Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe

Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 24 mei 2012 05:45 #288014

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 445
bernews.com/2012/05/yacht-aban...er-it-strikes-whale/

De crew is opgepikt door een containerschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 24 mei 2012 06:55 #288033

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Triest, maar gelukkig zonder persoonlijk letsel, hun weblog: blog.mailasail.com/outerlimits/507
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 24 mei 2012 07:14 #288038

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
en hoe is het met de walvis?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 24 mei 2012 07:24 #288041

Gelukkig is de bemanning ongedeerd. Er komen bij mij wel veel vragen boven:
Schade aan de boeg die tot zinken leidt? Geen kiel, geen mast eraf door de impact
maar door je in de speklaag van een walvis te boren met je vrijwel loodrechte boeg
loop je zo veel schade op dat de boot zinkt.
Ben erg benieuwd naar een vervolgverhaal. Het sterkste gedeelte van je boot zou
niet bestand zijn tegen aanvaring met een object dat zoveel energie absorbeert...
Was het echt een walvis, hebben ze dat gezien of gedacht....Geen container?
Hoe sterk is een Hanse 370 eigenlijk op die plek? Zijn die moderne rechte boegen
wel veilig. Met een sterk vallende steven schuif je nog eens ergens op. Nu is boem
echt ho.


h
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 24 mei 2012 07:33 #288043

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Capolavoro schreef :
en hoe is het met de walvis?

groet
t

Als het geen bultrug was , dan is het dat nu :dry:

groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 24 mei 2012 07:40 #288045

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik denk dat het idd geen walvis was, tenzij de schade geen gapend gat maar een barst/scheur was door vervorming van de boeg.

Ik heb de walvis tot nu toe niet horen klagen. Wel knap om in het donker te zien dat het een walvis was..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 24 mei 2012 08:27 #288065

beewee schreef :
Ik denk dat het idd geen walvis was, tenzij de schade geen gapend gat maar een barst/scheur was door vervorming van de boeg.

Ik heb de walvis tot nu toe niet horen klagen. Wel knap om in het donker te zien dat het een walvis was..

misschien heeft de walvis wel sorry gezegd, zijn slimme dieren.
ik denk ook dat het een of ander hard drijvend voorwerp is geweest, of worden die boten zo slecht gebouwd dat ze open vouwen bij een beetje golfslag. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 24 mei 2012 09:38 #288094

Zelfs als het een hard voorwerp is mag de boot niet lek raken als je hem op de boeg raakt. Ik had al een hoop vraagtekens bij het ontwerp van Hanse nadat ik op een woensdag avond wedstrijd met veel wind eentje na een chinese gijp 90 graden plat zag gaan en niet meer terug zag komen, maar dat ze blijkbaar een aanvaring met een voorwerp niet kunnen overleven lijkt me erg kwalijk. Ook dit laat zien dat een aanvaringsschot met crashbox (zoals verplicht op offshore-wedstrijd jachten) toch geen overbodige luxe is.

Waarschijnlijk laten ze de boot afzinken en horen we nooit meer wat de oorzaak is.

Beewee, ik geloof niet dat het donker was. 22:33 UTC is 20:33 locale tijd rond deze tijd van het jaar is het tot zeker half tien nog licht. Dat ze wat gezien hebben zou dus best kunnen.

Het kan ook zo zij dat de slapende walvis (dat zijn de enige walvissen die aan de oppervlakte drijven) wakker schrok en snel onderdook en daarbij de zijkant nabij de boeg een flinke klap met de staart gegeven heeft. Dat is een impact die sterkte technisch gezien lastiger op te vangen is, maar ook een impact die je zeer zeker gemerkt zou hebben als je aanboord zou zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 06 juni 2012 08:58 #291669

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Inmiddels is de dader opgebracht: www.bndestem.nl/nieuws/algemee...ee-tot-Rotterdam.ece :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 09 juni 2012 13:00 #292716

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
hoi Erik.
Op die lengtegraad +/- 50WL is het om 22.30utc echt wel goed licht. scheeld bijna 4 uur. waneer het LT22.30 was is het natuurlijk wel donker .
in het verhaal lopen de tijden UTC en LT wat door elkaar heen .
afwachten maar op het goede verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 29 juni 2012 19:56 #297806

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
in de laatste zilt staat een uitgebreid verslag van de schipper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 01 juli 2012 12:52 #298041

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Klopt, boeiend om te lezen hoe steeds weer werd gekeken of ze verder konden.
En hoe belangrijk het is om met je crew, regelmatig veiligheidspraatjes te houden.

Met mijn vrouw neem ik dit soor dingen ook vaak door, waar liggen de reddingsvesten, wie gaat achter de de kids aan als er een overboord gaat.
Kleine zaken nog maar omdat wij nu nog alleen maar op binnenwater varen. Maar hoe groter het water, hoe belangrijker het is dat je van te voren afspreek, wie wat doet.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 02 juli 2012 09:49 #298274

Wat ze zeggen over de electrische pompen trekt me wel.

