Vanochtend hebben we ons reddingsvlot weggebracht voor de service beurt. Het betreft een 3 jaar "oud" Zodiac offshore vlot. Ik heb gevraagd of ik bij het uitpakken aanwezig kon zijn omdat ik graag wilde zien wat we hadden en hoe het eruit zag na drie jaar "gebruik".
Dit vlot zat in een tas en gaat nu opnieuw ingepakt worden in een container zodat we hem buiten aan dek kunnen bergen.
Onderstaand wat foto's:
Hier is de tas verwijderd. Het vlot zit in een plastic zak die de boel vacuum trekt en die openscheurt als het vlot opblaasd. De zak werd langs een seal afgesneden en kan dan weer opnieuw dicht gesealed worden als hij weer ingepakt word. De zak kan ongeveer 3 tot 4 keer hergebruikt worden en moet dan vervangen worden (3 - 4 service beurten voor vervanging nodig is).
Hier ligt het vlot enigszins opengevouwen. Het automatische opblaas mechanisme word met een speciale sleutel verwijderd zodat het vlot via de nood ventielen met de compressor opgeblazan kan worden.
De cylinder is normaal gesproken goed om het vlot in 10 seconden op te blazen bij een temperatuur van -20 celcius. Er zit dus eem hoop reserve lucht (CO2) in zodat een klein lek niet meteen betekend dat je met de hand moet gaan pompen.
Het opblaaslichaam bestaat uit twee compartimenten, eentje is de onderste ring en een tweede is de bovenste ring met een tube die de tent overeind houd.
Aan de voorkant hangt een flap met twee zeillatten erin die zorgt voor een opstapje, aan de onderkant hangt een lange lus waar je je voeten in kunt zetten om op het opstapje te klimmen. Je kunt nog net de ladder zien (zwart) die door het vlot heen naar binnen loopt een waaraan je jezelf naar binnen kunt trekken. De ladder zit met gespen vast zodat deze niet in de weg zit als je eenmaal binnen bent.
Aan de onderzijde hangen vier grote zakken die werken als drijfanker. en die het moeilijker maken voor de wind om het vlot om te blazen.
Volledig rondom het vlot zitten grijpbanden, zowel lange als korte lussen.
Aan de voorkant hangt een mes dat zowel van binnen als van buiten bereikbaar is. Alle metalen delen in het vlot zijn met een stukje neopreen ingepakt zodat een scherp randje of een braampje het vlot niet kan beschadigen.
Dit is wat er in het noodpakket zit. In totaal 3 liter water, 5 stuks noodvuurwerk, twee LED zaklantaarns met reserve batterijen en twee reserve lampjes, allen verpakt in een waterdicht doosje dat ook blijft drijven.