in de voorbereiding van een nieuwe reis ging mijn aandacht naar de brandblusser aan boord.
Ik heb er 2 van elk 2 kg.
Het dient gezegd , de tweede brandblusser is het vorige (en dus vervallen) type , maar het is niet dat omdat ze volgens de datum niet meer geldig zijn dat ze in geval van nood niet functioneren.
Er moet natuurlijk wel een geldige brandblusser aan boord zijn voor de garantie van veiligheid en ook voor het geval er controle aan boord komt.
Dat zulke controles op zee gebeuren mocht ik enkele jaren geleden ondervinden voor de kust van Portugal waarbij in het midden van de nacht we als het ware geenterd werden voor een grootschalige controle.
Had mogelijk te maken met drugtrafiek , mensensmokkel enz.
Geen probleem voor ons dus , maar meteen werden ook alle boorddocumenten en apparatuur met gedigheidsduur gecontroleerd.
Ook daar was alles in orde , buiten dan het reddingsvlot dat een jaartje over tijd was. Nadat ik beloofde om a.s.a.p. die keuring te laten uitvoeren in Portugal zelf kwam ik er met een vermaning vanaf.
Ik hield mijn woord by the way , en enkele dagen later was het vlot gekeurd.
Maar er was nog een ander dubieus probleempje , de geldige brandblusser.
Het was me eerder nog niet opgevallen , maar op die nieuw aangekochte (2 jaar oud was het inmiddels) brandblusser stond geen geldigheidsdatum.
We zochten er met zijn drieen naar die nacht maar nergens te vinden. Mogelijk kwam ik overtuigend en oprecht over omdat ik hoog en bij laag beweerde dit toestel 2 jaar geleden nieuw te hebben aangeschaft.Alles werd omwille van de twijfel dan ook blauw/blauw gelaten.
Nu wil ik zulke discussie voor de volgende reis ( weer langs de kust van Portugal) vermijden door me voor te bereiden op een nieuwe controle.
Ik ging op zoek naar de wetgeving voor brandblussers met manometer , want de nieuwe (tegenwoordig ook weer niet zo nieuw meer) is er één van dit type.
Ik vond verwijzingen die verklaren dat er op blussers met manometers geen vervaldatum moet staan omdat het manometertje - rode of groene zone - de functionaliteit van de blusser duidelijk weergeeft.
Langs de andere kant vond ik dan een (Belgische) wetgeving van 15 maart 1968 die zegt dat op elke blusser een vervaldatum moet staan.
Een wetgeving die mogelijk dateert van een periode dat blussers met manometers gangbare praktijk waren.
Hier sta ik dan ; is die brandblusser nu nog geldig of is ie het niet.
Weet iemand of er een EU wetgeving is terzake , die overruled ongetwijfeld de nationale ?
Graag - gezien de lage kost - geen raad om gemakkelijkshelve een nieuwe te kopen , want dat brengt ons in het geval van een gloednieuwe brandblusser met manometer ook weer geen moer verder.
Beste groeten