Een keer ben ik omstandigheden tegen gekomen die de boot waar ik op zat niet aan kon. Dit resulteerde in een langscheepse 360 graden rol met een 8 ton zware 40 voeter.
Onze eigen boot kan heeeeel erg veel meer hebben dan die boot in kwestie en ondanks dat we flink wat te voorduren hebben gehad met de boot, inclusief tropische stormen, hebben we nog nooit omstandigheden getroffen die vroegen om een alternatief plan.
Wel heb ik over de jaren gemerkt dat je een heel erg kleine stormfok toch erg gaat waarderen als de brekers van de golven af beginnen te waaien.
De ISAF stelt als regel voor maximale stormfok dat je 5% van de voorstaghoogte boven dek in het kwadraad als maximale stormfok maat moet aanhouden. Ik heb ondervonden dat dat ook echt MAXIMUM maat is. Inmiddels heb ik er een fok bij gemaakt die minder dan de helft van de oppervlak is en opeens merk je dat je heel veel meer hebben kunt met je boot.
Veel hangt ook van de boot af natuurlijk. Onze is een ruim 22 ton zware 50 voeter die zeer gemoedelijk aan de wind kan varen met hoge snelheid. Een lichte kleine lellebel die door iedere golfkam een boot breedte weggezet word kan veel minder lang aan de wind doorgaan.
Ik heb in het verleden wel het een en ander geexperimenteerd met zeeankers en lijnen uitslepen, maar ik ben er van overtuigd dat dat alleen maar op de verkeerde manier bijdraagd. Zo ook met bijliggen en bijgedraaid liggen. twee tactieken die ik na onze 360 graden rol als erg gevaarlijk ben gaan beschouwen.
Trysail voor op zee vind ik een must, al denk ik wel dat er een ondergrens aan boot maat is waar op dit nog effectief is. Op een grotere boot vind ik het zelf geen keuze meer.
Marges hangen meer van het water af dan van de wind. Er zijn plaatsen waar ik bij 40+ knopen wind ook nog wel uit zou varen, maar er zijn ook plekken waar ik met 25 knopen wind maak dat ik weg kom. Dit heeft alles te maken met de golven en de bodem gesteldheid. Uit princiepe blijf ik weg uit gebieden waar de bodem dichterbij is dan 3x de significante golfhoogte. regen, zon, sneeuw en ijs kunnen me niet tegen houden. Wind meestal ook niet. Het zijn de golven die bepalen of je een bepaalde plek wel of niet gaat verlaten.
In de praktijk is op open water de motor erg nutteloos, als je je zeilend niet kunt redden dan moet je er voor zorgen dat je niet in dergelijke omstandigheden terecht zult komen.
Bij een vaargebied als de Noordzee (die ben ik zeker 50-60 keer over gestoken, zowel in de lengte als in de breedte) heb ik gemerkt dat je op een weerbericht van ouder dan twee dagen niet kunt vertrouwen. Als je dus een oversteek gaat maken die langer dan twee dagen duurt dan moet je boot gewoon storm vast zijn.
Stormvast in mijn ogen betekend: waterdicht van onder en van boven, goede set stormzeilen en sterk genoeg om brekend water aan te kunnen. Voldoet je boot aan deze eisen, dan kom je overal met dat ding.
Wat voor reis heb je in gedachten? Zal wel langer zijn dan je recentelijke tocht naar farsund heen en weer vermoed ik? Azoren of Lofoten misschien? IJsland wellicht? Allen zeer de moeite van het bezoeken waard kan ik je uit betrouwbare bron verklappen