Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reddingsvlot service

Reddingsvlot service 29 mrt 2012 12:43 #273133

Vanochtend hebben we ons reddingsvlot weggebracht voor de service beurt. Het betreft een 3 jaar "oud" Zodiac offshore vlot. Ik heb gevraagd of ik bij het uitpakken aanwezig kon zijn omdat ik graag wilde zien wat we hadden en hoe het eruit zag na drie jaar "gebruik".

Dit vlot zat in een tas en gaat nu opnieuw ingepakt worden in een container zodat we hem buiten aan dek kunnen bergen.

Onderstaand wat foto's:


Hier is de tas verwijderd. Het vlot zit in een plastic zak die de boel vacuum trekt en die openscheurt als het vlot opblaasd. De zak werd langs een seal afgesneden en kan dan weer opnieuw dicht gesealed worden als hij weer ingepakt word. De zak kan ongeveer 3 tot 4 keer hergebruikt worden en moet dan vervangen worden (3 - 4 service beurten voor vervanging nodig is).


Hier ligt het vlot enigszins opengevouwen. Het automatische opblaas mechanisme word met een speciale sleutel verwijderd zodat het vlot via de nood ventielen met de compressor opgeblazan kan worden.
De cylinder is normaal gesproken goed om het vlot in 10 seconden op te blazen bij een temperatuur van -20 celcius. Er zit dus eem hoop reserve lucht (CO2) in zodat een klein lek niet meteen betekend dat je met de hand moet gaan pompen.


Het opblaaslichaam bestaat uit twee compartimenten, eentje is de onderste ring en een tweede is de bovenste ring met een tube die de tent overeind houd.


Aan de voorkant hangt een flap met twee zeillatten erin die zorgt voor een opstapje, aan de onderkant hangt een lange lus waar je je voeten in kunt zetten om op het opstapje te klimmen. Je kunt nog net de ladder zien (zwart) die door het vlot heen naar binnen loopt een waaraan je jezelf naar binnen kunt trekken. De ladder zit met gespen vast zodat deze niet in de weg zit als je eenmaal binnen bent.


Aan de onderzijde hangen vier grote zakken die werken als drijfanker. en die het moeilijker maken voor de wind om het vlot om te blazen.


Volledig rondom het vlot zitten grijpbanden, zowel lange als korte lussen.


Aan de voorkant hangt een mes dat zowel van binnen als van buiten bereikbaar is. Alle metalen delen in het vlot zijn met een stukje neopreen ingepakt zodat een scherp randje of een braampje het vlot niet kan beschadigen.


Dit is wat er in het noodpakket zit. In totaal 3 liter water, 5 stuks noodvuurwerk, twee LED zaklantaarns met reserve batterijen en twee reserve lampjes, allen verpakt in een waterdicht doosje dat ook blijft drijven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2012 13:28 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 29 mrt 2012 12:55 #273141


Dit zijn pluggen met schroefdraad. Als er een lek in het vlot komt kun je deze erin draaien, ze zijn meegeleverd in drie verschillende maten.


Op de bodem zit ook een ladder. Als het vlot onderste boven gaat klim je via deze ladder omhoog en door je gewicht (naar achteren leunend) komt het vlot weer overeind.


Op een van de hoeken zit een opvang randje waar een slangetje aangesloten is met een kraantje en een platic zakje. Zo schijn je regenwater op te kunnen vangen. Ik moet zeggen dat ik mijn twijfels heb of het werkt of niet.


Hier in de hoek zie je het slangetje met het zakje zitten.
De vloer is gemaakt van 4 lagig aluminium folie met noppen en steenwol voor isolatie in koudwater.
tegen de achterwand in het midden zit een afsluitbare trechter waardoor je je hoofd naar buiten kunt steken zonder water in het vlot te krijgen.
Het touw dat eruit komt zit aan het parachute anker vast en die kan gelanceerd worden door deze opening.


Bovenop de tent zit een flikkerend led lichtje. Er zitten twee draadjes aan met metalen plaatjes aan het einde waarvan er een in een plastic buisje zit. Als deze ondergedompeld worden in zeewater maken ze contact en gaat het lampje aan. Het zou volgens opgaaf 48 uur blijven branden en je kunt hem uitzetten door het draadje uit het water te halen. De tweede draad is "reserve" als een van de twee in het water ligt word de lamp geactiveerd. Er zit binnen in het vlot ook een schakelaar in het draadje.


Bij de ingang hangt een werplijn met een drijvende ring daaraan.


Dit is de trechter waardoor je uitkijk kunt houden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2012 13:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 29 mrt 2012 13:05 #273144

Ziet er keurig en compleet uit
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 29 mrt 2012 13:05 #273145

Leuk om te zien wat er allemaal inzit en hoe zo`n vlot er nou precies uitziet. Bedankt voor het delen!

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 29 mrt 2012 13:21 #273147

ReinierZeilt schreef :
Leuk om te zien wat er allemaal inzit en hoe zo`n vlot er nou precies uitziet. Bedankt voor het delen!

