svalk schreef :
Ik ben van plan om voor ieder bemanningslid een PLB te kopen ( Personal Locator Beacon) ( 3 stuks) Ik als schipper ben in het bezit van Marcom-B, mag ik als schipper 3 van deze beacons op mijn naam hebben of moet een ieder die er ooit mee gaat lopen ook Marcom-B hebben ?
Afgezien van het feit dat ze op naam staan van het schip of eigenaar en deze ook verantwoordenlijk is voor het gebruik de vraag;
Wat denk je er mee te bereiken en wat zijn je verwachtingen van het beoogde systeem. In de Drietand van de NVVK heb ik samen met Egenolf van Stein callenfels een stuk geschreven over PLB's en de precieze werking en verwachting.
De Reder of eigenaar en gezagvoerder behouden altijd de eindverantwoording. De vraag is of dit werkelijk relevant is of elk bemanningslid een bedienings certificaat dient te hebben. De serieus werkende systemen hebben dat niet nodig.
Een EPIRB-plb wel
Een 121,5Mhz plb niet
Een AIS-plb niet
Een DSC-plb wel
Alle andere mickey mouse systemen niet.
Edit:
Ik zie nu ook de reactie van Capo
Helaas is de informatie op de website van Agentschap telecom beperkte waarde, deze gaat over EPIRB-plb eb AIS-plb en DSC-plb; "uniek serienummer gekoppeld aan de identiteit van de bezitter"