ANDO schreef :
Erikdejong schreef :
ANDO schreef :
Zeezeilen is 40% zeilen,60% op de motor.
Zeilen op het Ysselmeer is daadwerkelijk 100% zeilen.
Maar toch,als de omstandigheden goed zijn is er geen betere plek op de wereld dan de zee .
Het tij heb ik nog nooit rekening mee gehouden, tenzij ik bij vertrek al kans heb op vast lopen op een ondiepte, dan wacht ik op hoger water. En motoren op zee doe ik ook zo goed als niet. Van de 18.000 mijl die er met onze boot sinds 2009 gevaren is, heb ik denk ik nog geen 2000 mijl gemotord en dan zoeken we wel gebieden op waar vaak geen wind is (poolgebieden) en als er wind is, dan waaien de ijsberen van de ijsbergen af. Een tussenweg is er vaak niet.
Ja slimmerik.Dat is ook precies wat ik bedoel met rekening houden met het tij.
Nou, heren, heb net twee keer rondom Alderney gevaren en de Race of Alderney is op alle tij diep genoeg. Toch plan ik daar maar even om stroom mee te hebben, want tussen de 4 en 10 knopen tegen vaart wel heel speciaal!
Ten aanzien van het motorgebruik: ik houd dat altijd bij en mijn ervaring is ongeveer 30% motor gebruik. Bijna altijd vanwege te weinig wind. Laatst voor het eerst met teveel wind, zoals in een ander draadje beschreven, windkracht 8 kruisend richting Dover, toen de laatste 5 mijl de stroom tegen keerde ging ik niet meer vooruit en heb ik die 5 mijl motorsailend afgelegd, was er in iets meer dan een uur. Dat had ik ook zeilend kunnen doen, maar dan was ik zeker 4 uur verder geweest!
Wat dat stukje bij Dover me wel leerde is dat (althans met mijn boot) kruisen met windkracht 8 eigenlijk uitstekend gaat. De boot blijft goed lopen, zo'n 5 knopen en blijft ook redelijk hoog varen. Ofwel, mijn marge waarbinnen ik kan varen is daardoor toch weer wat groter geworden. Alhoewel ik bij windkracht 8 in de haven altijd zal kiezen om later uit te varen.
(immers, 8 in de haven is al meer buiten en 8 als verwachting kan ook 10 in het echt betekenen)
groet Erik