Reinier
graag gedaan!
Er stonden 19 vlotten opgeblazen in het pand, allemaal zodiacs en voor de beroepsvaart bedoeld. Ze zagen er kwalitatief allemaal een stuk minder uit dan ons "jachtvlot". Er zijn dus wel hele grote verschillen. een vlot voor jachten dat verkocht word als "coastal" ziet er ook weer heel anders uit dan een "offshore". Die zijn ook minder deglijk gemaakt en dat zie je ook weer terug in de prijs, ze kosten maar de helft omdat de eisen die eraan gesteld worden heel anders zijn.

Wel vind ik dat er wat weinig rantsoenen inzitten. Ze gaan het vlot over twee weken weer inpakken (zolang blijft het opgeblazen staan om te zien of het de druk vasthoud) en omdat we naar een container gaan hebben we wat meer pakruimte beschikbaar. Ze stoppen er dus meer water, meer voedsel en nog een isolatie deken bij in. Dat is wel allemaal dingen die we in een noodtas hebben zitten, maar stel dat je die tas kwijt raakt, dan heb je in ieder geval nog wat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 29 mrt 2012 13:55 #273155

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Leuk om te zien! Ook nuttig om je vlot alvast een beetje te kennen voor het geval dat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 29 mrt 2012 18:47 #273231

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15782
Leuk om te zien allemaal. Zoiets moet je ook allemaal maar weten als je in zo'n ding ronddobbert. Slim om uitgebreidt mee te kijken tijdens de test.

Dank voor het delen, erg interessant!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 29 mrt 2012 19:36 #273237

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
Toevallig heb ik afgelopen week ook een vergelijkbare aktie uitgevoerd. Het lijkt allemaal vrij veel op elkaar, maar ik heb de foto's toch dus laat ik het hier ook maar even zien. Het bijwonen van het 'uitpakken' is inderdaad erg interessant en leerzaam. Ik kreeg een goede uitleg over mijn vlot en hoe je dat het beste kan gebruiken als de nood aan de man komt. Wij hebben een Plastimo Cruiser 6-persoons vlot. Hier mijn foto's:

De activeringslijn zit met een lijntje vast aan de gascilinder. Dat wordt voorzichtig losgeknoopt. De vacuum hoes moest vanwege zijn leeftijd vervangen worden en werd gewoon opengeknipt.

Het vlot voordat het opgeblazen werd:

De tas met het inventaris:

Hierin zit naast een luchtpomp (speelgoed kwaliteit, maar die gebruik je hopelijk ook niet erg lang en veel) een paar flares, survival handleiding, zeeziekte pillen, hoosvat, sponzen, plaksetje en een zaklamp. Bij dat laatste was goed te zien waarom een keuring af en toe toch wel zinvol is, de batterijen waren gaan lekken en het ding was onbruikbaar geworden. Alles wat over de datum is wordt overigens ook vervangen. Er zitten ook peddels in, maar die zijn volgens de keuringsmeneer alleen geschikt om een overschot aan drenkelingen buiten het vlot te houden. De inhoud:

Het vlot wordt, nadat de gascilinder verwijderd is (wordt omgewisseld voor een andere die gekeurd is) opgeblazen met een luchtslang:

En ziet er dan zo uit:

Als laatste een foto van de binnenkant. Te zien is de geisoleerde bodem, het mes, de grijplijn en de ventielen waardoor je kan bijpompen. Wat ik niet wist was dat de tubes met ritsen dichtzitten. Daarin zitten de luchtdichte 'binnenbanden'. Mooi beschermd maar toch goed bereikbaar mocht er ergens een lek zitten:

Vervolgens blijft het vlot nog 48 uur opgeblazen.

Ik kan het iedereen die een vlot bezit aanraden om ook eens te gaan kijken tijdens de keuring. Ik heb de keuring laten uitvoeren bij Survitec in Rotterdam (voorheen heette dit Marine Assist).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 mrt 2012 19:39 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 29 mrt 2012 20:41 #273247

ilCigno schreef :
Er zitten ook peddels in, maar die zijn volgens de keuringsmeneer alleen geschikt om een overschot aan drenkelingen buiten het vlot te houden.
Grappig, dat waren exact de woorden van de man die ons vlot open maakte. Al vond hij wel dat de peddels in ons vlot aanziendelijke groter en steviger waren dan wat er standaard in een vlot zit. Hij vertelde ook dat de beste manier van voortgang maken is om het drijfanker zover mogelijk weg te gooien en dan de lijn binnen te halen. En indien mogelijk de zakken aan de onderkant op te rollen en in zichzelf te proppen voor minder weerstand in het water.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 29 mrt 2012 20:45 #273248

Ilcigno,

Ik zie op jouw foto's geen laddertje of iets dergelijks om in het vlot te klimmen, zit dat erop? Is dat misschien die dunne gele lijn die op de voorkant hangt?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 29 mrt 2012 20:52 #273250

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
Dat is er wel, maar op de foto ligt dat nog onder het vlot. Het is wel een vrij simpel ding, lijnen met als 'trede' een stuk kunststof slang.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 30 mrt 2012 12:18 #273327