De gewone bilgepompen kosten maar een paar tientjes en pompen behoorlijk.
Maar mijn bilge is niet zo groot in de loper, ik kan hem er denk ik niet eens rechtop in monteren.
De andere pompen die met een aanvoerslang werken zijn bijna tien keer zo duur.

Maar zeker als je solo vaart is een electrische pomp wel handig, kan je ondertussen nog wat anders doen. Je hebt het druk zat in zo'n geval!

zou het niet genoeg zijn om een stuk of twee van die pompen aan boord te leggen, voorbereid om snel aan te sluiten, met slang en al, en deze dan bij nood onderin in de kajuit te mieteren?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 02 juli 2012 09:54 #298276

die bilge pompjes hebben meestal een systeem wat je vast schroeft of kit op de bodem en daar de pomp op vast klikt. je zou dus in de bilge die bodemplaat kunnen vast maken en de pomp met kabel en stekker en slang ergens klaar liggen, voor het grijpen. is het ook nog mogelijk voor een maatje groter te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 02 juli 2012 10:10 #298277

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Bij mijn vorige bootje was de bilgepomp in de bakskist gemonteerd, en kon je hem vanuit de kuip bedienen. Bij mijn huidige boot, die amper een bilge heeft, ligt ie los in een bak te slingeren, die ga ik dus ook in de bakskist of boven een hondenkooi plaatsen zodat die vanuit de kuip kan worden bediend, en dan met 2 aanvoerslangen.

Elektrische pompen houden natuurlijk net op als je het niet kunt gebruiken en zou ik nooit als vervanger van een handpomp zien maar als extra.
Laatst bewerkt: 02 juli 2012 10:12 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 02 juli 2012 13:55 #298327

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Beste pomp is natuurlijk je motor. Wil nog iets maken met een T-stuk met afsluiter voor de wierpot met een korfje bij de aanzuigmond.

On topic: wel een behoorlijke klap voor schip en bemanning. Je verlaat je schip niet zomaar wat wel blijkt uit het verhaal in Zilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 02 juli 2012 14:44 #298340

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Guia IV schreef :
Beste pomp is natuurlijk je motor. Wil nog iets maken met een T-stuk met afsluiter voor de wierpot met een korfje bij de aanzuigmond.

Je haalt de woorden uit m'n mond, ik wilde dat nét gaan schrijven. Zo hebben wij dat dus ook. Echter wij hebben een waterdichtschot tussen de kuip en het verblijf. Dat betekend dat de koelwaterpomptruuk alleen werkt in de Machinekamer onder de kuip. Voor het verdere verblijf moet dus of de slang langer of extra pomp...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 02 juli 2012 14:51 #298342

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nou heb ik dat ook gemaakt, een T-afsluiter in de slang tussen waterinlaat en wierpot, met een eind slang in de motorruimte, op het vlak.
Voor de test die driewegkraan eens opengezet (normaal is hij geborgd met een tiewrap) en 50 water naar binnen laten lopen.
En dan valt het toch tegen hoe snel die motor dat wegwerkt (met de normale wateraanvoer dichtgezet).
Het werkt, maar een bange man met een emmer werkt sneller!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 02 juli 2012 14:58 #298345

Capolavoro schreef :
Het werkt, maar een bange man met een emmer werkt sneller!
groet
t

eigenlijk zou je niet verrast moeten zijn, als je kijkt naar het gespetter wat er normaal uit je uitlaat komt weet je ook dat de pomp van de motor echt geen wonderen verricht. ik ga nog steeds voor die grote zwarte membraan pomp, bedienbaar uit de kuip, natuurlijk had ik als luie zeiler ook zo n dompelpompje. ( die deed meestal het werk, maar ik ben ook nooit zinkende geweest.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 02 juli 2012 15:06 #298346

ja ik heb ook zo eentje handbediend, met zon zwart rubber. Trekt de kajuit wel leeg hoor.
Ik snap wel dat een handbediende altijd werkt, en een electrische alleen als er spanning is.
Maar je kan niks anders doen als je solo bent. Dan zou toch een electrische pomp wel helpen!
Alleen deze situatie treedt hopelijk nooit op. Dus dan zou een losse pomp met stekker voor het geval dat, wellicht een levensreddende oplossing kunnen geven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlands jacht verlaten in ARC Europe 02 juli 2012 16:46 #298370

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Capolavoro schreef :
nou heb ik dat ook gemaakt, een T-afsluiter in de slang tussen waterinlaat en wierpot, met een eind slang in de motorruimte, op het vlak.
Voor de test die driewegkraan eens opengezet (normaal is hij geborgd met een tiewrap) en 50 water naar binnen laten lopen.
En dan valt het toch tegen hoe snel die motor dat wegwerkt (met de normale wateraanvoer dichtgezet).
Het werkt, maar een bange man met een emmer werkt sneller!
groet
t

Hmm, ik zal er eerst eens een emmer achter hangen om te kijken wat de opbrengst is. Het maakt natuurlijk wel een verschil wat je vermogen is en je toerental. Ik vind dat er bij ons veel water uit komt, lijkt in ieder geval heel wat meer dan de zwarte handpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl