het hangt wat mij betreft helemaal af van de manier waarop het bevoegde gezag aanboord komt. Als ze netjes en beleefd zijn dan krijgen ze dezelfde behandeling terug uiteraard. Maar als ze direct met de arrogantie die sommige ambtenaren hebben komen aanstampen en toegang eisen, dan hebben ze aan mij een heel erg slechte kan ik je verzekeren!
Uiteraard mogen ze alles zien wat ze willen zien, ik heb niets te verbergen, maar voordat ze binnen komen gaan de wapengordels af en de schoenen uit (ik wil geen krassen in mijn interieur ;) ) en ze zullen de boot niet verlaten voordat alles exact zo terug gelegd is als dat ze het aantroffen.
Eens had ik een stel aan boord in Den Oever die de heleboel overhoop haalde en zelfs eisten dat ik de mangaten van de dieseltank ging open schroeven, dat ging voor mij een stap te ver en ik heb hen verzocht een huiszoekingsbevel te gaan regelen. Ze bonden een beetje in en wilde vertrekken, maar ze hadden nogal een boel overhoop gehaald en ik heb hen de uitgang geblokkerd en verteld dat ze pas konden gaan als alles weer netjes op z'n originele plek terug lag. Daar hadden ze vervolgens wel drie uur werk mee en bij vertrek boden ze toch hun excusses aan.

De arrogante behandeling is overigens slechts tweemaal gebeurt, eens in Den Oever en vorig jaar toen we in Canada aankwamen, maar dat is Noord-Amerika en alles wat anders is dan standaard is terroristisch totdat het tegendeel bewezen is. Alle andere keren (wellicht 20-25 in totaal) waren de doaune ambtenaren uiterst vriendelijk en vroegen toestemming om aan boord te mogen kijken en namen de moeite om zich voor te stellen, die mensen leg ik geen strobreed in de weg en die zijn meestal ook snel weer buiten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 dec 2011 16:23 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 16:20 #250818

YELLOW BOAT schreef :
Wel is het zo dat grotere zeiljachten ( groter dan 12 meter?) aan de Solas eisen schijnen te moeten voldoen en die zijn neem ik aan wel ergens te vinden.
Ad
Dat heb ik ook lange tijd gedacht, maar laatst heb ik het eens opgezocht in het SOLAS regelementen boek en daar staat in het eerste hoofdstuk dat pleziervaartuigen en vaartuigen voor prive gebruik uitgesloten zijn van SOLAS regelementen, ongeacht het aantal opvarenenden of lengte van de boot.
Het SOLAS boek word bijgehouden door de International maritime Organisation (IMO, zie www.IMO.org) maar ik kan daar geen digitale kopie van de SOLAS vinden.

Overigens vermoed ik dan ook dat jachten feitelijk geen verplichting hebben om een vaarplan en een bemanningslijst te hebben, dit zijn namelijk ook SOLAS eisen voor zover ik weet en plezier jachten vallen daar dus buiten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 16:33 #250819

erik buiten solas zijn er natuurlijk ook landen die hun eigen wetten laten gelden. ik maakte mee in brazilie dat ze daar geen verschil kennen in een "plezier " jacht van welke afmeting dan ook en een supertanker.
dat heeft me bij eerste binnenkomst de nodige problemen gegeven.
ook venezuela kent iets dergelijks, alles via een agent en de verschillende staten(provincies ) kennen ook weer hun eigen regels.
wat dat betreft zijn wij verwent hier in europa en ook aan de overkant in canada en de vs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 16:38 #250820

Canada en VS hebben beide ook hun eigen eisen (gelukkig wel dezelfde) deze worden geregeld en gecontroleerd door de kustwacht en hebben betrekking op de hoeveelheid noodvuurwerk, het aantal zwemvesten aan boord en het hebben van een reddingsboei aan een drijvende lijn. niet veel bijzonders dus, maar voldoende om een boete te krijgen als je het niet aan boord hebt.

En er is hier vaarbewijsplicht voor iedereen, ongeacht wat voor boot(je) je opereerd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 dec 2011 16:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Controle op het water 25 dec 2011 18:07 #250826

Misschien een beetje een domme vraag, maar wij hebben een zeilbootje van 19 voet, hebben wij ook papieren nodig ? wij varen enkel op het Veerse Meer (Zeeland)en hebben de boot 2dehands gekocht ... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl