Je kompas ijken, of een deviatie tabel maken is niet zo heel ingewikkeld.
het kost je hooguit een paar uurtjes werk.
Je hebt nodig een handpeilkompas, een kijker met ingebouwd peilkompas of een gps.
De peilkijker heeft mijn voorkeur, staande met deze kompas/kijker aan dek heb je geen last van je scheeps magnetich veld.
Zoek een ruime plas in de buurt en peil een bekend punt, kerk, molen, toren of wat dan ook, noteer deze peiling.
Stuur nu de boot op dit punt, en lees het scheepskompas, noteer ook deze door het scheepskompas aangegeven koers.
Herhaal dit tot je de einder rond bent, hoe meer metingen des te naukeuriger, maar op acht windstreken moet je een goede deviatie tabel of grafiek kunnen samenstellen en weet je de afwijking in het scheeps kompas bij elke voorligende koers.
Zo iets als dit moet dan de uitkomst zijn.
Het scheeps kompas moet natuulijk wel op een zo neutraal mogelijke plek, dus niet vlak bij de speaker van de mari of de stereo, zelf een keer gehad
.
Ook hoorde ik laatst een voorbeeld van een bekerhouder aan het schutbord, elke keer als een een blikje genuttigd werd, lag er ook plots een andere koers voor :?
Hier kun je natuurlijk niet op devieren
Bedenk ook dat je tijdens het zeilen en/of het varen op stroom ook nog behoorlijk wat drift hebt, zodat je kompaskoers hoe goed gedevieerd ook, vaak iets anders is dan de ware koers, kijk maar een op je gps al je die hebt.
Dit moet je dus ook compenseren, dan is er nog de variatie, ook wel het verschil tussen het ware noorden en het kompas noorden, dit zit 'm niet in je boot maar in moeder natuur en verschilt weer per werelddeel, je ziet er is meer tusen hemel en aarde als je zomaar denkt, maar als je met bovenstaande zaken een beetje rekening houd dan kom je een heel eind
.
sucsess
Ron