spsomers schreef :
Ik heb eens een zwemvest van 5 jaar oud laten vallen, daardoor heeft het vest zich opgeblazen. Ik heb het laten liggen en al na een paar uur was de spanning zoveel minder dat het draagvermogen onvoldoende werd. Wel een van 275 N overigens.
Heb daarom afgezien van een nieuwe patroon, maar gewoon nieuw zwemvest gekocht.
Een servicebeurt is vrijwel net zo duur als nieuw, tenminste als je een van de goedkopere vesten hebt, plastimo of compass.
Een "servicebeurt" klinkt mij als geldklopperij in de oren. Dat kun je zelf prima en een van de belangrijkste dingen is inderdaad het vest opblazen en kijken of het niet lek is. In jouw geval had je dus een lek vest! Wie weet, misschien al wel sinds de dag dat je het kocht..
Ik zou het testen dus wat vaker dan eens per 5 jaar doen
. Jaarlijks bijvoorbeeld. Gewoon even met perslucht of de fietspomp opblazen. Maar lek is lek, en daar kan geen servicebeurt iets aan doen. Verder bij je jaarlijkse controle ook even het CO2 patroon wegen en een zoutpatroon waar nodig vervangen. Maar op zich is het geen ramp als je dat niet doet, je vest blijft ook met een half tablet nog gewoon gebruiksklaar. Hooguit blaast het een keer ongevraagd op. Hammar's controleren op het groene vlakje en eventueel op de datum, als je daar waarde aan hecht. Kijken of alles goed gemonteerd is, CO2 patroon goed vast zit, het vest netjes opgevouwen is en het harnas helemaal in orde inclusief sluitingen en stiksels.
Dat is je "servicebeurt", en dat doe je dus in 10 minuutjes per vest zelf thuis.
Roel.