Beauty schreef :
De bediencentrale ziet nota bene exact naast de hefbrug van Alphen aan den Rijn. Wel degelijk heeft die brug een marifoon, 100%. Ben er zelf op geweest. Zowel in het bedienhuisje als in de centrale.
@EddyK
Het okergele licht gaat in de meeste processchema's uit op het moment dat 'het val' (brugdek) omhoog gaat. Ook dan mag je dus niet meer doorvaren ook al staat je hoogte dat wel toe. Hel lampje is immers uit. Met deze maatregel is bedoeld dat er geen sloepjes blijven wachten in de tijd dat de landverkeersseinen aan gaan en er rood groen als scheepvaartverkeerssein wordt gegeven. Feit is wel dat in hetzelfde artikel staat
...... mag een schip een ander schip niet voorbijlopen tenzij daartoe een verkeersaanwijzing is gegeven door de bevoegde autoriteit;
Anders gezegd, in de praktijk zou het moeten betekenen dat je er onderdoor mag (bij dubbel rood, enkel rood en rood groen) indien je minimaal 1 okergeel lampje ziet mits je instemming hebt van de brugwachter. Alleen in het uitzonderlijke geval dat je toevallig het voorste vaartuig bent en niemand voorbij hoeft te lopen om er alsnog onderdoor te gaan heb je geen verkeersaanwijzing (toestemming) nodig van de brugwachter. Ik meen dat in de memorie van toelichting van deze regeling staat beschreven dat ook dan instemming van de brugwachter moet worden verkregen.
Gr Michel
Dat dacht ik inderdaad wel dat ze automatisch uit gaan bij het open gaan van de brug/ het op rood groen zetten.
Daar zie je ook altijd mooi aan dat de andere kant rood groen heeft gekregen.
Ook is de regel waarschijnlijk geschreven voor sloepjes (en andere schepen met beperkte doorvaarthoogte).
Maar de regel zou perfect gebruikt kunnen worden voor het rood/groen probleem.
Het volgende probleem is de definitie van ‘schepen van beperkte hoogte’
Je wil als autoriteit niet verantwoordelijk zijn voor schepen die tegen ‘het val’ (brugdek) varen voor dat het groen is.