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Mooi eens te zien zo!
Wat is de reden dat het opblazen niet 'automatisch' gebeurd? Timo krijgt (zelfs) een nieuwe gas-cilinder dus waarom de oude niet leegblazen in het vlot? Ik mag toch aannemen dat het ontstekingsmechanisme op een of andere wijze ook geprobeerd/getest/onderhouden wordt?
Laatst bewerkt: 30 mrt 2012 12:22 door ronin. Reden: hekel aan spelfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 30 mrt 2012 12:31 #273330

Ik begreep dat de lucht uit een dergelijke cilinder erg koud is door de decompressie waardoor je condens in het vlot krijgt, dat is iets wat je praktisch niet meer kunt verwijderen.
Ze hadden in iedergeval speciale lucht ontvochtigers in hun compressor systeem zitten.
In ons geval betreft het een nieuwe (3 jaar oude) cilinder, het is natuurlijk zonde om die te gebruiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 mrt 2012 12:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 30 mrt 2012 15:28 #273365

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Erikdejong schreef :
Ik begreep dat de lucht uit een dergelijke cilinder erg koud is door de decompressie waardoor je condens in het vlot krijgt, dat is iets wat je praktisch niet meer kunt verwijderen.
Ze hadden in iedergeval speciale lucht ontvochtigers in hun compressor systeem zitten.
In ons geval betreft het een nieuwe (3 jaar oude) cilinder, het is natuurlijk zonde om die te gebruiken.

Het zelfde geldt voor het testen van plofvesten. Nooit opblazen met de patroon en ook nooit met de mond, dat geeft allebei teveel vocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 30 mrt 2012 17:23 #273379

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
koko schreef :
Leuk om te zien allemaal. Zoiets moet je ook allemaal maar weten als je in zo'n ding ronddobbert. Slim om uitgebreidt mee te kijken tijdens de test.

Dank voor het delen, erg interessant!

Daarom moet je ook niet alleen een vlot aan boord hebben, maar ook een cursus doen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 30 mrt 2012 18:34 #273391

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
Het bijwonen plus de uitleg die je krijgt is in ieder geval al cursus deel 1.

Bij het afhalen van vlot hoorde ik trouwens nog iets interssants. Bij de wat uitgebreider uitgerustte vlotten, zoals die van Erikdejong, is water ingepakt. Bij de meeste merken zit dit in zakjes, die zoals de keuringsmeneer opmerkte, "sterk genoeg zijn om met een heftruck over te rijden". Echter, er is ook een merk die bij de jachtvlotten kunststof flesjes toepast. Bij het vacuum trekken van de beschermhoes horen ze dan "krrk" en dan zit het water drie jaar overal, maar niet waar het hoort. Het is eenvoudig om bij de keuring zakjes ipv flesjes te verpakken, maar dan moet de eigenaar er wel om vragen. Wees daar de volgende keer dus even alert op!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 31 mrt 2012 16:01 #273564

Dat is echt knullig, zeg! Zeker als de keurings-instantie weet dat die flesjes kapot gaan... :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 31 mrt 2012 16:21 #273571

Ik zat me al af te vragen wat het voordeel van zakjes was. Dat lijkt me veel moeilijker drinken dan uit een flesje. Maar dit is opzich wel logisch.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 31 mrt 2012 16:30 #273572

Erikdejong schreef :
Ik zat me al af te vragen wat het voordeel van zakjes was. Dat lijkt me veel moeilijker drinken dan uit een flesje. Maar dit is opzich wel logisch.

erik juist niet, puntje eraf en je morst niet, bovendien kun je het bwv uitwringen. in colombia werden ze vol op gebruikt, je pakt ze ook gemakkelijker in de koelkast of vriezer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 31 mrt 2012 20:04 #273635

Moeilijker boedoel ik hier meer in het kader van doseren. Hersluiten zonder lekkage lijkt me veel lastiger waardoor je min of meer gedwongen word om je rantsoen in een keer leeg te drinken. gellukkig zijn het wel veel zakjes en kleine zakjes.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 02 apr 2012 15:50 #273935

zitten er geen medische attributen in het vlot, ik heb wel eens een vlot gevonden en daar zaten zelfs morfinespuiten in

Wouter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot service 02 apr 2012 16:13 #273943

Bij ons zit er een heel summier EHBO setje in. Dit bevat wat verband, zeeziekte pillen, paracetamol, hecht lijm en wat spalk materiaal.

Meer past er niet echt in het vlot, wij hebben zelf nog een paar zuurkool vaatjes met, water, vuurpijlen, GPS, handmarifoon, sateliet telefoon, voedsel (vooral ongezouten pinda's vanwege hun hoge voedingswaarde) en uiteraard een veel uitgebreidere EHBO set met morfine ed. dat we mee kunnen nemen het reddingsvlot in. MAAR: vergeet niet dat als je naar ghet buitenland gaat dat dit beschouwd word als zware verdovende middelen en dat import illegaal is. Je moet dus een verklaring van een arts meenemen dat het voor eerste hulp doeleinden is. Je zal niet de eerste "onschuldige" zeiler zijn die de bak indraaid omdat er morfine in de EHBO doos zit...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 16:14 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl